Gå till innehåll

Tändinställning B18


Rekommendera Poster

Nu ska jag äntligen kontrolera tändingen på min stackars B18. Det jag tidigare gjort är att kontrolera brytaravstånd och bytt tändkablar. Nu har jag tänkt att ge mig in på själva tändningspunkten osv. Ett område jag aldrig besökt tidigare...

Tittar i verkstadshandboken och känner mig riktigt dum. Det står t.ex. märk ut medelvärdet 22-33 grader f.ö.d på remskivan, vad menar dom med det? Remskivan är väll graderad vill jag minnas men kan jag vara säker på att alla remskivor, drev och liknande är korrekt installerade? Motorn är gammal och många verkar ha roat sig med den...

Antar att jag behöver åka och köpa mig en tändinställningslampa i alla fall. Men hur går jag vidare efter det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_903/Pltgbil903Pvpjtgbil%209031_BeskrivningII.pdf

 

Avsnitt 34-7 (sid 100) beskriver hur du gör med stroblampan. Det kan kanske bara värt att kolla avsnitt 21-12 (sid 34) också om du tror att morton varit mycket pillad med. Där fram går hur märkningarna på vevaxeln och kamaxeln ser ut och att det ska peka mot varandra.

 

Om kamaxeln och vevaxeln är rätt så ska det bara vara att lysa med stroblampa på remskivan och vrida på fördelaren tills den tänder på rätt ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och rätt ställe bör vara ca 22 grader? Det är väldigt eroderat på svängskivan och trots borstning så är det svårt att se hela skalan. men den verkar sträcka sig från -10 till 20, stämmer det? Testade mest för att se om tändingslampan fungerade och utan att koppla ur vakkumslangen visade den ca 40 grader, långt ifrån skalan det vill säga... För visst är det metallbiten som sitter med två skruvar som även håller oljetråget som är själva pilen som ska peka på ca 20 grader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag tar spetsen jag ser underifrån så kan jag få ner tändningen till ca 25 grader. sen kan jag inte vrida fördelaren mer då vakumklockan på fördelaren tar emot motorblocket... Vad gör jag för exotiskt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag tar spetsen jag ser underifrån så kan jag få ner tändningen till ca 25 grader. sen kan jag inte vrida fördelaren mer då vakumklockan på fördelaren tar emot motorblocket... Vad gör jag för exotiskt fel?

 

Inte helt omöjligt att tappen som går ner till oljepumpen och har drev på sej och drivs av drev på kamaxeln , sitter en kugge fel vid kamaxeln. du borde kunna få ner tändningen mer än till 25 grader, Och det är på tändkabel nr 2 som du skall sätta "klamman" om du mäter underifrån mot pilen,

 

Lossar du hela fördelaren går det att fiska upp nedre delen som drevet sitter på,den vrids lite när man drar upp den på grund av drevens utformining, kolla hur den sitter innan du börjar dra upp den och hur den har vridit sej när den "lossnar" och kommer upp, sedan får du justera spåret i oljepumpen så det passar när du sätter tillbaka den ett hack längre bak,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drevet aitter väl fast och följer inte med upp om man tar bort fördelaren? Däremot så har jag av egen erfarenhet lärt mej att man måste vara noga med inpassningen av den roterande delen på fördelaren. Den har ett spår nere i motorn- inte helt olikt ett skruvmejselspår och sen har den andra delen "skruvmejseln" så att säga. Kruxet är nu att detta spår är inte centrerat, utan det sitter förskjutet och måste då följdaktligen passas in åt rätt håll. Annars skär lagret ihop i fördelaren väldigt fort. Fråga mej inte hur jag vet det bara......

 

Glöm inte att vrida på det centimeterstora mässingslocket som sitter på fördelaren och fyll på olja i oljebehållaren som sitter där.

 

Sen kan jag säga att jag har aldrig använt strob för att göra grovinställning på tändningen. Bort med stiftet på ettans cyl, in med en skruvmejsel och känn när kolven är i topp, jucka fram och tillbaka på fläkten och kolla om det går lätt- gör det inte det så ligger 4:an i kompläge och veven måste snurras ett varv. Då kommer det inte finnas nåt komp då stiftet är borta på ettan. Nu sätter jag dit fördelaren så jag kan vrida den åt båda hållen, dit med rotor och sen kolla hur locket ska sitta. Nu bör du ha rotorn i närheten av nåt av tändkabelhålen i locket. tryck dit ettans tändkabel där och sen fit med resten. Har alltid funkat för mej.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kanske ingen relevans i detta men bara ett tips från en gammal skrotare som sålt många fördelare.. Kolla så att lagringen i fördelaren inte är utsliten.. Detta resulterar i att brytarna öppnar å stänger lite som de vill..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obelix har du aldrig gått djupare än att lossa på fördelaren ? visst sitter det fast på axeln, men axeln går ju i alla fall byta och plocka ur, det är ju samma axel som driver oljepumpen.

Inte helt möjligt att sätta den fel om man öppnat motorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var längesen jag rev motorn helt och hållet. Det senaste jag gjorde var Uffes motor i Ettförtin, och där satt axeln kvar i motorn och bara fördelaren togs bort. Det var en bosch fördelare och det var den som vi lyckades få dit åt fel håll i "skruvmejselspåret" Tack vare en uppsjö av motorer och grejer på den tiden så var det bara att sätta i en annan fördelare så var den saken ur världen sen.

 

Men enligt sprängskisserna så ser det ut som att vinkelderevet som drivs av kamaxeln sitter fast i axeln som går ner i oljepumpen. Sitter en rörsprint under kuggen och borde då följa med neråt när man monterar bort oljepumpen.

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men utformningen av blocket och själva axeln med drevet på gör att den inte faller ner när man enbart lossar oljepumpen, man måste plocka ur den axeln uppåt genom hålet fördelaren sitter, och går det inte få ner tändningen mer än till +25 grader, tyder det på att den sitter ett hack fel mot kamaxeln.

 

Har bytt några sådana då delen som går i spåret i oljepumpen kan bli sliten och till slut gå av, man ser ofta att de är slitna om man enbart lossar oljepumpen och då är det dags att byta, LITE OT Sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte O.T. att tipsa om problem som kan uppstå vid ett specifikt reparationsjobb nån ska göra på sin bil?

 

Okej då är jag med på hur du menar, att det sitter ett kugg fel vid vinkelväxeln mot kammen alltså. Och det är det jag menar inte spelar så stor roll då man nästan kan dra fördelaren varvet runt- det är vacuupklockan som tar i. Sen kan man sätta tändkablarna i 90-graders intervaller i locket och hitta ett läge som funkar med "skruvmejsel-i-tändstifthålet-metoden" Därefter tar man stroben och hittar den exakta förtändningen.

Peronligen tycker jag att i terrängen så funkar det bättre med lite lägre förtändning. Mindre värmeutveckling och snällare motor temperamentsmässigt.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obelix: Det är väl ett hack i fördelaren där ettans tändkabel ska sitta, menar du att man istället sätter ettan på lämpligt ställe efter "skruvmejselmetoden" och sen placerar ut resten. Man har då flyttat alla kablar ett eller ett par hål så tändföljden blir samma men få ett helt varvs justermån eftersom vacuumklockan inte tar i blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exaktemente! Just så menar jag. Det viktiga är bara ATT när kolven är tändläge på rätt cylinder så ska en tändkabel sitta där och gå till rätt tändstift. Sen om den kabeln sitter bakåt eller framåt på fördelaren spelar ingen roll på en B18/20. Och att man har rätt tändföljd naturligtvis.

 

Det blir värre på modernare motorer då dom ofta har massa givare och annat tjafs i fördelaren- då tror jag att min metod inte funkar nåt vidare.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jeg havde nøjagtig samme problem på min L3314N, jeg tog fordelen op, drejede tandhjulet med "kærv", ligemeget hjalp det, kondensatoren stødte på motorblokken, og jeg kunne ikke få korrekt tændingsindstilling.

 

Prøv at checke platinafstanden (bryterspetsarne) - de stod i mit tilfælde alt for tæt sammen, med korrekt justering af platinerne kunne tændingen justeres!

Mvh

 

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...