Gäst LV611 Postad 22 Juli , 2007 Rapport Share Postad 22 Juli , 2007 Hej En fråga till ni som vet Hur vanlig är Ratgb1113, när man talar om Ratgb så brukar det vara Ratgb1112. Jag tror att marinen använde Ratgb1113, stämmer det? Är det egentligen någon skillnad på dessa om man jämför med en vanlig Tgb11? Tacksam för svar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Juli , 2007 Rapport Share Postad 23 Juli , 2007 Enda egentliga skillnaden mellan olika versioner av 11/13/20 jag hitills sett är radioavstört tändsystem och kraftigare generator på radioversionerna. Vissa bilar har tätade bromstrummor, den enda rent mekaniska skillnaden jag sett. Så utan att veta, så vågar jag satsa en slant på att det inte skiljer något mekaniskt på din 1113, jämfört med 1112 och bas-elvor. Ytterst sannolikt skiljer sig 1112 och 1113 på utrustningen kring kommunikions-användningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 23 Juli , 2007 Rapport Share Postad 23 Juli , 2007 Jupp, så är det. Det är radioutrustningen det skiljer på. Har för mig att det finns något om det i rephandboken som jag lagt upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 7 December , 2011 Rapport Share Postad 7 December , 2011 Funderar på om det på nått enkelt sätt går att fixa anslutning till yttre elnät ( som i ex. RaBv) i en RaTgb. Så att man inte behöver oroa sig att man sänder slut på batterierna. Funkar det att fixa en modell bättre 24v laddare (t.ex CTEK XT 4000) och ha den ikopplad när man står still och sänder och har sig? //Fjellot Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 7 December , 2011 Rapport Share Postad 7 December , 2011 Ja det fungerar, generellt kan sägas att en laddare som inte är pulserande är att föredra för att minska spikar. Och använd inte en större laddare än du behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 7 December , 2011 Rapport Share Postad 7 December , 2011 Ja det fungerar, generellt kan sägas att en laddare som inte är pulserande är att föredra för att minska spikar. Och använd inte en större laddare än du behöver. Vad tror du om den HäR? Hyfsat pris och hyfsat med amp.... //Fjello Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 7 December , 2011 Rapport Share Postad 7 December , 2011 (redigerade) Jag har använt två stycken CTEK 12V laddare modell större och kopplat en till var batteri för att på så sätt alltid ladda batterierna individuellt så att eventuella snedbelastningar minimeras. Har jag gjort något galet med denna tankegången? Jag kan tillägga att jag har några 12V förbrukare kopplade direkt till batterierna (El-stolar fram på var sitt batteri), men det är ju relativt sällan man justerar stolarna och det lilla spänningsfallet kan väl inte skada? Anledningen att jag gjorde detta var att mina Mascot 24-12V konverters inte orkade strömspikarna vid justering av sitsen som ju lyfter hela kroppsvikten. Inga förbrukare drar konstant ström från ett batteri. Alla dessa går över Mascot 24-12V konverters, eller ett Blaupunkt slutsteg för 24V som har 12V ut. Bilen står också alltid inkopplad på "landström" hemma för att utjämna batterierna och "toppa" upp dem. Jag har aldrig sett att laddarna indikerar olika laddningsgrad på batterierna... ///M5 Redigerad 7 December , 2011 av Marc-X Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 8 December , 2011 Rapport Share Postad 8 December , 2011 Vad tror du om den HäR? Hyfsat pris och hyfsat med amp.... //Fjello Den fungerar utmärkt, du bör ha runt 120Ah batterier för så skonsam laddning som möjligt. Blybatterier bör laddas med ca 1/10 av kapaciteten (120 Ah batteri=12 A laddare) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 8 December , 2011 Rapport Share Postad 8 December , 2011 Sitter ju 2st 100Ah 12v i den så det blir ju lite i underkant men det duger nog gott... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 9 December , 2011 Rapport Share Postad 9 December , 2011 Sitter ju 2st 100Ah 12v i den så det blir ju lite i underkant men det duger nog gott... Tvärt om så blir det lite i överkant, då de seriekopplade 12v batterierna (12+12=24) har 100Ah tillsammans. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 December , 2011 Rapport Share Postad 9 December , 2011 Blir inte de seriekopplade 100 Ah 12v batterierna (12+12=24) och har då 200 Ah tillsammans ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 9 December , 2011 Rapport Share Postad 9 December , 2011 Nopp !! Du får välja en av dom alternativen seriekoppla 2st 12V 100Ah och få ut 24V 100Ah parallellkoppla 2st 12V 100Ah och få ut 12V 200Ah Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 December , 2011 Rapport Share Postad 12 December , 2011 Ja så blir det ja, Vad är det som blir det dubbla förutom volten då ? Om jag tex har 2 st 12 V 69 Ah 580A batterier och seriekopplar dem får jag då 24V 69Ah och 580A ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 12 December , 2011 Rapport Share Postad 12 December , 2011 Ja så blir det ja, Vad är det som blir det dubbla förutom volten då ? Vekta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 December , 2011 Rapport Share Postad 12 December , 2011 Jo det är ju klart, Tänkte om A steg med det dubbla och då blev 1160A Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 12 December , 2011 Rapport Share Postad 12 December , 2011 Jo det är ju klart, Tänkte om A steg med det dubbla och då blev 1160A Då måste du parallellkoppla dem men då är du kvar på 12V istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 December , 2011 Rapport Share Postad 12 December , 2011 Ok Många batterier blir det om man vill öka allt med att både serie och parallell koppla dem och lösa alla kortslutningar hos mej Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 13 December , 2011 Rapport Share Postad 13 December , 2011 Japp, nu var den beställd... ska bli intressant att fixa ett litet landströmssystem.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 H.Hansen, om du vill öka både spänning och kapacitet är det lämpligt att byta till 2 större batterier istället för 4 mindre. Eftersom systemet endå inte blir starkare än den svagaste länken. Alla batterier måste iallafall vara av samma fabrikat och modell. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 Ja jag uppgraderade precis från 55 Ah 420 A till 2 st nya unibull 69 Ah 580 A, Inte för det var något fel på de andra, bara ett år gamla, men med el hydraliken, alla lampor "ej led" samt vinschen, kanske behöver lite extra ström i bland, så är de lekarge säkra stöt säkra, ja lite bättre helt enkelt, 24 v laddare står på önskelistan. kanske får kolla på den i länken ovan,de är ju lite dyra här i handeln, kör med 2 exakt lika 12 voltare nu, men det funkar de få gånger man behöver dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 Det sitter 2 x Tudor TA1005 - 12v 100Ah, 850CCA i min 1113. Blir att ta lite bilder och skriva nått litet repotage eller så när jag ska montera in laddaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 (redigerade) H.Hansen och alla andra oxå Jag har en CTECH Multi XT 14000 24V laddare över sen jag satte in en inverterladdare i bilen. Den är 2 år gammal men i princip oanvänd. Du kan få den för halva priset av det billigaste priset du kan hitta på nätet. http://butik.afaab.se/multixt1400024vbatteriladdare-p-327.html SÅLD SÅLD SÅLD Redigerad 15 December , 2011 av Fredrik L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 4 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2012 Funderar vad det är för bultar som sitter på taket - typ rakt ovan huvudet på föraren - på 1113. Fyra bultar. Någon som vet? //Fjello Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2012 Är det inte förborrat för ksp fästet ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 4 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2012 Ja just det ja. Det är det ju säkert. Standard fram hytt. Men på RA skåpet är det ju ingen taklucka där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.