Gå till innehåll

Köpa militär färg


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Hade hemma en färgkarta från Flügger idag för att hitta färg till köket, passade på att mäta upp min (slitna) lack på Valpen. Den camomålades antagligen någon gång tidigt 90-tal.

 

Insidan av panelen med askkoppen som inte lär vara så solblekt, dvs 325H, motsvarar Flügger 4508 mycket väl.

Kammot är:

Ljusgrön  Flügger 3517

Mörkgrön Flügger 3508

Brun   Flügger 3397 (Lite mer osäkert, jag har ett antal bruna kulörer runtom)

Svarta nyanser fanns inte i kartan så matt svart duger säkert.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Googlade på industrifärg och helt plötsligt...

TH110-4325

Dynalon täckfärg

Grön 325H 6 lit.

info.gif

TH110-4326

Dynalon täckfärg

Grön 326H 3 lit.

KF110-4002

Dynalon grundfärg grön 10 lit.

Försvarsnormerad Zinkkromat 10 lit

 

Låg under standardsortiment industrifärger på Syntemas hemsida

Någon som har använt de här färgerna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Googlade på industrifärg och helt plötsligt...

TH110-4325

Dynalon täckfärg

Grön 325H 6 lit.

info.gif

TH110-4326

Dynalon täckfärg

Grön 326H 3 lit.

KF110-4002

Dynalon grundfärg grön 10 lit.

Försvarsnormerad Zinkkromat 10 lit

 

Låg under standardsortiment industrifärger på Syntemas hemsida

Någon som har använt de här färgerna?

 

 

 

Jepp

 

 

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4718&KW=f%E4rg&title=frg-tips

 

 

Jag är väldigt nöjd med den färgen och nu när den suttit på en stund är den matt och fin.

Palme har den på sin bv oxå.

 

 

 

 

Fredrik L2011-01-26 20:54:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst KristianEriksson

Hej!

 

Detta verkar vara den ledande färg tråden, så lägger min fråga här också. Ram,axlar,fjädring osv på en volvo Sugga (eller liknande tidsenlig militär fordon), ska dessa målas gröna (325H) eller vara svarta? Eller kanske en annan färg? Har inte fått något riktigt svar på detta.

 

Tack på förhand

 

Mvh Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja om de gjort som på de andra bilarna är ramen grön målad och sedan har de vräkt på svart rost skydd över i många år, så det blir tjocka lager på upp till 5mm och tjockare, de verkar gilla rostskydsbehandling av bilarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Vinkon

Hur är det med kulören på insidan av våra fordon? (Volvos egna leverans-lack?)

Jag antar att TGB11 osv och bv202 har samma kulör på insidan. (till viss del utsida)

 

Här är min bästa bild på vad jag menar:

c2201134019PM8393.jpg

 

Någon som vet var man kan få tag i den?

Eller någon som vet vad den heter? Alla dessa siffror har jag ingen koll på PDT_Armataz_02_21.gif

 

Vinkon2011-04-05 15:50:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

 

Hur är det med kulören på insidan av våra fordon? (Volvos egna leverans-lack?)Jag antar att TGB11 osv och bv202 har samma kulör på insidan. (till viss del utsida)Här är min bästa bild på vad jag menar:c2201134019PM8393.jpgNågon som vet var man kan få tag i den?Eller någon som vet vad den heter? Alla dessa siffror har jag ingen koll på PDT_Armataz_02_21.gif

 

 

 

 

Läste i nån tråd att det kan gå att hitta färgen med spetktrometer hos en bättre färghandlare. Det skulle ju vara värt ett försök.

 

Färgen på insidan är ju inte lika matt som 325H så jag tror också det är så bilarna kommer från fabrik på utsidan också. Fortfarande. Det gäller väl alla målade ytor förresten som levereras med mil spec. Det är en fin färg.petewedi2011-04-05 19:13:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Humlegaard

Hej, är det någon som har en skvätt grönt över?

 

Min 30-bil ska köra studenter på torsdag och jag behöver måla lämmarna, jag ska köpa en rejäl mängd färg

med det tar tid. Så jag undrar om någon har en skvätt över att låna ut under nästa vecka, färgen får ni tillbaka när jag köpt in egen.

 

Jag bearbetar min kontakt på Akzo Nobel för tillfället...

 

 

 

 

Humlegaard2011-06-10 08:35:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst magnussjo

Jag köpte halv blank svart metalfärg på K-rauta och blandade den med förtunning och sprutade bilen i går, blev riktigt bra och det gick åt ca 2 liter + 1L förtunning. (500 kr)

 

Har inte avmaskerat den ännu som ni ser

 

svart_tgb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Kaj97

Jeg har llige malet min TGB11 med maling derfra. Jeg grundede alle steder, hvor den gamle maling ikke var 100% Ii orden (det hele var naturligvis "materet" med en let slibning og renset af.

Brugte 2,5 liter + 5 dåser af deres Semimat, så hvis du skal have 2 farver er 2x2,5 liter fint.
Købte også fortynder, grunder & olie fra dem.

Det kom forsvarligt pakket og som aftalt, kommunikationen var god så de er G2G.

Mangler du en sprøjte, har jeg en elektrisk der fungerede fremragende (MEGET bedre end dåserne)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikkel Riber

Kaj97: Min plan var at male den i alle 4 farver, sådan er min Valp malet pt.

 

Så jeg har tilstrækkeligt maling hvis jeg køber 4x2.5L :-)

 

Sprayede du på? Min plan var blot at fortynde og så bruge en pensel.

 

 

Har du billeder af din TGB11 efter maling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kaj97

Ja jeg sprayede det på, men malingen er generelt nem at have med at gøre, så pensel/rulle går også.

Har et enkelt men bedre billeder er på vej.

 

Fælgene er ikke malet endnu, det bliver i forbindelse med dækskifte (det kræver bare at min konto lige "kommer sig lidt" 

 

TGB1.jpg

 

Den har så fået semimat lak efterfølgende, så farveforkellen blev desværre mindre end jeg havde håbet. Har har brugt "Russer grøn" og "lys Svensk grøn". Synes at farverne var bedre inden lakering, så det vil jeg ikke umiddelbart anbefale.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kaj97

De skulle have de rigtige farver hos Militærlack.de så det burde ikke være noget problem. Umiddelbart ligner det noget, der ville være nemt med en lille rulle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikkel Riber

Ja, det tror jeg også det vil være.

 

Er der nogle som ved hvor man kan købe skabeloner til at male teksten "Maxlast" samt dæktryk ved dækkene? Eller evt. blot hvilken font det er, så kan man jo bare selv printe teksten og lave en skabelon selv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...