Gå till innehåll

Fjädringsväg / Fjädring TGB 11


Audi Quattro

Rekommendera Poster

Nu har jag kommit till att börja fundera över "lutning" av karossen den lutar en aning mot förar sidan vilket är vanligt vad jag kan förstå :)

 

Samt att jag funderar över frigången mellan axlarna och genomslagsgummit. (inbillar mig att min har blivit lite lägre sen jag köpte den förra hösten men jag har ju även tyngt ner den mer med tex bur o winsch)

 

Nu mina frågor:

 

1. Är det någon som vet hur hög en tgb11 ska vara till tex skärmkanterna fram o bak (orginal då inte med extra stora hjul o dyligt :) )?

 

2. Hur långt avstånd är det mellan genomslagsgummit o axeln fram/bak med friska bladfjädrar (nu finns det ju även olika sådana)?

 

3. Ni som har byggt med extra fjädrar har ni även satt dit extra fjädrar bak?

 

4. Någon som mätt höjden på sin bil före o efter montering av extrafjädrar?

 

Min bil har 8 blad i fjäderpaketen både fram o bak och jag har nu mätt avståndet mellan genomslagsgummi och axlarna:

Fram har jag 3.5 cm ca på vänster sida, samt 4 cm ca på höger ( ingen större skillnad alltså)

Bak har jag 4.5cm på vänster sida, samt 6.5 cm på höger sida

 

Karossens höjd på min tgb11 mitt över hjulen mätt från marken till skärmkanten är följande:

V-fram 102,5cm, H-fram 103,5cm, V-bak 108cm, H-bak 110cm

 

Så lutningen på min kaross är inte mer än 1 cm fram och 2 cm bak

Jag funderar nu på att sätta på extrafjädrar för att få mera fjädringsväg och hjälpa bladfjädrarna lite.

Tar gärna emot tipps från er som redan monterat extra fjädrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag kan bara svara dig på fråga 4 då jag har en Tgb 131A men med monterade spiraler som hjälp fram:

 

Jag fick i det närmaste samma höjd på fram och bakvagnen mätt från skärmkant till hjulcentrum (för att kunna jämföra med andra bilar oavsett däck). Jag har inte noterat höjden men den förefaller att ha blivit närmast original då mina bakfjädrar är väldigt friska och symetriska.

 

Jag uppskattade avståndet mellan gummihålfjäder och axel till runt 2-3 cm på V sida före ingreppet och en skillnad på mellan 3 och 4 cm mellan H/V.

 

Av dina siffror att dömma hade vi ungefär samma nigning på förarsidan men jag hade betydligt större snedhet då jag menar att skillnad mellan fram / bak på förarsidan var runt 6 cm.

Nu är bilen i det närmaste helt rak men kanske 5mm lägre fram på förarsidan. Det blev en gradvis förbättring de första dygnen med en vandring på ca 2 cm. Allt mätt på VF.

 

Jag har oxå 8-bladiga fjädrar fram och monterade Volvo 945 std spiraler fr Biltema. Dessa är inte fästa på något sätt än så länge men flyttar sig inte ur fläcken oavsett hur jag kör över farthinder. Ej prövat någon "seriös" off-road men över farthinder känns en markant skillnad. Jag värderar att testa Biltemas förstärkta fjädrar bara för att se hur de uppför sig.

När jag är nöjd skall ett genomslagsgummi monteras inne i spiralen för säkerhets skull och nederdelen fixeras / centreras av en "jack-pad" i hårdgummi som passar perfekt och som jag tänkte bulta till "plattan" på axeln.

 

Se inte på detta att inte fästa fjädern som en rekommendation. Det är bara som upplysning om hur fint de passar och uppför sig!

 

Vid montering pressade jag samman fjädern ganska mycket och använde en liten domkraft mellan axel och ram för att lyfta den så mycket bromsslangarna tillät. Därefter var det bara att lirka inn fjädern med handkraft, släppa på domkraften och lossa fjäderspännaren. Busenkelt!

 

Enda lilla "missödet" var att jag på ena sidan skrapade lite i underredsmassan på ramen då jag skulle lossa fjäderspännaren. Detta kan säkert undgås om man bestämmer sig på förhand hur fjädern skall sitta med tanke på lindningen och övre fästet så att inte fjäderspännaren tar i ramen som min gjorde.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade omkring 4cm skillnad mellan höger och vänster sida i fram på min innan jag satte dit spiraler.

Monterade extraförstärkt volvo 745-fjäder på låga sidan och standard volvo 740-fjäder på höga sidan.

Bilen lutade trots det några cm så jag kapade ena spiralfjädern ett knappt varv och nu lutar den inte..

Totala höjningen var ungefär 5-6cm har jag för mig, kommer inte ihåg höjden just nu men har för mig att den nu är 105-107cm hög till skärmkanterna fram

har fast monterad vinsch i fram på min som tynger lite för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det används alltså en del olika modeller av Volvo fjädrar 740, förstärkta 740 samt 945 fjädrar.

 

Det är bakfjädrar ni använder va? Tror att framfjädrarna har för stor diameter.. ?

 

Funderar om det finns någon fjäder som skulle kunna passa utanför genomslagsgummit så det kan vara kvar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det används alltså en del olika modeller av Volvo fjädrar 740, förstärkta 740 samt 945 fjädrar.

Det är bakfjädrar ni använder va? Tror att framfjädrarna har för stor diameter.. ?

Funderar om det finns någon fjäder som skulle kunna passa utanför genomslagsgummit så det kan vara kvar....

 

Mätte även avståndet mellan genomslagsgummi och axeln idag med bilen upplyft, avståndet mellan gummi o axel var då 11cm så det finns ju inte så mycket "spel" att jobba med. men man ska kanske försöka komma någonstans kring 7-8cm i avstånd till axeln så att man har lite fjädringsväg kvar utåt så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bakfjäder till 740/940 man kan använda, en del har kört med VW golf fjädrar eller några från mercedes.

Blir nog svårt att behålla gummibufferten då det inte är gott om plats utanför denna. Plus att fjädringen nog blir tokstyv om man skulle behålla gummit+fjäder.

Gummit är inte ett rent genomslagsgummi utan en hjälpfjäder som assisterar bladfjädern när fjädringen trycks ihop.

När man sätter dit en spiral istället tar den över gummifjäderns jobb samtidigt som den ökar höjden plus att den hjälper bladfjädern redan från start så att säga..

Det blir lite mindre stötigt när man kör över vägbulor då den verkar "redan från början), gummifjädern kommer ju i arbete en bit in i fjädringen rörelse och då blir det en snabb övergång från mjuk till stummare helt plötsligt vilket upplevs som stötigt.

Å andra sidan upplever jag som att fjädringen blir mindre flexbenägen. Ställer jag bilen med ena framhjulet på en stubbe och ett bakhjul lite i luften är det fortfarande en god bit mellan axel och ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bakfjäder till 740/940 man kan använda, en del har kört med VW golf fjädrar eller några från mercedes.

Blir nog svårt att behålla gummibufferten då det inte är gott om plats utanför denna. Plus att fjädringen nog blir tokstyv om man skulle behålla gummit+fjäder.

Gummit är inte ett rent genomslagsgummi utan en hjälpfjäder som assisterar bladfjädern när fjädringen trycks ihop.

När man sätter dit en spiral istället tar den över gummifjäderns jobb samtidigt som den ökar höjden plus att den hjälper bladfjädern redan från start så att säga..

Det blir lite mindre stötigt när man kör över vägbulor då den verkar "redan från början), gummifjädern kommer ju i arbete en bit in i fjädringen rörelse och då blir det en snabb övergång från mjuk till stummare helt plötsligt vilket upplevs som stötigt.

Å andra sidan upplever jag som att fjädringen blir mindre flexbenägen. Ställer jag bilen med ena framhjulet på en stubbe och ett bakhjul lite i luften är det fortfarande en god bit mellan axel och ram.

 

Så det blir mindre "flex" med hjälpfjäder? Det är ju dåligt redan nu som det är....skulle velat få ett längre "flex läge" trodde gummit var ganska så hårt och inte klämdes ihop något vidare. Får fundera vidare här tror jag o testa lite olika fjädrar och se om det finns någon som hjälper till att höja lite samt inte påverkar flexet till det sämre.

kanske är skillnad med fjädrar med olika antal varv.... Skulle haft en fjäder som inte blir "starkare" ju mer den trycks ihop utan har en bärkraft på några hundra kilo 2-300 kanske är lagom, men att fjädern bara har den kraften på hela slaget så att säga.

 

Är inget proffs på hur fjädrar funkar (på jobbet byter jag dom bara utan att fundera så mycket.

Men jag tror att fjädrar med lite mindre antal varv är mindre benägna att hårdna/få större lyftkraft när man klämmer ihop dom mycket.......

En kort fjäder med ganska få varv kring 3-4 st och en längd obelastad på runt 30-35 cm som passar utanför gummit ska jag nog försöka få tag på o testa lite....

 

återkommer när jag testa lite framöver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wallys Som är/var medlem här på forumet, är nog inte så aktiv nu.

Nåja hur som helst han använde ATV spiraler till sin "WILVO" eller vad man kallar de byggena.

Den har valpaxlar fram och bak samt bladfjädrarna kvar, han provade först volvo V/S 40 spiralerna som inte är allt för kraftiga,

Men var inte nöjd, så provade han att korta ner dem lite, men den flexade inte som han önskade.

Då provade han ATV spiraler inte lika grova, men tillräckligt att ge ett lyft för hela bilen.

Nu väger den ju inte lika mycket som en 11a, trots stor mekanisk vinsch bak och el vinsch fram och B 23 motor med automat låda.

Vet inte vilka ATV spiraler han använde det finns ju garanterat en uppsjö av längder och grovlekar på dem också, men de är smalare och har ofta vad jag sett längre avstånd mellan själva varven på spiralen, och de rör sej på ett helt annat sätt än bil spiraler, då de är gjorda för att just kunna flexa in och ut ganska mycket.

 

Hoppas Anders själv eller möjligen Klas B Ser detta, det var ett tag sen jag såg bilen "Live" sist. och han kan ju ha ändrat sedan dess.

Tror faktiskt Klas B som kör nästan varje månad till sammans med Anders har bättre koll på det hela än jag.

Sök på gestrike offroad och en Röd Willys, så hittar ni säkert både bilder och film på hur den beter sej.

 

Det är denna bil ni skall hålla ögona efter

13201152656PMf7b9Wallys.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde man inte tänka sig att en stötdämpare med nivåregulering är ett bättre alternativ? Då kan ju fjädern lämnas original, eller bytas till en super-soft som tillåter max-flex i skogen?

 

Jag är inte bilmekaniker så jag vet inte riktigt vad som finns på marnaden, men ser för mig att det existerar nivåregulering / fjädring i en enhet som ger en mer linjär fjädringskraft (till skillnad från progressiv som en "vanlig" spiral?

 

Eventuellt skulle en "vanlig" nivåregulering behöva kompletteras med en elektronisk styrning som eftersträvar horisontell attityd på bilen (baserat på 2 MEMS-gyron + accelerometer kanske?)

Säkert dyra grejjer om det finns till något fordon då de i så fall skulle vara nyare "super-SUVar" eller någon form för off-road tävlingsbil...

 

Allt blir så mycket enklare i luft och vatten ... om mman bortser från några små faktorer :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hijackers/luftassisterade stötdämpare kanske kunde vara något. Gick själv i de tankarna innan jag monterade spiraler. Även luftbälgar typ firestone funderade jag på i kombination med att demontera några blad i fjäderpaketen. Snålheten gjorde att jag skippade iden med bälgarna, hittade iofs en firma som sålde sådana till lowriders/jänkebilar.

http://jebs.se/?p=9000_sleeve

Minimihöjden på den skulle kunna gå, dock var jag lite osäker på hur den rullar ihop sig/om det funkar på gummifjäderns gamla plats. Aningens knöligt att få till infästningen också.

 

Gällande flexet måste jag revidera min åsikt i frågan. Körde med Landroverklubben Väst idag och jag fick nog känslan av att i fram rörde sig fjädringen riktigt bra när jag körde över en knöl/sten/berghäll med ena framhjulet. Karossen höll sig då tämligen horisontellt. När bakhjulet gick över samma knöl tippade bilen ordenligt så f_n vet om flexet blivit sämre när jag tänker efter...

Kanske har jag felaktigt antagit att framfjädringen blivit stum när det i själva verket är original bakfjädringen som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar stark på att spiraler blir stummare än gummihålsfjädern. Den är stenhård på min bil. Jag märker en markant skillnad när jag kör i hål eller över farthinder nu mot innan i alla fall.

 

Jag undrar om inte ett par blad mindre skulle göra susen men det måste ju finnas en grund till att Hartelius använde bladfjädrar isf spiraler. Slitstyrka?

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Trevligt med många svar jag har läst dom alla o begrunnat :)

 

Kunde inte hålla mig då jag börjat fundera på nått så måste jag börja testa lite och så har jag ju tillgång till ett och annat då jag driver en egen firma samt är anställd på en bilfirma på heltid.

 

Var och rotade fram en fjäder med lagom (enligt mina funderingar) antal varv och diameter :)

Såhär ser det ut den kommer passa bra i överkant men i underkant behöver jag göra "plattan" på bladfjädern lite större ca 1-2cm

Detta gör jag nog genom att ordna en ny platta (den såg ut att vara skruvad med några skruvar)... har inte funderat klart där ännu.

 

Bild med fjäder på plats (nu är dock bilen fortfarande delvis upphissad)

https://dl.dropbox.com/u/59101785/flygdag%20samt%20tgb%20004.jpg

 

Bild på genomslagsgummit inuti fjädern (jag vill behålla gummit så inte bladfjädern böjer sig för långt upp det är nog inget vidare för dom samt att jag sett någonstans att någon skrivit nått om det förut).

https://dl.dropbox.com/u/59101785/flygdag%20samt%20tgb%20005.jpg

 

Det som är bra är att denna fjäder är till en instegsmodell av en bilmodell vilket innebär att samma fjäder finns i samma storlek men i olika styrka i stigande följd med minst 2 kraftigare fjädrar, beroende på hur stor motor/växellåda osv bilen utrustas med.

Ska återkomma när jag vet om och hur det funkar kan nämna att med denna fjäder modell så höjdes chassit med 3cm på varje sida så jag ska ordna lite hårdare modell och testa hur den känns samt hur det funkar med flexet. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ni som monterat "extra" spiralfjädrar har ni fått ett högre transmission/axelljud?

Testmonterade ett par idag som jag kom på att jag hade liggandes i väntan på att få dom jag beställt och körde runt lite på gården bara. Upplevde ett högt ljud från axlar/växellådor främst vid backning.... Ska nog använda mig av lite gummi i övre o nedre fjädervarven och hoppas det isolerar bort ljudet annars blir det inga extrafjädrar inte eller en annan slags konstruktion i vart all.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett missljud som senare lokaliserades till en saknad pinnbult i infästning mellan bakre kardan och fördelningslådan. Fjädrarna ska inte få skulden för detta. Det var ju bra att jag hittade detta.

Har inte upplevt något missljud. Mina sitter fästa upptill och står runt en ring. Jag var frikostig med underredsmassa nertill för att minska eventuella ljud vid fjädring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt någon skillnad i ljudet efter att jag monterat mina fjädrar. I nederdelen av fjädern ligger en "jack-pad" av hårdgummi (Biltema) som passar med perfekt "press-fit" i fjädern. Denna är tänkt att senare fungera som styrning för fjädern, men den tar antagligen också upp en del resonans om det skulle uppså. Nu skall det sägas att mina fjädrar inte är fästta på något sätt alls, bara klämda mellan den övre "skålen" och den nedre plattan. Funkar klockrent men skall fästas senare för ordningens skull genom att "jack-paden" bultas till plattan i centrum.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...