Gå till innehåll

Batterier


thule89

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har en 11:a som behöver ett par nya batterier. Nu har jag ett par med gel i, slutna, eller vad de kallas. Inte original batterier.

Min fundering är, vart kan jag läsa mig till vad det ska vara för batterier eller någon som vet vad man ska köpa och vart de finns?

Vill helst ha "original" storlek så de sitter ordentligt fast och inte halkar runt.

 

Tacksam för hjälp! :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 2 stycken Exide EK700 AGM gel batterier här:

https://www.autobatterienbilliger.de/Exide-AGM-EK700-70Ah-Autobatterie-einbaufertig

 

Skickas till Sverige också. Gick väldigt snabbt och var väldigt bra förpackad.

Passar perfekt i batterilådan. Och det spelar ingen roll hur mycket bilen lutar eller även om det tippar .....

 

Men:

AGM batterier behöver en högre spänning för att bli ordentlig laddat, enligt Exide mellan 14,4 och 14,7 Volt.

Det finns dock en möjlighet att höja laddningsspänningen, jätteenkelt för oss eftersom vi har en extern regulator:

http://www.segelnetz.de/limaumbau.html

Sidan är på tyska men bilden visar ju hur man måste göra. Omkopplaren som kortslutar dioden är för att enkelt återställa originalskicket.

Om det inte räcker med en diod, kan man ta 2 i serie. Eller kombinera en vanligt diod som höjer spänningen med 0,7-0,9V med en schottkydiod som höjer spänningen med ca 0,2V.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Köp Biltemas batterier.

Billiga och otroligt bra kvalitet i förhållande till priset.

4 års garanti dessutom.

Är inne på 7+ år med mina i 11-bilen, och dom har aldrig krånglat.

Inte ens vid 25 minus.

Om jag inte minns fel så har jag 66 Ah, och dom passar perfekt i batterilådan (Art.nr 802664).

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/Underhallsfritt-batteri-2000018834/

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni inte har stora förbrukare så är antalet Ah (nästan) ointressant. Det enda som är intressant är antalet CCA. Vilket är en siffra på hur mycket ström batteriet kan lämna när det är kallt. Massor med Ah, och väldigt lågt CCA, så kommer inte bilen att starta om det är kallt. :angry:

 

Ah är intressant om ni ska driva kylskåp, datorer etc. när bilens generator inte laddar. Så stirra er inte blinda på antalet Ah  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har konstaterat att mina läcker och det är dags för nya startbatterier. Föregående ägare har lagat dem med limpistol :-(

 

Frågan jag har är:

 

Ni som kör el-vinsch, vilka batterier har ni valt och hur funkar det?

 

Org.generatorn ger ju inte så mycket kräm i på en elva så jag antar att amperetimmar blir viktigt för att inte tömma batteriet....

 

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det bästa förstås men hur funkar det med en för låg laddspänning och elvinsch?

 

Man kan förstås toppa med ctek men undrar om batterier gillar att laddas med fel spänning i längden?

 

Jag gjorde misstaget att döda ett mc-Batteri för länge sedan genom att ladda på 6 volt istället för 12volt. Klantig som man var så upptäckte jag inte att laddaren hade en liten knapp för att välja spänning utan körde på med 6 volt. Det batteriet dog helt medan jag var ute körde en dag.. Nu var det dock en betydligt större spänningsskillnad iofs så kanske en dålig jämförelse... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick på vinschtillverkarens rekomendation på min cca-värde och letade batterier med lämpligt värde och Ah.

Slutade med Tudor-batterier på  rea rekomenderade för Saab 9-5 ( och även andra bilmodeller )såklart. hade högt cca-värde.

Som jag förstod det är de anpassade för att klara att serva mycket kringutrustning i moderna bilar, plus ge stabil spänning vid start osv.

Hur som helst har de funkat väldigt bra i tre år nu, både till start och vinschning.

Dock passade de inte i original fästramen men det byggde jag nytt så det var inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett startbatteri har tunnare blyskivor för att kunna ge högre startström CCA. De tunna skivorna är känsliga för urladdning då de faller sönder vid för låg spänning. Dvs startbatterier tar stryk av att laddas ur för mycket. Ett fritidsbatteri har tjockare skivor men lämnar sämre startström. De tjockare skivorna klarar urladdning bättre.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett startbatteri har tunnare blyskivor för att kunna ge högre startström CCA. De tunna skivorna är känsliga för urladdning då de faller sönder vid för låg spänning. Dvs startbatterier tar stryk av att laddas ur för mycket. Ett fritidsbatteri har tjockare skivor men lämnar sämre startström. De tjockare skivorna klarar urladdning bättre.

och "lagom" belastning under "lång" tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Haha, jag hade faktiskt officiellt uppdrag att göra det.

Det var absolut roligt! Jag drog ner hela taket, en takstolsbjälke knäcktes och två gånger rörde sig bilen med stillastående hjul mot ladugården istället av ladugården mot oss. Men till sist blev TGBn segrare :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jag hade faktiskt officiellt uppdrag att göra det.

Det var absolut roligt! Jag drog ner hela taket, en takstolsbjälke knäcktes och två gånger rörde sig bilen med stillastående hjul mot ladugården istället av ladugården mot oss. Men till sist blev TGBn segrare :wub:

 

Bilder???  :huh::)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...