Göran Postad 1 Mars , 2017 Rapport Share Postad 1 Mars , 2017 Har en längre tid hör "gurglande" ljud från expansionskärlet då jag stängt av motorn. Ljudet har ökat med tiden så jag började kolla lite extra. Skulle fylla på kylvatten och märkte ett kraftfullt övertryck trots att bilen stått drygt ett dygn. Kände också en doft som påminde om "gammal bensin i tanken på en moppe som stått". Bilen kokade lätt dagen innan! Utgår från att det är toppackningen. Någon kunnig som har åsikt om detta? / Göran Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 Mars , 2017 Rapport Share Postad 2 Mars , 2017 O du är säker på övertryck o inte undertryck?? (Lätt att locket blir tätt...) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Göran Postad 4 Mars , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2017 Oj så långt tänkte jag aldrig! Har dock rivit toppen och med rätskiva konstaterat att den behöver planslipas. Efter att ha synat packningen och utseende i förbränningsrummen kan jag nog konstatera att jobbet inte är bortkastat. 2&4ans cyl verkar inte ha jobbat!? Fortsättning följer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eddi42 Postad 5 Mars , 2017 Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Hej! Jag har en renoverad topp som jag kan sälja Är du intresserad sänd mej ett PM med kontakt uppgifter. Mvh Eddi42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Göran Postad 5 Mars , 2017 Författare Rapport Share Postad 5 Mars , 2017 Tack för erbjudandet, har dock lämnat toppen till en kille som planslipar. Återstår att se resultatet. Hoppas få tillbaka den måndag kväll. Blir det bra tänte jag slipa in ventilerna när jag är igång:-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Göran Postad 12 Mars , 2017 Författare Rapport Share Postad 12 Mars , 2017 Nu rullar 11an igen. Allt verkar fungera nu!! Körde ned skotern till sjön igår (lastad på specialbyggt släp) och deltog i årets angeltävling i kanonväder. Molnfri himmel hela dagen.Nu återstår tändinställn. och lite justering. Fantastisk känsla att dra iväg med ekipaget 06.00. Ska oxå bli intressant att se om reparationen förbättrar bränsleförbrukningen. 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 13 Mars , 2017 Rapport Share Postad 13 Mars , 2017 Blir säkert mycket bättre. Min förra 11a var maskinellt i kanonskick. Kördes på 1,5 liter / mil. Förgasarjustering o tändning är mycket viktigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Göran Postad 14 Mars , 2017 Författare Rapport Share Postad 14 Mars , 2017 Ok får leta på någon som är bra på detta! 11an går fint annars, den går och "puffar" lite i avgasröret på tomgång och verkar inte gå helt rent förrän den är helt varm!?. Är dock varvvillig och spinner fint när man drar på. Kanske står tändningen lite fel trots tidigare koll. Ska man fortfarande hålla 10° före? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 14 Mars , 2017 Rapport Share Postad 14 Mars , 2017 Ja vad jag kommer ihåg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 15 Mars , 2017 Rapport Share Postad 15 Mars , 2017 Ok får leta på någon som är bra på detta! 11an går fint annars, den går och "puffar" lite i avgasröret på tomgång och verkar inte gå helt rent förrän den är helt varm!?. Är dock varvvillig och spinner fint när man drar på. Kanske står tändningen lite fel trots tidigare koll. Ska man fortfarande hålla 10° före? Puffar - Kolla ventilavståndet som blir mindre när packningen satt sig vid efterdragningen. Tändning leta upp där den ger spiktendenser vid belastning och ge den sen någon extra grad så har du bästa möjliga tändpunkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Göran Postad 10 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2017 Jaha! Då har jag testat att justera förgasarna. Startade med att justera ner munstyckena enligt tolken. Där skulle motorn gå med fet blandning står det i boken. Sedan lånade jag ett extra justeringsverktyg att skruva in i botten på förgasaren så nu hade jag en i varje förgasare. Sedan skulle man, efter varmkörning, justera upp munstycket tills motorn börjar sjunka lite i tomgången. Utan co-mätare eller varvräknare kom jag snart bort och det slutade med att jag skruvat upp för mycket!!! Nu bölade motorn direkt vid gaspådrag :-( Äsch! Det slutade med att jag mätte hur mycket tolken pressade ner munstycket, tror det var 1.8mm! Bestämde mig för att sätta munstycket på 0.8mm under bryggan i båda förgasarna. Detta skulle då motsvara att ha pressat upp munstycket 1.0mm från tolkens grundinställning. Det otroliga i detta är att motorn går bra nu!!! Behöver choke någon minut efter kallstart men går i övrigt bra. Kan känna att den går lite snålt under varmkörningsperioden men sedan går den så lugnt och fint. Skulle vara intressant att höra någon kunnig kommentera detta. Har nu tankat fullt och läst av km-mätare och ser med spänning fram emot förbrukningen vid nästa tankning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 10 Maj , 2017 Rapport Share Postad 10 Maj , 2017 Hej Göran, - tänkte meka med mina förgasare om några veckor, lite lediga dagar i juni, Jag skall byta flottörhusventil på bägge mina förgasare och se vad som kan bytas ytterligare utan alltför mycket skruvande, nu när luftrenaren är bortplockad. Jag har funderat på det där med att justera förgasare. Studerar man Youtube klipp kan man se olika metoder. Att lyssna med sunda förnuft eller att använda någon form av mätmetod. Jag tänker mig att uppdatera och delge mina erfarenheter i saken under min tråd bensinlukt efter lite tekniska övningar. Lasse303 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.