Gå till innehåll

Bränsleproblem c202


Rekommendera Poster

Tjenare jag har fått ett problem på min c202a som jag inbillar mig har blivit värre och värre med tiden.

Problemet är att motorn startar direkt men lägger av pga att pumpen inte hinner få upp bränsle till förgasaren. Det är inga problem att köra bilen när den väl har startat men när den har stått still nån timme så är det problem igen.

Jag har tagit itu pumpen och den kunde jag inte se några fel på. Jag har även satt i en backventil på bränsleledningen. Backventilen gjorde möjligen saken lite bättre.

 

Kan det vara fel på pumpen även om jag inte ser det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att det är samma mekaniska pump som på valpen vilket jag tror att det är så kan den ha sprickor i membranet som för att den fungerar dåligt. Det kan opckså läcka in luft som gör att bensinen rinner tillbaka hela vägen till tanken och då tar det ju lite tid att få upp den igen.

 

Ett sätt att se vad som händer med bränsletillförseln är att montera ett genomskinligt filter precis innan förgasaren. Då får du också en liten reserv med bensin som borde räcka tills det kommer upp mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, och jag blev så j*ävla trött på det hela tiden att man behövde pumpa upp bensin till förgasarn, så jag satte i en elektrisk bensinpump från biltema det funkar suvuränt bra inga problem, det ända du skall tänka på är då att du måste ha ett bensin filter mellan tanken och den elektriska pumpen.

 

Mvh Volvo c202 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har ett litet filter innan förgasarn så ja ser vad som händer , men de kommer inte så mycket bensin så de blir aldrig nått kvar i de... Eftersom att ja satt dit backventilen så trodde jag att de inte skulle rinna undan.. hur kopplar man in en elektrisk pump? var tar man ström? Kopplar man förbi gamla pumpen? kan de inte bli för högt tryck i förgasaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även efter läckage mellan mellan tank och pump. Har du en läcka där så kommer den att suga luft.

 

Om det INTE finns någon form av läckage SKA det inte finnas några luftbubblor i filtret. -För luften kan ju inte uppstå från ingenstans i ett slutet system.

(nästan sant- Det kan visst uppstå vid kavitation men då pratar vi hastigheter på vätskan som ligger ljusår bortom vad en bränslepump kan orsaka)

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att du ser bensin i de där slang filtrena, Ja att de fylls upp och är fyllda, det brukar rinna undan utan att de fylls.

Prova att byt pump. ja eller renovera den, men det är nästan lättare att få tag i en pump en än renoverings satts

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så startar bilen när den är kall och funkar så länge man kör den. Men när den stått stilla en kortare tid och inte hunnit kallna så är den svårstartad. Är det så så får du antagligen ånglås i förgasaren. Restvärmen från motorn får bensinen i förgasaren eller i ledningar att förångas så att flytande bensin inte kommer fram och den blir svår att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei

 

Jeg hadde et lignende problem på min L3314N, det viste seg at slangene mellom bensinrøret og pumpen var morkne.

Når jeg tittet nøye på på nært hold var det fine tynne sprekker som slapp inn luft, jeg hadde ingen synlige bensinlekkasjer.

Etter at slangene ble byttet var det ikke lenger problem å starte motoren etter at bilen hadde blitt kald eller stått en tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att du måste byta pump. Så satsa på en mekanisk av original typ.

Du är inte beroende av elen då. kan vara värt mycket emellanåt. den går ju så fort motorn rör sej, om du tex skall dra igång den, inte 100% säkert att el pumpen får ström om batteriet är urdraget och det generatorn levererar går både till tändning och ladda tomt batteri. Och den håller garenterat längre med en mekanisk än en el pump.

 

Men att kolla slangarna först är ju ingen dum ide :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag både mekanisk och elektrisk bränsle pump monterad. Då kan jag slå på elpumpen om den stått länge eller om man kör soppatorsk. Dock skall man tänka på om man monterar den i serie måste elpumpen av den typ som släpper igenom bränsle när den är avstängd. Om man monterar den parallelt så är det bra om man montera backventil så bränslet inte bara cirkulerar mellan bränslepumpen och tanken när elpumpen inte är påslagen. Kontrollera även att elpumpen har rätt bränsletryck eller montera en bränsletrycksregulator (Filter King) så förgasaren ej flödar över.

 

Mvh

JP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att utesluta alla andra felkällor så funkar det bra att ställa en jeepdunk i passagerarsätet och dra en slang därifrån direkt till bensinpumpen, startar den och går rent då så har du problemet i ledningarna- kvarstår problemet är det pumpen eller förgasaren. Och jag håller med Hasse, den mekaniska originalpumpen funkar alldeles utmärkt.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med ett lite hårstrå i en av pumpens backventiler för att den ska tappa trycket, skulle membranet var läckande så rinner soppan in i blocket sätter man då en el pump till detta så bör man ha tecknat livförsäkringen innan man ger sig ut på långtur.

ibland kan det ju vara skit i tanken som lägger sig ivägen och hindrar rätt flöde.

 

c202 su förgasaren med lilla flotörhuset känslig för rätt nivå, öppna gör rent vid nålventilen, ev kolla även så inte dämpkolven kärvar på något vis samt sätt gärna dit en extra stor värmesköldsplåt eller åtminstånne fiberpackningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...