Pebl Postad 11 December , 2011 Rapport Share Postad 11 December , 2011 Hej allesammans! Jag står i valet och kvalet att köpa en TGB11. Jag har hittat en fin 75:a med rostfri plåtkaross, fina men gamla originaldäck, snökedjor. Vridning på reglagen för diffspärrarna gav pysljud trots att den inte varit igång på många år. Enda som saknas är reservhjulet och att den inte har vinsch. Kända fel på den är trasig vindrutetorkare, trasig hastighetsmätare(troligen drev i växellådan) en bensinslang har torkat av. Inga stora grejor men det som bekymrar mig är att den stått i 8 år i en ladugård och det läcker en mörk vätska från bakre bromstrummorna (smakar beskt). På en framhjulet har det också läckt något på insidan av däcket men det ser mera ut att komma från avtappningspluggen till portalen. Saknar batterier och bensin så den kunde inte provstartas. Samt att den har regplåtar men inte är reg. besiktigad (?). Köpt på BJM 2002 av nuvarande ägaren som tämligen omgående parkerade den. Så, min fråga är då vad detta objekt kan vara värt ? Kan jag räkna med stora kostnader i byte av drivaxeldamasker, bromscylindrar och allehanda axeltätningar ? Kan jag få problem med reg.besiktning, vilka dokument behövs? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 December , 2011 Rapport Share Postad 11 December , 2011 Ojojoj, kolla NOGA att det går att regga in den, dvs att den står där ärligt. Det gjorde ju inte jag med min 131 och det visade sig att min var stulen direkt från försvarsmakten. Ring försvaret i Boden och kolla med militära reg.nr som står på en typplåt på instrumentpanelens vänstra gavel precis innanför förardörren. Ett tips bara, för jag missade och blev toklurad..finns i en annan tråd här i forumet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 11 December , 2011 Författare Rapport Share Postad 11 December , 2011 Kan såklart kollas upp, dock har den redan vanlig civil regplåt och finns i bilregistret. Som jag förstått är regbeviset utfärdat i samband med att BJM sålde den till nuvarande ägaren. Enligt honom skulle man bara behöva göra en vanlig regbesiktning som när man satt på drag på en vanlig bil. Eventuellt med viss dokumentation som han skulle ha liggandes någonstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik Postad 11 December , 2011 Rapport Share Postad 11 December , 2011 Tidigare kunde den som köpte en batch fordon från FMV förregistrera fordon så att de kunde säljas inregistrerade och klara med reg. nr. Sedan behövde köparen bara göra en ordinarie kontrollbesiktning. Nu är det andra regler om ursprungskontroll etc men har ditt tilltänkta exemplar redan reg. nr så ring till Bilprovningen och kolla vad som krävs för att få den i trafik. Jag tippar att det räcker med kontrollbesiktning men kolla med dem för säkerhets skull. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 11 December , 2011 Rapport Share Postad 11 December , 2011 Vad begär säljaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 December , 2011 Rapport Share Postad 12 December , 2011 Förra året när jag besiktigade min 13 bil, funkade det tydligen fortfarande att FMV förregistrera fordonet, så att de kunde säljas inregistrerade och klara med reg. nr. Sedan behövde köparen bara göra en ordinarie kontrollbesiktning. För det var den första kontrollbesiktning som gjort på den bilen. det ända extra jag åkte på var avgiften för skyltarna, Typ 160 kr Den hade gått ut med ett gäng andra 13 bilar till samma köpare, som sedan sålde de vidare, den som köpte min besiktigade den aldrig , utan körde bara några gånger på träffar med den, sen vart den stående tills jag fick köpa den. Har du tur kan det ju vara så och du kan besiktiga in den med alla passagerare, vilket inte går i dag på en 11a. Damasker NYA 1000 kr för 2 st hos mej, vart hit skickade i Augusti/septempber 2011 nya från hyllan , Eller ca 1400-1500 kr hos fmv4x4 och tatanka, främre broms cylindrar 159 kr st "2 st på varje sida" bakre cylinder 119 kr st en på varje hjul, Nya bromsbelägg ca 400 kr fram till båda sidor och ca 300 kr bak båda sidor. Axeltätningarna har jag ingen koll på priset på Torkar motor brukar gå att skaka fram ganska lätt, värre är det nog med hastighetsmätaren om det är ett drev i lådan, De växer inte på träd, möjligt att det finns renoverings satser att köpa, annars är det till att få tag i en låda med annat fel på billigt och skruva bort de därifrån Pris Ja det är svårt att säga man måste nästan se och känna på sakerna, allt är ju olika värt för varje individ. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 12 December , 2011 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2011 Kollade med vägverket och de menade att det bara är vanlig kontrollbesiktning, de hade de militära uppgifterna arkiverade och alla uppgifter överförda i vanliga bilregistret. 6 passagerare stod det i papperen, vilket ju verkar bra. Säljaren vill ha 35tkr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 29 December , 2011 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2011 Uppdatering: Det blev affär veckan innan jul efter hårt prutande, Mellandagarna har ägnats åt skruvande: Förgasarrengöring, byte av bromsar bak, jucka loss kopplingslamellen och löda fast en liten bit till drivningen av hastighetsmätaren samt byte av olja och filter. Besiktigade idag med blankt papper och en första provtur i terrängen avklarad, inklusive bärgning av Landrover Så nu är det bara att ladda inför kommande terrängträffar. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 December , 2011 Rapport Share Postad 29 December , 2011 o bildbevisen ??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 29 December , 2011 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2011 Bilder kommer (hoppas jag), har varit slarvig att fota under tiden jag skruvat men lite "färdigbilder" kanske jag kan ta i helgen. Framtidsplaner är småskruvande med detaljer samt framåt sommaren blir det nog omlackning, men det tar jag i en annan tråd i så fall. Asch, kan ju lägga upp några bilder iaf. som den såg ut när jag hittade den, som den såg ut när den kommit hem samt en bild på hur dörrlåsen såg ut, de var så fulla av stelnad tectyl att dörrarna inte gick stänga ordentligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pvfreak Postad 29 Februari , 2012 Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 (redigerade) Den såg ju trevlig ut. Hur långt har den rullat? Redigerad 29 Februari , 2012 av pvfreak Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 29 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 29 Februari , 2012 Mätarställningen är runt 7500mil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.