Gå till innehåll

Bromstrumma


Gäst furirjönsson

Rekommendera Poster

Gäst Pvpjtgb1111

När det jävlades på min trettonbil så använde jag en 2x3" träbit, handslägga och en del tålamod PDT_Armataz_02_01.gif

 

Lägg klossen emot på baksidan och banka tills det lossnar!

 

Finns ju självklart andra lösningar också men detta fungerade bra för mig.

 

 

 

Pvpjtgb11112011-08-10 20:28:42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Justera in bromsbackarna så borde det gå hyffsat enkelt med en slägga (helst koppar). Gjorde de på mina på 11an, och dom satt så in i HEL**TE men loss kom dom. Annars kan man ta en fingängad tum bult i em storkel som jag inte riktigt kommer ihåg såhär sittandes nu, men det e 9/16 skalle om jag inte har  tappat ut för mycket pommes frites ur fritösen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Fram skruvar du på dee 9/16 (14mm) skruvarna på baksidan av bromsskölden. jag TROR det är med klockan tills det tar tokstopp. bak är det lite klurigt att komma åt, men samma sak där. Är 2 st just skruvar vid varje nav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

jag tror man skruvar mot klockan för att släppa men det visar sej..  skruvar du åt fel håll så nyper ju bromsen till bara.  ta sen en hand slägga inte för jäkla stor, knacka på trumman i kors både utåt och innåt. kan ju bara sitta fast runt navet så några välriktade smällar mellan hjulbultarna gör nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror man skruvar mot klockan för att släppa men det visar sej..  skruvar du åt fel håll så nyper ju bromsen till bara.  ta sen en hand slägga inte för jäkla stor' date=' knacka på trumman i kors både utåt och innåt. kan ju bara sitta fast runt navet så några välriktade smällar mellan hjulbultarna gör nytta. [/quote']

 

Precis så gör jag om dom sitter, några knack mellan hjulbultarna så släpper dom direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag fick ta en handslägga precis som ni beskriver men det var omöjligt med en träbit (den flisades bara sönder) så till slut tog jag en kraftig järnkil och lade an mot bankanten av trumman och knackade med handsläggan lite försiktigt runt om hjulet, trumman släppte ganska enkelt.

 

Vid återmontering blev det ordentligt med kopparfett på kontaktytorna så förhoppningsvis så behövs mindre våld nästa gång. Trumman tog ingen skada av bankandet men jag hade skruvat in backarna innan. Är rädd att man annars kan banka sönder kolvar och fästen till dessa om de rostat fast i trumman och man trycker till för hårt med släggan.

 

Jag köpte bultarna ni beskriver men de var inte till någon hjälp då gängorna försvann så fort jag tog i litegrann med spärrskaftet (kanske var kass kvalité på bultarna).

 

Jag röstar för släggan med gradvis ökande grad av våld, om trumman inte tål släggan är godset förmodligen så tunt att den borde bytas ivf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det kan vare smart att borra och gänga ett par extra hål för avdragning, 2 hål är inte tillräckligt. Kan då oxå passa på och dra upp dom gamla gängorna till M12, så i med kvalitetsbult (umbrako). När man sedan spännt in bultarn så mycket man vågar så banka på med en mjuk hammare, då borde trumman släppa. Plan B blir väl att börja värma.../Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina trummor på elvan var tätade/limmade med Permatex mot navet. Var ett litet H....ete att få loss dom första gången.

Bilen kom direkt från ett mobförråd så det var försvaret som hade tätat bromsarna.

 

Haha vilka dårar! Tur dom inte limmat med sikaflex iaf, då hade bara sprängning varit enda alternativet haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag gör som Fredrik skriver, 8 kg släggan och ger på inte allt för hårt runt om på sidan av trummorna,

Än "peppar peppar" har jag inte förstört någon trumma, och alltid fått lös dem

Men att "nolla" justerskruvarna först är ju ett måste, de brukar man ju ändå justera så optimalt man kan när man åter monterar allt,

Jag brukar skruva fast bromstrumman med 4 st bakvända hjulmuttrar när jag justerar, för att trumman skall sitta som den skall,när jag justerar. Bromsa gärna någon gång,så backarna lägger sej till rätta, sen lossar jag dem och sätter på hjulet och muttrar fast det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och mina trummor glider ut någon mm av sig själva när jag skruvar av hjulen,antar att det är tätningen som trycker ut dom. Bara att ta bort dom och inspektera samt återmontera dom utan att röra någon justering om man skulle vilja det :)

Finns ingen kant invändigt i trummorna så dom kanske är rätt så nya och bromspedalen känns fin så jag har inte brytt mig i att justera nått.

 

Livet är orättvist jag vill också banka o slå med släggan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...