Gå till innehåll

Glapp i kardan/infästning i kardanbromsen


JDW

Rekommendera Poster

Bromstrumman sitter fast i utgående axel, om hela alltet glappar är det väl lagren i utgående axel som är glapp.

 

Sitter shims mellan lagerhus och fördelningslåda som kanske räcker att justera lagerspelet med, annars byta lager.

Tar man bort trumman ser man skruvarna som håller bromsskölden och lagerhuset. lagerhuset är den delen som hastighetsmätarvajern går in i.

 

Min glappade en smula vilket troligen var en bidragande orsak till att oljetätingen läckte och fyllde bromstrumman med olja.

bytte hela fördelningslådan då jag hade en liggandes så jag provade inte att shimsa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu skall jag inte måla fan på väggen, men jag tror inte det går att bara efter dra just den bulten, den skall dras med skapligt moment, 280 - 300 Nm

Den är shimsad. Så det är till riva och plocka bort ett shims/justermellanlägg .  Bäst är nog att byta lager och packbox, och ha några nya shims,   Shims/ justermellanlägg, finns i dim 01,-  0,15,- 0,35 och 0,50 mm

Se på sprängskissen på lådan, 

 

Jag tog fram en lista på alla lager åt fmv4x4 en gång i tiden och hittade en bra leverantör. med ok priser.

 

Har katalogerna med reservdels nummer/ lager nr, så om det blir aktuellt, att byta lagret, kan det möjligen vara till hjälp

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inget spån på magpluggen så har nog inte lagret gått utan muttern behöver bara efterdras, jag har haft "glapp" två gånger på min och båda gångerna var jag säker på lagret började ge sig, men det hänger fortfarande med bara att efterdra.  Däremot kan packboxarna vara bra att köpa på sig bytte min bakre nu senast när lådan var borta.  kostade ca 100:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...