dieselpower Postad 8 April , 2012 Rapport Share Postad 8 April , 2012 Hmm, jag ringde Bilprovningens tekniska support, men han kunde inte säga så mkt, tyckte att jag skulle köra in med den och höra... inte för att jag tänkte ha den som buss eller så, men man borde ju kunna få lite besked... Jaja, man får väl se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 8 April , 2012 Rapport Share Postad 8 April , 2012 Reglerna ändrades som Erik var inne på September 2008. Före denna datum gick det att registrera en TGB med de militära dispenserna vilket innebär att en TGB 11 är omöjlig att regga med mer än 1 passagerare pga lastutrymmet måste vara längre än 170. En TGB 131 däremot går fint att regga med 5 passagera och lätt lastbil. Den sista platsen ryker pga regeln Med lastvik/passagerarvikt. Det betyder enl mig att en 11 reggad efter 2008 är värd mindre eftersom man inte kan köra lagligt med mer än 1 passagerare. Nja, att det inte skulle gå att regga med passagerare efter 2008 stämmer inte, här är en nyligen reggad 11. Vill inte skriva bilnr. men den är som synes LB med 6-pass. och lastutrymme 2380mm, så 5-pass. i lastutrymme;) Fabrikat: VOLVO C303 4X4 1V Färg: MGRöN Fordonsslag: LB Fordonsår: 1975 Fordonsslagsklass: Chassinummer: C034Xxxxxxxx Typgodkännandenummer: Typgodkännandedatum: Senaste EU-regbevis del 1: 2011-10-19 Senaste EU-regbevis del 2: 2011-10-19 Handelsbeteckning: Upplysningar: ägare/Brukare Namn: xxxxxxxxxx Adress: xxxxxxxxx Postnr: xxxxxxxxx Förvärvsdatum: 2011-10-19 Ort:xxxxxxxxxxx Försäkringsuppgifter Försäkringsbolag: Försäkringsdatum: Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2011-10-19) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej Antal ägare: 0 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: I trafik första gången i utlandet: ägarbunden dispens: Nej ägarbunden dispens upphör: Nej Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Nej Användningsförbud: Nej årsskatt, kr: återbetalning vid avställning, kr: 0 Debiterad fordonsskatt, kr: 0 Debiterad avgift, kr: 0 Betalningsmånad/er: Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0 Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data Motornummer: Kaross: Skåpbil (BB) Karosserikod särskilda ändamål: Slagvolym, cm3: Växellåda: MANUELL/TILLSATS Antal passagerare, max: 6 Antal sittande passagerare, max: Antal bältade passagerare, max: Antal passagerare i rullstol, max: Antal stående passagerare, max: Skattevikt, kg: 3300 Tjänstevikt, kg: 2345 Totalvikt, kg: 3300 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1500 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 Max sammanlagd bruttovikt, kg: Max lastvikt, kg: 955 Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Effektiv bromsanordning: Nej Lastutrymmets längd, mm: 2380 Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: 1 Drivande axlar bak: 1 Antal hjul: 4 Antal axlar: 2 Garanterat axel/boggitryck 1: 1600 Garanterat axel/boggitryck 2: 1750 Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2300 Däckdimension axel 1: 280/85-16 Däckdimension axel 2: 280/85-16 Bandbredd, mm: Längd, mm: 4350 Bredd, mm: 1890 Höjd, mm: Drivmedel 1: BENSIN Tankvolym, liter: 84 Motoreffekt, kw: 86,0 Effektnorm: DIN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 8 April , 2012 Rapport Share Postad 8 April , 2012 Hur i hela friden lyckades detta? Om det gjordes på ett speciellt sätt så berätta, för då skall jag omgående beställa tid för omregistrering av min 11:a. /Christer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Hur i hela friden lyckades detta? Om det gjordes på ett speciellt sätt så berätta, för då skall jag omgående beställa tid för omregistrering av min 11:a. /Christer Jag är också intresserad av att veta hur detta genom förts, kanske går att omregistrera min med då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 vad i h-vete är det frågan om! Tänk att det ska vara så j-vla svårt att få ett klart besked från Trafikverket och sbp vad som gäller, går det eller går det inte att legalt regga en TGB 11 med fler än 1 passagerare? Denna godtycklighet när man ska besiktiga bilen är det som skapar mest problem när man håller på med nått kul projekt, tekniska lösningar på "omöjliga problem" under byggtiden av bilen är ju en barnlek jämfört när man står med mössan i handen i besiktningshallen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Det ska inte gå att få igenom en 11 med mer än 1 passagerare så antingen har reglerna ändrats eller så är det AB Billotteriet som slagit till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Säkert så att det råder okunnighet om alla regler hos besiktningsfolket. Har man tur så träffar man rätt gubbe som bara suger in de uppgifter som finns i militärens regbevis och har man otur träffar man på nån som vet hur det hela förhåller sig och varenda detalj blir enligt dagens civila regler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Stews: Bilen du refererar till är den verkligen i privat ägo? Om man får med dispenserna när man reggar fordon för tex civilförsvaret är rätt ointressant för oss vanliga dödliga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Jag vet inte varför, men vet att stationen som besiktigade pratade (länge) med Stockholm och använde vår 11'a som "mall" och det är tomt på sida 2 inga dispenser, så att det är lokalt tror jag inte. Samma person som godkände denna har nekat mej att använda bälten från en gammal bil vid nyreg av en UAZ, med motiveringen att de kunnat varit med om en olycka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Då har ni förmodligen bara haft tur. Man vet aldrig hur det kan gå när man ska regga ibland blir det bra och ibland mindre bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Hmm, innebär det att när jag (snart)regar min 1314 som tung(c-kort) så kan jag ha x-antal passagerare i sjvhytten? någon som vet? Tror du får svårt att få platserna i skåpet att bli godkända som sittplatser för passagerare, Den dispensen får man i regel inte med när de civil reggas Körde in min utan skåp under kod 60 reglerna, och hörde lite om det med att ha folk i skåpet när man körde, och enligt just de besiktnings kontrollanterna fick man inte det utan det var en passagerare som gällde, och den skulle hålla sej i hytten. Så det som står bak i skåpet är tydligen inte relevant, inte om man skall ha utbytbart karosseri i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dieselpower Postad 10 April , 2012 Rapport Share Postad 10 April , 2012 Min uppfattning är att det inte är bilprovningen som är oförutsägbara, utan Transportstyrelsen som ändrar reglerna lite då och då...men resultatet upplevs ändå detsamma för oss...oförutsägbart . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smypm Postad 10 April , 2012 Rapport Share Postad 10 April , 2012 Tror du får svårt att få platserna i skåpet att bli godkända som sittplatser för passagerare, Den dispensen får man i regel inte med när de civil reggas Körde in min utan skåp under kod 60 reglerna, och hörde lite om det med att ha folk i skåpet när man körde, och enligt just de besiktnings kontrollanterna fick man inte det utan det var en passagerare som gällde, och den skulle hålla sej i hytten. Så det som står bak i skåpet är tydligen inte relevant, inte om man skall ha utbytbart karosseri i alla fall. Jag tror det går när man reggar med kod 25 (Skåp sjukvårdsinredning) Det gick iallafall när jag reggade min 2007. /Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 10 April , 2012 Rapport Share Postad 10 April , 2012 Efter sep 2008 ska det inte gå eftersom de militära dispanserna inte får följa med när man reggar in den efter det datumet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 7 Juni , 2012 Rapport Share Postad 7 Juni , 2012 Du kan nog aldrig få en 11 till PB2, jag har själv haft flera lätta lastbilar med boutrymme, VW, Hanomag med mm där man får sitta bak på bodelsinredningen. Om bilen redan är reggad med bara en pass så blir det nog svårt att få fler. Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade. I dag är en glädjens dag! TGB 11án gick igenom omregistreringen och är nu en Personbil klass II med 3 passagerare på pappret. Dock sved det ganska hårt i plånboken, 2400:- då ingick i och försig både registrering, vägning samt vanlig besiktning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 7 Juni , 2012 Rapport Share Postad 7 Juni , 2012 I dag är en glädjens dag! TGB 11án gick igenom omregistreringen och är nu en Personbil klass II med 3 passagerare på pappret. Dock sved det ganska hårt i plånboken, 2400:- då ingick i och försig både registrering, vägning samt vanlig besiktning. Vad behövde du göra då? bara regga om den? Om det är så enkelt så är det vad jag ska göra direkt efter att jag fått igång kopplingen igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 8 Juni , 2012 Rapport Share Postad 8 Juni , 2012 Nej, jag kan inte påstå att det vara "bara" att regga om, hela skåpet är ombyggt till husbil eller "Campingbil" som karosskoden heter, med både pentry och säng mm. Fordonsidentifikation Registreringsnummer:ABC123 Fabrikat:VOLVO C303 4X4 1V Färg:GUL Fordonsslag:PB Fordonsår:1975 Fordonsslagsklass:II Chassinummer:C034X4000161 Typgodkännandenummer: Typgodkännandedatum: Senaste EU-regbevis del 1:2012-06-07 Senaste EU-regbevis del 2:2012-06-07 Handelsbeteckning: Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus:I trafik (2009-12-17) Tillfällig registrering:Nej Privatimport:Nej Antal ägare:1 Yrkesmässig trafik:Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: 2009-12-17 I trafik första gången i utlandet: ägarbunden dispens:Nej ägarbunden dispens upphör:Nej Besiktningsuppgifter Besiktning senast: 2014-06-30 Senast godkända besiktning:2012-06-07 Vägmätarställning, km:13678 Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Nej årsskatt, kr: återbetalning vid avställning, kr:0 Betalningsmånad/er: Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data Motornummer: Kaross: Campingbil (SA) Karosserikod särskilda ändamål: Slagvolym, cm3: 2978 Växellåda: MANUELL/TILLSATS Antal passagerare, max: 3 Antal sittande passagerare, max: Antal bältade passagerare, max: Antal passagerare i rullstol, max: Antal stående passagerare, max: Skattevikt, kg: 3300 Tjänstevikt, kg: 2565 Totalvikt, kg: 3300 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1500 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 Max sammanlagd bruttovikt, kg: Max lastvikt, kg: 735 Kopplingsanordning : KROK Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Effektiv bromsanordning: Nej Lastutrymmets längd, mm: Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: 1 Drivande axlar bak: 1 Antal hjul: Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2300 Däckdimension axel 1: 280/85-16 Däckdimension axel 2: 280/85-16 Bandbredd, mm: Längd, mm: 4300 Bredd, mm: 1880 Höjd, mm: Drivmedel 1: BENSIN Tankvolym, liter: 84 Motoreffekt, kw: 86,0 Effektnorm: DIN Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 360,0 g/km Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 8 Juni , 2012 Rapport Share Postad 8 Juni , 2012 (redigerade) Nej, jag kan inte påstå att det vara "bara" att regga om, hela skåpet är ombyggt till husbil eller "Campingbil" som karosskoden heter, med både pentry och säng mm. Nej sedär man ska läsa igenom allt som skrivits så slipper man känna sig som en idiot Nej någon säng o inredning har jag inte tänkt bygga möjligen hänga upp en bår att sova i så jag får vara nöjd med att "fulköra" tillsvidare Redigerad 8 Juni , 2012 av Audi Quattro Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 8 Juni , 2012 Rapport Share Postad 8 Juni , 2012 Varför blev det en klass ll, och inte bara PB med kod SA? Enl. SPB så måste det vara genomgång mellan hytt o boutrymme, inte bara en öppning! Ju fler bilar man ser ju mer förvirrad blir man av billotteriet, tittade på en Ford-van 9pas. och en totv. 4250kg reggad som PB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 9 Juni , 2012 Rapport Share Postad 9 Juni , 2012 Varför blev det en klass ll, och inte bara PB med kod SA? Enl. SPB så måste det vara genomgång mellan hytt o boutrymme, inte bara en öppning! Ju fler bilar man ser ju mer förvirrad blir man av billotteriet, tittade på en Ford-van 9pas. och en totv. 4250kg reggad som PB Ja du, inte vet jag, men en personbil som är bostadsinredd (kod SA) blir automatiskt klass II, det finns inte personbil klass I med SA-kod om jag förstår saken rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.