Gå till innehåll

Köpa militär färg


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Nu har jag slummat igenom denna tråd.. men blir ändå osäker på vilken färg jag har på min kärra... 
Sen måste jag nog bjuda på en amatörfråga också... Där färgen lossnat (kolla bakom bakdörren) där är det någon annan färg under.. behöver jag då slipa ner och till plåtrent, grundamåla... osv? eller kan kan jag bara skvätta på den nya färgen?

1f37a87f.jpg
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för upplysningen!

Då till nästa fråga.. som jag har förstått det så verkar det variera vilket företag som gäller när man ska köpa färg, så vilket företag ska man vända sig till i dagsläget?
Bedömt hur mycket färg behöver jag för att helmåla kärran? Jag tänker inte strippa den utan köra en "paradmålning" med mycket masktejp... :P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jonas1972

LaToffel,

Jag har köpt färg från den Per (säljaren av färgen) och lackat min Valp med den.

Har ju inte så mycket att jämföra med, men jag tycker resultatet blev mycket bra. Dessutom matchar den min Willys Jeep, vilket är viktigt när dom står bredvid varann i garaget. B)

valp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
1050:- tycker jag låter dyrt!!!   tror jag beställer på regementet istället PDT_Armataz_02_01.gif

 

Nu är det ju så att alla kan inte få/köpa/hitta färg på regementet och då blir det till att handla där det går.

1050 för 5 liter färg är ett helt ok marknadspris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Akzo nobel är det som levererar till försvarsmakten

Jag har ju en förgfabrik (akzo Nobel) på orten och har frågat dem om färgen. Men den tycks inte tillverkas här och min kontakt ställer sig frågande till vad det kan vara för färg. Han gav min rådet att ta en färgflaga till den lokale färghandlaren (det har vi sett i andra trådar hur det kan bli). Då är frågan Hassefan om det går att läsa sig till akzo Nobels beställningsnummer på hinkarna?

 

Går det att lösa har vi ju en kran här hos mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom siffrorna vill även Obelix ta del av. Gärna nummer på lj/m grön, brun och svart. Till komplett kamouflage med andra ord. Nu vet jag att svart är svart så det är väl rätt onödigt kanske.....

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Såja! Angående leverantör så hade jag kollat på mina gamla burkar här hemma, dom nya som FM får färg ifrån är Beckers.

 

Svart: AD100-7093

Ljusgrön: AD100-4322

Mörkgrön:   AD100-4326

 

Syntema är leverantör av den bruna färgen "men som Beckers gör tydligen"

 

Brun: AG480 FSD7403/507M  
Hassefan is back2011-10-08 18:46:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
Ok' date=' tack för upplysningen!

Då till nästa fråga.. som jag har förstått det så verkar det variera vilket företag som gäller när man ska köpa färg, så vilket företag ska man vända sig till i dagsläget?

Bedömt hur mycket färg behöver jag för att helmåla kärran? Jag tänker inte strippa den utan köra en "paradmålning" med mycket masktejp... :P
[/quote']

Mönster målar du den "pensel o fri hand" så räkna total färgmängd 1L,

 

Jag har precis sprutat en TGB1112 med 326M  åtgång ca 1,5L till hela kärran inkl fälgarna och då la jag på 3 lager färg,  sprutan vart Biltemas färgspruta ES600 som är en lågtrycks spruta och som jag inte trodde skulle vara något att ha.... 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst LaToffel

Då jag befinner mig inom "firman", så jag pratade med min kollega och han hävdar bestämt att det är International som leverar färgen till FM. Ska väl förtydligas att våra fordon inte har hjul....

Kan detta stämma?

Jag kollade även i Internationals pärm där de kulörer vi använder finns med, men jag hittade ingen som hette 326M...

 

Förvirringen är total!!

 

//LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Jag är inom "firman" med och dom senaste burkarna var just från Fmlog i Arboga och levererade av Beckers.  Det har nog allt att göra om det är IR beständig färg eller inte PDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst KristianEriksson

Heej!

 

Jag berättade för en vän att dom första Volvo suggorna som kom 1954 var gråa, jag minns att jag sett detta någonstans men minns inte var. Har jag rätt eller fel och var kan man läsa om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselpower
Såja! Angående leverantör så hade jag kollat på mina gamla burkar här hemma' date=' dom nya som FM får färg ifrån är Beckers.

 

Svart: AD100-7093

Ljusgrön: AD100-4322

Mörkgrön:   AD100-4326

 

Syntema är leverantör av den bruna färgen "men som Beckers gör tydligen"

 

Brun: AG480 FSD7403/507M   [/quote']

 

Kan man beställa dom färgerna i en beckersbutik kanske?  (önsketänkande...)PDT_Armataz_02_25.gif  ska nog prova..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Dieselpower:  Du får prova och se vad dom säger...... finns ju iof ingen anledning för dom att inte ta hem några liter av färgen.   PDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...