Gå till innehåll

Ny bränsletank till valp


Rekommendera Poster

Behöver en tank och funderar lite på hur jag ska gå till väga för att ordna en. Finns det några "vanliga" tankar som passar, typ någon gammal volvo eller så?

Annars är jag sugen på att svetsa mig en själv av aluminium eller rostfritt. Har aldrig gjort svetsning i dom materialen visserligen men någon gång ska vara den första, är det svårt att få det tätt? Har en MIG/MAG-svets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alu är väl en del svårare än rostfritt, så är du inte väldigt duktig på att svetsa i alu, satsa på en rostfri tank, om du bygger ny

 

Har inte hört om en tank som är nära bult on, men det finns nog att få tag i som ligger ganska nära, Gäller bara att någon kommer med tipps, lite jobbigt att jaga runt på skrotar och mäta sej fram från bilar där de sitter på plats.

De timmarna som det tar att leta, kommer du nog en bra bit på att svetsa ny i rostfritt själv :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, alla tankar på "vanliga" bilar är ju formbyggda för att passa in i ett mycket begräsnat utrymme under bilen. det gör dom ganska platta eller långsmala på något sätt, Valpens tank finns i två utföranden, en mer fyrkantig som ligger mellan rambenen, och en som är lite bredare som hänger under ramen- detta för att kardanen till drivkärran ska få plats. Jag rekommenderar den mer fyrkantiga då den är lättare att tillverka. "bara" att göra två gavlar med rundade hörn och sen rulla på plåten runt om. Ska du tillverka en ny så kan jag tipsa om att förlänga påfyllningsröret som går in i tanken ända bort till motsatta sidan av tanken- då kommer inte bensinen att rinna ut oavsett vilken sida du lagt valpen när du kört omkull....

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

post-6968-0-70836400-1337794657_thumb.jpg

Jag gorde en i alu men för mig är det lätt. Jobba med alu varje dag.

är du inte van skulle jag inte svetsa den med mig i alu om du inte ha en redig pulssvets.

Själv föredra jag tig när jag svetsa bensintankar.

 

Fin tank! Tar du beställningar? Skulle vilja ha en att montera på drivkärran. Isf. Pris?

http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/7095-l3314-drivkaerra-nr20/page__hl__l3314%20drivk%C3%A4rra%20__st__60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jo, TANKEN är så här:

Kärrans ram är gjord av valpens ram. Det innebär att den har gängade hål till en valp tank.

Har jag en tank med bränsle på kärran så har jag extra vikt på kärran för bättre grep i terrängen.

Sen är jag inne på en elbränslepump som jag kan aktivera i förarehytten för att sen fylla på Valpens då nästan tom

bränsletank. En reservtank mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...