Gå till innehåll

Bakaxel läckage glapp!


Rekommendera Poster

Crackhylsan finns bara på c202 valparna med Sailsbury axlarna med 6,17:1 utväxlingen

 

Men mängder med andra bilar har crack hylsa bla ford legendariska 9 tummare.

 

På svenskvalpen kan ni väl plocka bort ett shims och köra så länge lagret inte tjuter.

C202 går att efterdra lite och låsa muttern.

 

Det yttre lagret ska gå att byta utan att riva klumpen men båda bör blivit skadade om man kört för länge med förmycket spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hypoidväxlar som finns i de flesta bilars drivlina är känsliga för rätt inställning och minimalt glapp för att fungera ljudlöst och bra. Hur det är på Valp och TGB:er vet jag inte riktigt men kan man se glappet är det definitiv för stort! Man bör knappt kunna känna det med handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort olje läck syns så efterdra (c202)    eller åtgärda valp.     Min bakaxel har släppt en gång i förspänningen, efterdrog och den har rullat över 16k mil och tror glappet var innan den slog om vid 10k  så är man uppmärksam så går det att förhindra ras.

Öppnade upp den förra året och allt ser fortfarande bra ut, däremot öppnad jag igår upp en reservbakaxel jag hade liggande för att se om den bara skulle till skroten,  inget kännbart glapp men blöt packbox och oljan hade börjat bli metalick, i öppet tillstånd gick det att känna ett microskopiskt litet glapp, drevsatsen har nog klarat sig men kan hända lagret sjunger och viner en del.

 

Har tagit för vana att lite då och då känna efter glapp något alla c202 ägare borde göra.

 

angående hypoid dvs förskjuten pinjong så har jag ägt bil utan hypoid  en Ford 32 och i mekar sammanhang brukar man kalla dessa axlar för stenkross, helt rättvist namn. De låter konstant som en modern axels som är på väg att rasa.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har litet läckage på en av mina Valpar, förmodligen en gammal packbox. Tog bort kardan för att byta packbox men det går inte. Kronmuttern sitter som svetsad och inte vill jag bruka våld då det är ganska känsliga grejer. Tog en domkraft och satte under spärrskaftet men kronmuttern rörde sig inte ur fläcken. Mutterdragare m/XL? Värme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte på en förlängare så skaftet nådde i marken. det vid växelådan, använde jag helt sonika motorn för att ha som drag kraft.

ute på axeln gjorde jag ett litet ryck med en annan bli så hjulen jobbade och skaftet på förlängaren var i marken, det behövdes en liten motvikt bak, men ett litet knäpp så gick det att dra med vanligt spärr skaft sedan.

 

Att låna en moment omvandalare av någon som har är en bra lösning om man har tillgång till en sådan .

Hu så nära det varit att jag köpt en sådan när det varit rea på dem, men det tar emot att köpa ett verktyg för flera tusen som man använder kanske en gång om året, vid normalt bruk.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utnyttja bulthålen och bulta dit ett järn som mothåll eller i med en längre bult och några muttrar och en domkraft/pallbock eller något som når ner till marken och håller medbringaren stumt stilla.

 

Drar ni med utväxlingen som mothåll/motkraft så hamnar all er kraft samt kraften från utväxlingen i drevsatsen och det blir inget stumt drag och inte det " rätta knycket" i draget .

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...