Gå till innehåll

GMG´s TGB11


Gäst Volvo_Rules

Rekommendera Poster

Här händer inte mycket för tillfället :( Men i huvudet stannar ju aldrig verksamheten och någon gång är ju tanken att verkställa vissa av alla tankar o funderingar :D Tänkte se om man kunde få lite åsikter på en tanke jag haft.

 

Har funderat på fjädringen på 11an, den är ju något stelbent i mitt tycke och det största bekymret är ju bak, bilen är byggd för o lasta 900kg vilket sällan utnyttjas.

Gjort lite ändringar och det är att jag bytte plats på bladen då det är ett extra blad bak, men det gav inte mycket resultat, känns fortfarande hård bak, har monterat spiraler fram för att få upp höjden lite, men börjar fundera på om man behöver höjden? Har varit i handbromstrumman i en sten 1 gång så det borde inte vara farligt om den är lite lägre, sen är det ju inte fel att får ner tyngdpunkten lite.

 

Så tankarna går lite att bort med spiralerna fram och plocka bort blad bak, testade detta en vända innan jag bytte plats på bladen men hade då kvar original genomslagsgummin bak vilka var stenhårda och bilen fjädrade in till dom och sen var det stopp, plockade tillbaka bladen o bytte till mindre gummin från tgb20 men då var bladen för hårda igen.

 

Funderingarna går lite runt o testa plocka bort blad igen eller om man ska testa spiraler bak? Finns ju olika vägar att gå, plocka bort alla blad o behålla bara huvudbladet för o hålla axeln i sidled, men skulle det klara vridningen? Sitter ju ett stag som ska förhindra vridning av axeln men skulle det klara det när inte bladet hjälper till o hålla emot?

Eller ska man sätta ett övre stag och ett som håller i sidled så man får en fyrlänks upphängning, nackdelen är ju att bilprovningen skulle gnälla antagligen och är det värt o regga om bilen om man enbart gjort denna ändring.

 

Sen funderade jag lite på utfjädringen vilken stoppas av dämparn, skulle det var värt o leta upp någon med längre slag eller sätter bladet stopp kort efter den ändå? Vill minnas att någon hittade en annan modell som passade eller var det samma slaglängd på dom oxå? Sen får det ju inte bli för bra heller så kardan sätter stopp om det fjädrar ut för bra.

 

Någon som har några tankar eller åsikter eller testat något bra så dela gärna med dig :) Gärna bilder ;) Fanns ju en bra tråd om bladfjädrar men vill minnas att det blev rätt stor prislapp om man skulle handla nytt?

 

Det var lite om vad jag funderar på när jag kämpar på med mina andra projekt ;)

 

Mvh/Mikael

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tankar och intressant ämne.

 

 Höjden e väl mest en utseende-faktor, för att impa på brudarna.. (ja, jag är ändå singel.. :(  :lol: )..men visst kan jag hålla med om att dt är stelt ibland.

Jag åker 13 själv med spiraler fram som många andra, och jag ser bara fördelar. MEN då ska vi tänka på att den är en meter längre än en 11-bil, och jag har ca300kg last bak skåpet..

 

 Jag har funderat på om det finns nån ball lösning på BARA spiralfjädrar, även bak på 11-bilarna?

 

 Mikael>> Kul om du orkar testa dig fram lite med dina bladfjädringstankar, skulle vara intressant att få höra vad du kommer fram till. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha tyvärr är det nog få brudar som impas av en gammal tgb oavsett hur hög den är ;) Lite för lite bling bling på de gamla krigarna :P

 

Kan tänka mig att en 13 är bättre med boggien och den extra längden, när man kollar på filmer så ser de riktigt följsamma o fina ut i skogen :)

 

Kollar man på olika byggen så är ju de såkallade skiftycklarna från RR landcruiser o patrol populära på både gatbilar och trialbilar med portaler, har sett att de oxå monteras upp o ner för att få bättre frågång under axeln.

För egen del så vill jag inte göra för stora ingrepp på bilen så funderingarna kretsar ju kring om man kan använda original infästningarna i ramen och på något smart sätt fästa det i axeln. Funderade på en K-länk eller var det heter om man använda de undre länkarmarna som de är och bara sätta ett V som övre infästning av axeln, felet är ju att bladfjäderfästena sitter på utsidan av ramen så då får man svetsa nya fästen på insadan av ramen och sen bygga upp o göra en fästpunkt mitt på axeln.

 

Här ser man ju lite hur proffsen gör och tanken är ju o sno den idén  ;)

http://yellowspider.se/teknik.html

 

Får se när det finns lite tid att testa i verkligheten bara :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående utfjädringen av bladfjädrarna fram är det inte dämparen som sätter gränsen, utan bladet som jag upplevde det i alla fall.. 

Ja då jag bytte till nästa helt nya bladfjädrar och skulle komplettera med spiralerna, så provade jag att släppa på stötdämparen och där av vinna lite till när jag med domkraft pressade ner bladfjädrarna för att få i så långa spiraler som möjligt. 

Med de domkrafter jag använde lyckades jag då inte pressa fjäderpaketen längre ner än vad stötdämparna kunde gå.

Vill ha min hög fram så jag får en annan angreppsvinkel mot sten, berg, diken mm, där andra slår i nosen när de skall gå upp eller helst ner går min som är upptryckt med spiralerna fri fån mark kontakt, nu är ju det en 13 och där blir det ju lite annorlunda.

Har absolut inget med brudarna att göra, ja långbenta kommer lättare upp å in i den då  :P

 

Jag upplever det som att karossen är för tung och hög för att det skall bli riktigt bra med något annat än bladfjädrar på en 11a. 

länkarmar och stor rörlighet i all ära, men något måste ju hålla karossen uppe, Har sett och provat fina länkarms byggen, men där det räcker med att en 100 kg kille sätter sej på förarplatsen så börjar de redan då luta i hela karossen, vet inte om det är så optimalt heller. men helt klart vore det spännande att se någon ej "professionell" bygga om en 11a så det blev bra  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vill minnas att mina dämpare tog stopp men nu blev jag osäker :unsure:   jag släppte ner mina blad i bakkant när jag stoppa i mina fjädrar.

 

Ja jag håller med om anfallsvinkeln, jag har ju redan offrat lite med mitt winchfäste som tagit i ibland, men ändå inte så ofta (kanske är lite fegare i min körning än andra :P ). Så visst höjd är ju inte dumt i vissa lägen men en nackdel i andra, det svåra är ju o hitta det optimala mellanläget ;)

 

Ja det får ju inte bli för mjukt heller då blir det nog otäckt o köra för det, men eftersom bladen kommer sitta kvar fram så kanske det blir ok? Tänkte ta bilen till jobbet någon dag o lyfta lite i den med trucken o kolla av lite hur det ser ut nu när man tar det till sin gräns, hur mycket det fjärar in i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite använning för bilen i helgen, fick hjälpa till o resa ett bord modell tyngre ;) Är brorsan som ska ha som grillbord till sommarn, är en gammal kvarnsten och en ca 400år gammal stock från ett hus som revs på gården, det gäller att återanvända :)

 

1901995_659110904196869_1577002203_n.jpg

 

Fick även stå för arbetsbelysningen :)

 

1654325_659110900863536_227483585_n.jpg

 

Nu är det bara sommarn som fattas.....

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer en rätt ointressant? rapport från en högst ovetenskaplig test :rolleyes:

 

Började med o väga bilen fram o bak vilket gick sådär, vågen i trucken var lite opålitlig o bak varierade det lite om man lyfte o släppte ner igen men iaf så visade den 1100kg som mest och 900 som minst, fram så visade den bättre och där vägde den in på 1600kg. Vad jag vet har vågen aldrig kalibrerats eller liknande och maskin har några år på nacken så vet inte hur detta stämmer, men helt klart så skiljer det ju endel på fram o bak + att jag har winchen i nosen.

 

Sen började flextesten, fram lyftes framhjulet ca 45cm innnan bakhjulet lämmnade marken.

1795628_659556637485629_1990242522_n.jpg

 

Ser lite mesigt ut :(

 

1654076_659556647485628_698360183_n.jpg

 

Här är utfjäringen bak, såg ut som dämparn nästan är helt ute, blev inga exaktare mätningar :(

 

1607041_659556634152296_1575835514_n.jpg

 

Här är infjädringen bak och vet inte om man ens vill ha mer då bladet snart börjar böjas uppåt vilket inte är bra i längden. Nu har jag ju mindre gummin så vet inte hur det hade blivit med original.

 

1609852_659556640818962_335390058_n.jpg

 

Fram klarar det nästan pressa ihop hela fjädern, även här såg bladet rakt ut.

 

1619651_659556734152286_1311926299_n.jpg

 

Detta är bara en bonusbil på helheten :D

 

1622829_659556644152295_767048080_n.jpg

 

Åhhhhh missade en bild :angry:  Här är utfjäringen fram och avsmalningen på dämparn tittar precis fram.

 

Sen tog vi bakhjulet o då blev det lite mer, det lyftes hela 56cm innan det andra bakhjulet lämmnade marken.

 

1508577_659557094152250_955805543_n.jpg

 

1621814_659557180818908_96735251_n.jpg

 

1660526_659557087485584_843380115_n.jpg

 

Fram så fjädrade det ut fint.

 

1012271_659557090818917_1655823329_n.jpg

 

Bak ser det oxå ut som dämparn är helt utsträckt.

 

1012087_659557097485583_1487471774_n.jpg

 

Bak så ser bladet helt rakt ut.

 

1622065_659557100818916_1426630155_n.jpg

 

Fram så pressar det ihop spiralfjädern ordentligt o bladet såg ut o böjas lite uppåt.

 

Ja vad ska man då dra för slutsatser?

 

Då bladen inte ska må bra av o böjas negativt så vet jag inte om man ska bråka med dom då de verkar gå till sina ändlägen, utfjädringen fanns ju lite kanske men inte jättemycket o ge. Hmm får fundera vidare så får man se vad som händer :P

 

Mvh/Mikael

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man borde se fler avkörda stötdämpare och krökta fästen till dem om de var ändstoppet på utfjädring eller in med för den delen.

Skall banne mej rulla bort till "förrådet" och se hur mycket eller lite det är kvar när de är utdragna likt det vi ser på dina bilder. har ett gäng lösa liggandes som jag kan dra och mäta lite på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man borde se fler avkörda stötdämpare och krökta fästen till dem om de var ändstoppet på utfjädring eller in med för den delen.

Skall banne mej rulla bort till "förrådet" och se hur mycket eller lite det är kvar när de är utdragna likt det vi ser på dina bilder. har ett gäng lösa liggandes som jag kan dra och mäta lite på.

 

Nu kanske jag var lite otydlig :unsure:  men inåt finns det nog mer o ge på dämparn, var bara det att bladet började böjas åt fel håll vilket inte är bra. Nu kollade jag ju inte så noga men det hade nog gått o pressa ihop det mer men då sliter det ju hårt på bladen oxå.

Körde visserligen av en dämpare på min för något år sedan men det hör ju inte till vanligheterna som tur är.

 

Mvh/Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev ju bilderna skit såg jag när jah kom hem :( Såg bättre ut i telefonen, men tog en bild på en utdragen och en ihoptryckt dämpare, la även dit genomslagsgummina som ska sitta original och sådana som jag har.

 

1012654_659679544140005_1934609775_n.jpg

 

1618589_659679540806672_1076847915_n.jpg

 

Lite suddigt men utdragen är den ca 70cm lång och ihoptryckt ca 43cm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utåt verkar det inte bättre än att det är fullt ute när du har den upphissad. 

27 cm slaglängd, Ja skall man byta igen så får jag leta längre fram då  :)

Bak har ju vi med stödhjul vajrar som begränsar rörligheten, och de tror jag inte att det behövs eller att man skall leka för mycket med längden på eftersom axeln bara ligger mot fjädrarna

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utåt verkar det inte bättre än att det är fullt ute när du har den upphissad. 

27 cm slaglängd, Ja skall man byta igen så får jag leta längre fram då  :)

Bak har ju vi med stödhjul vajrar som begränsar rörligheten, och de tror jag inte att det behövs eller att man skall leka för mycket med längden på eftersom axeln bara ligger mot fjädrarna

Nä exakt..

 

 En av mina wirar hade låsringen lossnat på, och wirens ögla hade krängt av från sin tapp..

  Givetvis bled det en dunderfastkörning just den natten också, i kanten av ett satans kärr..

 

 Med hjälp av highlift och andras winchar fick man upp mig snett baklänges.. men givetvis vid utfjädringen av mittaxeln så hoppar bladfjädrarna ur sina säten..ena sidan krossades vacuumklockan på axeln till difflåset, och andrasidan klämdes ett bromsrör sönder..

 

 Ingen glatt hemresa. Men med lastmaskin gafflar och ett spett bröt vi tillbaks grejerna dagen efter, och nu kontrolleras att wirarna sitter där dom skall..

 

 Sorry för lång text..men råder härmed att inte ta av wirarna på boggien på 13/20-bilarna.. iaf inte vid offroadkörning av tuffare slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utåt verkar det inte bättre än att det är fullt ute när du har den upphissad. 

27 cm slaglängd, Ja skall man byta igen så får jag leta längre fram då  :)

Bak har ju vi med stödhjul vajrar som begränsar rörligheten, och de tror jag inte att det behövs eller att man skall leka för mycket med längden på eftersom axeln bara ligger mot fjädrarna

 

Ja ni med stödhjul har ju fin rörlighet bak :) Sen stannar ju ändå bladet i den änden som fjädrar in mot gummit så det finns nog inget o vinna där, axeln skulle ju bara hänga i luften o inte ge något tryck mot marken om man längde vajrarna bak.

 

Känns som det inte fanns så mycket o vinna för min del o ändra på fjädringen så lägger nog funderandet på hyllan ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Håller på o kollar över bilen för midsommar i Eksjö, blev lite pill då jag valde o köra öppet detta året så bågen åkte på, men man blir lite sugen på pickis stuket :)

 

10418221_726571944117431_787287408422512

 

Efter att man gått över bilen lite så inser man att det finns o göra bl a en bromsslang till som börjat spricka så det blir nog en till stålomspunnen där vad det lider, sen är det spindellederna som behöver fixas o denna ständiga rost :( Men det får vara ett tag till iaf, den knallar o går :)

 

Bjuder på en bild med bågen på :)

 

10407293_726571937450765_102999026976690

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...