Marc-X Postad 27 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2012 Var finner man en ny remskiva till B30 i Tgb för fler än 2 remmar? Eller skall man kanske bulta dit en extra skiva på de existerande? Funderar på att byta till el-fläkt samtidigt om remskivorna blir ett problem med fläktaxeln. ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2012 Nja en som säljer på Tradera säljer remskivor för tre remmar, Men de är till B20 möjligt att de går att få dit med lite modifiering Ny Remskiva för 3 remmar Volvo B 18 (B 20) Säljs av: 11-an Betyg på säljare: 4,9 av 5 Lägg i minneslista 225 kr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Ett alternativ som fungerar är att offra ena remmen och använda det yttre remspåret istället. Dock inte snyggaste lösningen. Snacka in dig hos en svarvare, tar en timmes arbetstid så får du också exakt måtten som du vill ha dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Om du spanar här http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5256-uppgradering-av-en-tgb-13-helkaross/ ser du hur jag löste monteringen av servopumpen innan motorbytet. Som Svana skriver är det inte den snyggaste hi-tech lösningen men funktionsmässigt fungerade det utmärkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 28 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 @Svana: Jag måste mäta och rita lite först men sen kan det bli en lösning. Jag måste ända flirtam med en svarvare för att få snäckan moddad så tar det i sama slängen @Fredrik: Jag skall plöja igenom råden när jag sitter i lugn och ro vid en PC nästa gång. Nu är de för tungvint och inte ens alla bler är synliga på mobilen ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 30 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2012 Hej. Man kan kanske få tag i delar från någon Volvo 164. Se länk till GCP http://www.gcp.se/sv...av47488?type=sc se bild 9 och 10 mvh JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 3 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2012 @H.Hansen: Den skivan för B20 borde väl passa på en B30 tycker jag!? B30 är väl i princip en "förlängd" B20 och då tycker man att remskivor mm borde passa, eller? Någon som ksn säga def. ja eller nein? ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 Jag kan inte lova att det är så markus, men jag har för mej att du har rätt Lite mörkt ute just nu, men jag kan kolla på den B18 jag har på gården eller en pump till B20, tror det är samma, och jämföra med B30 motorn som också ligger här och väntar på renovering Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 3 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2012 @Hansen: Ingen stress!! Det hade varit superfint att veta om delar på "framkanten2 generellt passar mellan B18(20) och B30! ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 Hallå Hasse! Hur gick det med kontrollen av kompatibliteten mellan B18/20 och B30? Kom du dig ut på gården och kollade hur det såg ut? ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Jo nu har jag kollat, och det är inte samma in fästning på B18-B20 som på B 30, Den på B30in är har ett mer triangel format utseende, medans den på de andra två motorena är rund med en skåra för att hålla remskivan på plats. Men på B30ins remskovor sitter en bultcirkel där det möjligen skulle gå att bulta fast en trissa till. B18/B20 ser ju en hel del annorlunda ut Nu fick jag äntligen tummen ur och skruvade bort sprängkåpa med hydrauliska kopplings armen till valp, samt dess förstärkta tryckplatta och lameller, En fullt fungerande startmotor hamnade också på bra att ha hyllan. Så det var bra att jag masade mej ut och kollade Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 Tack för det Hasse! Det satte ju några begränsningar på möjligheterna att finna en vettig remskiva. Jag kom på en annan sak som oxå kan vara viktig men det skriver jag i en egen tråd för att så många som möjligt kan läsa/svara... ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Bland lite större motorer finns lösa remskivor som är bultade på svängdämparen, tex bigblock fordarna 390 mfl, jag har 4 remmar på min motor men inte dragit alla från svängdämparen-- kan du inte utnyttja tex vattenpumpen eller något annat för en extra rem? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 @Eile: Jodå, jag har tänk på det. Därav min fråga jag ställde "Garaget" om rotationshastighet på pumpen med tanke på remskivornas storlek. ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Du får väl ta en servopump från en Opel eller liknande som är elektrisk. Brukar funka till de flesta byggen. Då har man inga problem med motorvarvtalet heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 @Johan: Det är värderat tilsammans med elekrisk momentförsärkare och skrinlagt. Mest för atthydrauliken oxå skall användas till annat där en elekrisk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 ... pump inte skulle funka särskilt bra. ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Den elekriska pumpen borde väl ge liknande värden som en mekanisk? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Går det inte att använda de 2 befintliga remmarna till att driva pumpen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 @Johan: Kanske det. Jag känner inte till om nåågon off-roader (med kraftig servo) har elektrisk pump originalt. Den största fördelen med mekanisk pump är att den inte kan svikta p.g.a elektriska fel, m.a.o högre driftsäkerhet. ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Ja drivs inte 164ans servo av en av de remmarna, har för mej att det till och med är för borrat i blocket för pumpens fäste En spekulation då jag inte var ut och kollade på blocket som ligger här nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 Om remmen går av sviktar en mekanisk pump också... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 @Hasse: Jodå, det är i alla fall ett borrat och gängat hål på vänster sida (nere) som jag misstänker används till servopump på 164:an. Jag har aldrig sett ett fäste till dessa pumpar (lika lite som jag sett något annat under en Volvo-huv)... Hade varit intressant att se hur originalfästet till 164 ser ut. Kanske kan ett sådant användas efter "lite" filande ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 17 September , 2012 Rapport Share Postad 17 September , 2012 http://killingi.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=6034&start=75 här är bild på en lös pump. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 17 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2012 @Johan: Tack, men det är endast själva fästet mellan pumpen och motorblocke som är av intresse för att eventuellt bygga vidare på till ett nytt fäste för Geländewagen-pumpen. ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.