Albinsunqvist Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Tjenare har en valp från 63 och den läcker ordentligt med olja från bakaxeln (pinjongen) sen glappar axeln även upp och ner samt höger vänster någon som vet varför dessa brukar glappa och hur man åtgärdar det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Är det hela bakaxeln som far omkring (glappar) eller är det "bara" pinjongen som du syftar på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter Strandberg Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Jag har likadant, pinjonglager är glapp när man lyfter i kardanaxeln. Tror det är den omnämnda knäckhylsan. Är också nyfiken på hur man åtgärdar, går det att byta från pinjongsidan eller måste diffen ur? http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=17308 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Crackhylsan finns bara på c202 valparna med Sailsbury axlarna med 6,17:1 utväxlingen Men mängder med andra bilar har crack hylsa bla ford legendariska 9 tummare. På svenskvalpen kan ni väl plocka bort ett shims och köra så länge lagret inte tjuter. C202 går att efterdra lite och låsa muttern. Det yttre lagret ska gå att byta utan att riva klumpen men båda bör blivit skadade om man kört för länge med förmycket spel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 @ EileÄr det bekräftat att 202:orna har en Salisbury axel,eller är det en ungerskbyggd kopia av en Salisbury??Bara nyfiken...Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 Juli , 2015 Rapport Share Postad 11 Juli , 2015 Har kopior byggts av axlarna? Vad jag hört skickades delar ner och monterades där dels komma innanför järnridån samt att volvo fabriken var upptagen med c303. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Albinsunqvist Postad 14 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 Juli , 2015 Jadu fick då bakaxelras idag så kortfattat glappar bakaxeln så myclet som min gjorde(2/3mm) upp och ner på axeln så kör inte FIXA! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 14 Juli , 2015 Rapport Share Postad 14 Juli , 2015 Hypoidväxlar som finns i de flesta bilars drivlina är känsliga för rätt inställning och minimalt glapp för att fungera ljudlöst och bra. Hur det är på Valp och TGB:er vet jag inte riktigt men kan man se glappet är det definitiv för stort! Man bör knappt kunna känna det med handen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 14 Juli , 2015 Rapport Share Postad 14 Juli , 2015 Så fort olje läck syns så efterdra (c202) eller åtgärda valp. Min bakaxel har släppt en gång i förspänningen, efterdrog och den har rullat över 16k mil och tror glappet var innan den slog om vid 10k så är man uppmärksam så går det att förhindra ras. Öppnade upp den förra året och allt ser fortfarande bra ut, däremot öppnad jag igår upp en reservbakaxel jag hade liggande för att se om den bara skulle till skroten, inget kännbart glapp men blöt packbox och oljan hade börjat bli metalick, i öppet tillstånd gick det att känna ett microskopiskt litet glapp, drevsatsen har nog klarat sig men kan hända lagret sjunger och viner en del. Har tagit för vana att lite då och då känna efter glapp något alla c202 ägare borde göra. angående hypoid dvs förskjuten pinjong så har jag ägt bil utan hypoid en Ford 32 och i mekar sammanhang brukar man kalla dessa axlar för stenkross, helt rättvist namn. De låter konstant som en modern axels som är på väg att rasa. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 14 Juli , 2015 Rapport Share Postad 14 Juli , 2015 Jag har litet läckage på en av mina Valpar, förmodligen en gammal packbox. Tog bort kardan för att byta packbox men det går inte. Kronmuttern sitter som svetsad och inte vill jag bruka våld då det är ganska känsliga grejer. Tog en domkraft och satte under spärrskaftet men kronmuttern rörde sig inte ur fläcken. Mutterdragare m/XL? Värme? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 Juli , 2015 Rapport Share Postad 17 Juli , 2015 Jag satte på en förlängare så skaftet nådde i marken. det vid växelådan, använde jag helt sonika motorn för att ha som drag kraft. ute på axeln gjorde jag ett litet ryck med en annan bli så hjulen jobbade och skaftet på förlängaren var i marken, det behövdes en liten motvikt bak, men ett litet knäpp så gick det att dra med vanligt spärr skaft sedan. Att låna en moment omvandalare av någon som har är en bra lösning om man har tillgång till en sådan . Hu så nära det varit att jag köpt en sådan när det varit rea på dem, men det tar emot att köpa ett verktyg för flera tusen som man använder kanske en gång om året, vid normalt bruk. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 17 Juli , 2015 Rapport Share Postad 17 Juli , 2015 Utnyttja bulthålen och bulta dit ett järn som mothåll eller i med en längre bult och några muttrar och en domkraft/pallbock eller något som når ner till marken och håller medbringaren stumt stilla. Drar ni med utväxlingen som mothåll/motkraft så hamnar all er kraft samt kraften från utväxlingen i drevsatsen och det blir inget stumt drag och inte det " rätta knycket" i draget . 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 18 Juli , 2015 Rapport Share Postad 18 Juli , 2015 Tack för tipsen! Den är inte "tvärtomgängad"? Så jag inte drar åt fel håll, vore olyckligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Juli , 2015 Rapport Share Postad 18 Juli , 2015 Nä de är "rätt" gängad 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.