Gå till innehåll

Ratgb1113


Gäst LV611

Rekommendera Poster

Gäst LV611

Hej

En fråga till ni som vetPDT_Armataz_02_11.gif

Hur vanlig är Ratgb1113, när man talar om Ratgb så brukar det vara Ratgb1112.

Jag tror att marinen använde Ratgb1113, stämmer det?

Är det egentligen någon skillnad på dessa om man jämför med en vanlig Tgb11?

Tacksam för svarPDT_Armataz_02_02.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Enda egentliga skillnaden mellan olika versioner av 11/13/20 jag hitills sett är radioavstört tändsystem och kraftigare generator på radioversionerna. Vissa bilar har tätade bromstrummor, den enda rent mekaniska skillnaden jag sett. Så utan att veta, så vågar jag satsa en slant på att det inte skiljer något mekaniskt på din 1113, jämfört med 1112 och bas-elvor. Ytterst sannolikt skiljer sig 1112 och 1113 på utrustningen kring kommunikions-användningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Funderar på om det på nått enkelt sätt går att fixa anslutning till yttre elnät ( som i ex. RaBv) i en RaTgb. Så att man inte behöver oroa sig att man sänder slut på batterierna.

 

Funkar det att fixa en modell bättre 24v laddare (t.ex CTEK XT 4000) och ha den ikopplad när man står still och sänder och har sig?

 

//Fjellot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt två stycken CTEK 12V laddare modell större och kopplat en till var batteri för att på så sätt alltid ladda batterierna individuellt så att eventuella snedbelastningar minimeras.

 

Har jag gjort något galet med denna tankegången?

 

Jag kan tillägga att jag har några 12V förbrukare kopplade direkt till batterierna (El-stolar fram på var sitt batteri), men det är ju relativt sällan man justerar stolarna och det lilla spänningsfallet kan väl inte skada?

 

Anledningen att jag gjorde detta var att mina Mascot 24-12V konverters inte orkade strömspikarna vid justering av sitsen som ju lyfter hela kroppsvikten.

 

Inga förbrukare drar konstant ström från ett batteri. Alla dessa går över Mascot 24-12V konverters, eller ett Blaupunkt slutsteg för 24V som har 12V ut.

 

Bilen står också alltid inkopplad på "landström" hemma för att utjämna batterierna och "toppa" upp dem.

Jag har aldrig sett att laddarna indikerar olika laddningsgrad på batterierna...

 

///M5

Redigerad av Marc-X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag uppgraderade precis från 55 Ah 420 A till 2 st nya unibull 69 Ah 580 A, Inte för det var något fel på de andra, bara ett år gamla, men med el hydraliken, alla lampor "ej led" samt vinschen, kanske behöver lite extra ström i bland, så är de lekarge säkra stöt säkra, ja lite bättre helt enkelt,

24 v laddare står på önskelistan.

kanske får kolla på den i länken ovan,de är ju lite dyra här i handeln, kör med 2 exakt lika 12 voltare nu, men det funkar de få gånger man behöver dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H.Hansen och alla andra oxå

 

Jag har en CTECH Multi XT 14000 24V laddare över sen jag satte in en inverterladdare i bilen.

Den är 2 år gammal men i princip oanvänd. Du kan få den för halva priset av det billigaste priset du kan hitta på nätet.

 

http://butik.afaab.se/multixt1400024vbatteriladdare-p-327.html

 

SÅLD SÅLD SÅLD

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...