Gå till innehåll

Ny valpägare = nya frågor :)


Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag är ny valpägare, och har lite frågor som ni här inne säkert kan besvara. Min valp är en L3314A med kapell från 1963.

Bak på flaket finns en del uppsättningar av hål i golvet, några är sannolikt till för avrinning av vatten, men det finns också en hel del mindre skruvhål. är den någon som vet vad som har suttit där en gång. Jag har fått reda på att några av hålen är till en rem till reservdunk bakom förarsätet, men de övriga vet jag inte vad de har varit till för. Någon som har dessa kvar och vet vad som ska sitta där?

Finns det något bra sätt att "låsa" fast spaden och yxan så att ingen tar den från mig. Jag kan ju alltid ställa dom i förrådet, men av kosmetiska skäl vill jag ju ha dom på bilen. Har någon en bra lösning?

Mina säten är lite slitna och sönder. Någon som har erfarenhet av att laga sådana, sy själv, eller var man kan lämna in för lagning?

 

Tack på förhand

/Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till en trevlig hobbybil.

 

Det finns flera här på forumet som är riktiga orginalnörda och har koll på varenda detalj på dessa bilar. Jag tillhör INTE dom- men har bra koll på valpen i övrigt.

 

Jag tror att du kommer få svar på alla din frågor om du tar en bild och lägger upp, där du pekar på dom aktuella hålen du undrar över.

 

Ja du, låsa fast grejerna kan nog bli svårt om du ska få det att se militärhistoriskt riktigt ut, kanske bäst att plocka ur dom mellan åkturerna.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla, här kommer lite bilder.

Jag har förstått att det är en del träribbor som saknas, men dessa har jag ingen ambition att ersätta. öglor för lastkrokar och annat vill jag dock ha på plats.

post-7005-0-79767800-1340825213_thumb.jpg

Bakom förarsäte

A: Sannolikt för rem till reservtank, eller?

B: Ingen aning?

post-7005-0-61847900-1340825219_thumb.jpg

Bakom passagerarsäte

C,D och E: Någon av dom till domkraften?

post-7005-0-03546900-1340825226_thumb.jpg

F: Fyra hål bakom motorhuven, lastkrokar kanske?

post-7005-0-97185800-1340825235_thumb.jpg

G: Hål nere vid bakluckan, både höger och vänster sida.

post-7005-0-74680100-1340825240_thumb.jpg

Fäste till något i höger framdörr?

 

I övrigt finns det som sagt en massa hål för träribborna och några större hål, sannolikt för att vatten ska rinna ut.

 

Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de större hålen sitter väl bulten som håller karossen vid ramen. Har då¨för mej att de är nersänkta till en profil under flaket,

 

Annars så har jag inget att komma med angående hålen, så många olika utrustade valpar att det är svårt att hålla reda på att som är möjligt att det suttit där, eller om det är något eftermonterat som sedan har skruvats bort igen.

Hade varit lättare om det suttit något slags fäste kvar där hålen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Angående sätena så har jag klätt om dem i ny galon som jag köpte på tygaffären. Man klipper till galonen i lagom stora bitar, viker runt kanterna och fäster med häftpistol.

Utseendet blir inte riktigt som original men jag blev riktigt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående sätena så har jag klätt om dem i ny galon som jag köpte på tygaffären. Man klipper till galonen i lagom stora bitar, viker runt kanterna och fäster med häftpistol.

Utseendet blir inte riktigt som original men jag blev riktigt nöjd.

BILDER!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det samma på en av mina valpar,

Tog vad jag hade , vilket var vit tak tält duk från ett scentält som blåst sönder, klippte till i lämpliga bitar och häftade fast med 10 mm häftor och tillhörande pistol, Lite lurigt hur man skulle vika för att hörnen skulle bli bra, men det blev helt acceptabelt om man inte måste ha original stuket på stolarna, och inte hade möjlighet att sy dem själv.

 

Skall ta fram stora hårdisken och leta efter bilder, de var med på "gamla" forumet, men försvan vid uppdateringen, Kan nog vara fullt möjligt för mej att hitta mina om inte Peahn hittar sina :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...