Gå till innehåll

Ingen firhjulsdrift?


Rekommendera Poster

Jeg var ute på terrengkjøring i snø med min Volvo valp (norsk) i går, og klarte selvsagt å kjøre meg fast.

Det ble mye "vugging" fram og tilbake, og i det hele tatt mye jobb for å forsøke og få bilen opp, men det endte med traktorhjelp..

 

Mens vi forsøkte å få den opp av hålet hørtes en liten "smell" og så drev valpen kun på bakhjulene..

Har sett litt på det i dag, men jeg er ingen bilmekaniker (ennå :mellow: ), så jeg ble ikke så mye klokere.

 

Valpen er dog så hjelpeløs på snøføre med kun bakhjulsdrift, at jeg lyckades få den til å stå og spinne i 4L. Klev da under bilen og kunne konstatere at alt går rundt frem til det fremste krysset. Noen som har vært borti dette og vet hva som kan være feil? Alle tips mottas med takk!

 

Hilsen frustrert trønder!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar några timmar om det är första gången du ska riva en valpframaxel.
Problemet brukar vara att få tag i drivaxlar till rätt pris,och så bara hoppas på att du inte fått ned spånor till kronhjul/pinjong/lager....... :( 
Såvitt jag minns behöver du inga specialverktyg för att göra jobbet.....bara tålamod. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så man får plocka ner hela axeln? Får teama upp med farsan:b

Trollstein här i Norge har korta drivaxeln till 1125, vilket ju inte är avskräckande..

 

Ok, det är ju positivt, åtminstone. Tålamod har man ju -_-

 

Ska öppna och kolla läget där inne imorgon, så får man se :)  Tack for tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axeln kan sitta kvar på bilen,behöver du byta drivaxeln så släpper du på huset som innehåller drivknuten (8-10 st 1/4" skruvar som håller en plåtring delad i 2 halvor) och dom två koniska spindellagerna (ett ovanpå huset,ett inunder),bromsslangen och en styrstagsände + en seegersäkring som sitter i drivaxelns ytterände under centrumkoppen på navet..Tror inte att jag glömt nått..... :lol:  B)  B) 
Sprängskisser hittar du i Downloads,likaså verkstadshandbok....

Mvh/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan också lugna dig  _nomad.. att på "valp tiden" ,när jag och Micke åkte Valp.. så minns jag att Micke knäckte den drivaxeln ..eller om det var knuten..

 

Det var iaf mycket lättare att riva och laga den ute i skogen, än vad det hade varit att släpa ut hans bil i snön ut till vägen. :)

 Tog en halvtimme tror jag.. vi hade väntat oss mycket värre först innan vi förstod hur simpel konstruktionen är.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha.. Då har man kollat lite. Ställde in kärran och plockade ner diffkåpan. Kom nu ihåg at både farsan och jag är noviser på såna här grejer, så bear with me..

Jävla iphone-batteriet dog ju såklart, så man fick inte gått in här og kollat på vad du skrev. Men vi lyftade båda framhjul med bakhjulsdriften inkopplad og vred runt vänsterhjulet. Höger hjul stod då still. Enligt min förstånd betyder väl det att drivaxeln är av, eller? Om den var hel, skulle väl högerhjulet gått åt andra hållet? Eller har jag misuppfattat hela konseptet med diffen? 

Jag vet att jag är en idiot, men detta är ju en möjlighet att lära lite, tänker jag..  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har uppfattat korrekt: Om jag lyfter båda framhjul upp från marken med tvåhjulsdrift inkopplad och vrider på främre kardanaxel, så ar det drivaxeln på den sidan där diffdrevet roterar som har gått av?? Eftersom hjulet med bruten drivaxel ju får mindre motstånd? Eller? Argh, min hjärna värker..!! :blush:

 

Edit: Denna test kan jag väl göra med hjulen på marken; om kardanaxeln låter sig vridas runt (vilket den gör) betyder det att en utav drivaxlarna är av, och det diffdrevet som roterar talar om vilken sida som är bruten? Har jag äntligen förstått det här nu?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

har samma problem på c202an rev ner växellådan för kopplingsbyte och insåg att främre kardan snurrar med båda hjulen i backen hel i diffen men vänstra sidan snurrar  :huh: så drivaxeln eller knuten är väl körd har en axel till urvalpen men dom grejorna passar väl inte som de ser ut på forumet :angry:  nån som har grejor liggande -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...