Gäst danneape Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Ett tips,, ta inte bort fläktremmen,, om du vill ha vattencirkulation och laddning menar jag,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst t80t80 Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Ett tips,, ta inte bort fläktremmen,, om du vill ha vattencirkulation och laddning menar jag,,//Danne Få se nu Har inte fläkt pinnen en egen rem?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Nope,, sitter på vattenpumpen,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Kolla på Cooper' date=' dom har några som är mer åt väg. Discoverer AT tror jag dom heter [/quote'] Ganska nära ATR heter de och är ganska mycket vägdäck, Tackar Åke! Själv kör jag på Cooper Discoverer S/T som är något grövre. Egentligen ett vinterdäck tror jag och en kompromiss som passar mina behov väldigt väl. Sen finns STT som är deras terrängdäck Dom åker jag på och är väldigt nöjd med dom som en kompromiss mellan väg och offroad. De finns bla i dim 315/75-16 som i omkrets motsvarar originalen men är något bredare. Precis den dimensionen har jag Regummerat har jag inte provat men det finns säkert utmärkta sådana. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Michelinsulorna finns i 255/100-16, vilket jag har för mig motsvarar 9x16, och nån större millimetervariant som motsvarar 11x16, som suggahjulen. Det finns nån amerikan som har en 131A med om jag minns rätt just 11x16 Michelin. Det var nån holländare som hade drösvis med regummerade XL för kring 200 EUR styck på annons på nätet för nåt halvår, ett år sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Har fått på mine nye Goodyear Wrangler MT/R Det ultimate allround dekket Kjøpte 5 stk så jeg har ordentlig reservehjul 19112008-04-04 23:20:56 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 21 Maj , 2008 Rapport Share Postad 21 Maj , 2008 Däckprojektet med 38.5x14.5 Maxxis Creepy till min ramrena TGB-13 fortskrider sakta men säkert...Så här blev fälgen med 50 mm breddning och 6 mm beadlock ring ihopsvetsad...// Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 25 Maj , 2008 Rapport Share Postad 25 Maj , 2008 Har kommet over adapter plate for å bruke felger med 6 bolt hull. Så da er det håp om 10" felger av u-orginal type beregnet for bruk uten slange. Så da må jeg kjøpe 10" felger ettervært. Her et bilde av bilen med nye dekkene på (orginale felger) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 29 Maj , 2008 Rapport Share Postad 29 Maj , 2008 Med Maxxis Creepy Crawler 38.5x14.5x16 och beadlocks blev det att se ut så här på en TGB-13. På bilden är det närmare 2 kg lufttryck i däcken, ska bli betydligt mindre när man tar ut den i skogen, kanske neråt 0.3-0.4 ... Orginalfälgen är breddad 50 mm utåt, samt att beadlocks breddar en ca tum till.... Detta skall testköras ordentligt i helgen!// Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 29 Maj , 2008 Rapport Share Postad 29 Maj , 2008 Vid Sibiriens kalla vildmarker... det kallar jag potent hjulutrustning!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wilsby Postad 29 Maj , 2008 Rapport Share Postad 29 Maj , 2008 Ser maffigt ut. Hur mycket bredare blev det? Hur mycket utrymma kvar mellan bakdäcken? Och när du provkört hoppas jag på rapport om hur utväxlingen känns, om däcken tar i varandra där bak vid extrema manövrer och hur mång hela fingrar du har kvar när ratten snurrat av att de breda däcken tar i stenar och annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 29 Maj , 2008 Rapport Share Postad 29 Maj , 2008 Vad är väl stora däck på en tgb? Tungstyrt, dra mer bensin, tar längre tid att fylla luft och, alldeles, alldeles underbart. Jag vill oxå ha. Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 29 Maj , 2008 Rapport Share Postad 29 Maj , 2008 Ja, alldeles alldeles underbart!!! Jag fick nå konstigt virus i vintras, enda medicinen var att köpa nya större gummin... stora gummin. Ja, sen råkade jag tillverka matchande bealocksringar åxå... Nu har jag fått hyfasd bukt med viruset, och medicinen var helt klart den rätta. På lördag hoppas jag bli friskförklarad... Jag lovar, utförlig rapport med bilder kommer på söndag! Om det är nån som vill ha beadlocksringar kan jag ordna flera... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wilsby Postad 29 Maj , 2008 Rapport Share Postad 29 Maj , 2008 Pris på beadlocks? Närbild vore fint också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 29 Maj , 2008 Rapport Share Postad 29 Maj , 2008 Tillverkningskostnaden ligger på 340 kr st, det går åt 2 ringar per hjul. 6 mm godstjocklek, 24 st diameter 8.5 bulthål för genomgående skruv. Jag kan beställa fler och skicka med bussgods, men det tar några veckor. Köparen får då stå för frakten. PM:a gärna mig om intresse finns! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 30 Maj , 2008 Rapport Share Postad 30 Maj , 2008 Närbilder... självklart.Notera att den yttre beadlockringen deformeras lite, till hälften av M8 bultarnas kraft, och andra hälften av lufttrycket. I detta fall 1.5 bar. När man tar bort ringen återtar den plan form om man inte dragit skruvarna med för högt moment...Det tog nästan en timme att montera det första däcket samt fylla med luift, sen fick vi upp farten. Sista däcket tog inte mer än en halvtimme...// Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Däcken Creepy Crawler 38.5x14.5x16 med Beadlocks fungerade ooootroligt bra.... grymt nöjd med köpet! Ja, ni ser väl själva hur djupt jag kört i leran! Dom bara drog och drog. Trots det högt lufttryck (1.5 kilo) samt att bakdiffspärrarna inte funkade...// Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wilsby Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Hur känns utväxlingen? Orkar den spinna däcken i lera, och orkar den klättra brant på tomgång fortfarande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Utväxlingen. Svar ja. Den orkar spinna i lera, även på 2:an med lågväxel. Dock funkade inte mina bakre diffspärrar denna gång, så det är en sanning med delvis modifikation. Å andra sidan går heller inte min motor så där klockrent heller. Iallafall så räcke inte djupet i vår lerhål till för att testa fullt ut. Dock var lernivån strax över överkant på däcken, så dom var helt begravda. Sen är det åxå stor skillnad på lera och lera, jag tror vår var ganska lättkörd. Men det var stor skillnad där en standard TGB-131 skulla ha problem med orginalhjul. Klättra brant på tomgång? Testade inte detta fullt heller, då vi inte hade tillräckligt branta sluttninga på vårt område. Men att smyga upp med framhjulen på stora stenar på tomgång, med något höjd handgas var lika lätt som förut. Visst känndes det att det gick lite fortare på tomgång, men i gengäld gick det mycket mjukare och mindre stuttigt med den större diamatern på hjulen. Skulle nästan vilja påstå att man kan smyga bättre, då dessa hjul jämnar ut terrängen mycket mera. Nu körde jag dessutom med högt tryck (1.5), släpper man ut mer luft blir det ännu mindre stuttigt och skumpigt. Kompisen körde med 0.5 i bakhjulen, och man bör utan problem kunna köra med 0.3 och lägre med beadlocksen. Fortfarande med 0.5 så trycktes knappt gummit ihop, dock är hans bil mycket lättare bak än min. Enorm skillnad i vägljud, mycket lägre ljud från axlar och kraftöverföring. Stor skillnad i 80 km/h då mycket missljud kommer från annat än däcken i den hastigheten. Axlar och annat får nu snurra långsammare vid samma hastighet vilket är toppen på asfalt. Felvisning på hastighetsmätaren 80 km/h på mätarn motsvarade ca 95 km/h verkligt. Tog upp bilen i 100 på mätarn för att testa, vilket då skulle innebära 122 km/h verkligt. Ska prova detta med GPS framöver.... Slutsats: Grymt nöjd med sulorna! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst shoorthy Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 klas_b: dette ser aldeles for bra ut!! et par spørsmål, har du målt hvor mye mer bensin den drar med de store hjula, da tenker jeg på asfalt og vanlig vei? og hva slags turtall har du ved ca 90 med de store hjula i forhold til de orginale? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Shoorthy >> Har inte kollat bensinförbrukningen med dom nya däcken. Vid samma hastighet och samma lufttryck tror jag inte det skiljer så mycket, blir mycket mindre vibrationer och förluster i kraftöverföringen. Min TGB-13 brukar dra nånstans mellan 2-3 liter per mil i vanlig landsvägsfart, 90 eller 110 km/h lagligt, med orginalhjulen. Det tycker jag är rimligt för 3.5 ton bil med 6 hjul och nästan vertikal frontyta som strömlinjeform. Men ärligt talat så struntar jag i vad bensinförbrukningen är på väg, jag har köpt däcken för att köra i terrängen. I terrängen är jag mer än nöjd med prestandan! Rekommenderar dessa gummin varmt, visst finns det säkert bättre mönster, men för det pris jag gett är det mycket framkomlighet för pengarna..... Turtall? Kan du stava det på svenska eller engelska? Förstår inte norsk så bra... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Kan det inte betyda varvtal? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Om det är varvtal så låg det nånstans mellan tomgång och maxvarv.... , har ingen varvräknare installerad... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Jag tror han menar skillnaden i rullomkrets på 38,5 versus originalhjulen,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 2 Juni , 2008 Rapport Share Postad 2 Juni , 2008 Norwegian term or phrase: turtall English translation: rpm (revolutions per minute) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.