Gäst furirjönsson Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 Hej! I dag skulle jag av olika anledningar få av en bromstrumma på en 20-bil, hur FAN ska det gå till? HJÄLP!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pvpjtgb1111 Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 När det jävlades på min trettonbil så använde jag en 2x3" träbit, handslägga och en del tålamod Lägg klossen emot på baksidan och banka tills det lossnar! Finns ju självklart andra lösningar också men detta fungerade bra för mig. Pvpjtgb11112011-08-10 20:28:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 Justera in bromsbackarna så borde det gå hyffsat enkelt med en slägga (helst koppar). Gjorde de på mina på 11an, och dom satt så in i HEL**TE men loss kom dom. Annars kan man ta en fingängad tum bult i em storkel som jag inte riktigt kommer ihåg såhär sittandes nu, men det e 9/16 skalle om jag inte har tappat ut för mycket pommes frites ur fritösen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst furirjönsson Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 Hur justerarjag in backarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 Fram skruvar du på dee 9/16 (14mm) skruvarna på baksidan av bromsskölden. jag TROR det är med klockan tills det tar tokstopp. bak är det lite klurigt att komma åt, men samma sak där. Är 2 st just skruvar vid varje nav Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst furirjönsson Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 ok ska kollaTack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 jag tror man skruvar mot klockan för att släppa men det visar sej.. skruvar du åt fel håll så nyper ju bromsen till bara. ta sen en hand slägga inte för jäkla stor, knacka på trumman i kors både utåt och innåt. kan ju bara sitta fast runt navet så några välriktade smällar mellan hjulbultarna gör nytta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pajjen Postad 11 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2011 jag tror man skruvar mot klockan för att släppa men det visar sej.. skruvar du åt fel håll så nyper ju bromsen till bara. ta sen en hand slägga inte för jäkla stor' date=' knacka på trumman i kors både utåt och innåt. kan ju bara sitta fast runt navet så några välriktade smällar mellan hjulbultarna gör nytta. [/quote'] Precis så gör jag om dom sitter, några knack mellan hjulbultarna så släpper dom direkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 11 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2011 Skruva bakåt i bilens färdriktning för att lossa klossarna, frammåt för att dra åt dom. Enkelt att komma ihåg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Håkan i skåne Postad 18 November , 2012 Rapport Share Postad 18 November , 2012 Gängan i trumman är 3/8 med 24 gängor per tum. Fasa ändan på skruven ordentligt och sätt på lite fett så skär den inte då du ska pressa ut trumman. Smeta tunnt med kopparpasta på anläggningsytorna vid återmontering så går den kanske lättare av nästa gång./Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 20 November , 2012 Rapport Share Postad 20 November , 2012 Jag fick ta en handslägga precis som ni beskriver men det var omöjligt med en träbit (den flisades bara sönder) så till slut tog jag en kraftig järnkil och lade an mot bankanten av trumman och knackade med handsläggan lite försiktigt runt om hjulet, trumman släppte ganska enkelt. Vid återmontering blev det ordentligt med kopparfett på kontaktytorna så förhoppningsvis så behövs mindre våld nästa gång. Trumman tog ingen skada av bankandet men jag hade skruvat in backarna innan. Är rädd att man annars kan banka sönder kolvar och fästen till dessa om de rostat fast i trumman och man trycker till för hårt med släggan. Jag köpte bultarna ni beskriver men de var inte till någon hjälp då gängorna försvann så fort jag tog i litegrann med spärrskaftet (kanske var kass kvalité på bultarna). Jag röstar för släggan med gradvis ökande grad av våld, om trumman inte tål släggan är godset förmodligen så tunt att den borde bytas ivf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Håkan i skåne Postad 21 November , 2012 Rapport Share Postad 21 November , 2012 Tror att det kan vare smart att borra och gänga ett par extra hål för avdragning, 2 hål är inte tillräckligt. Kan då oxå passa på och dra upp dom gamla gängorna till M12, så i med kvalitetsbult (umbrako). När man sedan spännt in bultarn så mycket man vågar så banka på med en mjuk hammare, då borde trumman släppa. Plan B blir väl att börja värma.../Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 21 November , 2012 Rapport Share Postad 21 November , 2012 Jag har använt handsläggan i alla år men jag slår inte bakifrån. Jag bankar ett par ggr på sidan av trumman så hoppar den loss utan problem. Har iofs aldrig haft fastrostade prylar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 21 November , 2012 Rapport Share Postad 21 November , 2012 Mina trummor på elvan var tätade/limmade med Permatex mot navet. Var ett litet H....ete att få loss dom första gången. Bilen kom direkt från ett mobförråd så det var försvaret som hade tätat bromsarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 November , 2012 Rapport Share Postad 21 November , 2012 Mina trummor på elvan var tätade/limmade med Permatex mot navet. Var ett litet H....ete att få loss dom första gången. Bilen kom direkt från ett mobförråd så det var försvaret som hade tätat bromsarna. Haha vilka dårar! Tur dom inte limmat med sikaflex iaf, då hade bara sprängning varit enda alternativet haha. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 November , 2012 Rapport Share Postad 21 November , 2012 Ja jag gör som Fredrik skriver, 8 kg släggan och ger på inte allt för hårt runt om på sidan av trummorna, Än "peppar peppar" har jag inte förstört någon trumma, och alltid fått lös dem Men att "nolla" justerskruvarna först är ju ett måste, de brukar man ju ändå justera så optimalt man kan när man åter monterar allt, Jag brukar skruva fast bromstrumman med 4 st bakvända hjulmuttrar när jag justerar, för att trumman skall sitta som den skall,när jag justerar. Bromsa gärna någon gång,så backarna lägger sej till rätta, sen lossar jag dem och sätter på hjulet och muttrar fast det hela Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 22 November , 2012 Rapport Share Postad 22 November , 2012 Och mina trummor glider ut någon mm av sig själva när jag skruvar av hjulen,antar att det är tätningen som trycker ut dom. Bara att ta bort dom och inspektera samt återmontera dom utan att röra någon justering om man skulle vilja det Finns ingen kant invändigt i trummorna så dom kanske är rätt så nya och bromspedalen känns fin så jag har inte brytt mig i att justera nått. Livet är orättvist jag vill också banka o slå med släggan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 22 November , 2012 Rapport Share Postad 22 November , 2012 You lucky bastard Tätade bromsar är helt klart att rekomendera. Även dåliga torrspruckna gummin håller en hel del skit ute och har man nya fina kommer det inte in något i bromsarna. Sparar både tid och pengar för nya bromsdelar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 22 November , 2012 Rapport Share Postad 22 November , 2012 Och när vi ändå pratar tätade bromsar, är det nån som vet var man kan köpa gummitätningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 22 November , 2012 Rapport Share Postad 22 November , 2012 Jag antar att Tatanka har. Volvo sålde ju dom innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 22 November , 2012 Rapport Share Postad 22 November , 2012 På deras hemsida ligger bara låsringen uppe, men jag ska slå dem en signal... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.