Gå till innehåll

styrdämpare pajj...igen


LurK

Rekommendera Poster

Jag tänkte mest om mina spiralfjädrar lyckas pressa ner axeln mer än vad den gör original och på så sätt ger sådana symptom du beskriver ovan. Skulle detta på något sätt kunna vara orsaken till att min valp vobblar som bara den ibland?

 

Det beror ju på vart du placerat spiralen. är den någorlunda nära axlen eller rakt ovan skall den inte ändras vinkelmässigt-

Vore det så skulle alla valpar och andra bilar med bladfjädrar fram få stora problem med styrningen så fort fjädrarna blev dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tag sedan det var liv i den här tråden men för att inte behöva starta en ny tänkte jag höra om någon vänlig själ kan förklara för mig hur man får av den delen som på alla bilder heter 43 så att man kommer åt att byta kingpin lagrena. För att förtydliga - det är alltså den delen som lagertapparna sitter fastskruvade i. Den är helt lös men jag får inte av den. Har lossat de små bultarna som håller två halvmåne formade plåtar på baksidan. Kan säkert klura ut det men det är så in i helvetes mycket fett där (förresten - skall det inte vara olja där???)

 

 

Jag hade samma wobbel när jag körde hem min Valp och trodde först att det kanske berodde på helt galen styrradie p.g.a. att jag körde med MUD-däcken men med tanke på styrradien på mina vänners galna JÄTTEjeepar i Island så tror jag inte det och eftersom ni alla hävdade att man skall kunna köra utan styrdämpare så fick jag gräva vidare - visade sig att såväl hjullager som kingpin lager är helt körda! Ett under att jag klarade av att köra 70 mil utan att hjullagren skar sig. Så har beställt en uppsättning av Timken lagrena från Herr Hansen och de här kingpin lagrena.

 

Hoppas det blir bra sedan!! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS detta enbart om du skall ha bort hela rezepterhuset.

Lagrena kan du nog byta ändå.

 

Du måste även lossa på de halvmånformade plåtarna som håller filtringen samt en plåtring på insidan av den del som du refererar till som NR 43 rezepter knuthuset eller vad du vill kalla det,

På den översta bilden är det nr 45-46-47 

Klickar du på bilden som "puppe" lagt in så får du en förstoring, och där har de nr 58-59-60.

 

Jo har du helt nya och fina filt ringar och inte en ända skada på "kulan" som de tätar emot kan du använda olja, (har inte råkat på ett sådant fint ex själv än) men det vanligaste är att fylla de med fett, och det skall vara ca 200 g fett i varje rezepterknut och knuthus efter rengörning, fyll hellre lite för mycket än för lite.

Snurra gärna på drivaxeln och peta in fettet under tiden så hela knuten och huset får fett i sej

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall inte fortsätta den här tråden då den ursprungligen handlar om annat men om någon söker efter kingpin lager så kan det kanske vara bra att jag avslutningsvis bara meddelar att ringen lossnade om man bara drog loss knuthuset hårt nog. Vågade inte dra innan du gav mig mod med att bekräfta att det fanns en plåtring. Och mycket riktigt - mina kingpin lager var helt slut. Satt faktiskt Timken lager även där - Made in England - 11590/11520.

Tack.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

DÅ jag förmodar att det är nästan helt omöjligt att få nämnda filtingar täta så blir det fett igen: men vad för fett rekommenderas?

 

bild-1.JPG?width=150

bild-2.JPG?width=150

 

Vid framtida körning "under" vatten. Cirka hur länge håller sig vattnet undan med fett gissas?

Skall man riva allt efter varje terrängkörning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt tran och motorolja på filtringen enligt reparationshandboken. Själv tog jag motorolja och entreprenadfett och kladdade dit, men borde kunna fungera med varmt impregneringsvax till oljerockar istället för tran. Inne i själva knuten och hjullagren tog jag rött entreprenadfett. Nu kör jag inte i djupvatten så ofta men jag skulle nog kolla efter varje längre "snorkelkörning". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...