Gå till innehåll

Motorn går varm... :(


LaToffel

Rekommendera Poster

Hej, de va ett tag sedan jag va inne här sedan jag köpte min 11:a... Jag har ju haft fullt upp att köra bil.. :)

 

Nu till mitt problem.

 

Idag upptäckte jag att bilen blev ovanligt varm när den stod på tomgång.. Så fort jag upptäckte problemet stängde jag av.

Behållaren till kylarvätskan va torr så jag fyllde på med ny kylarvätska, jag tyckte ändå att den blev varmare än vad den brukar bli.

Vart ska jag börja? Är det vattenpumpen som felar eller är det bara termostaten som inte öppnar korrekt?

Eftersom bilen sällan körs längre sträckor så blir bilen aldrig riktigt varm, så jag hade en teori om att termostaten aldrig har öppnat fullt ut den senaste tiden därför inte öppnar fullt nu när det är varmare ute.

Låter det rimligt eller är jag helt ute och cyklar?

 

 

// LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du sÄker på att du har tillrÄckligt med kylvÄtska i systemet,kolla under panelen dÄr

askkoppen sitter, ibland går slangen mellan kylaren och expansionskÄrlet sönder.

Det hÄnde mig för ett tag sedan :huh:

Redigerad av broten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min motor går också varm på tomgång, startar man bilen med kall motor så går den lätt upp till 110 grader ganska snabbt. Jag har bytt termostat utan att det hjälpte. Ökar man tomgången något eller varvar upp maskinen så går tempen ned raskt, så det är ju helt uppenbart att i alla fall min motor har dålig cirkulation på kylvattnet på tomgång..

Jag har även spolat radiatorn utan att bli av med problemet. Sommartid får jag kÖra igång kupéfläkten på full värme när jag gasar på i längre uppfÖrsbackar :( . Hur beter sig era maskiner när ni har fullt effektuttag i ett par minuter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min motor går också varm på tomgång, startar man bilen med kall motor så går den lätt upp till 110 grader ganska snabbt. Jag har bytt termostat utan att det hjälpte. Ökar man tomgången något eller varvar upp maskinen så går tempen ned raskt, så det är ju helt uppenbart att i alla fall min motor har dålig cirkulation på kylvattnet på tomgång..

Jag har även spolat radiatorn utan att bli av med problemet. Sommartid får jag kÖra igång kupéfläkten på full värme när jag gasar på i längre uppfÖrsbackar :( . Hur beter sig era maskiner när ni har fullt effektuttag i ett par minuter?

 

Tja nu har jag ju inte kÖrt nå vidare hårt i o länge i en lerpÖl med min men nog har det blivit lite testkÖrning både i snÖ och leriga stickvägar här fÖrut. Men all prÖvande kÖrning jag gjort är ju med lågväxel och då varvar det ju bra så fläkten snurra som bara den och min temp är nog som mest på ca 95 grader än så länge vanlig kÖrning ligger den på 90

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är bara att börja beta av eventuella felkällor..

Jag tänkte däremot gradera mig och köpa en termostat i förväg. Så vart hitta jag rätt modell? Finns det på mekonomen typ? Eller är det specialare? Och vilken temp ska man ha på den?

 

 

// LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LaToffel!

 

Har du fått fyllt på kylsystemet riktigt nu, så att det inte förvinner kylvättska i expantionskärlet?

Jag hade problem med att tempmätaren visade för hög temperatur på motorn när jag körde med bilen, låg på ca 100 grader. stannade jag gick den upp mot 110 grader men gick ner när jag började köra igen.

Satte jag på värmefläkten gick temperaturen upp ytterligare och tände jag heljuset med extraljuse så gick den i taket.

Efter lite funderande kom jag på att alla förbrukare jordade genom temgivaren på motorn.

 

Lösningen på problemet för mig, var att lossa jordkabeln från batteriet och alla jordflätor. Sedan göra rent alla anslutningspunkter på karrossen, kablar och flätor. Bytte bultar och brickor och skruvade tillbaka allt igen.

 

Nu ligger tempmätaren på strax under 90 grader när jag kör och strax över 90 om bilen står på tomgång men går ner så fort jag ökar motorvarvet.

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bil går alldrig för varm, har haft den på tomgång ca 30min utan att den stiger över 95, varvar jag lite går det ner till 90 direkt. Bara kylarn är något så när ren, full + fullt expansionskärl, och termostatet i skick så ska den inte få gå för varm.

åtminstone så har jag upplevt 11:orna

 

M.v.h. Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för en lägesrapport!

Jag kontrollerade åter kylvätskenivån, den var något för låg.. Men det berodde troligen på att när jag fyllde på sist så var motorn varm.. nu var den kall så jag fick i ett par liter till ca 3-4 liter. Så om lägger ihop de jag fick i när den var varm och de nu, så stämmer de med den mängd som kylsystemet rymmer.

Jag kollade även alla slangkopplingar och kunde inte hitta några läckage. Startade sedan upp och lät den komma upp i arbetstemp runt 90 grader, kände på slangarna och det kändes som att termostaten öppnade upp som den borde.

 

Tempen låg därefter stadigt på runt ca 90 grader.

 

Så summasumarum, det va troligen på tok för låg nivå i kylsystemet. Men nu är det uppfyllt och allt verkar normalt :wub:

Nu ska jag bara tömma ur systemet så att jag får i rätt mängd glykol i systemet. :)

 

Någon som har förslag på vilken glykol jag ska köra? Blå? Röd?

 

 

 

Jag får tacka för alla tips och råd hittills!

 

 

//LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...