Gå till innehåll

Min TGB 30 och resan med den..


Gäst Björn

Rekommendera Poster

Gäst Björn

En sådan där dag...

 

I dag var jag och avlade körprov på Lastbil C.

"Det märks att du kört mycket lastbil och bil rent allmänt, och är duktig på att köra..."

- Men jag körde för fort enligt inspektören, (läs) inte tillräckligt "nybörjareaktigt" enligt min egna tolkning.

Jag tar det som dock en komplimang eftersom jag endast kört lastbil 4ggr!! (JXXXA Idiot!)

 

Sedan bommande jag på säkerhets/funktionsbeskrivningen avseende bromsarna.

 

Åtgärder blir följande:

1) Boka ny tid för körprov ASAP.

2) Boka en säkerhets/funktionsbeskrivningslektion på en trafikskola och be trafikläraren att förhöra mig i absurdum.

3) Köra såsom att jag inte kan köra, och därför köra enormt långsamt nästa gång..

 

MVH // En hoppfull lite bitter Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Nåja, det där går vägen snart nog!

 

Kan du funktionsbeskriva de andra delarna?

Om jag inte missminner mig är de andra delarna, frysskyddet, lastsäkring, styrservo och kanske en till som jag är lite osäker på just nu.

 

Kör som du gjorde, men följ gällande hastighetsregler, då kan ingen kugga dig (om det inte var någon kurva du tog i bredsladd alltså).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn
Nåja' date=' det där går vägen snart nog!

 

Kan du funktionsbeskriva de andra delarna?

Om jag inte missminner mig är de andra delarna, frysskyddet, lastsäkring, styrservo och kanske en till som jag är lite osäker på just nu.

 

Kör som du gjorde, men följ gällande hastighetsregler, då kan ingen kugga dig (om det inte var någon kurva du tog i bredsladd alltså).
[/quote']

 

Jodå, känner mig säker på och kan funktionsbeskriva de andra delarna.

Dock kommer jag medvetet köra långsammare eftersom mycket "taxi-gener" sitter kvar och uppenbarligen får man inte köra "medvetet" och smidigt när man kör upp privat...

 

Håll tummarna så kan vi snart leka tillsammans!

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Är det samma sjuka koll på bromsarna dagligen nu som när jag tog buss/lastbilskort 1993 ?

Då skulle man in och mäta avståndet på gafflarna på¨bormsklockorna varje dag enligt dagliga kontrollen av bromsar, 
Har svårt att tro att dagens buss förare kryper in bakom under framhjulen och mäter slaglängden på dem, med sina uniformer dagligen, specielt vinter tid.

Nåja Lycka till med nästa uppkörning PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Björn

I dag tog jag mitt efterlängtade körkort C !!!

 

..Jag körde så lugnt och sakta, att ingen skulle vilja ha betalat budbilstaxa till mer än 20% av ordpriset... :)

 

Regbesiktning av TGB 30 är bokad till 16/6.

 

Härliga hälsningar // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Ja Björn, du får komma ut till Olerum med den, så kan du testa på lite terräng där.

 

Och grattis till lappen!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Gäst Björn

I morgon ska jag registreringsbesiktiga min TGB 30!! :)

 

Nu har jag monterat de rektangulära randiga "lastbilsskyltarna" bak.

- Så vitt jag har förstått är det allt jag behöver göra..?

 

Vidare så lyser inte vänster positionsljus bak. Jag har kollar säkring 11B samt bytt lampa men utan rätt resultat.

Hur bör jag felsöka vidare? Nämnas bör att vänster blinkers bak fungerar fint.

 

Tacksam för er input!

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst christer_tgb

Hej Björn

 

Hoppas att besiktningen går väl.

 

Har du någon spänning i själva hållaren för positionsljuset, enklast är att mäta med voltmeter mellan ena kontaktblecket och chassi.

 

Har du det så är det troligen glapp i hållaren, ingen jord från hållaren.

Har du inte spänning ända fram så vet du ju att det är för själva lampan felet sitter.

 

Mvh,

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...undrar nyfiket hur regget gick?

 

Jag har gjort samma resa för ett par år sedan, köpte 30-bil, reggade och tog C-behörighet. Klart värt varenda krona!!!

 

Nu så blir det en o annan körning i div motorklubbar och veteranrallyn - KUL!

 

Har även kört lite nyttolast, höbalar och matjord (vilket straff all handskotta av flera ton jord...).

 

Fler bilder på bilen?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn

Regbesiktning avklarad! :)

 

På torsdag har jag fått tid till kontrollbesiktning.

Tills torsdag ska jag få igång v. bak pos. ljus enligt ovan tips samt allmän kontroll efter bästa förmåga.

 

Ni som läser detta är välkomna till Djurövägen 123, Norrköping, på söndag kl 12:00 för gratis lunch!

Vi kommer leka med våra winchar (läs denne tråd för sig) samt allmänt njuta av samkväm i naturskön miljö.

 

Mvh // Björn

O.s.a. senast lördag 13:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Får jag komma förbi också? Även om jag inte köpt nån winch? En vill ju se vilka som gömmer sej bakom alla namnen.......

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn
Får jag komma förbi också? Även om jag inte köpt nån winch? En vill ju se vilka som gömmer sej bakom alla namnen.......

 

SKREV OBELIX

 

Hjärtligt välkommen!

 

Alla är välkomna oavsett - dock vill jag veta vilka som kommer för att vara säker på att lunchen räcker...

 

Mvh // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Tror det var din 30:a jag såg vid gamla Bilas idag vid halv tretiden ungefär! Fräckt uppkörd på trekvarten på den minimalistiska parkeringenPDT_Armataz_02_02.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn

Nu är bilen kontrollbesiktigad, påställd, försäkrad och klar! :)

Firar detta med att åka o kompletteringshandla det som saknas till midsommarlunchen..

 

Ha en skön helg alla!

 

Mvh // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst H.Hansen

Grattis Björn, Hur är det med Cooper träffen/fetivalen i Borås/bråt. Tror att om man föranmäler så går det bra att köra 30 bil där. men det vet ju medlemmarna här som är mer involverad i Borås Jeep klubb bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Björn, du är välkommen ut till Olerum den 6 Augusti.

 

Då har vi en familjedag med inriktning på att hela familjen ska ha kul tillsammans och få prova på terrängkörning. Att frugan, barnen får testa brukar resultera i två saker- 1, Att dom alltid vill följa med när det är körning. Och- 2, en större förståelse från resten av familjen när man vill ut och sprätta lera eller klättra i berg.

 

Mat finns i form av hamburgare, kompanigrill för den som vill grilla själv, kaffe, läsk, lite godis och kaka till kaffet finns också. Och naturligtvis dass.

 

Olerum ligger utanför Ö Ryd.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn

Jag ska till Kättilstorp i helgen med ankomst i morgon fredag.

Om ngn är intresserad tar jag med en 24v winch 12000lb, sprillans ny i kartong + snabbfäste passande Amerikabil, till bästa pris kompis... :)

 

Mvh // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...