Gäst Toolman Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Med tanke på hur snabbt jag jobbar så var det en förutsättning för att inte stå billös under ett år. Planen är att lägga en svetsfog även på baksidan av plåten. Väldigt jobbigt att göra liggande på marken men om karossen kan ligga på sidan istället så blir det en baggis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 7 Maj , 2011 Rapport Share Postad 7 Maj , 2011 Dags att laga lite mer rostig dubbelplåt, den här gången vid vänster bakdörr. lagat! Nu är vänstersida helt klar och det är dags för vändning i garaget för att komma åt högersidan, notera den vackra kompositionen i motljus och de snygga kundvagnshjulen Toolman2011-05-07 22:01:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Här kommer lite resultat av sommaren pillande.. Probably the best rostlagning in the world.... Var tvingen att ta bort kexig plåt och att sno ribbprofilen från en av de delar som kapats bort Efter ett par meter svets och en bra stund med vinkelkapen blev golvet innanför dörren så här snyggt. Det blir helt slät 1,5mm plåt, jag kunde inte hitta någon som kunde banka in ribbprofilen i plåten. Inte undra på att skärmkanterna rostar när det är ligger 4 lager plåt omlott... Karosserna är byggda billigt och dåligt på så många ställen Edit: Det här är alltså en bild på skärmkanten under insteget till passagerarplatsen. Kanske inte helt uppenbart. det var sent och jag var trött..... målningen känndes helt rätt, då.... Toolman2011-08-25 10:11:53 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Snyggt jobbat Jag har ju lite erfarenhet av att jobba med valp-plåt, så jag vet ju vilket jobb du gjort. Måste vara forumets enda valp med 3" hjul.... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 26 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 26 Augusti , 2011 Vilket kanonarbete du gör, de blir ju som nytt. Jag har också endel erfarenhet av rostlagning så jag vet hur jäkla tråkigt de är innan man ser resultat och kan luta sig tillbaka och beskåda förvandlingen. Snyggt jobbat, go on. Du Obelix du menar väl den enda HELEKOPTERN med 3" hjul Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 14 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2011 En liten uppdatering efter helgen. En hel massa svets blev slipad, ifylld och slipar igen. Inga bilder på det dock. Jag fixade också till en detalj som jag stört mig en del på. I brist på svetsmutter fick jag bygga en egen Underifrån, inte världens snyggaste svets men det sitter fast. Det ska nu gå att montera stolarna utan att behöva pilla in muttern ovanför kylaren. I bakgrunden syns också en 2x2cm triagel som tidigare var ett hål och nu är fylld med svets. Det var väldigt knöligt att byta plattan som växelspaken och värmaren sitter i. Edit:Måste lära mig stavaToolman2011-10-14 15:37:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 28 Februari , 2012 Rapport Share Postad 28 Februari , 2012 Nu när vårsolen börjat värma igen börjar det kännas medningsfullt att gå ut i kallgaradet och mecka igen. När jag flyttade på upptäckte jag en oljefläck under och misstänker att det är packboxen bakom handbromstrumman på fördelningslådan som läcker. är det någon som på rak arm vet vad det är för dimensioner på packboxen? Har ingen lust att riva och sen stå där med en obrukbar valp för att jag saknar rätt packbox att montera tillbaka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 28 Februari , 2012 Rapport Share Postad 28 Februari , 2012 Be obelix kolla i sina lådor, han fick med en ny packbox då han köpte stora delar av mitt valp reserdvels lager, Annars så vet Altyco vilken det skall vara och de var inte farligt dyra samt snabb på leverans Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 28 Februari , 2012 Rapport Share Postad 28 Februari , 2012 Obelix!!!! Eftersom det inte verkar gå att pm:a dig blir det ett allmänt upprop Har du en packbox över som du vill sälja? Annars får jag sätta hoppet till Altyco när de öppnar igen den 5/3. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 28 Februari , 2012 Rapport Share Postad 28 Februari , 2012 Jag köpte en hos lokala hydraulfirman och den var inte svår att få tag på. Jag fick mäta upp de befintliga delarna först så tog de hem en. Jag ska se om jag kan hitta måtten någonstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 29 Februari , 2012 Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 Det vore perfekt om du har måtten. Då blir det minimalt med stillestånd för min del Ska passa på att byta handbromsen när jag ändå håller på. Det är väl inget annat som är lika bra att göra när jag ändå river för att komma åt packningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 Den är märkt 39,68 63,5 12,7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 Tack! Men vilka värdo mått, allvarligt 39,68mm... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Egentligen är det tum 1 9/16"x2 1/2"x1/2" och det var det jag beställde men tydligen har någon räknat om det till millimeter och märkt upp radialtätningen, som det tydligen kallas, med de måtten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Jag vet om det där med PM, men jag har inte hittat vart man ändra- så det är helt fritt att ropa till öppet på forat. Jag ska upp till garaget i helgen, då kan jag kolla- men det verkar som du fått dom svar du söker av andra välvilliga medlemmar! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 3 Mars , 2012 Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 Jag vet om det där med PM, men jag har inte hittat vart man ändra- så det är helt fritt att ropa till öppet på forat. Jag ska upp till garaget i helgen, då kan jag kolla- men det verkar som du fått dom svar du söker av andra välvilliga medlemmar! SKREV OBELIX Du klickar på ditt namn uppe till höger på skärmen, i den lilla rutan som öppnas klickar du på "Personal Messenger", någonstans troligen nere till vänster finns en knapp där det står något i stil med "Enable messenger", tryck på den. Klart! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 5 Mars , 2012 Rapport Share Postad 5 Mars , 2012 (redigerade) Jag fick upp ett meddelande om att pm funktionen var avstängd samt en fråga om jag ville slå på den när jag försökte skicka meddelande till dig. Så det kanske är den enklaste lösningen. Prov skicka ett meddelande. Kan du skicka så kan du ta emot. Tack åke, i tum blev det ju begripligt helt plötsligt är det samma packbox på utgående fram och bak på fördelningslådan? Redigerad 5 Mars , 2012 av Toolman Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 5 Mars , 2012 Rapport Share Postad 5 Mars , 2012 (redigerade) Jag har funderat på om inte jag har lite liknande problem med min framaxel. som B2600 har i den här tråden http://www.terrangbi...en/page__st__40 Dels har framhjulen en lätt toe out men det är nog snarast ett styrstag som gett sig . Men det hår uppenbart något fel med hjulet på förarsifan som lutar utåt. Jag hoppas på styrtapparna och att det inte är lagret. Det låter inget om hjulet när det rullar så jag antar att axeltapparna och/eller lagrena är slut och att det inte är hjullagren. är det någon som har ett annat förslag på vad som kan vara fel utifrån bilderna? Redigerad 5 Mars , 2012 av Toolman Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 5 Mars , 2012 Rapport Share Postad 5 Mars , 2012 är det samma packbox på utgående fram och bak på fördelningslådan? Jag vet tyvärr inte. Vi får hoppas på någon annan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 5 Mars , 2012 Rapport Share Postad 5 Mars , 2012 Jag kollade i min pärm med sprängskisser- och packboxarna ser exakt likadana ut i alla fall. Och vad jag minns så var dom det när jag renoverade min FD-låda hos Hasse H för några år sen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 Mars , 2012 Rapport Share Postad 5 Mars , 2012 Hm många lager och pack boxar har det blivit genom åren, Så när jag fick ras på min förra dator försvann alla anteckningar om det. där hade jag naturligt vis skrivit upp olika dim och lager nr. till det mästa som hade med valp eller Volvo motorer att göra <_>Synd nu då mitt "vanliga minne" får error i bland Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 7 April , 2012 Rapport Share Postad 7 April , 2012 Även om påsken inte bjudit på det finvÄder jag hoppats på så har det hÄnt lite i garaget. Först har en gammal synd rÄttats till. Jag hade satt ihop tröskeln till förarplatsen fel. Tröskeln livade med skÄrmkanten vilket inte Är rÄtt. Lite vinkelkap och svets senare så blev det så hÄr bra. Blir nog till att rikta dörren lite så att den passar bÄttre. Gårdagen hann också med en alfonsåberg helikopter. Lite spillvirke och en spikpistol kan utrÄtta underverk Ett lyft senare och det blir så mycket lÄttare att svetsa, slipa, måla och underedsbehandla undertill. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 April , 2012 Rapport Share Postad 8 April , 2012 Ja vad underbart det är med en sådan "vagga" Saker som skulle ha tagit timmar att laga när den står rättvänd, fixas på bra mycket kortare tider, och det skonar ju kroppen en bra del också att få en vettig arbets ställning. Hade en gång i tiden tillgång att låna en som var byggd för ändamålet. som man sköt in under personbilar och sedan lätt kunde tippa dem på sidan. En sådan har man önskat sej många gånger efteråt, då svetsjobb skulle till under en bil. Kanon lösning då du har karossen lös Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 10 April , 2012 Rapport Share Postad 10 April , 2012 (redigerade) Här kommer lite mer bilder på helgen arbete. All helsvets är nu även ibrännd från undersidan. Det var svårt att få genombränning utan att bränna hål på den befintliga lite rostgropiga plåten, så lösningen blev att svetsa från båda hållen istället. även 5 av 6 bortkapade förstärkningsribbor under golvet kom på plats. Jag funderade på om det inte skulle gå att sätta stänksydd bakom fram hjulen för att minska gegget under. är det nån som testat det? Alla kanter kring förargolven är nu helsvetsade istället för bockade och punktsvetsade. Trors blästring var det mycket rost som gömde sig kvar mellan svetspunkterna. Det må vara ett snabbt och billigt sätt att bygga men det fungerar inte så bra i längden. Nu ska det för hoppningsvis samlas mindre lera och därmed mindre rost på undersidan. Redigerad 10 April , 2012 av Toolman Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 10 April , 2012 Rapport Share Postad 10 April , 2012 Ser bra ut! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.