Gå till innehåll

Renovering av L3314 SU "UFFE"


Gäst Toolman

Rekommendera Poster

Gäst Toolman

Med tanke på hur snabbt jag jobbar så var det en förutsättning för att inte stå billös under ett år. Planen är att lägga en svetsfog även på baksidan av plåten. Väldigt jobbigt att göra liggande på marken men om karossen kan ligga på sidan istället så blir det en baggis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Toolman

Dags att laga lite mer rostig dubbelplåt, den här gången vid vänster bakdörr.

b1201184534PM9f01.jpg

lagat!
59201184833PM17d8.jpg

Nu är vänstersida helt klar och det är dags för vändning i garaget för att komma åt högersidan, notera den vackra kompositionen i motljus och de snygga kundvagnshjulen
b8201185045PM35ef.jpg

 

Toolman2011-05-07 22:01:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Toolman

 Här kommer lite resultat av sommaren pillande..

 

Probably the best rostlagning in the world.... Var tvingen att ta bort kexig plåt och att sno ribbprofilen från en av de delar som kapats bort

c65201195718Ad778.jpg

 

 

Efter ett par meter svets och en bra stund med vinkelkapen blev golvet innanför dörren så här snyggt. Det blir helt slät 1,5mm plåt, jag kunde inte hitta någon som kunde banka in ribbprofilen i plåten.

7c5201195800A9211.jpg

 

 

Inte undra på att skärmkanterna rostar när det är ligger 4 lager plåt omlott... Karosserna är byggda billigt och dåligt på så många ställen PDT_Armataz_02_06.gif

Edit: Det här är alltså en bild på skärmkanten under insteget till passagerarplatsen. Kanske inte helt uppenbart.

b25201195939A26ca.jpg

 

 

det var sent och jag var trött..... målningen känndes helt rätt, då....2f520111000341810.jpg
Toolman2011-08-25 10:11:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbatPDT_Armataz_02_02.gif Jag har ju lite erfarenhet av att jobba med valp-plåt, så jag vet ju vilket jobb du gjort.

 

Måste vara forumets enda valp med 3" hjul....

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket kanonarbete du gör, de blir ju som nytt. Jag har också endel erfarenhet av rostlagning så jag vet hur jäkla tråkigt de är innan man ser resultat och kan luta sig tillbaka och beskåda förvandlingen. Snyggt jobbat, go on.

 

Du Obelix du menar väl den enda HELEKOPTERN med 3" hjul PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Toolman

En liten uppdatering efter helgen. En hel massa svets blev slipad, ifylld och slipar igen. Inga bilder på det dock. Jag fixade också till en detalj som jag stört mig en del på.

 

I brist på svetsmutter fick jag bygga en egen

16142011259301065.jpg

 

Underifrån, inte världens snyggaste svets men det sitter fast.

1a1420113004291a5.jpg

 

Det ska nu gå att montera stolarna utan att behöva pilla in muttern ovanför kylaren.

e314201130212f922.jpg

I bakgrunden syns också en 2x2cm triagel som tidigare var ett hål och nu är fylld med svets. Det var väldigt knöligt att byta plattan som växelspaken och värmaren sitter i.

 

Edit:Måste lära mig stava
Toolman2011-10-14 15:37:48
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu när vårsolen börjat värma igen börjar det kännas medningsfullt att gå ut i kallgaradet och mecka igen. När jag flyttade på upptäckte jag en oljefläck under och misstänker att det är packboxen bakom handbromstrumman på fördelningslådan som läcker.

 

är det någon som på rak arm vet vad det är för dimensioner på packboxen?

 

Har ingen lust att riva och sen stå där med en obrukbar valp för att jag saknar rätt packbox att montera tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet om det där med PM, men jag har inte hittat vart man ändra- så det är helt fritt att ropa till öppet på forat. Jag ska upp till garaget i helgen, då kan jag kolla- men det verkar som du fått dom svar du söker av andra välvilliga medlemmar!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet om det där med PM, men jag har inte hittat vart man ändra- så det är helt fritt att ropa till öppet på forat. Jag ska upp till garaget i helgen, då kan jag kolla- men det verkar som du fått dom svar du söker av andra välvilliga medlemmar!

 

SKREV OBELIX

 

Du klickar på ditt namn uppe till höger på skärmen, i den lilla rutan som öppnas klickar du på "Personal Messenger", någonstans troligen nere till vänster finns en knapp där det står något i stil med "Enable messenger", tryck på den. Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick upp ett meddelande om att pm funktionen var avstängd samt en fråga om jag ville slå på den när jag försökte skicka meddelande till dig. Så det kanske är den enklaste lösningen. Prov skicka ett meddelande. Kan du skicka så kan du ta emot.

 

Tack åke, i tum blev det ju begripligt helt plötsligt :)

 

är det samma packbox på utgående fram och bak på fördelningslådan?

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på om inte jag har lite liknande problem med min framaxel. som B2600 har i den här tråden http://www.terrangbi...en/page__st__40

Dels har framhjulen en lätt toe out men det är nog snarast ett styrstag som gett sig . Men det hår uppenbart något fel med hjulet på förarsifan som lutar utåt. Jag hoppas på styrtapparna och att det inte är lagret. Det låter inget om hjulet när det rullar så jag antar att axeltapparna och/eller lagrena är slut och att det inte är hjullagren.

är det någon som har ett annat förslag på vad som kan vara fel utifrån bilderna?

682012100710A8e9a.jpg

 

9c2012100623A6471.jpg

4e2012100736A8674.jpg

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm många lager och pack boxar har det blivit genom åren, Så när jag fick ras på min förra dator försvann alla anteckningar om det. där hade jag naturligt vis skrivit upp olika dim och lager nr. till det mästa som hade med valp eller Volvo motorer att göra <_>

Synd nu då mitt "vanliga minne" får error i bland B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Även om påsken inte bjudit på det finvÄder jag hoppats på så har det hÄnt lite i garaget. Först har en gammal synd rÄttats till. Jag hade satt ihop tröskeln till förarplatsen fel.

 

6e201283354AM34ac.jpg

 

Tröskeln livade med skÄrmkanten vilket inte Är rÄtt. Lite vinkelkap och svets senare så blev det så hÄr bra. Blir nog till att rikta dörren lite så att den passar bÄttre.

 

ae201283820AMc94b.jpg

 

Gårdagen hann också med en alfonsåberg helikopter. Lite spillvirke och en spikpistol kan utrÄtta underverk

b6201284108AMd4d6.jpg

 

Ett lyft senare och det blir så mycket lÄttare att svetsa, slipa, måla och underedsbehandla undertill.

7a201284212AM307e.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad underbart det är med en sådan "vagga" Saker som skulle ha tagit timmar att laga när den står rättvänd, fixas på bra mycket kortare tider, och det skonar ju kroppen en bra del också att få en vettig arbets ställning.

Hade en gång i tiden tillgång att låna en som var byggd för ändamålet. som man sköt in under personbilar och sedan lätt kunde tippa dem på sidan. En sådan har man önskat sej många gånger efteråt, då svetsjobb skulle till under en bil.

 

Kanon lösning då du har karossen lös :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite mer bilder på helgen arbete. All helsvets är nu även ibrännd från undersidan. Det var svårt att få genombränning utan att bränna hål på den befintliga lite rostgropiga plåten, så lösningen blev att svetsa från båda hållen istället. även 5 av 6 bortkapade förstärkningsribbor under golvet kom på plats. Jag funderade på om det inte skulle gå att sätta stänksydd bakom fram hjulen för att minska gegget under. är det nån som testat det?

 

d10201284154A2f35.jpg

 

 

Alla kanter kring förargolven är nu helsvetsade istället för bockade och punktsvetsade. Trors blästring var det mycket rost som gömde sig kvar mellan svetspunkterna. Det må vara ett snabbt och billigt sätt att bygga men det fungerar inte så bra i längden. Nu ska det för hoppningsvis samlas mindre lera och därmed mindre rost på undersidan.

 

a30201284449A042a.jpg

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...