Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst t80t80
I skiten finns inget bättre än traktormönster' date=' Pungt... Testa öststatsdäck Fbel-160 eller JA-190 det är orginaldäcken till belarus traktorn orginaldiameter' date=' så kan tänkas att kedjorna passar, och man kan, även om det står 30 km/h åka i 120 med dom.. Själv skulle jag tänka mej "buss eller långtradarmönster" av typ regummering 39"-40" och kedjor som passar till dessa, slänga bort pengar på märkesdäck till TGB, som dessutom blir fort nerslitna på asfalt neee... [/quote'']

 

Du verkar inte ha förstått att det här en kul hobby för många av oss och då får det kosta lite.

 

 

Tänkte på dom stackarna som inte har så mycket pengar eller inte vill slänga ut en massa pengar i onödan på sin hobby när det finns billiga alternativ som dessutom är bättre överlag, så tänkte jag på dom som vill köra i all slags terräng och inte har en uppsättning däck för varje terrängtyp, sen tänkte jag på alla försäljare som vill sälja så mycket som möjligt, sen kom jag fram till att människor som ska till att köpa däck ska ha möjligheten att få veta sanningen, hur det egenterligen ser ut.. Tex, Att det inte finns nått "superdäck" som man lätt skulle kunna tro.. Och att det suprigaste däcket egenterligen bara är ett vanligt traktordäck och inget mer.. Det kan ju vara så att det inte är alla som vet om det, och det är för deras skull, bara.. Skulle dom finnas  i annan storlek än orginalstorleken, tex 40" så skulle jag själv för längesen ha haft 4 st.
t80t802008-03-31 12:00:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi
 

Tänkte på dom stackarna som inte har så mycket pengar eller inte

vill slänga ut en massa pengar i onödan på sin hobby när det finns billiga alternativ som dessutom är bättre överlag' date='[/quote']

 

Vilka däck menar du är bättre överlag? Vad kostar dom? Vart beställer

jag dom, jag behöver 5st, ca 42" höga som ska passa på mina breddade

tgb-fälgar.

 

 

 

så tänkte jag på dom som vill köra i all slags terräng och inte har en

uppsättning däck för varje terrängtyp' date=' sen tänkte jag på alla

försäljare som vill sälja så mycket som möjligt, sen kom jag fram till

att människor som ska till att köpa däck ska ha möjligheten att få veta

sanningen, hur det egenterligen ser ut.. Tex, Att det inte finns nått

"superdäck" som man lätt skulle kunna tro.[b']. Och att det suprigaste däcket egenterligen bara är ett vanligt traktordäck och inget mer.[/b].

 

Nu är du ute på hal is. Det skiljer oerhört mycket mellan ett

traktordäck och ett Irok eller liknande. Ett tips är att gå fram och

känna på ett Irok och sedan jämföra med traktordäcket, då kommer du

ändra ståndpunkt. Om du bara klämt på gamla kron-däck från 70-talet

förstår jag att du har sådana åsikter. Om du bekantat dig med lite mera

moderna däck hade du vetat skillnaden.

 

 

 

Det kan ju vara så att det inte är alla som vet om det' date=' och det är för deras skull, bara...

[/quote']

 

Hela sverige trial-elit har fel, alla europeiska förare, alla

challengeförare har fel. hela USA har fel då de kör på maxxis

stickydäck? Är det så du menar?

 

Är vi så lättlurade?

 

 

 

Fixar du fram 5 däck till bra pris är jag villig att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Inte säger jag att nån har fel, om du hade läst innan du svarat så skulle du se att dessa däck tyvärr bara finns i 35"-36" annars hade jag som sagt själv redan köpt 4 st 40" för länge sen, det kan hända att andra vill ha just 35"... Har heller inget emot alla dom som utövar idrotten trial, och säger inte heller att dom har valt fel däck för sin idrott.. Skulle jag vara en försäljare så skulle du redan ha haft minst 5 st sådana däck.. Priset varierar kraftigt på dessa, beroende på var och vem som säljer, letar man lite så kan man få ett riktigt bra pris på dom. Tyvärr har vissa ställen som jag förstår börjat sälja dessa som offroad däck, dvs ta ut ett högre pris, vilket gör att prisskillnaden kan variera så kraftigt...

Som jag vet finns det tre olika 35":are

ja-192

F-bel 160

F-bel 160 M

Önskar jag kunde säga, kom och känn på mina F-bel däck.

Här är ett par F-bel 160 M

 

-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Jag behöver å andra sidan däck till min PV-jeep så ett par 35 - 36 är ju helt ok där också. Vart får man tag på dom och vad brukar dom kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Belarus MT3 traktorn tillverkas i vitryssland liksom F-bel däcken, Ja-192 däcken tillverkas i Ryssland någonstans.. MT3 traktorn har föresten även interesanta axlar om du nu håller på med trial, som jag hört här på forumet kan dom dock behöva förstärkas en aning... Markfrigången blir enorm med dom, ska finnas en länk här på forumet någonstans, priset på däcken varierar som sagt kraftigt och beror på hur och var man köper dom, kan kanske löna sej att åka och hämta själv på fabriken.. Får man en liten resa på köpet.. Gaz verkar ha släppt en typ "tundrafarare" modell i serietillverkning med dom axlarna och jättestora däck..

Hittar jag nåt om F-Bel däcken, slänger jag ut en länk här... Ja-192 kostar Ca: 2200 Rubel.. väldigt grovt kan det delas på 3..

 

Fabriken till F-bel däcken..

 
t80t802008-03-31 14:50:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Jag måste hålla med att traktordäck e helt värdelösa till terrängkörning.Ett traktordäck är konstruerat för att ge maximal dragkraft framåt.I sidled är där inte mycke grepp att tala om.Tro mig,jag vet vad jag talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

gillar du inte det gamla hederliga hjugransmönstret!!?? Som är grund till många däck, BLA, orginaldäcken och silverstone... Kan väll hända att det finns bättre däck för sidolutning men också sämre,  tex IIIIIIII mönstret mot traktorns >>>>

PDT_Armataz_02_01.gif 

(Edit)

Bästa mönstret för sidolutning borde vara ======= mönstret

t80t802008-04-03 20:42:44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Tänkte ett tag, ska jag verkligen svara... Ja, vad jag vet så tillverkas silverstone nu också, med samma HJULgransmönster, TGB tillverkades också på 70 talet, Vad jag vet så har bara unimog bättre terrängegenskaper "möjligen också pinzgauer" och Unimog tillverkas fortfarande... Järn är fotfarande järn och kommer alltid att vara järn såvida mannu inte gör stål av det, som man även kunde göra på 70 talet... Skog är skog skit är skit lera är fortfarande samma lera som på 70 talet... Nu börjar det snart likna spam...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Silverstone har säkert utvecklas, unimog har utvecklats med bladannat bättre stålkvalitet i axlarna. Skog är skog även om även den har ändrat. Är gummi fortfarande gummi i däcken?

Eller ska vi lägga ner hela diskussionen och bara konstatera att du tycker traktordäck är sketbra, jag tycker att moderna däck är betydligt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Offtopic: Varför blir det alltid den här tråkiga attityden i diskussionerna när du är inblandad t80t80? Brukar ju vara så goo stämning här annars. Kanske bara jag som är känslig...

Se det inte som ett påhopp utan snarare en reflektion från min sida...

niklas2008-04-03 22:12:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wilsby

Det är ju tillåtet att gilla originalstuk, men är det någon som på allvar tvivlar på att originaldäcken är den svaga punkten vid hård terrängköring med Tgb11/13?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Än så länge har jag inte kört fast med mina orginal Good Year pildäck.

Och som ovan nämnt så är det upp till var och en att välja däck efter tycke,körning och plånbok.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Jag kör med på pildäcken och visst gör dom jobbet, så dom får hänga med fram tills det är dags att byta men då blir det någonting annat än original

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Maken till nåt så stryktåligt som Kronans gamla däck är nog tveksamt om det görs till "vettiga pengar" idag. Men att de grepptekniskt är passé kan man nog säga utan att ljuga. Pilmönstret i sig lär ha amerikanskt ursprung från 30-talet och konstruktionen av de däck vi kör bör vara 60-tal.

 

Men hur man vrider sig så har man ändan där den är och att hitta nåt som fungerar helt fantastiskt på alla underlag kan man nog även fortsättningsvis se som en äventyrares våta dröm. Så på min bil använder jag moderna landsvägsdäck vid längre färd och Trelleborgdäck när det bär av in i skogen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

Fullständig sanning, erik!

 

Min flying fortrest...öö...rolling fortrest, alltså 912'a som jag använder regelbundet då den är inregistrerad och besiktigad, ståtar med kronans pilar!

Det äldsta däcket är från 1956 och det nyaste från 1967PDT_Armataz_02_03.gif

Det säger en hel del om tålighet...PDT_Armataz_02_02.gif

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Något mjukare än stål och förmedlar en ljud- och vibrationsupplevelse utöver det vanliga både till de som färdas i fordonet och till omkringvarande... PDT_Armataz_02_23.gif

 

De pildäck jag hade på flakbilen från början var säkert 30 år nyare än dina, Runristaren, men gav skapliga vibrationer i bilen. De olika diametrarna på olika slitna däck gjorde att det blev övertoner i vibrationerna från varje däck, som sjöng falskt i bilen på rak väg och som sjönk eller steg i tonläge beroende på hur skarp kurva färden gick i och om det var höger eller vänster sväng... PDT_Armataz_02_23.gif Jag gillar pildäcken, men jag är extremt glad att jag fick på landsvägssulorna innan min 240-milafärd förra våren...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

PDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gif, jaa, det är inte alla som klarar av att mönstra på ett vikingaskeppPDT_Armataz_02_03.gif

 

Det är som gammänniskorna säger, släktet har blivit klenarePDT_Armataz_02_05.gif

 

Skämt åt sido är det väl snart dags för mig att sätta på nya kölar.

Vad har jag att välja på om jag vill behålla 38" storleken och inte bredda fälgarna. Ser absolut ingen fördel med att gå ner i dim!

 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

STORA!!! Landsvägsdäck verkar vara en bristvara,, Enda mönstret som är åt det rätta hållet "för min smak" är michelin xl eller x eller vad dom nu hette, ändå lite för grovt tycker jag. Olika typer av offroad däck finns det däremot en hel djungel att välja bland.. Någon som testat det där med regummering??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Kolla på Cooper' date=' dom har några som är mer åt väg. Discoverer AT tror jag dom heter

 

[/quote']

 

Ganska nära ATR heter de och är ganska mycket vägdäck,

 

Själv kör jag på Cooper Discoverer S/T som är något grövre. Egentligen ett vinterdäck tror jag och en kompromiss som passar mina behov väldigt väl.

 

Sen finns STT som är deras terrängdäck

 

De finns bla i dim 315/75-16 som i omkrets motsvarar originalen men är något bredare.

 

Regummerat har jag inte provat men det finns säkert utmärkta sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Tänkte mej ett par renodlade asfaltsdäck uppemot 40", PDT_Armataz_02_01.gif så smala som möjligt, ett par regummerade michelin xl verkar kunna gå kan jag tänka mej, så kan man väll säkert bestämma hur bred slitytan ska vara själv vid regummeringen eller? Motorvarven borde bli behagligare med 40" vid 80-90 km/h.. Särskilt på en 11:a.. Sen kan man pilla bort fläktremmen så ska det nog kunna bli riktigt behagligt vid landsvägskörning..


 

Måste bli en rejäl skillnad, hör bara hur motorn tickar, tick tick tick... Mmmm. Sen när man kommer fram, på med traktordäcken och fram med kedjorna, eller bara fram med kedjorna.. Om man inte ska köra på hal sten..t80t802008-04-04 20:02:19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...