Gå till innehåll

Lämpligt att dra kabel i bakom paneler mm


Rekommendera Poster

Hej. Har suttit och klämt å känt på olika slangar att dra kabel I sim jag tänker gömma bakom inredningen.

2 st har jag testat. Del den man köper på rulle på bilkjedjor. Men den är ju skrovlig även invändigt. Och det blir problem att få i fler kablar om man vill lägga till något efteråt .

Den andra är vatten slang. Men dör blir problemet att de kan tryckas i hop och så får man inte i mer kabel om man vill dra något extra i framtiden.

Vill ju försöka ha bilen så nära original som möjligt nu nät jag lackat upp den och håller på att plocka i hop den igen. Men ändå ha möjlighet att ha extra utrustning i den. Men med så dolda kontakter och kablar som möjligt.

 

Vad har ni använt ?

Ja plast rör för kabel har jag funderat på. Men den är ju mera arbets krävande att dra och böja samt fixera bakom paneler mm.

 

Måste finnas bättre alternativ än de jag provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klurade på samma sak, har dragit massor av kabel runt hela bilen så dolt som möjligt men jag tog tjocka flex-slangar som man kan dra flera kablar i samtidigt, det finns ju bra ställen att dra kabel i hela vägen framifrån till bagaget osynligt där väggplåten möter tak plåten (på en elva), vilande bakom kanten på väggplåten det får plats ca 3 stycken flex-slangar på 16 mm. 

 

Det är proppfullt med slangar i min, så jag fick göra en schweizer-ost på flera ställen för att kunna dra ännu mer kabel så det osynliga montaget har skitit sig...  :angry:

 

Jag skulle gissa att man bör har flexslang då den är "självslocknande" och begränsar en kabelbrand istället för att sprida den. Just de ställen jag dragit kabel på är ganska utsatta om man välter bilen och råkar buckla till hörnet just vid de förstärkningarna som håller fast taket så kläms slangen och kanske till och med klipps av och stor risk för kortis, hoppas säkringarna stoppar branden dock.

 

Din är ju 13 med hytt och det för faktisk plats tjocka flex-slangar osynligt i taket och väggarna där "isoleringen" finns så kanske man kan dra en tjock slang med några extra trådar i från början för framtida behov?

 

Det bör kanske gå att dra extra trådar i framtiden i slangen, jag fick göra en variant för högtalarkabel hemma som envisades med att fastna i slangen halv-vägs;

 

Stoppa dammsugaren att suga i ena änden på flex-slangen och spruta in silikon-spray i andra änden, det smorde upp hela slangen såpass att jag fick lös en kabel som satt stenhårt fast busenkelt. Nästa gång jag drog likadan kabel sprayade jag först och då var det betydligt lättare...... om silikonspray är bra för dammsugare eller kablar vet jag inte men det underlättade betydligt jämfört med att riva en hel gipsvägg och dra nya slangar... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som  fredrikL nästan skriver så att ha med en extra dragtråd (tunnare typ isolerad ståltråd så är man förberedd för nästa...

Tänk på att inte ha nåt vasst så ni skalar befintliga kablar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha in en extra tråd i en kanal/slang där det redan finns trådar är det enklast att skarva en dragtråd till dom som är indragna redan, sen dra/backa ut dom befintliga så att bara dragtråden är i slangen. Lägg till den extra tråden till dom gamla och drag sen tillbaka hela alltet med dragtråden.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha in en extra tråd i en kanal/slang där det redan finns trådar är det enklast att skarva en dragtråd till dom som är indragna redan, sen dra/backa ut dom befintliga så att bara dragtråden är i slangen. Lägg till den extra tråden till dom gamla och drag sen tillbaka hela alltet med dragtråden.

 

Lite otympligt om det är kontakterat, men fördelen är att man kan "ordna" härvan bättre så det inte ligger kors o tvärs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...