Tjingen Postad 18 Juni , 2015 Rapport Share Postad 18 Juni , 2015 Jag börjar alltid med att fylla i kylaren med tempgivaren längst bak på motorn urskruvad. Då slipper man en hel del luft i systemet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Juni , 2015 Rapport Share Postad 19 Juni , 2015 Ja det tillväga gångs sättet borde nästa stå i manualen. Hur man fyller kylarvätska på en Röd blockare som varit tömd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 19 Juni , 2015 Rapport Share Postad 19 Juni , 2015 I må have briller... Det er vist Fredag... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 Juni , 2015 Rapport Share Postad 19 Juni , 2015 FEL! Midsommarafton som vi storsvenskar säger! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Tog bort min thermostat, da jeg efter skift til el fläkt syntes at motoren rendte lidt varm. (glemte at tænde for blæseren da jeg ikke havde monteret termokontakten endnu... men opdagede herved at selv med fläkten kørende havde den problemer.. Kogte en liter vand og smed thermostaten ned i. Den åbnede kun liiiige en smule... 2-3mm spalte.. Ny er bestilt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Hmm..vilken är kallaste termostaten som går att få tag på, passande B30in? Vill få ner min min motortemp lite på sommartid..funderar på om det inte finns nån under 90 grader vill jag minnnas.. Nån som åker en kall termostat som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Köpte en 88 grader på tatanka men han hade massor av varianter i lådorna även 82 grader vill jag minnas. Dock är jag inte bombsäker på att alla var till B30. Claes vet säkert.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Dålig/billig variant av termostat går inte ner och pluggar överströmmingsröret/hålet, Fick ett tips en gång på Volvo i Telaviv att man där när volvo bilarna kom pluggade överströmningen för att öka på flödet och kylningen, gjort så på de volvobilar jag åkt med i varmare klimat och det har funkat perfekt. Vill man få tag i termostat med mycket tidig öppning så sitter det på bussar till elementen vet att det finns ner till 62 graders. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Dålig/billig variant av termostat går inte ner och pluggar överströmmingsröret/hålet, Fick ett tips en gång på Volvo i Telaviv att man där när volvo bilarna kom pluggade överströmningen för att öka på flödet och kylningen, gjort så på de volvobilar jag åkt med i varmare klimat och det har funkat perfekt. Vill man få tag i termostat med mycket tidig öppning så sitter det på bussar till elementen vet att det finns ner till 62 graders. Vad är det för överströmningsrör/hål som avses? Var hittar man det, är det det lilla hålet i termostaten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Ta väck termostatet titta ner och du ser ett hål rakt nedanför som termostaten ska ner och plugga när den öppnar dvs om man kör med rätt termostat. Detta hål har jag provat att trycka i en slangbit med en skruv och då fått bättre cirkulation och kylning. Både första ökenbilen och sen även c202 rullade med hålet täppt. googlade på b20 toppar och såg att de som trimmar för turbo och strippen också pluggar hålet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 SHIT.. Har nu fået ny termostat, men jeg ender stadig på 120 grader på måleren. både i tomgang og ud af landevejen. Det gæler med termostat i og uden termostat i Køleren er mere end varm i venstre side (stående foran bilen) højre side er ganske kold... Jeg har parkeret bilen skråt og fylt i kølerlåget, haft temperatur giveren ude længst bag på motoren og tjekket at det ikke kom flere bobler. Der er ikke olie i vandet og heller ikke vand i olien.. Køleren har været ude og blevet skyllet og har kørt 40 min med vandflow fra havedammens dykpumpe... Jeg har pillet vandpumpen af og den virker til at være i orden :S (men prøver med en ny en alligevel) Jeg er nede på at det enten er prop i systemet et sted, eller at min temperatur giver et gået sönder. Prøver at slutte min dykpumpe til så jeg kan "flushe" systemet og håbe på en prop bliver skyllet ud.. (med motoren slukket selvfølgelig..) .....kun 3 dage til afgang til SOT.... SHIIIIIT jeg er presset.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Prøv med et billig IR termometer så er du ihvertfall sikker på å ikke bli lurt av instrumentet eller sensoren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Prøv med et billig IR termometer så er du ihvertfall sikker på å ikke bli lurt av instrumentet eller sensoren. Hvor vil du måle henne og hvad temperatur ca. Samme sted som giveren sidder ? og så sammenligne med IR måler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Gjerne der og termostathus. Temperaturen bør ikke overstige særlig mer enn 90 grader, og en del lavere uten termostat. Hvis du har sirkulasjon i motoren vil temperaturen forsøke å utjevne seg. Utløpet fra radiatoren bør være betydelig lavere men ikke for lavt, for det tyder på blokkert radiator. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Men om den visar 120 grader måste ju bilen tok koka, det skulle spruta vatten ur tryck röret vid kylar locket. Kolla givare och mätaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 6 Juli , 2015 Rapport Share Postad 6 Juli , 2015 Vad händer om du stänger av halvljuset på bilen? Ändrar sig tempmätaren då? Som sagt, om motorn går upp till 120 grader så skulle den koka ordentligt så fort du stänger av bilen. Hade problem med min 20-bil när jag köpt den, att tempmätaren visade över 100 grader och den steg ytterligare när jag satte på kupéfläkten. Samma sak när jag stängde av motorn, då gick den över 120 grader men den kokade inte. Efter lite funderande så tog jag loss alla jordflätor och skavde dem rena vid alla bulthålen. Sedan gjorde jag rent alla ställen på karossen och ramen där de skruvas fast och satte tillbaka dem med låsbrickor som är som en ring med många vinklade vingar på bara för att få så god kontakt som möjligt. Efter detta så fungerar tempmätaren som den ska. Jag kom på att det som hände var att jordningen var otillräcklig via jordflätorna, så en del av jordningen för ljuset och fläcken gick via kabeln till tempgivaren eftersom den jordar i motorn. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 7 Juli , 2015 Rapport Share Postad 7 Juli , 2015 Jeg fik spulet systemet godt igennem og målte temperaturen på motoren til at svare til måleren. Jeg satte en vandslange ned i det lille rør der kommer fra blokken og som går til en ventil (kran) til varmeblæseren i fører kabinen. tændte for vandet og skyllede det godt igennem. stängede av kranen og der kom tryk og når man åbnede kranen igen kom der luft og bobler, blev ved til det var rent vand.. HAKANAXS: Det opdagede jeg også da jeg ville hjælpe varmen lidt ned ved at tænde kupe varmen... så sank nålen en smule. slukkede den igen og så steg den og så fremdeles. Har nu monteret et billigt termometer som måler på blokken så jeg kan holde øje med det. (når ikke at rengøre jording inden vi skal afsted. (det må blive aften arbejde når SOT etapperne er afsluttede ) Den kan nu fint holde varmen ( Min Biltema thermokontakt har dog valgt at sidde fast/ gå i stykker så blæseren kører konstant... Grrrrr) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.