Gäst Björn Postad 16 Juli , 2011 Rapport Share Postad 16 Juli , 2011 Dra på trissor vilken duglig terrängbil man lycklig har i ägo! Är i skrivande stund på offroadträffen i Kättilstorp och 30:an behöver verkligen inte skämmas, snarare tvärtom.. Mvh // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 4 September , 2011 Rapport Share Postad 4 September , 2011 Underhåll/renovering av lilla Hiab-kranen! Hur göra? Jag har uppdagat läckage i en koppling, i en den av av de två hydralslangarna. Det är den slangdel som sitter fast i kranen så att säga. Hur ska jag bära mig åt för att få loss den från kranen? Det är väldigt trångt att komma till underifrån... En tanke jag fick var att lyfta upp hela kranen för att lättare komma åt, dock verkar kranen vara fastsatt, hur? Tacksam för instruktioner av er som vet hur detta ska gå till.. Stort tack på förhand! MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 4 September , 2011 Rapport Share Postad 4 September , 2011 Kranen är inte fastsatt, kan kanske rostat fast lite. Skall bara vara att lyfta rakt upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 4 September , 2011 Rapport Share Postad 4 September , 2011 Är det säkert att du behöver lyfta kranen för att laga läckaget? Om man ställer sig bakom bilen med näsan emot draget så ser man en M 12 bult med mutter på kranfotens högra sida (under flaket) den M 12 an håller kranen. Skruva av skruven och lossa de två hydraulslangarnas snabbkopplingar och elkontakten som ser ut som en sjupolig släpvagnskontakt eventuellt sitter slangarna fast i en plåt i dragbalken kanske så måste man lossa plåten eller klammer i plåten. Sedan lyfter man kranen RAKT upp, fästet är runt så det går att lirka lite om det går trögt. Kranen väger lite över 200 kg, men det ska gå att lyfta den ganska enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 4 September , 2011 Rapport Share Postad 4 September , 2011 Hoppsan! Det visste inte jag, kanske skulle skruva fast min... Har använt kranen flera gånger utan att satt fast den riktigt, tur att inget gått snett. Fick lite ont i magen nu.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 4 September , 2011 Rapport Share Postad 4 September , 2011 Skruven skall vara en stycken M 12 x 60 mm med låsmutter och en bricka på varje sida. Kranen sitter mycket bra i fästet och skruven är till för att hindra den för att lyfta. I och med att lyftkrafterna påverkar kranen snett så lyfter den inte så lätt, när man lyfter något i kranen. För att kranen skall lossna måste man dra rakt upp så du kan vara lugn i magen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 4 September , 2011 Rapport Share Postad 4 September , 2011 Tack tack, bult skall införskaffas i morgon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 4 September , 2011 Rapport Share Postad 4 September , 2011 Ack så smidigt det gick när bulten skruvades bort först. Återstår i morgon att åka till slangverkstaden och få kopplingen utbytt, fylla på olja, och sedan förhoppningsvis provköra med lyckat resultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Är det ena änden av slangen som läcker, kan det även vara den andre som också läcker... SÅ dagens fråga: Hur får jag bort den ena av hydralslangarna som sitter fast i "oljetanksdelen"? Stort tack igen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 I oljetanksdelen sitter sugslangen med slangklämmor, tryckslangen är skruvad med pressadehydraulkopplingar inget konstigt alls man skruvar av plåtlocket på baksidan av tanken (hela höljet med kylflänsar på sidan). Plåtlocket sitter med en skruv uppe och en i mitten nere och två på sidan. Sedan kommer man åt tryckslangen som sitter fast direkt in i hydraulpumpen. Det kan givetvis vara så att det bara läcker i ena ändan. Min fråga är, vet du vilken slang som läcker och i vilken ände? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tosson85 Postad 6 September , 2011 Rapport Share Postad 6 September , 2011 Nån som vet namn och dimention på dessa snabbkopplingar till kranen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 6 September , 2011 Rapport Share Postad 6 September , 2011 Made in Sweden TEMA Hanen - Nyckelvidd 22 mm. Nummer HIAB 997 5811 Honan - Nyckelvidd 28 mm. HIAB 997 5802 Honan - O-ring HIAB 995 6433 och HIAB 995 6417 Tredobricka - 993 9942 Lite osäker på gängan men borde vara 5/8 " . Var/hur mäter man för att få reda på själva dimensionen? Hanen är 20 mm är inte det konstigt att det är mm och borde det inte vara 19 mm eller 23,5 mm? skåne2011-09-06 10:29:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 10 September , 2011 Rapport Share Postad 10 September , 2011 Nu är den andra delen av slangen bytt (sugslangen), och triumferande firade jag detta med att lyfta upp minivagnen i det blå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 10 September , 2011 Rapport Share Postad 10 September , 2011 Gött! Visst är det bra med en terränggående pickup med kran. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 11 September , 2011 Rapport Share Postad 11 September , 2011 [TUBE]S4vjCVJG65k[/TUBE] Utvecklingen fortsätter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 12 September , 2011 Rapport Share Postad 12 September , 2011 Gött! Visst är det bra med en terränggående pickup med kran. Bättre fordonskombination har jag svårt att föreställa mig!! MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 28 Februari , 2012 Rapport Share Postad 28 Februari , 2012 Hallå alla! Här är nu Björnen som inte längre sover, åter. Detta har hänt: *Har tagit busskörkort *Behöver hyra eller köpa en släpvagn med låga lemmar för att köra studenter med (Flakyta minst: 12,5m lång 2,5 m bred) *Funderar på om jag ska starta en liten shop och sälja vinchar + tillbehör till sveriges lägsta priser MVH // Björn Hammarskjöld Editerad av Moderator MVH H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 7 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2012 Long time no see! Nu vill jag montera en riktigt fet typ HIAB eller Palfinger-kran (modell större) på min TGB 30! Hur gör jag avseende allt? - Kraftuttag, montering och regbesikting etc. Vidare så har jag kört studenter/flak som visat sig vara riktigt lukrativt - Jag kan i princip hyra in er alla här på forumet som har ngt slags fordon med flak som man kan köra studenter med - Hör av er för mer info! Som vanligt stort tack på förhand för alla hjälp! MVH // Björn Hammarskjöld (Nu även med D-behörighet) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 8 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2012 Kanon Björn!! Du får hålla koll på kranens vikt, kronan hade bara kran på tgb 40 eftersom den lastar mer och att N-värdet hamnar längre bak på den. För min egen nyfikenhet undrar jag vad du ska använda kranen till? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 8 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2012 Ett tips angående PTO är att försöka hitta någon skrotad flygplats-brandbil, för där sitter PTO längst fram på lådan och är oberoende av växelläge. Surplus.se hade tidigare ett par de skulle skrota ner. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 8 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2012 Kanon Björn!! Du får hålla koll på kranens vikt, kronan hade bara kran på tgb 40 eftersom den lastar mer och att N-värdet hamnar längre bak på den. För min egen nyfikenhet undrar jag vad du ska använda kranen till? Hej igen! Fick en stark känsla av att en TGB är väl egentligen inte komplett förrän dne är utrustad med en sjusärdeles lyftkran att utöva både sina egna och andras behov med... -Kan ju tex köra ut byggmaterial till byggfirmor som ska bygga hus på de mest svårframkomliga platser.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 8 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2012 Ett tips angående PTO är att försöka hitta någon skrotad flygplats-brandbil, för där sitter PTO längst fram på lådan och är oberoende av växelläge. Surplus.se hade tidigare ett par de skulle skrota ner. Hej Stews, Tack för tipset! Väldigt smidig lösning må jag säga där både kraftuttag samt pump är en integrerad lösning! Deras kvarvarande exemplar (hela bilar) har dom ännu inte bestämt om/vilket år dom ska "slakta" eller inte.. Visst kan man köpa en hel bil och slakta själv, men det är ett aningens dyrt nöje kan jag tycka. Läste ngt om att "Olas Rep & Svets AB" verkar tillverka ett hemmatillverkat kraftuttag om jag förstått det hela rätt - ska ringa dom i morgon och luska vidare. MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 9 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2012 Senast jag vara på BJM (i våras) så hade dom ett par skrotade flygplats-brandbilar som stod, har nog stått där i flera år . Kommer inte ihåg om motor och låda satt kvar i dom....... Kanske ett spår också... länk http://www.bjm.se/swe.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 9 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2012 Senast jag vara på BJM (i våras) så hade dom ett par skrotade flygplats-brandbilar som stod, har nog stått där i flera år . Kommer inte ihåg om motor och låda satt kvar i dom....... Kanske ett spår också... länk http://www.bjm.se/swe.htm Först visste han knappt om dessa, men efter lite övertygan klarnade det och han ska nu kontrollera status samt ev pris. Tack så länge! Vidare har jag fått tag på "Olas Rep och Svets" även från honom väntar jag prisuppgift. I övrigt har jag hittat ett original PTO + pump från en annan skrot så det är gött att alternativen börja rada upp sig.. Har glömt berätta att jag även ska utrusta bilen med civilt VBG-drag. Stort tack även till Dick här på forumet som hjälpt mig massor på vägen i dag iom vårt samtal! // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 15 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2012 Är det samma kraftuttag/pump som återfinns på både brandbilarna samt 40-bilarna med stora kranen? -Om inte, kan ngn vänlig själv förklara skillnaden samt vilken som vore att föredra varför... Tack! // Björn H Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.