_nomad Postad 19 Januari , 2016 Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Jeg var ute på terrengkjøring i snø med min Volvo valp (norsk) i går, og klarte selvsagt å kjøre meg fast. Det ble mye "vugging" fram og tilbake, og i det hele tatt mye jobb for å forsøke og få bilen opp, men det endte med traktorhjelp.. Mens vi forsøkte å få den opp av hålet hørtes en liten "smell" og så drev valpen kun på bakhjulene.. Har sett litt på det i dag, men jeg er ingen bilmekaniker (ennå ), så jeg ble ikke så mye klokere. Valpen er dog så hjelpeløs på snøføre med kun bakhjulsdrift, at jeg lyckades få den til å stå og spinne i 4L. Klev da under bilen og kunne konstatere at alt går rundt frem til det fremste krysset. Noen som har vært borti dette og vet hva som kan være feil? Alle tips mottas med takk! Hilsen frustrert trønder! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 19 Januari , 2016 Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Korta drivaxeln fram som har gått av,typiskt fel.Plocka ned diffkåpan på framaxeln,då ser du om diffdrevet roterar om du vrider runt främre kardanaxeln med bakhjulsdrift inkopplad så att främre kardanaxeln går fritt i fördelningslådan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
_nomad Postad 19 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Takk for snabbt svar! Aj.. Är det mycket jobb att byta isf? Har bilen hos en kompis nu, men ska kolla imorrn. Återkommer.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 19 Januari , 2016 Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Det tar några timmar om det är första gången du ska riva en valpframaxel.Problemet brukar vara att få tag i drivaxlar till rätt pris,och så bara hoppas på att du inte fått ned spånor till kronhjul/pinjong/lager....... Såvitt jag minns behöver du inga specialverktyg för att göra jobbet.....bara tålamod. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
_nomad Postad 19 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Ok, så man får plocka ner hela axeln? Får teama upp med farsan:b Trollstein här i Norge har korta drivaxeln till 1125, vilket ju inte är avskräckande.. Ok, det är ju positivt, åtminstone. Tålamod har man ju Ska öppna och kolla läget där inne imorgon, så får man se Tack for tips! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 19 Januari , 2016 Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Axeln kan sitta kvar på bilen,behöver du byta drivaxeln så släpper du på huset som innehåller drivknuten (8-10 st 1/4" skruvar som håller en plåtring delad i 2 halvor) och dom två koniska spindellagerna (ett ovanpå huset,ett inunder),bromsslangen och en styrstagsände + en seegersäkring som sitter i drivaxelns ytterände under centrumkoppen på navet..Tror inte att jag glömt nått..... Sprängskisser hittar du i Downloads,likaså verkstadshandbok....Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
_nomad Postad 19 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Härligt! Jag börjar värkligen gilla detta forum! Får ta några bilder under jobbet när jag får axeln (om det är det som hänt), det kanske kan vara till hjälp åt fler. TACK! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Januari , 2016 Rapport Share Postad 19 Januari , 2016 Jag kan också lugna dig _nomad.. att på "valp tiden" ,när jag och Micke åkte Valp.. så minns jag att Micke knäckte den drivaxeln ..eller om det var knuten.. Det var iaf mycket lättare att riva och laga den ute i skogen, än vad det hade varit att släpa ut hans bil i snön ut till vägen. Tog en halvtimme tror jag.. vi hade väntat oss mycket värre först innan vi förstod hur simpel konstruktionen är. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
_nomad Postad 20 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Januari , 2016 Jaha.. Då har man kollat lite. Ställde in kärran och plockade ner diffkåpan. Kom nu ihåg at både farsan och jag är noviser på såna här grejer, så bear with me.. Jävla iphone-batteriet dog ju såklart, så man fick inte gått in här og kollat på vad du skrev. Men vi lyftade båda framhjul med bakhjulsdriften inkopplad og vred runt vänsterhjulet. Höger hjul stod då still. Enligt min förstånd betyder väl det att drivaxeln är av, eller? Om den var hel, skulle väl högerhjulet gått åt andra hållet? Eller har jag misuppfattat hela konseptet med diffen? Jag vet att jag är en idiot, men detta är ju en möjlighet att lära lite, tänker jag.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 20 Januari , 2016 Rapport Share Postad 20 Januari , 2016 Håller du kardanen still och du vrider ett hjul snurrar det andra åt andra hållet. om det inte gör det så är orsaken: 1. diffdrevsaxel brott , syns när kåpan är borta 2. drivaxelbrott 3. glömt bort att koppla ur frinaven Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
_nomad Postad 20 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Januari , 2016 Ok, allt såg fint ut i diffhuset, och frihjulsnav finns ej.. Då får man beställa ny drivaxel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 20 Januari , 2016 Rapport Share Postad 20 Januari , 2016 Höger och vänster sida har olika drivaxellängder.. gör dig säker på vilken av axlarna du behöver först.. det blir så tråkigt när man köpt fel.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
_nomad Postad 20 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Januari , 2016 Om jag har uppfattat korrekt: Om jag lyfter båda framhjul upp från marken med tvåhjulsdrift inkopplad och vrider på främre kardanaxel, så ar det drivaxeln på den sidan där diffdrevet roterar som har gått av?? Eftersom hjulet med bruten drivaxel ju får mindre motstånd? Eller? Argh, min hjärna värker..!! Edit: Denna test kan jag väl göra med hjulen på marken; om kardanaxeln låter sig vridas runt (vilket den gör) betyder det att en utav drivaxlarna är av, och det diffdrevet som roterar talar om vilken sida som är bruten? Har jag äntligen förstått det här nu? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 7 Februari , 2016 Rapport Share Postad 7 Februari , 2016 Helt korrekt uppfattat. Om drivaxeln är hel och även drivknuten är hel kan du inte vrida runt diffdrevet på den sidan..... Har du kollat hur knuten ser ut?? Om inte,gör det innan du beställer en drivaxel...... Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 15 Februari , 2016 Rapport Share Postad 15 Februari , 2016 Hur går det? Har du hittat vad som felar i din framaxel än?? Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 3 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2017 har samma problem på c202an rev ner växellådan för kopplingsbyte och insåg att främre kardan snurrar med båda hjulen i backen hel i diffen men vänstra sidan snurrar så drivaxeln eller knuten är väl körd har en axel till urvalpen men dom grejorna passar väl inte som de ser ut på forumet nån som har grejor liggande Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2017 Vad skulle skilja mer än att c202 hade något förstärkta drivaxlar bak? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 3 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2017 sitter andra klumpar annan utväxling och ingen lamel diff bak men rätta mej om jag har fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2017 sitter andra klumpar annan utväxling och ingen lamel diff bak men rätta mej om jag har fel helt rätt men knut och drivaxel från valpen ska passa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 helt rätt men knut och drivaxel från valpen ska passa. sedär ja får kolla på det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.