Gå till innehåll

TGB 11/13/20 Servostyrning Bolt-on


Halfsafe

Rekommendera Poster

Svarvinga tok jeg selv men en litt mer erfaren kompis fikk ta selve sveisinga, med forvarming, hamring, kontrollert nedkjøling og ny ettervarming. Sveisen mot støpestålet er nok ikke så kritisk heller ettersom det er avstiverbraketten som tar hele vridningsmomentet.

Som du ser så trengte jeg knapt nok ta av noe. GW snekka kunne ikke vært et bedre utgangspunkt.

Modified%20G-Lenkgetriebe%20Housing.JPG Sammenligning underveis:

Modified%20G-Lenkgetriebe%20compared%20to%20original%20Volvo.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jag får inte upp de 5 sista bilderna

Merkelig. Mulig noe tull fra serveren jeg har de på. Klarer du en og en billedlink i seperat vindu?

 

Hur höjde du karossen?

Foreløpig har jeg brukt biltemas økonomi-hevesett 25-132 for å prøve meg fram med men antagelig kommer det til å bli ombygd innen (om) jeg blir ferdig noen gang :)

Cab%20Lift%20example.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det funka lika bra att kröka kopplingsarmen så pedalen hamnar 5cm närmare förardörren?

Det tror jeg skal være mulig. Men da må du nok også fabrikere et nytt gulvdeksel rundt snekka. Med rundt 40mm løft, så kommer man unna med litt enkel modifisering av dekselet, samt bedre plass for store sko. Det er også etter min mening flere andre gode grunner til å løfte litt, det gir generelt litt bedre plass/innsyn samt ser litt riktigere ut i forholdet mellom fronten og fangeren. Sikkert mange andre her som har gjennomført det som kan fortelle mer. En liten heving er forholdsvis enkelt. Det man må tenke på som jeg kommer på i farta er å justere etter viftebraketten bak radiatoren og støtte opp batterikassebraketten på de som har frittstående hytte. Rør og kabler er lange nok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar ni använda gummibussningar för att höjja karossen?

Jag skaffade vibrationsdämpare som jag tänkte höjja min kaross med men efter att ha monterat ett par så ångrade jag mig av rädsla för att gummit vid tex en krock skulle brista och då lossar ju karossen från ramen.

Nu använder jag en fyrkanstprofil med genomgående bult istället.

Men jag kanske bara är mesig :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jeg har brukt heter 25-132 og må kappes til ønsket lengde. De må selvfølgelig brukes sammen med lange nok gjennomgående bolter og dras tight. Gummien er hard og vil kun komprimere seg et par millimeter. Det er ment for heving og ikke vibrasjonsdemping. Jeg er helt enig i at vibrasjonsdempere uten en solid 'hake' til å ta krock-kreftene ikke er en god løsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga.. varför kalla den här modellen "bolt-on" då man bygger om en hel del på både snäckan och bilen?? "Bolt-on" brukar betyda att den passar från början, bara smälla dit och koppla in. :huh:

Fordi du kan skru den rett på uten å modifisere ramma. Øvrige tillegg er oså bare å skru på alt ettersom hvordan du vil ha det og lager rattstammen. Bilen kan skrus tilbake til original siden dersom du vil det.

 

Håper dette kan være en inspirasjon for de som vegrer seg for å skjære og sveise i ramma. Jeg har ikke laget den for salg. Bare et forslag på løsning for de som gjerne vil ha en ryddig servoløsning. GW-snekka er særdeles egnet både styrkemessig og funksjonsmessig, noe som jeg tror både Daniel og Fredrik L. kan gå god for. Jeg tok bare løsningen litt videre ved å lage en såkalt bolt-on versjon av den samme løsningen. Opprinnelig hadde jeg tenkt å lage to stykker, en til til en kompis av meg og så lage en artikkel på hele installasjonen fra start til ferdig kjørbar. Men siden han ikke ville ha servo så ble det bare denne ene. Ettersom det antagelig tar 2-3 år før resten av bilen min er klar tenkte jeg det var greit å dele ideen med de som er inne på lignede tanker.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha en hydralisk servo så finns det inget alternativ som är mer "bolt on" än det här.

 

Rent praktiskt fungerar båda monteringsalternativen lika bra men Halfsafes metod har fördelen att det är betydligt lättare att återställa bilen om man nu skulle få för sig det :blink:

Ska bli kul att se fortsättningen på ditt bygge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vackert!

Det är ju nästan så vi skulle gå samman och köpa hem ett parti med snäckor med tillbehör!

Detta är ju i särklass den vackraste lösningen som dykt upp hittills. Jag håller fullständigt med i uttrycket "Bolt on".

När snäckan väl är modifierad är den ju "Bolt on" på en annan bil om den säljs vidare.

 

Jag vill ha!! :wub:

 

Hur löser du pump och reservoar?

 

Jag har själv ett komplett system till en Mazda B2000 (?) pickis, som ska monteras på något sätt.

Ditt ser trevligare ut..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är helt rätt, att dela med sig av ideer, tankar och förslag. Det är ju så detta forum blir bättre och bättre. :rolleyes:

 

Det som skulle vara av intresse är en beskrivning som förklarar vilka delar som behövs, vilka anpassningar som skall göras. Typ den beskrivning som finns på forumet om hur du byter damask.

Även om din bil inte är klar ännu så skulle i alla fall jag uppskatta en sådan oerhört mycket.

 

Tack på förhand. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...