Gå till innehåll

Var får man tag i Schims till framhjulslagren?


Rekommendera Poster

Har nu rivit mina lager och gjort rent och fettat in dem.

 

Ena sidan blev bra utan glapp. (Litelite glapp är det för det ska ju inte vara stumt?)

 

På andra sidan glappar det lite för mycket efter återmontering.

Vi ansatte lagret så som man ska göra, genom att dra åt hårt och släppa efter. MEN, när vi drog åt allt som gick så kunde man fortfarande snurra på hjulet.Det ska man väl inte kunna göra?

 

Jag antar att jag måste skimsa om, och var kan man köpa passande skims?

 

Mvh/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Distanserna kan du kasta åt H...te..

Har åkt med min Valp sen -86 utan distanser. Minst 9-10000 mil har det blivit då den gick som bruksbil i många år....

Jag brukar justera bort glappet och sen ansätta ungefär 1/8:dels varv på inre muttern och sedan dra yttermuttern hårt.

Kör en bit o kolla så dom inte går varmt bara....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur märker man eg att lagret snurrar på trumpeten ? Det såg ut att göra det när jag satte dit det, men mekanikern som hjälpte mig trodde att det släppte då man ansatte lagret. Sedan det är gjort kan man ju omöjligt se.

 

Vad menas egentligen med hårt? Enligt volvo så ska det ju finnas ett glapp när man monterat ihop.

Dock så fick jag använda muttersnurra för att få i sär det hela.

 

Mvh/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Muttern ska sitta hårt inte hjulet. Hjulet kan glappa ytterst lite, helst inget, bara det inte går trögt.

Jag har haft hjul som man fick ta i med båda händer för att snurra. För många lerhål.

Nu sitter det mm lager på min bil med distanser.

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämnet har varit uppe flera gånger tidigare. Många och Även jag har tagit bort och slÄngt den dÄr distansbiten för många år sedan.

Vi som har kastat den har inga problem. Dom som har den kvar får ibland problem, som du. Andra som har distansen kvar tror, utan att ha provat, att vi som slÄngt den kan råka ut för problem, men det har det Ännu inte rapporterats ett enda fall om på detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan, jag citerar" Man kan köra utan distanser om man inte kör i skogen"....

Min Valp har gått i just Skogen med en fyrameters hydraulkran monterad på en hjälpram i stället för flaket,dragande en vagn som väger runt två ton lastad.

Släpat hem runt fyrahundra kubik med ved under åren....

Fortfarande inga problem med lagren.

Har dessutom 35" mudders på den, fälgarna har ett offset som belastar lagren ännu jävligare då dom breddar 90 mm utåt per sida.

Men ok....tro vad du vill.

Mvh/Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag byggde om mina nav till millimeter så noterade jag ett problem och en miss i originalkonstruktionen. Och det gäller tätningen till navet. På min brandvalp så var packboxen helt slut vilket inte var så konstigt då den tätade mot en icke "slätsvarvad" yta på trumpeterna. packboxarnas gummi fläns löpte mot dom gjutna trumpeterna vilket resulterat i att smuts och skit har kunnat komma in till lagret väldigt lätt. Efter mm-konverteringen så fick mina nav en annan typ av tätning som består av en stålring som knackats in mot lagret men ett hål som ger endast några tiondelars frigång mot trumpeten. På trumpeten sitter det sen en gummiring som tätar mot denna stålring, och den smörjs av hjullagerfettet. En inte helt optimal lösning- men som valpåkare plockar man ju isär lagren med jämna mellanrum för att kolla lagren, och då passar jag på att byta gumiringen, den kostar en tia på mekonomen.

 

Även jag kör utan distans. Justerar mina lager med inre muttern direkt på lagerbanan, och sen den tcocka brickan med klacken på som passar i spåret trumpeten. Därefter drar jag den yttre muttern mot brickan med väldigt stor kraft. Har alltid funkat kanon och sitter som berget utan att lossna.

 

På mitt nygygge som bara kommer få gå i skogen blir det inga rull-lager alls. Ska använda mej av tätade kullager istället bara för att testa hur det funkar. Dom kostar ju bara några hundralappar, och skulle det inte funka så monterar jag dit vanliga rull-lager istället för 330 Kr/st på SWERULL.

 

Dom koniska rull.lagren har en specad radialbelastning på 44 ton/lager, vilket kullagren inte har- så det är ett expriment. Men funkar det så kostar ett lagerbyte i framaxeln under lusentappen på valpen, och inga packboxar behövs överhuvudtaget.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu rivit mina lager och gjort rent och fettat in dem.

 

Ena sidan blev bra utan glapp. (Litelite glapp är det för det ska ju inte vara stumt?)

 

På andra sidan glappar det lite för mycket efter återmontering.

Vi ansatte lagret så som man ska göra, genom att dra åt hårt och släppa efter. MEN, när vi drog åt allt som gick så kunde man fortfarande snurra på hjulet.Det ska man väl inte kunna göra?

 

Jag antar att jag måste skimsa om, och var kan man köpa passande skims?

 

Mvh/Andreas

 

Jag ska inte blanda mig i diskussionen om distansernas vara och inte vara men om du väljer att köra enligt ursprungskonstruktionen med distanserna ska du ha det rätta glappet med muttern åtdragen. är det fortfarande för glappt efter att alla schimsen är borttagna vill jag påstå att det är risk att något har hänt. Kolla upp "trumpeten" med avseende på sprickor. Om den blir "längre" får du det fenomenet att du inte kan sätta an lagren som det är tänkt. Jag vet två som har kört av "trumpeten" eller vad den nu kallas. Det lär vara ett känt problem på valpar som har gått mycket med plog efter vad jag har hört.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och blir det ändå inte tight när du tagit bort alla shimsen har du två möjligheter; slänga distansen eller svarva av något på distansen.

 

Vill påstå att man har tre möjligheter, det kan vara dags för nya lager också...

 

Men visst, syns det inga sår i lagret och om det inte var något missljud innan demonteringen, så är väl inte lite hemmagjord kreativitet att förakta.

Slitna lager som får nytt fett och en justering går ju trots allt mycket längre än slitna lager som glappar.

 

Men samtidigt så har sannolikt inte distansen fått sin längd av en slump...

 

(Skrivet av en som i somras smorde och justerade ett framhjulslager på Supermajoren (Fordson) som utan tvekan var rostskadat...men det ska jag ju byta, någon gång... :D )

/Anders

Redigerad av Fmek
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver Åke, var väl nÅgot som Eile hade varit med om? Och dÅ hade trumpeten spruckit och var pÅ väg att gÅ av.

 

SKREV OBELIX

 

Ja precis, Eile var den ena jag tänkte pÅ och den andre finns inte lÅngt frÅn mig med avkörd trumpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...