Gå till innehåll

Terrängbromsen, hur funkar den egentligen?


Rekommendera Poster

Jag brukar använda terrängbromsen när jag vill köra riktigt sakta och kontrollerat i skogen, men har ofta undrat hur den egentligen exakt fungerar.

Lägger den ut ett reducerat tryck på bromsarna, eller är det fullt tryck?

Den är ju bara AV eller PÅ, så hur kontrolleras trycket?

 

Ska man använda terrängbromsen vi körning i brant nedförslut (och se till att gasa så mycket så att hjulen alltid rullar) eller vad är bästa taktiken då?

Finns det någon möjlighet att lägga i en mekanisk växel (1 eller 2?) för körning utför, för att någorlunda kontrollera farten och reducera sladd risken?

 

Det måste väl slita rätt bra på bromsarna om man använder terrängbromsen (för mycket?) i skogen?

Eller är det så låg fart att det inte spelar någon större roll jämfört med att bromsa på landsväg?

 

Jag har i alla fall noterat att det kan lukta lite bränt om man haft i den ett tag i terrängen, så använder den mindre nu än jag kanske gjorde i början.

 

När det är lagom brant så funkar det förträffligt med terrängbromsen eftersom man kan reglera (den låga) farten helt och hållet med gasen. Släpper man gasen stannar bilen, även i duktig lutning, vilket känns tryggt.

 

Knappen på golvet är ju lite klumpig. Den är lätt att applicera men också lätt att "tappa" om det guppar lite, det blir ett himla pysande :blush: 

Skulle kanske vara behändigt att ha någon annan kontroll man kunde använda på instrumentpanelen, men risken är väl att man glömmer bort den och kör runt för länge. Då lär det bli varmt   :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terrängbromsen sliter inte alls på bromsarna (i naven), då de inte används. När du kör i terräng är pneumatistiska bromsar alldeles för sena för att passa körningen. Dessutom behöver ibland varvtalet vara anpassat för nästa steg i körningen, och då blir det dumt att "vänsterbromsa" som en rallybil (som ju vill sladda i kurvorna ( ja eller ville, förr när det bara drev på ena axeln))

 

Vet inte hur det är på SBAT, om terrängbromsen går på växellådan eller om det är motor (avgas)broms?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde arrangemanget med terrängbromsfunktion hade att göra med att automatlådan inte erbjuder någon motorbroms, vilket verkar vara speciellt viktigt att ha om man ska tro alla Off-road instruktionsfilmerna på tuben.

 

Speciellt vid körning brant nerför.

 

Jag använder den för att kunna smygköra och för att kunna klättra över stenar så mjukt som möjligt. Men skulle vilja veta hur det egentligen är tänkt att man ska agera med en 30:a i brant nerförsbacke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde arrangemanget med terrängbromsfunktion hade att göra med att automatlådan inte erbjuder någon motorbroms, vilket verkar vara speciellt viktigt att ha om man ska tro alla Off-road instruktionsfilmerna på tuben.

 

Speciellt vid körning brant nerför.

 

Jag använder den för att kunna smygköra och för att kunna klättra över stenar så mjukt som möjligt. Men skulle vilja veta hur det egentligen är tänkt att man ska agera med en 30:a i brant nerförsbacke?

Det är tänkt precis som du uppfattar det. TB lägger ett konstant lågt tryck på bromsarna, tillräckligt för att hålla bilen stilla även i upppför/nedförsbacke.

Vill du flytta bilen en bit så gasar du och övervinner bromsen. Vill du stanna igen så släpper du gasen. Typexemplet är om du vill köra över en stor sten med ena hjulet utan att det skenar på baksidan.

 

Det var min dåvarande chef som hittade på funktionen. Slitaget på bromsarna är försumbart i dom här mycket låga farterna. Tryckknappen på golvet var ett kompromissbeslut för att få bort risken att funktionen glöms bort i tillslaget läge av någon slö beväring. (Så resonerade vi)

 

Du kan sätta en vippströmbrytare bekvämt nånstans om du vill slippa golvknappen. Koppla i så fall bara vippan parallellt med golvknappen.

 

Jag tycker det är svårt att hålla golvknappen konstant nere när det bilen hoppar och far eftersom stolen rör sig i förhållande till golvet.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lars!

Intressant att det är ett lågt tryck som appliceras. Den stannar ju med bestämdhet när man släpper gasen.

 

En vippströmbrytare vore intressant men det måste nog till en blinkande lampa eller liknande så man inte glömmer den på.

 

Brant nerförsbacke i terräng, är det terrängbroms som gäller då också?

Med lämpligt gaspådrag så man håller hjulen rullande?

 

Extrem exemplet vore ju att köra nerför en slalombacke. En 11:a eller 13 kan ju lugnt rulla ner på någon lämplig växel utan att bromsa, men hur gör man med en 30:a?

Stannar och kyler bromsarna lite då och då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det skulle funka med Bo (M1) och motorbromsa sej ner? Eller blir den för låg?

M2 är kanske lämpligare men då måste man ju ha någonting att växla manuellt med.

Terrängväxel och M1 i utförsbacke har jag provat, det gick rätt fort, inget för krypkörning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terrängväxel och M1 i utförsbacke har jag provat, det gick rätt fort, inget för krypkörning.

Åh fasen, gick M1 för fort?!

Men den måste väl i all fall hjälpa till och skydda bromsarna?

 

Jag måste prova Bo någon gång.

Vilken sekvens rekommenderad för att få den ilagd?

Kan man göra det "under färd" (i lägsta fart)?

Kan man kombinera Bo med terrängväxel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh fasen, gick M1 för fort?!

Men den måste väl i all fall hjälpa till och skydda bromsarna?

Jag måste prova Bo någon gång.

Vilken sekvens rekommenderad för att få den ilagd?

Kan man göra det "under färd" (i lägsta fart)?

Kan man kombinera Bo med terrängväxel?

Lägg i Bo efter att bilen rullat igång och under 20 kmh eller så. Jag använder den för att smyga ut ur kvarteret utan att väcka grannarna. Inget märkligt alls.

 

M1 och terrängväxel ger ca 15 kmh vid 1600 varv och det är rätt fort i skogen.

Tror inte du behöver tänka på att spara bromsarna. Dom räcker nog åt dina barn och barnbarn också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh fasen, gick M1 för fort?!

Men den måste väl i all fall hjälpa till och skydda bromsarna?

 

Jag måste prova Bo någon gång.

Vilken sekvens rekommenderad för att få den ilagd?

Kan man göra det "under färd" (i lägsta fart)?

Kan man kombinera Bo med terrängväxel?

Jag ser terrängbromsfunktionen som något man använder vid precisionskörning till exempel när man vill smyga över ett hinder eller försiktigt klättra uppför någonstans :)  Ska jag bara kör utför använder jag de vanliga bromsarna eftersom man ju inte behöver gasa då. Lite manuell manövrering skadar inte <_<

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är just att man faktiskt behöver gasa utför, eller mer specifikt se till att hjulen rullar.

Bromsar man bara kan det bli låsning och därmed sladd eller utebliven styrning och då kan det gå illa.

 

Givetvis inget större problem vid rimliga lutningar och vettigt grepp, men det är inte de jag tänker på. Utan när det är lerigt/halt och brant.

Det är därför man har i växel men inte bromsar eller kopplar om man kör manuellt utför. Men eftersom vi har automat får man försöka hitta någon annan lösning.

 

Så slutsatsen verkar vara att man då använder terrängbromsen men ser till att gasa tillräckligt mycket så att hjulen alltid rullar. Detta är nog inte det lättaste när det går utför och börjar kännas lite vanskligt så det gäller nog att ha is i magen  B)  :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Grejen är just att man faktiskt behöver gasa utför, eller mer specifikt se till att hjulen rullar.

Bromsar man bara kan det bli låsning och därmed sladd eller utebliven styrning och då kan det gå illa.

 

Givetvis inget större problem vid rimliga lutningar och vettigt grepp, men det är inte de jag tänker på. Utan när det är lerigt/halt och brant.

Det är därför man har i växel men inte bromsar eller kopplar om man kör manuellt utför. Men eftersom vi har automat får man försöka hitta någon annan lösning.

 

Så slutsatsen verkar vara att man då använder terrängbromsen men ser till att gasa tillräckligt mycket så att hjulen alltid rullar. Detta är nog inte det lättaste när det går utför och börjar kännas lite vanskligt så det gäller nog att ha is i magen  B)  :blink:

Om det är tillräckligt halt finns det nog risk att hjulen låser sig och du får sladd även om du använder terrängbromsen. Du behöver konstruera en ABS för Scania TGB :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vi som har lite mer bråttom och använder V-läge, vi har motorbroms på samma fotkontakt.

 

Observera då att ett kort tryck räcker, sedan ligger den i tills du rör gasen igen.

Motorbromsen använder M1, M2 eller M3 beroende på din fart. Som en automatiskt växellåda :-)

 

/Stefan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det är ju en bra idé!

Kanske inte så lätt i terräng eller ner för en slalom backe för att jag har för mig att du sade att det går rätt fort med M1:an?

 

Jag använder väldigt sällan motorbromsen för den är ju ganska abrupt men ska ha den mer i åtanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...