Rookien Postad 30 December , 2011 Rapport Share Postad 30 December , 2011 Fick hål i kopplingsslangen häromdan, när jag kom hem ringde jag först Altyco men det var obemannat, antagligen stängt för dagen. Mailade därför en order där jag talade om vilken slang det gällde, dagen därpå fick jag svar att den fanns på lager och idag låg den i brevlådan. Bra service som vanligt. Men - den var 15 cm för kort! Dom brukar annars ha bra koll och på påsen står det "Slang koppling C2" så jag antar att det är den dom har till C202. Har mailat igen och frågat om det finns andra. Om dom inte har längre, var vänder jag mig då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 30 December , 2011 Rapport Share Postad 30 December , 2011 Min 202 har också en ganska så lång slang. Verkar nästan lite onödigt lång. Kanske går att skarva på en bit rör? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 30 December , 2011 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2011 Det fungerar givetvis om man skarvar på en bit mot slavcylindern. Får nog bli ett besök på Mekonomen, dom brukar kunna fixa bromsrör på plats och det här är ju samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 4 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 4 Januari , 2012 Nu har jag fått ihop kopplingsslangen igen och luftat, men det fungerar inte ändå. När man luftar går pedalen ner i botten, men när det är stängt och man får tryck går pedalen bara halvvägs och det är ett stumt stopp. Kopplingsarmen rör sig lite, men knappast tillräckligt. Lutar det åt fel i slavcylindern? Eller mekaniskt fel inne i sprängkåpan? Den gick ju normalt tills det blev hål i slangen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 17 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 Januari , 2012 Jaha då var växellådorna loss. Urtrampningslagret har delat på sig dvs. kulorna har trillat ur, men inner och ytterring är i stort sett intakt. Ytterringen har ätit sig igenom halva gaffeln och tryckplattan är förstörd. Finns det ny gaffel att få tag på eller ska jag svetsa upp spåren som ringen har gjort? Det verkar inte vara vanligt med den typen av gaffel på kopplingen. Ska se om jag kan få in några bilder imorgon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 21 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 21 Januari , 2012 Det går sällan som man tänkt sig, det kommer nästan alltid något annat emellan. Men nu är det isär och här kommer bilderna. På något vis har lagret delat på sig, kulorna har trillat ut och ringen som gaffeln ska gå in i har hamnat bakom gaffeln så att den istället har tryckt på lagrets ytterring. 1:a bilden Gaffeln 2:a bilden Tryckplattan utifrån, några fjädrar har gått av, andra böjt sig inåt 3:e bilden Tryckplattan inifrån 4:e bilden Gaffel med ytterring Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Januari , 2012 Rapport Share Postad 21 Januari , 2012 Du nu när jag tänker efter så har jag nog en sprängkåpa med gaffel för hydral koppling, sittandes på ett B18 block som jag har halvt som halvt grävt ner i grusgången för att ha som städ. ja eller ställt upp är väl mer rätt. det är från en valp, med förstärkta kopplingen och plåten på oljetråget, skulle kunna knuffa omkull den å skruva bort sprängkåpan och kolla hur gaffeln på den ser ut, tror den är ok, det var lager ras som gjorde att den hamnade på grusgången. så då borde väl gaffeln vara bra i alla fall, Bättre någon får nytta av den än att den ligger här och skräpar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 21 Januari , 2012 Rapport Share Postad 21 Januari , 2012 Det är inte samma typ av konstruktion på "gammelvalpen", som på C202 tyvärr. Så gaffeln passar inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 21 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 21 Januari , 2012 Tack för er medverkan i mina problem! Jag har faktiskt beställt grejor för reparation. Tryckplatta, gaffel och lager är samma som på Volvo 164, lamell däremot har jag inte hittat nytt, men den som satt där är fortfarande i gott skick så jag sätter tillbaka den så länge. Jakten på ny lamell kommer dock att fortsätta. Samma lamell finns tydligen på Land Rover. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 21 Januari , 2012 Rapport Share Postad 21 Januari , 2012 (redigerade) Då borde väl någon av dessa lameller passa? http://www.cvi-autom...-kopplingsdelar är tämligen säker på att min C202 hade 240mm lamell. Edit: Gaffel och urtrampningslager på C202 är samma prylar som sitter på TGB 11, C303 osv. Detta enligt Volvos reservdelskataloger. Redigerad 21 Januari , 2012 av Kjell Niklasson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Januari , 2012 Rapport Share Postad 22 Januari , 2012 Hm ja jag måste väl in skaffa en sådan där C202 och skruva mej igenom den , Känns lite konstigt att inte riktigt vet om och vad som passar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 2 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 (redigerade) Igår blev det äntligen klart, men jag har en fundering. Det verkar som att det sitter en fjäder i slavcylinder, innebär det att urtrampningslagret alltid ligger an mot tryckplattan? Redigerad 2 Mars , 2012 av Rookien Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Har du ingen fjäder som drar tillbaka armen ? Så sitter det då på valparna med hydralisk koppling Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 2 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Nej inte på armen, bara pedalen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Säger som Hasse, kan för lite för att uttala mej om 202:an, men en sak vet jag och det är att urtrampningslagret ska inte ligga an mot solfjädern i viloläge. Det är då man får såna problem som att lagret skär ihop efter ett tag. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Nja, urtrampningslagret mår allt bättre av att ligga imot tryckplattan hela tiden. Tänk så här, du vill frikoppla vid till exempel 3500 varv. Vad tor du att lagret tycker om att varva upp ifrån stillastående till 3500 varv på ett "ögonblick"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Ja, säger du att det är så ska jag inte argumentera med dej. Det var vad jag fick lära med på fordonteknisk linje nån gång i mitten på -80 talet, men det är ju fullt möjligt att det kommit nya rön efter det. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wild_Devil Postad 3 Mars , 2012 Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 Ja, säger du att det är så ska jag inte argumentera med dej. Det var vad jag fick lära med på fordonteknisk linje nån gång i mitten på -80 talet, men det är ju fullt möjligt att det kommit nya rön efter det. SKREV OBELIX X2 /R Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 4 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2012 Jag tror inte på teorin att det är bättre för lagret att snurra hela tiden, självklart måste det slitas mer av att ständigt gå runt. Hur tätt är lagret egentligen? Jag funderar på om det kan vara så att när jag har kört i djupa pölar så ligger lagret under vatten, om det då snurrar hela tiden kanske det kommer in vatten i lagret och spolar bort fettet så att lagret till slut skär. Då kan det bli så varmt att det delar på sig som mitt hade gjort. Jag hittade inte alla kulorna, men ungefär hälften låg inne i tryckplattan. Det var inga större fel på dom förutom att dom hade blivit repiga. Ingen blånering eller andra deformationer. Ska se om jag kan få dit en fjäder som drar tillbaka armen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 4 Mars , 2012 Rapport Share Postad 4 Mars , 2012 Badade med min 11a i höstas och har inte kört så mycket sen dess men nu skär det i urtrapningslagret, det ska ju vara tätt till sprängkåpan men jag tappade ur bra mycket lervatten efter det badet med hjälp av tappskruven på undersidan. Verkar som om de inte tål lervatten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 4 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2012 På min är det inte tätt. Det sitter en liten kåpa under tråget mot sprängkåpan som inte är tät samt att det finns ett dräneringshål så vatten kommer in hur lätt som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 31 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 31 Augusti , 2012 Återupptar tråden lite. Var ute i terrängen för 3 veckor sedan, första gången i år. Körde fast i lite gyttja och försökte gunga mig loss, men kopplingen tog sämre och sämre, jag trodde att jag hade fått in lera och gyttja i lamellen. Idag när jag fick isär det igen visade det sig att fjädrarna på tryckplatten hade böjt sig, några var raka och några buktade inåt. Jag tror att det var en tryckplatta från 164 jag hade fått dit och lamellen var en 240mm original. Har för mig att jag jämförde höjden på tryckplattan med originalet och att det var samma, men det verkar ju som att urtrampningslagret går för långt och böjer fjädrarna. Stången som går från slavcylindern till gaffeln var ihopskruvad så mycket det går. Altyco har tryckplatta, men den kostar 2322kr, känns lite dyrt, lamell har dom inte. Något tips på något annat som kan passa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 September , 2012 Rapport Share Postad 1 September , 2012 orginalsatsen till 164 är exakt samma tryckplatta däremot finns de folk som trycker kopplingen mer i botten än man behöver. ny lamell när du ändå skruvar så gissar jag att landrover hade en med samma splinnes eller ev amc bilarna för på dessa har jag sniklagat någon gång med volvo lamell. annars byt ingående axel till finsplinnes och köp sen valfri lamell finns rätt många att välja på förstärkta, rally, mm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 1 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 1 September , 2012 Man borde fixa ett stopp på kopplingspedalen. Visst, man behöver inte trycka pedalen i botten, men det gör man ju av bara farten. Köper nog en sats med tryckplatta och lamell, men det svider lite - 2635kr är billigast jag hittat hittills. SVIS - volvoklubbarnas gemensamma reservdelslager har till mycket bättre pris fast då får jag beställa genom kompis som är medlem, det är troligen så det blir. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.