Gå till innehåll

Kopplingsslang till C202


Rekommendera Poster

Fick hål i kopplingsslangen häromdan, när jag kom hem ringde jag först Altyco men det var obemannat, antagligen stängt för dagen.

Mailade därför en order där jag talade om vilken slang det gällde, dagen därpå fick jag svar att den fanns på lager och idag låg den i brevlådan. Bra service som vanligt.

 

Men - den var 15 cm för kort!

Dom brukar annars ha bra koll och på påsen står det "Slang koppling C2" så jag antar att det är den dom har till C202.

 

Har mailat igen och frågat om det finns andra.

 

Om dom inte har längre, var vänder jag mig då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ihop kopplingsslangen igen och luftat, men det fungerar inte ändå.

När man luftar går pedalen ner i botten, men när det är stängt och man får tryck går pedalen bara halvvägs och det är ett stumt stopp.

Kopplingsarmen rör sig lite, men knappast tillräckligt.

 

Lutar det åt fel i slavcylindern? Eller mekaniskt fel inne i sprängkåpan?

Den gick ju normalt tills det blev hål i slangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jaha då var växellådorna loss.

Urtrampningslagret har delat på sig dvs. kulorna har trillat ur, men inner och ytterring är i stort sett intakt.

Ytterringen har ätit sig igenom halva gaffeln och tryckplattan är förstörd.

Finns det ny gaffel att få tag på eller ska jag svetsa upp spåren som ringen har gjort?

 

Det verkar inte vara vanligt med den typen av gaffel på kopplingen.

 

Ska se om jag kan få in några bilder imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går sällan som man tänkt sig, det kommer nästan alltid något annat emellan.

Men nu är det isär och här kommer bilderna.

På något vis har lagret delat på sig, kulorna har trillat ut och ringen som gaffeln ska gå in i har hamnat bakom gaffeln så att den istället har tryckt på lagrets ytterring.

 

1:a bilden Gaffeln

2:a bilden Tryckplattan utifrån, några fjädrar har gått av, andra böjt sig inåt

3:e bilden Tryckplattan inifrån

4:e bilden Gaffel med ytterring

 

post-5523-0-71176900-1327137637_thumb.jpg

post-5523-0-51028100-1327137651_thumb.jpg

post-5523-0-05853800-1327137696_thumb.jpg

post-5523-0-95109800-1327137713_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nu när jag tänker efter så har jag nog en sprängkåpa med gaffel för hydral koppling, sittandes på ett B18 block som jag har halvt som halvt grävt ner i grusgången för att ha som städ. ja eller ställt upp är väl mer rätt. det är från en valp, med förstärkta kopplingen och plåten på oljetråget,

skulle kunna knuffa omkull den å skruva bort sprängkåpan och kolla hur gaffeln på den ser ut, tror den är ok, det var lager ras som gjorde att den hamnade på grusgången. så då borde väl gaffeln vara bra i alla fall,

Bättre någon får nytta av den än att den ligger här och skräpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er medverkan i mina problem!

 

Jag har faktiskt beställt grejor för reparation.

 

Tryckplatta, gaffel och lager är samma som på Volvo 164, lamell däremot har jag inte hittat nytt, men den som satt där är fortfarande i gott skick så jag sätter tillbaka den så länge. Jakten på ny lamell kommer dock att fortsätta. Samma lamell finns tydligen på Land Rover.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde väl någon av dessa lameller passa? http://www.cvi-autom...-kopplingsdelar

 

är tämligen säker på att min C202 hade 240mm lamell.

 

Edit: Gaffel och urtrampningslager på C202 är samma prylar som sitter på TGB 11, C303 osv. Detta enligt Volvos reservdelskataloger.

Redigerad av Kjell Niklasson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Igår blev det äntligen klart, men jag har en fundering.

Det verkar som att det sitter en fjäder i slavcylinder, innebär det att urtrampningslagret

alltid ligger an mot tryckplattan?

Redigerad av Rookien
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger som Hasse, kan för lite för att uttala mej om 202:an, men en sak vet jag och det är att urtrampningslagret ska inte ligga an mot solfjädern i viloläge. Det är då man får såna problem som att lagret skär ihop efter ett tag.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på teorin att det är bättre för lagret att snurra hela tiden, självklart måste det slitas mer av att ständigt gå runt.

 

Hur tätt är lagret egentligen?

 

Jag funderar på om det kan vara så att när jag har kört i djupa pölar så ligger lagret under vatten, om det då snurrar hela tiden kanske det kommer in vatten i lagret och spolar bort fettet så att lagret till slut skär. Då kan det bli så varmt att det delar på sig som mitt hade gjort.

Jag hittade inte alla kulorna, men ungefär hälften låg inne i tryckplattan. Det var inga större fel på dom förutom att dom hade blivit repiga.

Ingen blånering eller andra deformationer.

 

Ska se om jag kan få dit en fjäder som drar tillbaka armen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Badade med min 11a i höstas och har inte kört så mycket sen dess men nu skär det i urtrapningslagret, det ska ju vara tätt till sprängkåpan men jag tappade ur bra mycket lervatten efter det badet med hjälp av tappskruven på undersidan.

Verkar som om de inte tål lervatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Återupptar tråden lite.

 

Var ute i terrängen för 3 veckor sedan, första gången i år.

Körde fast i lite gyttja och försökte gunga mig loss, men kopplingen tog sämre och sämre, jag trodde att jag hade fått in lera och gyttja i lamellen.

 

Idag när jag fick isär det igen visade det sig att fjädrarna på tryckplatten hade böjt sig, några var raka och några buktade inåt.

 

Jag tror att det var en tryckplatta från 164 jag hade fått dit och lamellen var en 240mm original.

Har för mig att jag jämförde höjden på tryckplattan med originalet och att det var samma, men det verkar ju som att urtrampningslagret går för långt och böjer fjädrarna.

 

Stången som går från slavcylindern till gaffeln var ihopskruvad så mycket det går.

 

 

Altyco har tryckplatta, men den kostar 2322kr, känns lite dyrt, lamell har dom inte.

 

Något tips på något annat som kan passa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orginalsatsen till 164 är exakt samma tryckplatta däremot finns de folk som trycker kopplingen mer i botten än man behöver.

 

ny lamell när du ändå skruvar så gissar jag att landrover hade en med samma splinnes eller ev amc bilarna för på dessa har jag sniklagat någon gång med volvo lamell.

annars byt ingående axel till finsplinnes och köp sen valfri lamell finns rätt många att välja på förstärkta, rally, mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde fixa ett stopp på kopplingspedalen.

 

Visst, man behöver inte trycka pedalen i botten, men det gör man ju av bara farten.

 

Köper nog en sats med tryckplatta och lamell, men det svider lite - 2635kr är billigast jag hittat hittills.

SVIS - volvoklubbarnas gemensamma reservdelslager har till mycket bättre pris fast då får jag beställa genom kompis som är medlem, det är troligen så det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...