Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst t80t80

 

 

Ett tips,, ta inte bort fläktremmen,, om du vill ha vattencirkulation och laddning menar jag,,
//Danne
 

Få se nu PDT_Armataz_02_36.gif Har inte fläkt pinnen en egen rem??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Kolla på Cooper' date=' dom har några som är mer åt väg. Discoverer AT tror jag dom heter

 

[/quote']

 

Ganska nära ATR heter de och är ganska mycket vägdäck,

 

Tackar Åke!PDT_Armataz_02_02.gif

 

Själv kör jag på Cooper Discoverer S/T som är något grövre. Egentligen ett vinterdäck tror jag och en kompromiss som passar mina behov väldigt väl.

 

Sen finns STT som är deras terrängdäck

 

Dom åker jag på och är väldigt nöjd med dom som en kompromiss mellan väg och offroad.

 

De finns bla i dim 315/75-16 som i omkrets motsvarar originalen men är något bredare.

 

Precis den dimensionen har jagPDT_Armataz_02_03.gif

 

Regummerat har jag inte provat men det finns säkert utmärkta sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Michelinsulorna finns i 255/100-16, vilket jag har för mig motsvarar 9x16, och nån större millimetervariant som motsvarar 11x16, som suggahjulen. Det finns nån amerikan som har en 131A med om jag minns rätt just 11x16 Michelin. Det var nån holländare som hade drösvis med regummerade XL för kring 200 EUR styck på annons på nätet för nåt halvår, ett år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goodyear_Res.JPG 

 

Har fått på mine nye Goodyear Wrangler MT/R

Det ultimate allround dekketPDT_Armataz_02_03.gif Kjøpte 5 stk så jeg har ordentlig reservehjul

19112008-04-04 23:20:56

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Klas_B

Däckprojektet med 38.5x14.5 Maxxis Creepy till min ramrena TGB-13 fortskrider sakta men säkert...



Så här blev fälgen med 50 mm breddning och 6 mm beadlock ring ihopsvetsad...



DSC05725.JPG



// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommet over adapter plate for å bruke felger med 6 bolt hull. Så da er det håp om 10" felger av u-orginal type beregnet for bruk uten slange.PDT_Armataz_02_02.gif Så da må jeg kjøpe 10" felger ettervært.

 

Her et bilde av bilen med nye dekkene på (orginale felger)

 

i210_IMG0256.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Med Maxxis Creepy Crawler 38.5x14.5x16 och beadlocks blev det att se ut så här på en TGB-13. På bilden är det närmare 2 kg lufttryck i däcken, ska bli betydligt mindre när man tar ut den i skogen, kanske neråt 0.3-0.4 ... Orginalfälgen är breddad 50 mm utåt, samt att beadlocks breddar en ca tum till.... Detta skall testköras ordentligt i helgen!



TGB13_38or_Beadlocks.jpg



// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wilsby

Ser maffigt ut. Hur mycket bredare blev det? Hur mycket utrymma kvar mellan bakdäcken?


 

 

Och när du provkört hoppas jag på rapport om hur utväxlingen känns, om däcken tar i varandra där bak vid extrema manövrer och hur mång hela fingrar du har kvar när ratten snurrat av att de breda däcken tar i stenar och annat. PDT_Armataz_02_09.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

Vad är väl stora däck på en tgb?

Tungstyrt, dra mer bensin, tar längre tid att fylla luft och, alldeles, alldeles underbart.

Jag vill oxå ha.

Mårten

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Ja, alldeles alldeles underbart!!! Jag fick nå konstigt virus i vintras, enda medicinen var att köpa nya större gummin... stora gummin. Ja, sen råkade jag tillverka matchande bealocksringar åxå... Nu har jag fått hyfasd bukt med viruset, och medicinen var helt klart den rätta. På lördag hoppas jag bli friskförklarad... Jag lovar, utförlig rapport med bilder kommer på söndag! Om det är nån som vill ha beadlocksringar kan jag ordna flera...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Tillverkningskostnaden ligger på 340 kr st, det går åt 2 ringar per hjul. 6 mm godstjocklek, 24 st diameter 8.5 bulthål för genomgående skruv. Jag kan beställa fler och skicka med bussgods, men det tar några veckor. Köparen får då stå för frakten. PM:a gärna mig om intresse finns!

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Närbilder... självklart.



DSC05752_sm.JPG



Notera att den yttre beadlockringen deformeras lite, till hälften av M8 bultarnas kraft, och andra hälften av lufttrycket. I detta fall 1.5 bar. När man tar bort ringen återtar den plan form om man inte dragit skruvarna med för högt moment...



DSC05750_sm.JPG



Det tog nästan en timme att montera det första däcket samt fylla med luift, sen fick vi upp farten. Sista däcket tog inte mer än en halvtimme...



DSC05742_sm.JPG



DSC05745_sm.JPG



// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Däcken Creepy Crawler 38.5x14.5x16 med Beadlocks fungerade ooootroligt bra.... grymt nöjd med köpet! Ja, ni ser väl själva hur djupt jag kört i leran! Dom bara drog och drog. Trots det högt lufttryck (1.5 kilo) samt att bakdiffspärrarna inte funkade...





DSC05930_sm2.JPG



// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Utväxlingen.

 

 

 

Svar ja. Den orkar spinna i lera, även på 2:an med lågväxel. Dock funkade inte mina bakre diffspärrar denna gång, så det är en sanning med delvis modifikation. Å andra sidan går heller inte min motor så där klockrent heller. Iallafall så räcke inte djupet i vår lerhål till för att testa fullt ut. Dock var lernivån strax över överkant på däcken, så dom var helt begravda. Sen är det åxå stor skillnad på lera och lera, jag tror vår var ganska lättkörd. Men det var stor skillnad där en standard TGB-131 skulla ha problem med orginalhjul.

 

 

 

Klättra brant på tomgång? Testade inte detta fullt heller, då vi inte hade tillräckligt branta sluttninga på vårt område. Men att smyga upp med framhjulen på stora stenar på tomgång, med något höjd handgas var lika lätt som förut. Visst känndes det att det gick lite fortare på tomgång, men i gengäld gick det mycket mjukare och mindre stuttigt med den större diamatern på hjulen. Skulle nästan vilja påstå att man kan smyga bättre, då dessa hjul jämnar ut terrängen mycket mera. Nu körde jag dessutom med högt tryck (1.5), släpper man ut mer luft blir det ännu mindre stuttigt och skumpigt. Kompisen körde med 0.5 i bakhjulen, och man bör utan problem kunna köra med 0.3 och lägre med beadlocksen. Fortfarande med 0.5 så trycktes knappt gummit ihop, dock är hans bil mycket lättare bak än min.

 

 

 

Enorm skillnad i vägljud, mycket lägre ljud från axlar och kraftöverföring. Stor skillnad i 80 km/h då mycket missljud kommer från annat än däcken i den hastigheten. Axlar och annat får nu snurra långsammare vid samma hastighet vilket är toppen på asfalt. Felvisning på hastighetsmätaren 80 km/h på mätarn motsvarade ca 95 km/h verkligt. Tog upp bilen i 100 på mätarn för att testa, vilket då skulle innebära 122 km/h verkligt. Ska prova detta med GPS framöver....

 

 

 

Slutsats: Grymt nöjd med sulorna!

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst shoorthy

klas_b: dette ser aldeles for bra ut!! et par spørsmål, har du målt hvor mye mer bensin  den drar med de store hjula, da tenker jeg på asfalt og vanlig vei? og hva slags turtall har du ved ca 90 med de store hjula i forhold til de orginale?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Shoorthy >> Har inte kollat bensinförbrukningen med dom nya däcken. Vid samma hastighet och samma lufttryck tror jag inte det skiljer så mycket, blir mycket mindre vibrationer och förluster i kraftöverföringen. Min TGB-13 brukar dra nånstans mellan 2-3 liter per mil i vanlig landsvägsfart, 90 eller 110 km/h lagligt, med orginalhjulen. Det tycker jag är rimligt för 3.5 ton bil med 6 hjul och nästan vertikal frontyta som strömlinjeform. Men ärligt talat så struntar jag i vad bensinförbrukningen är på väg, jag har köpt däcken för att köra i terrängen. I terrängen är jag mer än nöjd med prestandan! Rekommenderar dessa gummin varmt, visst finns det säkert bättre mönster, men för det pris jag gett är det mycket framkomlighet för pengarna.....

 

 

 

Turtall? Kan du stava det på svenska eller engelska? Förstår inte norsk så bra...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Om det är varvtal så låg det nånstans mellan tomgång och maxvarv.... PDT_Armataz_02_10.gif, har ingen varvräknare installerad...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...