Gå till innehåll

Remskiva för 2+ remmar?


Marc-X

Rekommendera Poster

Var finner man en ny remskiva till B30 i Tgb för fler än 2 remmar? Eller skall man kanske bulta dit en extra skiva på de existerande?

 

Funderar på att byta till el-fläkt samtidigt om remskivorna blir ett problem med fläktaxeln.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Svana: Jag måste mäta och rita lite först men sen kan det bli en lösning. Jag måste ända flirtam med en svarvare för att få snäckan moddad så tar det i sama slängen :)

 

@Fredrik: Jag skall plöja igenom råden när jag sitter i lugn och ro vid en PC nästa gång. Nu är de för tungvint och inte ens alla bler är synliga på mobilen :(

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lova att det är så markus, men jag har för mej att du har rätt

Lite mörkt ute just nu, men jag kan kolla på den B18 jag har på gården eller en pump till B20, tror det är samma, och jämföra med B30 motorn som också ligger här och väntar på renovering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jo nu har jag kollat, och det är inte samma in fästning på B18-B20 som på B 30,

Den på B30in är har ett mer triangel format utseende, medans den på de andra två motorena är rund med en skåra för att hålla remskivan på plats.

 

 

Men på B30ins remskovor sitter en bultcirkel där det möjligen skulle gå att bulta fast en trissa till.

IMG_20120917_113941_0.jpg

 

B18/B20 ser ju en hel del annorlunda ut

IMG_20120917_114219_0.jpg

IMG_20120917_114205_0.jpg

 

Nu fick jag äntligen tummen ur och skruvade bort sprängkåpa med hydrauliska kopplings armen till valp, samt dess förstärkta tryckplatta och lameller, En fullt fungerande startmotor hamnade också på bra att ha hyllan.

Så det var bra att jag masade mej ut och kollade ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Hasse!

Det satte ju några begränsningar på möjligheterna att finna en vettig remskiva. Jag kom på en annan sak som oxå kan vara viktig men det skriver jag i en egen tråd för att så många som möjligt kan läsa/svara...

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland lite större motorer finns lösa remskivor som är bultade på svängdämparen, tex bigblock fordarna 390 mfl, jag har 4 remmar på min motor men inte dragit alla från svängdämparen-- kan du inte utnyttja tex vattenpumpen eller något annat för en extra rem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hasse:

Jodå, det är i alla fall ett borrat och gängat hål på vänster sida (nere) som jag misstänker används till servopump på 164:an. Jag har aldrig sett ett fäste till dessa pumpar (lika lite som jag sett något annat under en Volvo-huv)... Hade varit intressant att se hur originalfästet till 164 ser ut. Kanske kan ett sådant användas efter "lite" filande :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...