Gå till innehåll

Justering av forstilling/spindelglapp


hanole

Rekommendera Poster

Hei

 

Da har jeg prøvd meg på noe jeg ikke har gjort før, justering av spindlene. Fulgte metoden i verkstedhåndboken og målte 0,6mm slakke. Jeg hadde ingen schims å fjerne så da byttet jeg den nedre lagerskålen.

 

Spørsmålet er da, hvor mange schims skal jeg inn med nå? Jeg har nå montert portalen med alle schims jeg har, 1,2mm, men da ble styringen alt for tung. Jeg prøvde også med kun en skive på 2mm når jeg hadde portalen på arbeidsbenken, men med samme resultat.

 

Jeg må uansett bestille flere schims, men om noen har en viss pekepinn på hvor mange jeg trenger har det vært fint.

 

Ole

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, har aldri gjort dette før, men angrer nå på at jeg ikke prøvde med færre schims når jeg hadde bilen på bukken... får stikke ut i garasjen å prøve igjen, har 1 stk 0,4mm og 1 stk 0,8mm som kan plukkes vekk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da har jeg plukket ut alle schims, men det ble fortsatt ikke noe slakk. Det jeg derimot kom til å tenke på er at jeg kun byttet den nedre lagerskålen, burde vel selvsagt ha byttet begge? Tror jeg må ha blandet med noe jeg har lest på forumet om å kun bytte nedre styretapp om den er slitt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte bara nedre lagringen på min och shimsade in spelet enligt verkstadshandboken.

Tänk på att själva portalhuset är ganska tungt och att ev fett i lagerskålen gör att det kan vara svårt att känna glappet för hand.

Jag har för mig (om jag inte minns fel) att jag mätte spelet med helt rena ytor (inget fett) på båda lagringarna samt att jag tryckte upp portalen med en liten hävstång och mätte med indikatorklockan hur mycket den sjönk ner i förhållande till själva axeln när jag släppte. Sidan 10 och 11 i min mqms tgb tråd så byter jag damasker samt nedre lagringen och tätningar där. Dock ingen bra bild på själva inmätningen av lagerglappet. 

men indikatorklocka med magnetfot på själva axeln och sen mätte jag hur mycket själva portalen rörde sig. såg att jag shimsat 0.75mm på den ena sidan,den andra minns jag inte och jag har inte skrivit nått om det heller  :)

Men som sagt du måste mäta spelet för det är garanterat inte lika på alla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja se der ja, jeg mente på å ha lest det en plass :)

 

Men du måler altså slakket med portalen montert på bilen, ikke som i verkstedsboken der de bruker en skrutvinge?

 

Har brukt en liten garasjejekk til å løfte portalen.

 

Men problemet mitt er vell at jeg har for lite shims?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Vill ha för mig jag sett någon som monterat vanliga kingpinlager istället för skålarna. Nån som vet var man hittar info om det? Är tämligen säker på att det var med LandRover delar.. Har precis plockat ner mina portaler och funnit 2 väldigt nedgångna undre lagerskålar.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On my UAZ was such pins . The steering wheel turns easier . Everything else is more worries . 

Put back the liner . Easier maintenance , easier repair and easier maintenance.

Less reliability .

To adjust the original pins is easy . Care is minimal . Requested each time the service spricevalo waterproof marine grease to the propeller . 

Then there will be eternal happiness !

post-9387-0-29691500-1488732145_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...