Gå till innehåll

fläkt går inte på läge 1, samt finns det någon belysning i knapparna?


Audi Quattro

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har börjat pillat lite med tgb11 bilen jag skaffade mig tidigare här i höst. Massor har blivit gjort som byte till fina däck, bytta alla oljor i axlar lådor o motor, monterat winch, byggt snöblad (snart klart)

Tystat diverse skrammel och fått bort massa glapp i fönsterramar osv, börjar kännas som en riktig bil ;)

 

 

Nu till min undran angående värme/frisk luft fläkten (den fram) den går bara på läge 2 inte på första läget.Sitter det något motstånd någonstans som brunnit upp eller är det fel på knappen?

Hade tänkt rota lite själv o felsöka o kolla men tänkte jag kunde fråga expertisen här och spara lite tid, så kanske jag hinner påbörja bygget av den utvändiga buren/bågen med ;)

 

Sen undrar jag om det inte finns någon belysning i knapparna på instrumentbrädan torkare/spolning osv? är så väldigt mörkt på natten så.

 

Nu ska jag sticka iväg och fixa glidtallrikarna till snöblade sen ut och test ploga lite så jag vet om konstruktionen blev lyckad så det är värt att kosta på lackering av bladet :)

 

Mvh Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu till min undran angående värme/frisk luft fläkten (den fram) den går bara på läge 2 inte på första läget.Sitter det något motstånd någonstans som brunnit upp eller är det fel på knappen?

Hade tänkt rota lite själv o felsöka o kolla men tänkte jag kunde fråga expertisen här och spara lite tid, så kanske jag hinner påbörja bygget av den utvändiga buren/bågen med ;)

 

Min främre fläkt kan till perioder göra det samma. Beror lite på väder och vind, men så kommer läge 1 tillbaka av sig själv.

 

Sen undrar jag om det inte finns någon belysning i knapparna på instrumentbrädan torkare/spolning osv? är så väldigt mörkt på natten så.

 

Det tror jag inte det gör, i alla fall inte på dom som jag har ägt. Dom knapparna som lyser är helljus och halvljusautomatiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det kan vara olika på knapparna, men på alla mina sitter det ett fäste för en lampa som tänds lite svagt när man vrider på tändningen, när man har startat lyser de kraftigare.

Det gäller alla knappar utom varnings blinkersen som tänds när man slår på den och värmaren för batterilådan som också bara tänds när man slår på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till min undran angående värme/frisk luft fläkten (den fram) den går bara på läge 2 inte på första läget.Sitter det något motstånd någonstans som brunnit upp eller är det fel på knappen?

 

Enligt kopplingsschemat sitter det inget motstånd där...

 

Schema.jpg

 

27 = främre fläktmotorn

32 = omkopplare för främre fläktmotorn

81 = avstörningsfilter (RATGB)

 

 

/Harri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina fläktar hade liknande problem. Jag drog en separat jordkabel och sedan försvann problemet.

 

Har för mig (och det har skrivits om det här på forumet) att det finns två typer av fläktar, en äldre Elektrolux-fläkt med två olika lindningar (?) för att kunna få 2 hastigheter och en nyare utbytesfläkt där 2 hastigheter är löst med nån grejsemojs monterad utanpå fläkten. Har du en nyare kanske det är fel på grejsemojsen. Min var en Elektrolux.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer att den nyare utbytesfläkten är enhastighets och man har då monterat ett motstånd på kabeln från läge ett för att minska hastigheten på fläkten. Om du har ett motstånd så sitter det direkt på/vid fläkten.

Börja med att mäta om du har kräm vid anslutningen på fläkten och jobba dig bakåt till vredet.

 

Ang knapparna. Alla knappar har belysning. Samtiliga eller nästan samtliga har ett motstånd som gör att lampan lyser väldigt svagt när knappen är avstängd och sätter du på den lyser den med full styrka.

Dessa lampor suger dock och håller inte längre perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom fläkten går i läge 2 är motståndet helt (om du har nåt).

 

/Harri

 

Hur kommer du fram till det?

Läge 2 är inkopplat efter motståndet och har inget med motståndet att göra alls.

 

En kort summering

 

Gammla fläkten med 2 lindningar:

Fungerar inte tex läge 1 är antingen lindningen trasig eller så saknas kräm.

Fungerar inte något av lägena är det smartast att kolla säkringen och därefter att det finns kräm in till brytaren.

 

Nya fläkten med en lindning och ett motstånd:

Fungerar inte läge 1 eller 2 kollas säkringen, kräm fram till vredet osv.

Fungerar inte läge 1 men läge 2 fungerar kollas att kräm finns till motståndet. finns det kräm där är motståndet trasigt, saknas kräm kollas ledningen från vredet och ner till motståndet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla snabba svar då är det bara att hugga i o kika runt lite imorgon börjar vid fläkten o ser vad det är för fläkt jag har (spännande nästan som julafton redan) :)

Sen är det väll bara att plocka ur några knappar o kika hur lamporna ser ut och fixa nya eller om det går att få i dioder istället så är väll det att föredra då dom håller längre. Behöver inte lysa olika starkt för min del bara jag ser vart knappen är tills man har det i "ryggmärgen"

 

Mvh Micke H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm på alla bilar jag haft är läge 1 halvfart men jag kikade i instruktionsboken och där står det att läge 1 är hel och 2 halv.

 

Min hade helfart på läge 1 och halvfart på läge 2. Eftersom det enligt min högst personliga uppfattning skall vara tvärt om, 2 är trots allt dubbelt så mycket som 1, så bytte jag. En ganska enkel operation, finns en skarv på kablarna till fläktarna som man lossar, vrider 180 grader och kopplar ihop igen.

 

Kjell

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inget märkvärdigt fel på fläkten när man väl börjat kika på det, flatstiftet i kontackten vid fläkten (jag har tydligen modellen utan motstånd) hade åkt ur men inte helt så det såg ut att sitta riktigt. Och som det är nu så är läge 1 full fart och läge 2 långsam fart, lite underligt känns det så jag skiftar nog på kablarna som kjell föreslår :)

 

Lamporna till knapparna var ju enkla att bara dra ur neråt så det gjorde jag och kikade hur dom såg ut så jag vet vad jag ska köpa för några (3w 24v för övrigt) lite konstig fastsättning med 2 st längsgående klackar istället för 2 st små runda tappar som jag är van om ni nu förstår hur jag menar.Vad är det för lampor i huvudstrålkstarna? lika bra att fixa en sådan med då ena helljuset är dött om jag i alla fall ska fixa lampor till knapparna. Avslutade dagen men lite körning i skogen och på översnöad crossbana (dom stora hoppen var roliga att ta sig över ) :)

 

MvH Micke H

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ang belysning i lamporna så är ju glapp/dålig kontakt nåt som gäller allt elektriskt, nästan så man skulle tro att det är Lucas...

 

"Original" är det gamla glödlampor som knappt syns om dom lyser, byt insatser till H4 så får du bättre fart, är standardbetonad insats m/140 bl a och finns beskrivet i arkivet på detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...