Gå till innehåll

köp råd


Rekommendera Poster

hejsan. nästa sommar är det dags att skaffa min första terrängbil.

 

vilken tar sej fram bäst i framförallt djupsnö och sen även lervälling i liten dos.

 

Urvalpen 903 tror jag den heter.

eller Volvo c303

 

om man skulle dra det ännu längre.

hur mycket mer ger TGB 13 6x6 jämfört med ovanstående vinnare ? i samma terräng som ovan nämnt ? djup snö = Mellan Sverige

lera = lagom mängd typ 10 - 20cm sönderkörd åker lera

 

 

bränsle spelar mindre roll.

framkomligheten och hytten är viktigast.

måste ju vara plats för 4 personer och framföras på B kort taget efter 1996.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, man lär ju få mothugg här men...

 

C303 är ju en utveckling av valpen, så den är bättre! Men Valpen har ju volym/viktmässiga fördelar. Tät skog/stenigt så har valpen fördel men markfrigång är bättre i C303 (men den kräver ju mer plats, men man kan välja att undvika håla/stubbe/sten på fel ställe.

 

C306 är större samtidigt som den har en extra axel som kan ha bättre fäste o driver. Samtidigt som den tar lite mer plats.

 

För leråker är nog däcken viktigare än resten, Valpen lite lättare...

 

Stor hytt så minskar tillgången till C306, verkar ha försvunnit många helkarosser samtidigt som hytt/flak var vanligare.

 

Det är ganska enkelt att köra fast rejält med alla alternativen! (Vad jag sett på bilder här B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag gillar med ur-valpen är att den är så "Low-tech" och så fruktansvärt robust..få kablar och reglage och man kommer åt allt så lätt

Ståltråd och vävtape brukar räcka ute på fältet fär att kunna reparera provisorisk(om det behövs då)

Som JDW skriver så är ju C300 serien bättre iaf tekniskt med tex diffslåsen mm men nackdelen är ju oftast dyrare delar osv.

 

http://www.klassiker.nu/kopguide/volvo-valp-19611970-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack snälla för båda svaren !!! helt sjukt tacksam !!!

 

är det så att urvalpen välter lättare än c303 

vilken tar sej fram bäst i framförallt djupsnö och sen även lervälling i liten dos.

 

Båda är bra ekonomin blir bättre med valpen men har du råd så välj så klart den kraftigare 303'an, lite snö och lerig åker klarar båda av utan att välta.

 

tradera har några på aktion just nu som troligen är i bra skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C306 är större samtidigt som den har en extra axel som kan ha bättre fäste o driver. Samtidigt som den tar lite mer plats.

 

Stor hytt så minskar tillgången till C306, verkar ha försvunnit många helkarosser samtidigt som hytt/flak var vanligare.

NB!

 

C303 = TGB11, 4×4, ca. tre tonn totalvekt

C304 = TGB13, 6×6, ca. fire tonn totalvekt

C306 = TGB20, 6×6, ca. seks tonn totalvekt

 

(en får C304 som 4×4 også, men de er sjeldne og er bare sivile)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken tar sej fram bäst i framförallt djupsnö och sen även lervälling i liten dos.

 

Urvalpen 903 tror jag den heter.

eller Volvo c303

 

om man skulle dra det ännu längre.

hur mycket mer ger TGB 13 6x6 jämfört med ovanstående vinnare ? i samma terräng som ovan nämnt ? djup snö = Mellan Sverige

lera = lagom mängd typ 10 - 20cm sönderkörd åker lera

 

 

bränsle spelar mindre roll.

framkomligheten och hytten är viktigast.

måste ju vara plats för 4 personer och framföras på B kort taget efter 1996.

Volvo C300-serien blir regna som verdens beste originale terrengbil i sin vektklasse hvis en ser på framkommelighet. Store hjul, portalaksler, sperre på alle aksler og bra vektfordeling.

 

Volvo L3314 «valpen» blir regna som en av de beste (kanskje den beste) originale terrengbilene fra 1960-tallet. Store hjul, bra vektfordeling, kompakt størrelse og differensialbrems på bakakselen.

 

C303 har 48,75 hk/tonn (tomvekt).

 

L3314 har 43,87 hk/tonn (tomvekt kapellvarianten).

 

C303 er overlegen på vegkjøring på grunn av sterkere motor, lengre akselavstand, høgere utveksling, mer moderne forstilling (styringsoverføringer), og mer moderne førermiljø.

 

L3314 er mye lettere å gå inn og ut av, enklere mekanisk å reparere/holde ved like, har bedre plass i høgda inne i bilen, har lavere lastehøyde bak.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha lite modernare och mer komfortabel bil än valpen som också är mindre och samtidigt snabbare än än c303 så har du ju c202, dock är den sämre i svår terräng men klart kapabel till djupsnö och lite lerkörning.  Ekonomin med c202 blir bättre, betydligt mindre törstig än c303 med b30 och bättre växlad för landsväg än valpen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...