Gå till innehåll

B30 går illa sotar tändstift o svartrök


JDW

Rekommendera Poster

Blåsa på dieslar har man ju sett när pumpen för luftningen är skadad men på en bensinare  :huh:  måste va bättre att rätta till backventilen i bränslepumpen och laga ev läckor.      Backventilerna i båtblåsor kan strula lite med hur de monteras.

 

Tror nog allt löser sig när du börjar åka på ej förorenad soppa och sen rättar till ev läckor. 

 De där 11 bilarna verkar ha tankar med dålig beläggning på insidan?  Behövs inte mycket skit för att hindra nålventilen vid flotören från att täta och då lär stiften bli sotiga och soppa förbrukningen hög. 

Vill du slippa skit i ledningarna och backventiler samt skilja av ev vatten och andra föroreningar så sätt dit en rejäl avskiljar kopp nära tanken.  

 post-5279-0-70834800-1445185818_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat långskott....

Det kan inte ha något samband med att motorn går dåligt och montaget av "utombordarpumpblåsan" ?

Hörde av en kille som hade monterad det på en Ford 6:a 2,6 L och han hade problem med att blåsan drog ihop sej

under körning och motorn gick som skit..... Vet inte hur han hade det med avluftningen i tanken.

 

Tvärtom!

 

Jag satte dit den för att inte behöva dra ur batteriet om man kör soppatorsk innan det kommer fram bensin (testat!)

Bonus: om den står nån vecka är slangsystemet helt tomt o man får tugga för att få start, efter blåsan så funkar den som backventil (sitter strax före pumpen). Demont den i vid ett tillfälle (är ju BtemaQuality), men den vart raskt mer svårstartad när den stått ett tag.

 

Men att klämma den under motorhuven är inge bra  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Och Vinnaren är:

Låter som att du fortfarande har vattensjukt bränsle. Finns bara inget så trött som en förgasarbil med vatten i flottörhusen och att den gradvis blir sämre känns som att det finns mer hå-två-o i tanken.

 

Har kommit ett köksbyte emellan, så JDW har stått, samtidigt som de flottörpluggar jag beställde från tatanka legat på ICA o aviserats till min gamla telefon. Mailade Clas i går kväll o han ringde genast upp o gav mig försändelsenumret så jag kunde åka o hämta paketet.

 

I dag tryckte jag dit dom, (hands only, de gamla behövde lite tekniskt våld både i och ur), skruvade tbx pluggen i tanken (stått på vädring några dagar) o i med torr soppa o pumpa fram- o JDW gick igång! Kanske inte helt rent men tror det löser sig med lite körning.

 

post-4978-0-88533000-1445963771.jpg

Som synes har packningrna svällt rejält. Köpte för säkerhets skull 2 extra packningar.

 

Klämde lite på tanklockspackningen också, verkade stenhård. Vad ska den limmas med för att sitta kvar?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ropade hej lite för tidigt...

 

Provkörde, gick inte klockrent. Stannade o kollade o då läckte de nya pluggarna.. En packningen var mer eller mindre borta.

 

Kom hem men sen har det varit svårstartat, ur o tvättat sotiga stift.

 

Fick paus i köksbytet i dag leker elektriker nu så det är ju lite intressant iaf) o den startade! Gick på tomgång ganska länge med lite choke (går ganska fint, men kanske inte jättevarv om man gasar). Skulle ta en provtur men upptäckte tidigt att det inte var nån ork. Lyckades vända efter 300m men när jag kom hem så är det en liten backe upp på gården, men där var det stopp. Startade ett par ggr men orkade inget. Fick sen backa på startmotorn så jag kom ur uppfarten.

 

3 bakre stiften blöta men inte sotiga

3 främre (det längst fram speciellt) helsvart av torrt sot.

 

Så fler goda ideer???

 

(Att plocka bort blåsan som Peeter föreslog är det dags o testa tror jag..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ropade hej lite för tidigt...

 

Provkörde, gick inte klockrent. Stannade o kollade o då läckte de nya pluggarna.. En packningen var mer eller mindre borta.

 

Kom hem men sen har det varit svårstartat, ur o tvättat sotiga stift.

 

Fick paus i köksbytet i dag leker elektriker nu så det är ju lite intressant iaf) o den startade! Gick på tomgång ganska länge med lite choke (går ganska fint, men kanske inte jättevarv om man gasar). Skulle ta en provtur men upptäckte tidigt att det inte var nån ork. Lyckades vända efter 300m men när jag kom hem så är det en liten backe upp på gården, men där var det stopp. Startade ett par ggr men orkade inget. Fick sen backa på startmotorn så jag kom ur uppfarten.

 

3 bakre stiften blöta men inte sotiga

3 främre (det längst fram speciellt) helsvart av torrt sot.

 

Så fler goda ideer???

 

(Att plocka bort blåsan som Peeter föreslog är det dags o testa tror jag..)

 

Detta har hänt mig. Svårstartad och drog knappt sig själv. Tålde ingen gas utan choke, etc. Ny tändspole och kondensator fixade felet på min bil...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utombordarblåsan borttagen utan skillnad (startade, gick illa o sen stopp).

 

Påböjade demont av tändspole.

Bultad fast under winch manövrarna, o trångt som fn åt alla håll med slangar t winchen, mattan  o annat gör det besvärligt o komma åt,

 

Stjärnspår på översidan o muttrar på nedersidan. "låsningen" på själva hållaren skruvspår inåt så där kommer jag inte åt, o muttern är det grejjer ivägen för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätta dit en spole löst, en plussladd, en till fördelaren och i med tändkablen kommer du inte åt dit med krokodilklämmor.

 

Har backventilerna varit så dåliga i pumpen att det avhjälps med gummiblåsa så har de väl inte blivit bättre när blåsan är borta, dåliga backventiler = dåligt tryck på soppan.

 

tänkbart fel 3 blöta och 3 sotiga, en förgasare flödar och en chokar, för de synkar väl och öppnar lika mycket och är det dämpkolv lika trög olja.

 

förgasar tips fanns på den roliga sidan om hekules motorbygget, han hade satt sig in i hur strombergare/su fungera och varför de inte ibland fungerar.

 

varning för fängslande läsning: bläddra ner till sidan 145 där börjar karburator avsnittet se även tidigare avsnitt fördelare bensinpump mm.   http://www.sweet16.se/wp-content/uploads/2015/10/Manual-HERKULES-2015-10-16-1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom 3 stift är värre känns det logiskt att det är den förgasaren som knasar.

Mitt tips..kolla så inte kolv och nål fastnat max öppet,det hände på min valp några gånger.

Annars kolla så choken går tillbaks helt.

Sen kondingen..går motorn sämre och sämre ju varmare den blir..då är det 1:kondingen eller 2:spolen som strejkar.

 

Kolla en sak i taget. Gör lite provisoriska tester så går det snabbare att felsöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätta dit en spole löst, en plussladd, en till fördelaren och i med tändkabeln kommer du inte åt dit med krokodilklämmor.

 

 

 

jo det var tanken, men det satt nånting inkopplat på tändspolen som jag inte kunde se vad det var, visade sig vara en 47MicroF konding som satt på minus?? Vet inte varför den hamnat där, som avstörning eller glättning??

 

Fick lite hjälp i dag så tändspolen byttes och JDW startade o gick, men de 2 bakre cylindrarna ville inte vara med så det fick bli lite justering av tändningen också.

 

Men efter det så går den bra o orkade upp för en backe med ingång på halvgas o 4'an.

 

så jag ropar HEJ igen så får vi se.....  :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom 3 stift är värre känns det logiskt att det är den förgasaren som knasar.

Mitt tips..kolla så inte kolv och nål fastnat max öppet,det hände på min valp några gånger.

Annars kolla så choken går tillbaks helt.

Sen kondingen..går motorn sämre och sämre ju varmare den blir..då är det 1:kondingen eller 2:spolen som strejkar.

 

Kolla en sak i taget. Gör lite provisoriska tester så går det snabbare att felsöka.

 

Kollat kolvar o länkage mm, och det funkade bra! (pillat utifrån)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer du tändningen på bara de två bakre?  Du har väl inte skiftat 5 med 6?

 

Är det bara dessa som spökar så en gissning:    På din bild du tidigare lagt upp i tråden ser det ut som att 1'an nock är rätt låg dvs sliten ställer du upp avståndet efter den nocken blir det för stort på de andra nockarna och lägger du till ev glapp så blir avståndet helt fel.  Lyft locket kolla hur avståndet ser ut på de övriga och sen får du ev kompromissa.

 

En klick fet på axeln vid service eller om fördelaren hade filttuss några droppar olja så undviker man nedslitna nockar och även nedsliten brytare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tändordningen OK enligt tyska pdf'en ovan

 

Hade konsulter som skruvare (ena plastsonen är utbildad bilmek o båda vana skruva B16/18/20...)

 

Funkade Ok vid tomgång men fick bakskjut vid högvarav ( före byte tändspole fick man inte upp motorn i de varven + den svartrök jag haft ett tag)

 

Test att lyfta en tändkabel i taget vid tomgång så vart det ingen skillnad i varvet för 5 eller 6 .

 

Då lossade dom hela fördelaren o vred runt tills det blev bra, på gehör. Test på tomgång -> maxvarv

 

 

Dvs jag antar att 4 gick på fisens mosse men marginalerna blev fel på de sista?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart en rond till...

 

Tog bilen till jobbet i måndags, började hosta efter några km..

Men tröskade fram i ca 50 så jag tog mig till Tingvallaparkeringen.

 

Hem så startade JDW, men efter några hundra meter så var det stopp. gav upp, låste o traska till bussen i regnet....

 

Bonus sonen gär på högskola o slutade tidigt på Tisdag, så han hämtade kondingen på Meca, putsade stiften o den rasslade igång.

Lite tester med vaccumklockan på fördelaren, väldigt "dåligt tryck" i slangen, men fullt sug när man lossar nippeln, o nippelhålet verkade OK? Ska de inte va mer sug?

 

Körde hem (tog småväg o inte motor/vajjervägen). Sen har det gått, gjort några provvändor i omgivningen varje kväll och i morse med -7 o kallstart gav självförtroende o en tur med kärran full med byggskräp till återvinningen, med några starter UA!

 

 

Ropar HEJ igen!

 

Fö Btema gråa batteri, bytt April 13, startmotorn en del tugg o ca 20 tim med ljuset på (har LED bakljus, men ändå), orkade ändock tugga igång..

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...