slyngel Postad 22 Mars , 2012 Rapport Share Postad 22 Mars , 2012 Jag behöver ha en extrabil (eller tycker/vill ha en) Det behov jag har är vill kunna dra uppåt 2500 kg, vill ha en bil som är lite teränggående (alltså behovet idag är inte extremoffroad), jag ska ha den som jaktbil, köra ut foder och att kunna ploga vägen ut på jaktmarken vore en lysande egenskap.... Vad gäller komfort och pålitlighet så är dritsäkerheten viktigare änn komforten jag vill kunna lita på den men kommer inte att köra jättelånga sträckor så komforten är underordnad och jag kan leva med en något lägre marchfart (mellan 80 och 90)... Jag är barnsligt förtjust i valpen men de jag kollar på får bara dra 1500 kg (tyvärr är det så att det är det viktigaste att den kan dra mycket) kan man hitta en som får dra mer??? så frågan är.... är det någon ide att drömma vidare om valp eller måste jag titta på nått japanskt halvmodernt elände utan själ :-) JW Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 22 Mars , 2012 Rapport Share Postad 22 Mars , 2012 Hej, det är nog svårt att hitta en valp som lagligt får dra så mycket. Och dessutom är marchfarten närmare 70 än 90. Så är behovet av att få dra mycket så är valpen inte lämplig. Hur motsvarade siffror ser ut för C202 vet jag inte, men det har nog andra koll på här. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 2-ton är inte heller ovanligt att du får dra med rätt körkort men någon som får dra mer än det känner jag inte till. Iofs är den med sina 1500kg lite i lättaste laget för att dra så mycket som 2500 kg enligt min mening. Styrkan räcker men kraften ska ner i marken också. En TGB11 kanske? Jag vet inte hur mycket man kan få dra med en sån men den känns som ett bättre, men betydligt dyrare, val till att dra 2500kg på ett säkert sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Ja krokarna på de flesta13 bilarna är godkända för 2000 kg , Så en 11 borde hamna runt det också, Har inte hört om någon som fått reggat med drag på över 2000 kg på valparna, Men de klara att dra mer, om du tex skall köra ut ved ur skogen till väg eller använda den till att bara dra upp båtar på ramper ur vattnet, är nog 2500 kg inga problem, dock får du inte köra med det på väg. Jag hade en lite lustig reggning på min valp jag hade innan 13 bilen, där stog det bogseringsanordning i reg papprena och ingen max vikt. Den hade ursprungligen gått hos brandkåren i gävle, så jag tror det kom med från deras första reggning, När jag flyttade ner hit,drog jag min båt med vagn på runt totalt 3000 kg de nära 40 milen ´, blev visserligen stoppad av trafikpolisen,men de var mest intresserad av att jag surrat ordentligt,, det ända de sa om ekipaget var att det var väldigt diffust vad man bogserade och hur en sådan anordning fick se ut, Jag hade kula på en sida, och vände jag den 180 grader var det en typ av sprint, och det var höj och sänkbart, Han som hade bilen innan mej körde ut rejäla lass med ved från skogen och hem, det klarade den av. men att få det på papper är nog inte så lätt. Bäst gör du i att prata med den som skall var inblandade i din reg besiktning av det "nya" draget, för jag misstänker att du inte skall ha kroken utan sätta på ett kuldrag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 (redigerade) Jag tycker att du ska ta och titta på skönheten Jeep J20. Dessa har tjänstgjort i flygvapnet och är på väg ut på marknaden via auktioner och blocket. Du kan se en Här! Jeepen får enligt mitt regbevis dra 2,5t på E-kort, men det antar jag du har eftersom du vill dra s mycket. Dessutom kan du lägga ytterligare 1220kg på flaket. Med rätt däck kommer du fram överallt det finns jaktliga behov. 3st fullvuxna älgar ryms på flaket, jag vet för jag har testat. Redigerad 23 Mars , 2012 av Humlegaard Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Sen drar väl en j20 aningen mer än valpen på soppafronten också.... Har den inte används till att taxa flygplan med? Så den borde ju klara tunga lass Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Sen drar väl en j20 aningen mer än valpen på soppafronten också.... Har den inte används till att taxa flygplan med? Så den borde ju klara tunga lass Det är riktigt att den drar mer soppa. Men man får med sig nära 4 ton om man har en hygglig släpa efter. Som jaktbil blir det kanske inte så många mil, ska man köra ensilagebalar och älgar är nog Jeepens flak att föredra. På min Jeep är kopplingsanordningen bak klassad för 9 ton och den fram för 18 ton max 5 km/h står det på en ilsket gul dekal i hytten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Hej, Min c202 som är reggad som traktor får dra hur mycket som helst och jag har både dragit upp bilar upp mot 2,5 ton och andra saker så dragkraften på en c202 räcker ganska långt men bensinförbrukningen ökar ganska bra när du drar tunga saker. Men annars får den bara dra 1500 kg men är du ute i skogen så är det nog ingen fara och jag får nu lasta ca 750 kg på min och det är ganska mycket. + att den tar sig fram väldigt bra i skogen iallafall. MVH Volvo c202 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Ja, altså den orkar en hel del men som sagt kan problemet vara att få ner kraften i marken....och om vi för en stund lämnar vad man får så är det tyngsta jag gett mig när grannen fick stopp på traktorn och den skulle hem. Jag gissar att den ligger runt fyra ton och det gick alldeles utmärkt ända till första uppförsbacken. Då räckte inte fästet till längre. Visst, det hade gått att fixa med nåt ton eller så på flaket men som tom och på grusväg var gränsen passerad för vad den klarade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slyngel Postad 23 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Anledningen att jag jehöver dra mycket är att jag har en uthyrnigsfirma... har en lt31 idag och den får dra två ton men jag skille vilja ha en fyrhjulsdriven som jag kan använda lite mer.... j20 låter tokintressant... får kolla tovek det är väll där dom går... Jw Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 kolla blocket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Mars , 2012 Rapport Share Postad 25 Mars , 2012 Kvibergs överskottslager. Har en eller flera Jeep J20 Jeep J20 Truck 4x4 Flak Bra skick Category: Militärt - fordon/maskiner Allmän bedömning: Går bra i motor och växellåda , ny inkommet direkt från försvaret flertalet J20 med flak och skåp, låga mil, bra skick Pris ex moms Servicebok Senaste service vid 4775 mil Mätarställning 4782 mil Växellåda automat 146 hk V8 Bensin Hög och låg växel Däck fram och bak 90% Kan ju vara värt att jämföra priserna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.