Gå till innehåll

Rök från oljestickans behållare


Mantis

Rekommendera Poster

Hej!

 

Någon som har en aning om vad det kan vara? Har kollat vevhusventialtionen (heter väl så?) och den är inte igensatt i slangen eller i munstycket. Bilen (TGB13) är f.ö. inte körd på ca 5 år så jag har bytt olja, filter .m.m, Oljebytet har inte påverkat till det bättre heller.

 

är det en kolv som inte håller tätt?

 

Tips?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske nån oljetätning till någon kolv som inte "gått till sig" än?

Den hade ju stått ett tag...

 

(Jag har hört att vissa motorer som stått länge tappar komp pga torra oljetätningar,

så då skulle man typ smörja dessa genom att hälla i lite olja i cylindrarna och låta den stå ett tag.

Glöm inte att ta bort oljan innan om du ger dig på detta :) )

 

Var det ingenting alls för 5 år sedan?

 

Kolla kompressionen om du har möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara det som du skrev tidigare,att en kolv inte håller tätt.

kolvringarna kan ha fastna eller spruckit på någon av kolvarna och då går en del rök och kompression ut i vevhuset.

Om du har möjlighet att ta ett kompretionsprov så bör det synas på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska åka till Mekonomen i morgon och köpa en kompressionsmätare.

 

Februari 2008 var sista gången bilen användes och den avfördes förbandstjänst. Vid den sista kontrollen skrevs ett antal punkter som var tvunget att åtgärdas men som inte blev av utan den ställdes undan. Mycket är rena bagateller men om jag tittar efter något som kan vara svaret på varför den gör som den gör hittar nog jag inget. Slutsatsen är att det uppkommit p.g.a. långvarig uppställning utan motorkörning. Det KAN ju tala för att det kärvar och att den just därför inte sluter tätt i någon cylinder.

 

Men under rubriken "Motor" så står det att förgasarna inte är synkroniserade. Frågan är om den då orena gången kanske egentligen berodde på en dålig cylinder? Vill bara kasta upp frågan.

 

Ser man på fästet som håller fast oljstickan mot motorblocket precis vid öglan så är det skitigt på ett sätt som om det faktiskt skvätt oljefyllda avgaser under en längre tid. Missade detta problem vid besiktningen hos FM?

 

Köper en mätare i morgon och om det är dålig komp så kommer svaret då.

 

Här är i vart fall en bild på skönheten, fick fatt på originalfärger och målade på. :P

 

35d2mvs.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Skruvade ur stiften och hade i rostlösare som fick stå under natten. Körde först runt motorn utan stift och skruvade sedan i dom. Startade och lät motorn gå ca 5 minuter och det rök självklart fortfarande ur stickan. :huh:

 

Så det blir att kolla kompen ändå! Hur mycket är det man ska ha per cylinder? Hittar inget i verkstadshandboken.

 

Har själv ingen möjlighet att lyfta ur motorn och ordna ev. nya ringar m.m., Någon som vet en bra "hemmamekare" i Stockholms norra delar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Skruvade ur stiften och hade i rostlösare som fick stå under natten. Körde först runt motorn utan stift och skruvade sedan i dom. Startade och lät motorn gå ca 5 minuter och det rök självklart fortfarande ur stickan. :huh:

 

Så det blir att kolla kompen ändå! Hur mycket är det man ska ha per cylinder? Hittar inget i verkstadshandboken.

 

Har själv ingen möjlighet att lyfta ur motorn och ordna ev. nya ringar m.m., Någon som vet en bra "hemmamekare" i Stockholms norra delar?

 

Men alltså "ryker ur oljestickans hål" säger du?

är det mycket som kommer ut där? som att du har ett tryck i vevhuset? eller kommer det bara lite "ånga/rök" ?

Om det är tryck där i det lilla hålet måste din vevhusventilation vara igensatt kan jag tycka.

Vad händer om du lossar oljepåfyllningslocket med motorn igång? om det locket vill "hoppa upp" direkt du lossar det så har du tryck i vevhuset då är det nått fel antingen med väldigt mycket läckande kompression eller tät vevhusventilation.

 

Att det kommer lite rök/ånga ut ur gammal motorer när man öppnar dom medans dom går får man nog räkna med, men om det byggs upp tryck i dom är det nått fel.

 

Mycket stiligt yttre för övrigt kan känna den "Svenska avundsjukan" byggas upp inom mig ;)

Måste nog börja fixa utsidan på min snart.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag beskriva röken bäst då B) ? Om du tänker dig röken från en cigarett som man håller i handen bara och så dubblar du det. Det blir mer om man gasar och därefter minskar det när motorn kommer tillbaka på tomgång. Röken luktar olja.

 

Jag lossnade oljepåfyllningslocket med motorn igång och det är inte så att locket trycks upp men det kommer ett vindrag mot handflatan som växlar regelbundet - ganska fort. Vinddraget känns väl på en dm avstånd ungefär.

 

Om det inte är kompressionen som spökar utan vevhusventilationen var kan jag titta efter då? Har tagit bort oljefällan och slangen ovanpå fram till munstycket. Har inte gjort mer än så faktiskt - missat något?

 

Om det nu är läckande kompression är frågan om man kan köra till registeringsbesiktning ändå? Det är ca 4 mil enkel resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag beskriva röken bäst då B) ? Om du tänker dig röken från en cigarett som man håller i handen bara och så dubblar du det. Det blir mer om man gasar och därefter minskar det när motorn kommer tillbaka på tomgång. Röken luktar olja.

 

Jag lossnade oljepåfyllningslocket med motorn igång och det är inte så att locket trycks upp men det kommer ett vindrag mot handflatan som växlar regelbundet - ganska fort. Vinddraget känns väl på en dm avstånd ungefär.

 

Om det inte är kompressionen som spökar utan vevhusventilationen var kan jag titta efter då? Har tagit bort oljefällan och slangen ovanpå fram till munstycket. Har inte gjort mer än så faktiskt - missat något?

 

Om det nu är läckande kompression är frågan om man kan köra till registeringsbesiktning ändå? Det är ca 4 mil enkel resa.

 

är det någon skillnad med varm eller kall motor förresten? en kall motor har i regel mindre tätt i Kolv/cylinder området jämfört med en varm motor.

 

Som du beskriver det så låter "i mina öron" det som att det inte är något fel på din motor (angående röken då). "pulserna" du känner mot handen vid öppet oljepåfyllningslock är pulserna som bildas då kolvarna rör sig upp o ner i cylindrarna skulle jag tippa vilket är normalt.

Och rök som från 2 cigg ur oljestickans hål låter inte som för mycket. Ska åka o kika på min nu på em får se hur den beter sig om jag öppnar o kikar lite medans den går.

återkommer senare med en rapport :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Ser fram emot svaret. Det fanns ingen mätare i affären men en kompis kommer kanske hit med en under dagen. Röken kommer när motorn blir varm. Det tar kanske1 minut från kall motor. Tog bort slangen från oljefällan och det är lite tryck i den. Håller jag fingret över munstycket så suger det fast lite lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Ser fram emot svaret. Det fanns ingen mätare i affären men en kompis kommer kanske hit med en under dagen. Röken kommer när motorn blir varm. Det tar kanske1 minut från kall motor. Tog bort slangen från oljefällan och det är lite tryck i den. Håller jag fingret över munstycket så suger det fast lite lätt.

 

Ja sådär nu har jag kollat på min motor och på tomgång (kall motor) kommer ytterst lite rök ur oljestickans hål.

Vid gaspådrag så kommer det tunn rök ur hålet (som om man tagit ett "bloss" och andas ut försiktigt ;) )

 

Om jag öppnar locket på ventilkåpan så kommer det ingen rök där när motorn är kall men vid varm motor så "ångar" det lite där på tomgång och om jag varvar upp så kommer det en aning mera.

 

Så din motor är "frisk" skulle jag tro för våra motorer verkar bete sig någorlunda lika och som jag sa tidigare så verkade inte din ha något större problem, innan jag jämförde med min. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till en riktigt fin 131'a. Den ser rak och fin ut.

På min förra 131'a hade jag otäta kolvringar på en av cylindrarna och då blev trycket såpass stort att oljestickan trycktes upp när man gasade lite.

Med tanke på det så håller jag nog med Audi Quattro om att det inte är något större fel på motorn men det skadar inte att titta över tändning och förgasarna. Att stiften är svarta tyder på att biler går fett och förgasarna behöver justeras.

 

Vad har du för planer med bilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som en normal volvomotor från 70-talet. Kommer ihåg att det betedde sig precis likadant på diverse Epa-duetter och 140-motorer jag själv for omkring med i ungdomens dagar. Bara att köra vidare, inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju inte bara att gå efter milen, när man tänker på hur lång/mycket motorn gått, Tomgångskörning och terrängkörning ger ju fel intryck om man bara ser till km räknaren. Borde ha suttit timmräknare i dem,

Men högt tryck i motorn beror oftast på en eller flera dåliga kolvringar, Då har jag uteslutit Olje fällan då du kollat att det inte är stopp i den, Skvätter det också upp olja ur stickan, är det nästan ett garenterat kolvrings relaterat problem.

Har du någorlunda jämn komp på alla cylindrarna vid test, så kör bara på och gör några täta olje och filterbyten. ligger en eller två väldigt mycket under,

ta och fundera på att byta, det kostar inte allt för mycket att byta och du behöver ju inte total renovera motorn, så då är det en komplett pacningssatts du behöver förutom ringarna och ett hornings verktig för att ta bort sot och eventuella vändkanter.

Bara för att riva av toppen och tråget, för att komma åt och byta kolvar fixar man utan att plocka ur motorn. även om det är lite trångt.

horningen av cylindrarna funkar också med motorn i . En flexibel/böjbar förlängare till borrmaskinen så går det att få ner honings brynena om man trixa lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Vad jag ska ha bilen till? Den ska tillbaka till originalutförande så långt det är möjligt förutom att det ska i en fet stereo. Helst en "bandare" från 80-talet men det finns väl inga kvar. I lumpen band vi upp den på lastgallret fram och "lånade" batterier från radioapparaterna. Blev ett jävla liv minns jag. -_-

 

Ska först erkänna att jag jobbar på kontor och inte är någon supermekare än så länge men tids nog så! När jag hade fixat alla oljor, elen och annat smått och gott samt insett att hjälp behövdes med motorn så tillkallades min gode vän som mekat B30 på 80-talet.

 

Först så kollade vi kompressionen och om man räknar bakifrån så låg alla cylindrar (med kall motor) på 8-9 kg. Cylindern längst fram hamnade på 2,5 kg. Kändes tungt att inse att det inte var vevhusventilationen men bättre att veta vad som är fel. Innan vi gav oss så rev vi bort ventilkåpan och när man vred runt startmotorn så pös det ljudligt i det hålet över den främre kolven där "pistongen" går ner i toppen. Det kom också rök från samma hål. Vi ställde in ventilen till 0,40 mm och vips så var röken och pysandet borta och motorn gick bättre. Avgaserna stank inte olja längre. Det visade sig dock att kompressionen fortfarande var 2,5 kg.

 

Diagnosen jag fick var att det till 95% chans är fjädern som sitter bredvid där man justerar ventilerna som behöver bytas. Att det kanske inte alls är kompressionen det är fel på utan att ventilen inte kan stängas ordentligt p.g.a. att fjädern stått under belastning vid de 5 år bilen varit oanvänd.

 

Vad säger ni gott folk - låter inte detta rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att byta ventilfjäder så normalt så har man en ventilbåge och topplocket borta, ventilbågen håller ventilen på plats samt pressar ventilfjädern så man kan pilla bort och ventilknasterna. hur man ska göra utan att ta bort toppen har jag ingen bra ide på.

 

http://www.c303.de/c303-pdf/service/Section2Engine-2.pdf

 

Bläddra lite här så ser du även lite mått på fjädern med stängd och öppen ventil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Tänker nog inte göra så mycket åt problemet just nu utan avvaktar registeringsbesiktning. Ska också hälla ner olja i tändstiftshålet över aktuell kolv så får det stå och gosa till sig några veckor om det nu ändå är så att en kolvring satt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade idag igen och såg att en o-ring inte var ordentligt tätad på kompressionsmätaren. Med motorn körd i 3-4 minuter så testade jag på den felaktiga cylindern och nu hamnade den på 5 kg. Testade då cylindern bredvid och den visade 12,5 kg. De övriga 4 kollade jag inte då de hade samma värde som nummer 5 vid testen igår. Så även om värdena nu är högre generellt blir ändå differensen det samma = mindre än halva kompressionstrycket i den främre cylindern.

 

Nu har jag sprutat i mängder med rostlösande spray och det ska få dra några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ända bekymmret med att utesluta kolvringarna är att kompen går inte ner i motorn på samma sätt som om det är ventilerna.

Är det ventilerna sticker kompen ut i insug eller utblås kanalerna, visst kan det läcka upp i ventilkåpan, men inte med sådant tryck att det går ner i motorn och trycker upp olja genom olje stickan är jag rädd för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkommer med besked om jag kan utesluta kolvringarna. Om man häller ner ca 1 matsked olja i aktuell cylinder och testar kompressionen med startmotorn och mätaren är det inte risk att jag skjuter topplockspackningen? Kanske är sÅ lite olja att det inte spelar nÅgon roll?

 

Jag fÅr nog revidera oljestickan och smutsen litet. Stickan skjuter inte upp av trycket och det spill som var pÅ fästet är nog bara vanligt spill över tid när man gör oljekoll + damm och sÅdant som byggs upp.

 

 

Ska testa med lite olja och se om kompressionen ökar sÅ man vet var felet ligger. Vid körning upplever jag bilen varken piggare eller segare än de övriga TGB jag kört. SÅ om det inte är nÅgot som skadar motorn har jag ingen jättebrÅdska att riva ner den. Att registrera och kontrollbesiktiga är högsta prio just nu. Hoppas jag fÅr tillstÅnd till passagerare ocksÅ! Ursprungskontroll är under behandling och intyg frÅn Volvo att minska totalvikt till 3.5 ton finns hemma redan.

 

Vill ut och glida med den litet i sommarvärmen ju! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...