JaktTGB11 Postad 31 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2022 Hei. Når jeg kjører min TGB 11 med belastning i slakk oppoverbakke, i tungt gir kommer det en malende lyd i bilen. Lyden kommer, men kan plutselig avbrytes, og så begynne på nytt. Er dette noe andre kjenner igjen, eller er lager i pinion/diff slitt? Merk.: Dette skjer med 4x4 utkoblet og innkoblet. Når jeg kjører i lav fart eller på slett vei eller nedover er det ingen lyd. 60km/t og slakk oppoverbakke i fjerde gir kommer den. Girer jeg ned blir den borte. Jeg byttet olje på akselene i sommer, den var litt grå. Oljen var lik på begge akslene. Tappepluggene var det like mye grå deig på både fremme og bak. Jeg så ikke tegn på store feil. Jeg har tenkt til å kjøre med dette, og kontrollere oljen årlig. Med mindre noen av dere mener det vil være uklokt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 31 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2022 Hej! Jag fick ganska kraftiga vibrationer (obalans) intermittent kom och gick dessa berodde på att kardanaxeln inte satt rätt monterad, Den var vriden 90 grader så den var inte i balans. Inte säker på att det är samma fel men kan vara värt att kontrollera. Kan du göra en film med ljudet så kanske det finns någon på forumnet som känner igen det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2022 Detta hade jag på min 13-bil också när jag köpte den. Såg inte isärskruvat ut heller.. antar att det varit fel ända sedan tjänstgöringen. Samma kassa mek som varit på båda våra bilar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JaktTGB11 Postad 1 November , 2022 Författare Rapport Share Postad 1 November , 2022 Hei Svana. Du kjenner igjen dette leser jeg. Har du fortsatt denne lyden, og hvis så hvor mange år/km tror du? Jeg var under bilen i går og dro det jeg greier i akslene fra transfer kassa. Jeg kan ikke finne slark i pinionene. Det er en liten klikke lyd i fremre aksel mot transferkassa. Vanskelig å si om denne kommer fra krysset eller lageret ut fra transferkassa. Jeg har lest en post her inne en gang om at vekslingsgaffelen i girkassa kan legge seg mot metall og generere metallisk/lager lyd. Noen som vet? I og med at lyden plutselig blir avbrutt, er jeg usikker på om den kommer fra et lager? Slitte kryss vil vel gi knekke/dunke lyd? Sikkert samme kasse mek Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JaktTGB11 Postad 16 November , 2022 Författare Rapport Share Postad 16 November , 2022 Hei igjen. Jeg mistenker at denne lyden, sammen med et lite rykk i bil og ratt, skyldes svak vakuum. Siden dette kun skjer ved pådrag og oppoverbakke, tror jeg vakuumet synker og 4wd ligger å slår inn/ut. Jeg har ikke funnet åpenbare vakuum lekkasjer heller. Hvor langt ned er det greit å skru på settskruen på vakuum klokka. Jeg har prøvd slik det står i manualen, helt inn, og 5,33 turn ut igjen. Kan jeg prøve 4-5 til for å se om det holder til normal drift 4wd, og samtidig løser unormalitet i drivlinja. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 23 November , 2022 Rapport Share Postad 23 November , 2022 Jeg hadde problem med at i motbakker prøvde bilen å kople inn framakselen på grunn av lavere vakuum i systemet. Trykktesta men fant ingen lekkasjer. Åpna til slutt vakuumklokka som styrer firehjulstrekket. Den var halvfull av olje. Etter jeg rensa den og skrudde alt sammen igjen så var alt i orden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JaktTGB11 Postad 26 November , 2022 Författare Rapport Share Postad 26 November , 2022 Takk for svar. Feilen var manglende enveisventiler på vakumslangene til innsugsmanifolden. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 November , 2022 Rapport Share Postad 30 November , 2022 På 2022-11-26 på 21:33, JaktTGB11 säger: Takk for svar. Feilen var manglende enveisventiler på vakumslangene til innsugsmanifolden. Det var ju ett enkelt fel! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 1 December , 2022 Rapport Share Postad 1 December , 2022 Jag har hört att det finns de som råkat vända backventilen åt fel håll 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
petewedi Postad 16 Mars , 2023 Rapport Share Postad 16 Mars , 2023 På 2022-10-31 på 21:34, Johannes säger: Hej! Jag fick ganska kraftiga vibrationer (obalans) intermittent kom och gick dessa berodde på att kardanaxeln inte satt rätt monterad, Den var vriden 90 grader så den var inte i balans. Inte säker på att det är samma fel men kan vara värt att kontrollera. Kan du göra en film med ljudet så kanske det finns någon på forumnet som känner igen det? Finns det någon märkning hur kardanen är balanserad? Någon skåra eller annat, så att man sätter ihop den rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 16 Mars , 2023 Rapport Share Postad 16 Mars , 2023 På c202 finns ett streck men svårt att hitta, så troligen även på c303. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
petewedi Postad 16 Mars , 2023 Rapport Share Postad 16 Mars , 2023 Bild på hur det ser ut på TGB11 önskas. Särskilt om det är svårt att se. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 20 Mars , 2023 Rapport Share Postad 20 Mars , 2023 I mitt fall var det uppenbart eftersom knutkorsen inte linjerade i var sin ände på samma kardan. Jag fick lossa kardanen i ena sidan, släppa damasken och dra isär kardanhalvorna ur splinsen och trycka ihop den igen. Efter detta satt knutkorsen exakt lika i båda ändar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.