Gå till innehåll

Vilka spiralfjädrar till Tgb13?


Marc-X

Rekommendera Poster

Hallåj!

 

Nu måste jag göra något med min framvagn! (Den står snett och det ser inte riktigt klokt ut framifrån)

 

Det jag lurar på är vilka spiralfjädrar som passar bäst att montera istället för genomslagsgummin?

 

Jag har oxå tänkt lite på olika sätt att styra fjädern i nederkanten och tänkt bygga en "kopp" av igensvetsat stålrör eller en "puck" svarvad i ett stycke, som sedan monteras med en centerbult till den plattan som genomslagsgummit skall stötta mot. Detta borde väl hålla fjädern på plats, eller måste den fästas med svetsade öglor typ kapade kätting-länkar? (Jag har inte mätt något på bilen, bara kikat i verkstadshandboken / reservdelskatalogen för att få en uppfattning om hur sakerna sitter samman)

 

är det någon som har gjort något likande som det jag tänker på och har bilder på "bygget"?

 

Jag är också intresserad att köpa ett friskt set med bladfjädrar, gärna den förstärkta typen så man slipper detta problem på en stund...

 

 

/// M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit och skaffat fjædrar på Biltema. Det blev 745 fjædrar, vanliga sorten.

Nu lurar jag på om jag kanske skulle valt "førstærkta" bakfjædrar i stællet???

Har ni andra anvænt "vanliga" eller "førstærkta"?

 

En sak som jag ær lite osæker på om jag fattat riktigt i vægledningen hær på forumet ær hur plattjærnet før den øvre fjæderstyrningen ær konstruerad. ær det bara en liten vertikal "tunga" som ær svetsad i koppen dær genomslagsgummit sitter som sedan sticker ned i den konade delen av fjædern før att hindra att denna vrider sig? Hur lång har ni gjort denna och bør den monteras på længs eller tværs av bilens længdlinje ?

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört med vanliga fjädrar på min tgb1111

 

Plattjärnet som håller övre delen av fjädern gjorde jag så att jag kapade plattjärnet lite längre än fjäderns diameter och borrade ett hål

mitt i så att jag med en bult kunde skruva fast i befintligt bulthål som finns för genomslagsgummit .

Nedtill så har jag punktat dit ett rör med höjd 25-30 mm och en innerdiameter som passade bra inne i fjädern, inget som håller fjädern i nederkant alltså utan bara spänsten och tyngden av bilen som håller den på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

Ni "klæmmer" altså fast sista spiralen på fjædern i toppen med plattjærnet?

Jag uppfattade det først som om plattjærnet skulle "stå" inne i fjædern før att på så sætt hålla den på plats "flytande".

 

Nu tror jag att det klarnade lite før mig :-)

 

I nederkanten har jag kontroll tror jag. Dær kommer jag antagligen att anvænda ett rør som ni andra gjort, men då skæra några jack med vinkelslip i nerkanten på detta så att det inte blir stående vatten och skit i "koppen" som bildas på axeln. En annan ide jag hade var att anvænda en gummikudde før motorfæste eller liknande om jag finner en av riktig dimension. Om jag inte minns fel kan den plattan som ni svetsar fast røret på, skruvas bort med tre bultar? Hær tænkte jag borra ett hål i center, førsænka och montera en gummikloss med førsænkt bult underifrån. Detta før att jag inte har någon svets just nu och førsøkte komma på ett bra alternativ.

 

Jag kikade på "fjæderskålar" i gummi med stålinsats (egentligen før framfjædrar) till någon Volvo modell, men dem bygger før mycket på højden tror jag. Kanske man kan skæra till stålbussningen med riktiga verktyg, men det blir mer jobb utan någon større vinst. Annars var dessa skålar perfekt formade før fjædern och skulle se proffsigt ut samt hindra fjædern att gnaga direkt på axeln. Antagligen måste de i så fall monteras i en "ring" byggd av ett stålrør runt på liknande sætt som ni gjort før att klara påfrestningarna om fjædern vill sticka ivæg.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer gott med plattjärnet i toppen att man "klämmer och bultar" fast den.

Kommer inte ihåg dimensionen på bult som satt där ,men det var någon tumstorlek.

 

Jag gjorde så att när fjädern är på plats (men domkraften kvar)så satt jag dit plattjärnet och "skruvade" upp plattjärnet längs med fjädern till jag kom så lång upp som det gick och sen var det bara att försöka att få dit skruven med locticte på . Man vill ju ha plattjärnet så långt upp i spriralfjädern som möjligt och inte "spärra" något varv av fjädern med plattjärnet.

 

Röret nedtill har jag en diameter som är nästan precis utanför skruvarna, kan vara max 1 mm som diffar,har loppat fast den och skurit ut jack för eventuellt vatten såklart..

 

 

P.S Jag skruvade bort stötdämparna när jag gjorde montaget ,just för att få lite bättre spelrum för fjädern, sen kunde man ju samtidigt smörja upp dom också och slippa lite "knirk" från dom.

 

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack før den utførliga førklaringen Peeter. Nu ser jag før mig exakt hur det skall gøras.

Jag tænker prøva att byta ut de nedre fæstena ("ringarna") mot runda hårdgummiklossar (tillbehør till garagedomkraft) och montera dessa med centerbult. Enda grunden ær att jag skall slippa få tag i en svets i full fart och behøva kladda med "varmt arbete" då jag har pelarborr och det andra som skall till. Hoppas att det funkar...

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@1911: jag har "bestæmt" mig før elektriskt, direktverkande servo, mycket på grund av simpliciteten men också på gund av kostnadsaspekten. Nu visar det sihg vara svårare æn jag trodde att finna ett servo till en vettig peng. Det enda som jag faktiskt haft møjlighet att køpa (i Sverige via en bekant) skulle skroten ha 5.500.- før men det var å andra sidan næstan helt nytt från en 2011 Opel Vectra (tror jag det var). Jag har blivit lovad ett servo eller rættare sagt komplett rattstam från en Opel Corsa, Ford Ka, Hyundai, Toyoty Prius, m.fl før 400.- hær i Tromsø. Problemet ær att det inte finns några inne och dessa ær sællsynta hær uppe. Jag har frågat dem jag kænner runt om att hålla øgonen øppna før ett servo av denna typen då jag måste ha ett snart. Jag har førsøkt køpa från England før runt 700.- men de ville inte sænda utanfør EU...

 

En servosnæcka från GW har jag funderat på men de kostar oftast flæsk och så kommer besværet med pumpen i tillægg. (Jag har før dåliga faciliteter før att ordna detta sjælv och blir beroende av verkstad och de kostnader som det medfør).

 

Elektrisk servo har också några førdelar som jag ser det, førutom førenklad installation. Møjligheten att kunna slå till / av samt reglera servokraften (på nyare elektriska servon). Hadde jag haft en hydraulisk winch hadde det varit en annan sak. Då skulle jag oavsett varit tvungen att montera pump och hydraulisk servo hadde varit mer naturligt.

 

Allt kan ju ændras innan sakerna slutligen ær på plats... Vad ær priset på den snæckan du kænner till?

 

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kænns faktisk som ett så bra pris att jag måste slå till :-) Tror jag bygger en "kompromiss-servo" med elektrisk pump, annars blir det bara liggande eller dyrt som F om en verkstad skall montera remdriven pump. Någon som har erfarenhet med detta? Något speciellt man skall tænka på (kapacitet / tryck)? Om jag får gissa så skall væl det mesta av elekriska servopumpar från skroten funka fint før mig då jag har både 12 och 24V i bilen.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara før att klargøra en sak runt GW-snæcka (jag kan inte editera eller "quota" inlægg på mobil så jag skriver ett nytt innlægg); denna ær 100% "bolt-on" om jag fattat riktigt? Om inte måste jag finna anvisningar før mod och bedømma om jag har møjlighet / utrustning att ordna det sjælv.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lånar Marcus tråd lite..

 

 Jag är sugen att testa spiralfjädrar fram på min 131, och ser att det rekommenderas fjädrar till volvo 744/745.. men snackar ni fram eller bakfjädrar då? Eftersom dom har olika artikelnummer enligt katalogen..  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. :)

Rekommenderar du det till mig? Främst för att höja den några centimeter (lättare att bygga, än att få mig att banta haha) , och även stuva upp lite i terrängen.

 

 Jag kan tänka mig att en elva ser hård ut med extra spiraler, men en 131 med last är ju lite tyngre bak också, och borde inte göra några större bakhjulslyft för ett par extra fjädrar, eller?? :unsure:

 

 Har katalogen framför mig, 150kr/st på Biltema.. fattar inte hur dem kan vara så billiga!! hehe  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätta spiraler fram ger ett rejält lyft.

Jag har mycket bättre framkomlighet på min 13 jämfört med de andra i olreum utan spiraler, märks väldigt bra då jag skall upp för något brant ja eller ner också, för att inte tala om dikes tagningsförmågan, det ökar mycket för varje cm man få upp nosen på dem, Det märks också att den flexar ut mer nu än tidigare fram, vilket gör den ändå mer stabil när jag kör i bråkig terräng.

Att den blev behagligare att köra överlag är ett +

Den ända nackdelen är att det blir högt att klättra in i bland,

 

Fick tag i nya bak volvo 140 spiraler inte för breda och med lagom längd, max i hoptryckta ger de nästan samma inflexning som genomslags gummit tillät,

Bak har jag funderat på att sätta i de helt nya fjäderpaket med fyra blad i som jag har liggandes, men det blir lite väl stumt när jag kör med enbart flaket på misstänker jag, så där får det räcka med tre tills jag börjar köra mer med skåpet på än utan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Okej. :)

Rekommenderar du det till mig? Främst för att höja den några centimeter (lättare att bygga, än att få mig att banta haha) , och även stuva upp lite i terrängen.

 

 Jag kan tänka mig att en elva ser hård ut med extra spiraler, men en 131 med last är ju lite tyngre bak också, och borde inte göra några större bakhjulslyft för ett par extra fjädrar, eller?? :unsure:

 

 Har katalogen framför mig, 150kr/st på Biltema.. fattar inte hur dem kan vara så billiga!! hehe  :wub:

 

Man ska aldrig hurra för tidigt.. dessa fjädrar har utgått ur sortimentet på Biltema. Åkte till mekonomen istället, där kostar dom 450kr/styck MED personalrabatt..

 

Vad fan hände lixom!!! :(

 

 Jag är normalt inte snål, men eftersom jag inte vet om jag blir nöjd med dessa tycker jag det känns lite fel att lägga 900 pengar på dem..

  140-fjädrar som Hansen rekommenderar, jättesugen på dessa men är dem verkligen billigare pga så liten efterfrågan?

 

 Några andra spiraler som ni vet funkar bra till min 13-bil, som kanske är billigare?

 

 (skroten, jag veet.. men orkar inte blästra gammal rost. Men kanske det blir lösningen iaf..) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om 140 spiralerna är billigare vet jag inte, jag köpte mina av en som hade allt för mycket volvo delar hemma, så det vart 300 kr för två st helt nya hos han.

I handeln är de nog lite dyrare  :unsure:

Det vart bara så då jag såg att längd och omkretsen var bra, samt att det inte var för tätt mellan själva spiralerna.

Men de där S 40 spiralerna ser helt ok ut att bygga med också, du får ju ta bort genomslags gummit, men det är bara att skruva bort och lägga åt sidan om du vill sätta tillbaka dem någon gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...