Gå till innehåll

Ingen firhjulsdrift?


Rekommendera Poster

Jeg var ute på terrengkjøring i snø med min Volvo valp (norsk) i går, og klarte selvsagt å kjøre meg fast.

Det ble mye "vugging" fram og tilbake, og i det hele tatt mye jobb for å forsøke og få bilen opp, men det endte med traktorhjelp..

 

Mens vi forsøkte å få den opp av hålet hørtes en liten "smell" og så drev valpen kun på bakhjulene..

Har sett litt på det i dag, men jeg er ingen bilmekaniker (ennå :mellow: ), så jeg ble ikke så mye klokere.

 

Valpen er dog så hjelpeløs på snøføre med kun bakhjulsdrift, at jeg lyckades få den til å stå og spinne i 4L. Klev da under bilen og kunne konstatere at alt går rundt frem til det fremste krysset. Noen som har vært borti dette og vet hva som kan være feil? Alle tips mottas med takk!

 

Hilsen frustrert trønder!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar några timmar om det är första gången du ska riva en valpframaxel.
Problemet brukar vara att få tag i drivaxlar till rätt pris,och så bara hoppas på att du inte fått ned spånor till kronhjul/pinjong/lager....... :( 
Såvitt jag minns behöver du inga specialverktyg för att göra jobbet.....bara tålamod. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så man får plocka ner hela axeln? Får teama upp med farsan:b

Trollstein här i Norge har korta drivaxeln till 1125, vilket ju inte är avskräckande..

 

Ok, det är ju positivt, åtminstone. Tålamod har man ju -_-

 

Ska öppna och kolla läget där inne imorgon, så får man se :)  Tack for tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axeln kan sitta kvar på bilen,behöver du byta drivaxeln så släpper du på huset som innehåller drivknuten (8-10 st 1/4" skruvar som håller en plåtring delad i 2 halvor) och dom två koniska spindellagerna (ett ovanpå huset,ett inunder),bromsslangen och en styrstagsände + en seegersäkring som sitter i drivaxelns ytterände under centrumkoppen på navet..Tror inte att jag glömt nått..... :lol:  B)  B)