Gå till innehåll

Forgasser, hva passer?


Rekommendera Poster

Har lest om weber 36/36 som en del har ettermontert,

Men hvilkene biler står disse på?

 

Har hørt rykter om Ford Sierra med 2,0 liter, noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Eventuelt andre forgassere som bør fungere greit på en B18?

 

 

 

Mvh Rune.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weber 36/36 fanns på Opel 2 liters motor så sök på någon skrot och köp bara insugningsröret, der blir nog billigast.

Finns nog orginalmonterat på fler bilar så kolla runt och bestycka för just din motor.

Jag är supernöjd med min Weber och har fått hjälp att bestycka den av Mitsab AB.

 

Skilnad på 32/36 och 36/36 är halsringar och munstycken.

Redigerad av Sören
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk, syntes den var dyr, ja til og med for en Nordmann.

Fant en leverandør i Norge som leverer 32/36 til B18/B20, denne var en del rimeligere men vet ikke hva som er forskjell på disse.

http://www.pedersens...g.no/bil/weber/

 

Weber 32/36 och 36/36 är tvåportsförgasare och på 32/36 är första porten 32 mm och andra porten 36 mm.

Normalt är bara första porten öppen men vid gaspådrag är bägge öppna. Weber 32/36 passar bra till B18 och B20.

Weber 36/36 arbetar på samma sätt och med bägge portarna 36 mm, men jag har ingen egen erfarenhet av den. Med en Weber 32/36 få du också några extra hk jämfört med orginal Zenith.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk, det fant jeg utav i kveld, ja at insug og grenrør sitter ihop altså.

Jeg har fått et originalt B20 innsug/grenrør, da må jeg bytte fremre eksos del også, men denne har jeg på jobb :-)

Hvis jeg bruker originalt grenrør med spesial innsug, vil ikke det bremse litt på effekten, siden den er smalere/mindre?

 

Er det noen som har brukt original innsug med adapter og kan bekrefte, eller avkrefte at det finnes plass til det?

Redigerad av Rune R
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bromsar ett orginal grenrör en del och de är ju bättre att montera ett extraktorrör men de innebär en massa kapande och svetsande för att korta ner de så mycket som fodras. även orginal B20 främre rör måste kapas och svetsas om för att passa men är mindre jobb än att göra om ett extrakorrör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja helt klart bättre drag i en B 20 med "original" förgasaren kvar. Märks bra när man kör landsväg och det är lite kuperat, i skogen kanske det hjälper mot några tjuvstopp, och man kan mata lite längre på 2-3 växel innan det är dags att växla ner då det går tungt.

men helt klart suger de i sej mer bränsle med en B20 också,

 

körde soppatorsk första svängen med B 20 i, de mil jag kom med B 18 motorn åt B 20 snart upp, och det vart att ta fram reserv dunken och sedan ta sej snaraste väg mot en mack,

ja tankmätaren funkade inte så jag körde efter km räknaren,

 

För min del vart det snart ett byte till B 18 igen. men det beror väl på vad man använder bilen till om det är värt att slippa växla ner på landsväg eller ej om det är mycket backar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Hansen.

 

Kul med mer kusar men inte att den dricker mer. Men det får man ta! Jag kommer ihåg din gamla (902?) som du hade sjå med då motorn krånglade och fick byta (flera ggr va?). Min gamla spis (B18) började bete sig konstigt en dag bara efter 5 minuters körning. Helt plötsligt gav motorn ifrån sig ett metalliskt slamrande, blev orkeslös, farten minskade och hur jag än gasade hände inget. Som tur var så rullade jag in på en parkering efter jag växlat ner på den STORA vägen. Såg då att tempen var i topp och oljan i botten. Bytte sedan till en B20 som jag lyfte i, passade på att byta koppling, sedan provstartade och som gick runt. Nu ska bara en ny tank, bromsrören bytas, bromsarna luftas så ska det bli besiktning. Inte långt ifrån mig står en flak 903 (902?), blå med texten "Viagra". Har sett bilder från Rimbo där jag tror den varit med. /Skogstokig

Redigerad av Skogstokig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade en del problem med motorerna ett tag, det vart några byten innan jag tog mej i kragen och gjorde det ända rätta, Renovera upp en ordentligt från grunden, Sålde ju min snöskoter och betalningen var ett gäng ok B18 och B20 motorer bland annat, tyvärr var det mörkt när de kom med dem och det visade sej vara helt andra motorer än de jag kollat på när jag gjorde upp affären. En gås som är oplockad än, då jag aldrig fick tag i snubben igen.

I dag utgår jag i från att alla motorer är renoverings objekt eller tillfälliga lösningar, spelar ingen roll om de är "genomgångna", är de inte rätt inkörd så är ju motorn rejält sliten nästan omedelbart.

Möjligt att det går att få någorlunda liknade bränsleförbrukning på de olika motorerna,Om de är i bra skick, nu var ju den B20 jag körde med inte helt ok uppenbart, efter som jag rev ur den efter ca 3 veckor och slängde i en annan medan jag renoverade en tredje motor,

Tror nog du blir nöjd med din B 20, man kan inte enbart tänka bränsle ekonomi när man kör med sådana här gamla bilar eller håller på med vad vi gör :)

Vart glad att min bil bara drog runt 2,2 l milen, när jag körde byggmaterial i lördags :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har undersøkt litt, kan få ny (overhalt) Zenith for under halve prisen hva ombygging til Weber vil koste meg.

Trenger jo fremre eksosdel som må spesial bygges, spesial bygge luftfilter hus (eller bygge om motorrom), nytt innsug (eller adapter) osv.

Blir fort en del penger, og nå er det tiden for vei avgift + + +, med 2 biler og en MC så forsvinner det litt penger der også..

Annet problem er at jeg SKAL til Danmark første helgen i Mars. (Beachtour 4x4, Løkken Danmark)

 

Så spørsmålet blir, Er det stor forskjell på B18 med en ny god Zenith vs Weber? Er det verdt det så lenge en ikke går opp til B20?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da tok jeg like godt og bestilte en NY original forgasser, litt fordi det er billigere og enklere.

Mest fordi fordi jeg kan faktisk få tak i original forgasser :-)

 

Jeg har en B20 tilgjenglig som må total overhales, så hvis jeg gjør den jobben en gang da blir det nok weber på den istedet, da er det jo ikke original motor uansett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, ble en original Zenith.

Den som står i bilen er totalt utslitt, store spor i sylinderen til akselerasjons pumpen, lekker bensin forbi stempelet (Renner ned på eksos manifold)

Gasspjeld akselen/opplagring er slitt, motoren drar inn luft rundt akselen så motor går altfor magert.

Forsøkte å justere men kom ikke over 0,3% CO :o

Denne bør vel ha i hvertfall 1,5-2% vil jeg tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...