Gäst samlarsaker Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Jag hittade inget scania nr på oringen. Finns iaf. med i repsatserna. Angående torkmedel så går det att torka i en ugn. Jag har läst det i rep.manual för högspänningsbrytare på jobbet, ( det står att man kan göra det i fält om nytt torkmedel ej finns att tillgå). ca. 75-100grader. kör för övrigt med torkmedel för brytare i tgb:n. Med gott resultat. Jag vet att torkmedel är känsligt för sprit och olja i mängder. Men jag rekomenderar byte, det har iaf. med bromsar att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 15 Mars , 2011 Rapport Share Postad 15 Mars , 2011 Samlarsaker!! Är inte torkmedel för brytare av typen blågel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 16 Mars , 2011 Rapport Share Postad 16 Mars , 2011 Nej jag menar inte silicagel eller envirogel. Utan jag menar torkmedlet som sitter inne i gasisolerade (SF6) brytare. Du syftar på torkmedlet som sitter i ventilationen på oljeisolerade högspännings produkter, vanligtvis transformatorer. och som skiftar färg när den blir fuktig. den typen har jag inte vågat prova... samlarsaker2011-03-16 00:48:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 16 Mars , 2011 Rapport Share Postad 16 Mars , 2011 Du syftar på torkmedlet som sitter i ventilationen på oljeisolerade högspännings produkter ... Ja det var det jag hade i tankarna! Det är ju som du säger en annan princip. Jag visste inte att adsorptionstorkmedel fanns i ASEAs grejor. I princip ska ju kulorna i lufttorken ha evigt liv, det är väl bara oljeförorening som kan döda dom. Det är enkelt att kolla funktionen, har man inte vatten i "våttanken" som är tank 3 så fungerar lufttorkaren. Det ska aldrig finnas kondens i någon av tankarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 17 Mars , 2011 Rapport Share Postad 17 Mars , 2011 Det är som SBA111 säger, Olja "dödar" torkmedlet. Ingen kondens i någon av tankarna = Då behövs ingen åtgärd. Man ska dränera tankarna ofta vintertid & inte bara före besiktningen eller när man får problem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 I dag har jag bytt olja och den spinner som en katt För att komma åt oljeslungan tänkte jag fälla hytten, men utan lyckat resultat. Min fråga: Går "hyttfällarepumpen" på samma olja som motorn? - Om så är fallet kanske det inte var lustigt att den inte fungerade något vidare eftersom jag han tömma motorn på olja innan. ELLER, lever den enheten ett eget liv och skall/kan fyllas på med hydralolja? MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 Finns ett vred på pumpen som du skall ställa om med pumpstången släpp hyttlåsen bakom hytten först bara sen är det bara att pumpa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 I dag har jag bytt olja och den spinner som en katt För att komma åt oljeslungan tänkte jag fälla hytten' date=' men utan lyckat resultat. Min fråga: Går "hyttfällarepumpen" på samma olja som motorn? - Om så är fallet kanske det inte var lustigt att den inte fungerade något vidare eftersom jag han tömma motorn på olja innan. ELLER, lever den enheten ett eget liv och skall/kan fyllas på med hydralolja? MVH // Björn [/quote'] Nu är jag inte 100% säker. men alla lastbilar med hydralisk fällbar hytt jag varit bort i, har då haft ett eget oljesystem för hytt lyften, Och de jag fyllt på eller gjort service på har jag fyllt med hydralolja. Har då inte fått några klagomål på det än i alla fall. finns säkert olikarter av detta, men utan att se eller veta så tror jag inte att just de militära bilarna skulle vara krongligare, snarare enklare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 Efter att ha lossat hyttlåsen ställde jag vredet i rätt läge och pumpade sedan mycket, med mycket litet resultat. Att pumpa tillbaka de få centimeterna gick på nolltid. Har någon fyllt på denna pumpenhet, i så fall vart? ANNAN FRÅGA: Förarstolen är väldigt svampig och slår i botten. Jag har pumpat upp ngt slags tryck, men så fort jag sätter mig går stolen i botten. Vad ska jag tänka på här? // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 Hytttipp: Hydralolja fylls i "lådan" som pumpspaken sitter på. Systemet är i princip självluftande, Pumpa några slag, ställ om till ner, pumpa igen, ställ om till upp .... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 Tackar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 ANNAN FRÅGA: Förarstolen är väldigt svampig och slår i botten. Jag har pumpat upp ngt slags tryck' date=' men så fort jag sätter mig går stolen i botten. Vad ska jag tänka på här? [/quote'] Kommer inte ihåg just på militära men är ett vred att snurra eller en spak att "pumpa" med som du skruvar ihop en fjäder för att ställa "tyngden" på chauffören. KAN ju vara ett haveri på fjädern men jag antar att den inte är utsliten.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 20 Mars , 2011 Rapport Share Postad 20 Mars , 2011 Det är vanligt att hyttlåsen kärvar, handtagen på både hö och vä sida skall lossas genom att föra dem uppåt. Det kan vara så att man behöver vara två som hjälps åt, hålla spärrarna uppåt och samtidigt pumpa upp hytten. Rost lösare och smörja kan behövas. Om läckage har uppstått syns det tydligt att olja har läckt ut vid pumpstället eller hyttkolven som sitter vid hö framhjul bakom bromsklockan emot ramens utsida. Skulle det saknas olja fyller man på hydraulolja genom insexskruven vid pumpstället. Stolen var en revolution 1976 i förarkomfort. Handtaget på vä sida har ett svart plasthölje, drag ut höljet och vrid åt önskat håll om du skall pumpa upp eller ned. Man pumpar både upp och ned sitsen med samma spak. Bara till att dra ut plasthöljet och välja om du skall upp eller ner. Det brukar stå + eller - åt vilket håll det är. Det kan vara så att du har pumpat ner. Stolen skall klara stora tyngder och man skall sitta bekvämt i en sådan komfortvagn när man glider fram som en kung. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 21 Mars , 2011 Rapport Share Postad 21 Mars , 2011 Justerskruv för torsionsfjäder. Påfyllningshål i hydraulpumpen Hårdheten i stolsfjädringen. för hydraulolja. Hydraulkolven är dubbelverkande, det innebär att hytten skall pumpas både upp och ned. Vistas EJ under uppfälld hytt utan stöd. Lösa delar avlägsnas ifrån hytten före fällning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Föredömlig hjälp med bilder och tydlig information! Tack snälla, ska nu prova på egen hand live. MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 27 Mars , 2011 Rapport Share Postad 27 Mars , 2011 Uppdatering min TGB 30-resa: 1) Nu har jag skickat in faktura + signerat utdrag från försvarsmaktens fordonsregister avseende Ursprungskontroll, samt betalat 700kr för denna procedur. När denna är åter i hamn ska det i princip bara vara att boka registreringsbesiktning och slutligen en kontrollbesiktning. Var det egentligen något annat praktiskt att tänka på till/vid besiktningarna? 2) Nu är min övningskörningshandledare godkänd och klar, så förhoppningsvis kan det bli lite övningskörning till nästa helg // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 28 Mars , 2011 Rapport Share Postad 28 Mars , 2011 Baktill måste finnas lastbilsreflexer av typen "sneda röd-gula". Jag minns inte vad de kallas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 28 Mars , 2011 Rapport Share Postad 28 Mars , 2011 Krävs det inte nån dispens från Scania på bromsarmarnas funktion också? Har jag läst nånstans.... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 28 Mars , 2011 Rapport Share Postad 28 Mars , 2011 Krävs det inte nån dispens från Scania på bromsarmarnas funktion också? Har jag läst nånstans.... SKREV OBELIX En trevlig tråd som handlar om registreringsbesiktning av TGB 40. http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4961&title=sbat-111-snlek-sid-3-100206 Hittade detta . http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=5368&title=regbesiktning-tgb-30-j-dispenser Posted: 13 Nov 2009 at 21:01 Snälla vänner. Detta har vi ju vänt ut o in på ett antal gånger. I typintyget för fordonsmodellen (för alla Scania SBA 111, dvs oavsett om de hamnade på den civila marknaden eller i Kronan) så anges bla att: "Automatisk bromsjustering saknas. Dispens finns för 1976 års modell" De dispenser som faller i och med överförandet från Försvaret till det civila, är endast de dispenser som försvaret själv sökt. Dvs de som inte omfattas av typningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 5 April , 2011 Rapport Share Postad 5 April , 2011 Hej Alla, Nu har jag lagt i flera växlar avseende att ta körkort C. Jag fick ett ryck tidigare som snabbt ebbade av, men nu jxxxxr ska det bli åka av. Jag övningskörde i söndags för första gången skarpt så att säga. Det blev en budkörning från Norrköping till Kista-mässan T&R. Stort tack till Stefan, god vän tillika övningskörnings-handledare. Eftersom jag kört mycket lätt lastbil, samt långt och brett E-kortssläpp för personbil, upplevde jag inga problem med vart jag hade bilens hörn samt att hålla fordonet rätt i körfältet. Dock blev det lite motorikövning då man nu skulle hålla koll på "hög" resp "hel & halv" avseende växelhantering. Det blir till att inom kort ta 2-3 heldagar i anspråk för att intensivläsa, så att teoriprov snarligen kan avläggas med godkänt resultat. Frid // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 6 April , 2011 Rapport Share Postad 6 April , 2011 Om du har möjlighet att avlägga för-prov på dator på nån bilskola så kan jag rekommendera det, Det underlättar rejält när det skarpa provet skall avläggas, gjorde alla proven ända från B-C-CE förra våren,, hade jag endast läst i böckerna hade jag garanterat inte fixat det på utsatt tid,, frågorna omformuleras från prov till prov så man måste verkligen LÄSA frågorna varje gång de kommer upp, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 6 April , 2011 Rapport Share Postad 6 April , 2011 Jag håller fullkomligt med Danne. Det spar mycket tid i läsningen då man får kvitto på vad man redan kan och var man har kunskapsluckor samt vilka sidor i boken svaren står att finna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Hurra Hurra, jag klarade teoriprovet © idag! Jag tog "ledigt" måndag & tisdag och läste intensivt, vilket räckte gott och väl. Jag köpte 20st internetprov vilket fungerade jättebra och förberedde mig väl till det riktiga i dag avlagda provet. Om denna metod passar alla ska jag låta vara osagt. Nu ska det bara övningsköras 2ggr ytterligare, för att sedan kunna köra upp inom två veckor Onsdagsfrid // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Hùrra och grattis!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Stort grattis Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.