Gå till innehåll

Tips på automat önskas.


Rookien

Rekommendera Poster

Postar här eftersom det är en lite mer allmän fråga som inte bara gäller C202.

 

 

Suget efter automat i C202an blir ju inte mindre pga problemen med kopplingen, men det är mycket jobb.

Om man t.ex. tar en AW71 så passar inte sprängkåpan, eller rättare sagt lådan kommer att luta en del eftersom den är anpassad för bilar med lutande motor. Dessutom är den mycket längre, någon som vet hur långt det är mellan strecken?

Jag tänker mig att man tar bort den sista struten och gör en adapter som passar mot FD lådan.

 

post-5523-0-68711700-1346420865_thumb.jpg

 

Det finns även denna variant, inte en AW71 utan en annan volvomodell troligen BW35 som någon har gjort en adapterplatta till för att passa Svenskvalpen.

 

post-5523-0-96754300-1346419797_thumb.jpg

 

Någon som har tips på en kortare automat som går att få ihop med en B20?

Helst 4vxl och ingen styrautomatik förutom kickdown, men det ska vara vajerstyrt.

 

 

Har man inga problem med pengar så är detta ett alternativ, bara 4.200 dollar + 400 dollar för konverter:

 

Levelten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Såg den annonsen också, men antar att det dels är en 3 växlad låda och att den inte passar C202 som har en annan fördelningslåda.

 

Kommer att försöka få ihop en 4 växlad låda med en B20 och C202 fördelningslåda när det blir trevligare temperaturer ute.

Har ju inget garage utan allt mekande sker utomhus.

Jag har fått en 4 växlad låda av en kompis, det första problemet är att få sprängkåpan att passa B20, får troligen klyva en C202 sprängkåpa och den som sitter på automatlådan

och försöka svetsa ihop dom med varandra. Detta är inget jag klarar själv, men troligen kan kompisen göra det åt mig på sitt jobb.

 

Köpte ju en skrotbil i höstas som jag testa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

volvos bw 35 är  samma som vanliga bw36  har haft några amc personbilar (rambler) med den lådan amc är ju även jeep så lådan kan finns  ihop med fd på någon jeep model så en enkel lösning vore väl att ta en bw36 med fd och bulta dit volvo bw35 svep. kolla bland jeep folket om inte de har bw lådor till någon fd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men jag är ju ute efter en 4 växlad låda med högre utväxling på sista växeln, BW35 är 3 växlad med utväxlingen 1:1 på sista växeln.

Tanken är att jag med högre utväxling ska få ner varvtalet på vägarna med minskat buller och kanske eventuellt lägre bensinförbrukning fast det tror jag inte riktigt på själv, automat drar ju oftast mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte styrkan från b20 räcker till att överväxla utan att den isåfall får jobba så tungt att det blir högre förbrukning. Man kan ju inte få allt så ska du bygga och modifiera är det nog bäst att välja inriktning,  antingen en bra hyffsat lätt terrängbil då med lägre marchhastighet och komfort eller som jag valde en  landsvägs bil god marchfart som lätt hänger med trafikrytmen och mycket bra komfort men en rätt onödigt tung och och dålig bil för terränglådan.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju ganska lätt att plocka ur lite mer ur en B 20, och de såldes ju bilar med den motorn och överväxel, så jag tror att det går.

vi får väll se när någon hittar på en lämplig låda och sätter i hop med motor och fördelningslådan  :)

Kul att det är någon som försöker i alla fall  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C202 är en kompromiss som passar mig, jag är inte ute efter en perfekt terrängbil eller landsvägsbil utan en lagom blandning av veteranbil, Volvo, terrängbil och udda bruksbil.

Med andra ord kommer jag inte att köpa t.ex. en Toyota som annars är mycket populära där jag är med och kör för det mesta.

Jag trivs med att retas i smyg med alla Audi, BMW och andra stora SUVar i området där jag bor.

En granne som var lite negativ och tyckte är det inte mycket jobb och svårt med delar osv frågade vad den kostade också - han fick svaret pengar.

Har man en negativ grundinställning kan man räkna med att jag också blir lite avig tillbaka.

 

Om inte styrkan räcker med b20 original så är jag beredd att gå vidare bara det lyckas med att få i automat och få det godkänt.

När den väl är godkänd kan jag tänka mig att jaga insprut till den, en B20 med insprut är specad till ca 125 hk.

 

 

PS! Grannen som frågade jobbar på bank och det har vi ju sett i Macken hur det är med deras bilkännedom :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns b20 och od , mitt första "ökenskepp"  var byggt på det sättet och fullutrustat vägde en bit över 2 ton. 

 

Några frågor: Varvar din b20 ut nu när du marchar på landsväg?  Vad toppar den i km/h?   Vilken är den marchhastigheten du vill upp nå?   Varför automat varför inte en vanlig 5vxlat m47?

 

 

m47 har samma växelsteg i utväxlingen mellan 4 och 5 som du nu har mellan 3 och 4 på din nuvarande m45 dvs ca 18-20 % od och m47 passar mot b20 och hus bultningen mot fd 51 är samma dock får man göra en mindre ändring på fd vxlådsfäste med svetsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu vet jag inte riktigt eftersom förgasaren inte är bra, förgasaroljan försvinner ganska raskt och den drar mycket bensin, men om allt är ok varvar den upp till ca 4000 rpm och toppar kring 125km/h

Marchhastigheten borde väl ligga på 100-110, jag har ju inte ljudisolerat min så väl så det är ganska bullrigt i dom hastigheterna.

 

Automat vill jag försöka få i för att dels se om det går dels för att det är bekvämt både på landsväg, i stad och i terrängen.

Det blir inte så ryckigt, man riskerar oväntade skutt med manuell om man kör på väldigt skumpigt underlag, det har hänt några gånger att jag försöker ta det försiktigt

men så kommer ett gupp och foten trycks ner på gaspedalen och man tar ett oönskat skutt framåt.

 

En ytterligare anledning är att jag ska försöka lura med mig sambon på körning och hon skulle säkert gilla automat bättre.

 

Risken med automat i terrängen är att man inte kan gunga sig loss, men då får man väl ta till vinschen.

 

Och rent allmänt kan man väl säga att automat är tråkigt, men å andra sidan är ju inte C202 nån racer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gasvajer istället för stag-gas minskar ryck en hel del.  varvar den ut så bra orkar den nog med lite överdrift, men jag tror ändå inte du kommer marcha så mycket fortare än vad det är skyltat i sverige. Jag har provat bottnat min mätare några gånger och c202 är inte en lämplig bil att färdas i de hastigheterna, ligger oftast runt 90 och då varvar den lagom lågt och bara lite visslande från turbo hörs.  Men att åka på lågt varv och högt växlat kräver rätt mycket vrid.  ang komfort gör ljudisolering otroligt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har toppat min till 135km/h en gång enligt GPS i en lång nerförsbacke, tyckte dom andra var lite långsamma så jag gasade på och körde om.

När jag såg hastigheten på GPSen släppte jag gasen direkt, det var inte riktigt meningen att köra så fort.

Bl.a. så undrar man ju hur mycket dom gamla pildäcken tål.

 

Jag är inte ute efter högre toppfart utan lägre varvtal på motorväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pil däcken tål nog det men en kort c202 kan lätt börja vingla i för höga farter särskilt om stötarna är lite matta.

 

Ang komfort finns ju en del att göra på att byta ut pildäcken, Jag funderingar på att någon gång byta fälgbanorna och få ett bättre tumtal som det är lättare att hitta bra däck till,  att åka med toppregade michelinare för att få större diameter för med sig att man åker på ett onödigt tungt och styvt däck som också pga av lilla fälgdiametern blir svårbalancerat har säkert ett halvkilo bly på några av mina hjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som den skulle klara ett  högre växelsteg och blir den lite för slö och växlar ner ofta så lyfter du bara in en b30, passar nog rätt bolt on på c202 bara flytta fram kylet något.

Rätt tänkt men...

 

 Då är det ju som att börja om från steg ett igen.. inget passar nämligen mellan dessa olika maskiner och transmissioner  :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte om det skiljde något på svepet till b30 och den sena b20 med stora lådan dvs m45?    c202 har ju  b30 kopplingen och m45 är ju samma som b30 personbil men med grovsplines . sista b20 hade även några bultar mer till svänghjul så lyckas han plocka ihop en automat med b20 passning och lämplig startkrans och turbin så kan det väl inte vara så mycket jobb att bulta dit det på en b30.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte om det skiljde något på svepet till b30 och den sena b20 med stora lådan dvs m45?    c202 har ju  b30 kopplingen och m45 är ju samma som b30 personbil men med grovsplines . sista b20 hade även några bultar mer till svänghjul så lyckas han plocka ihop en automat med b20 passning och lämplig startkrans och turbin så kan det väl inte vara så mycket jobb att bulta dit det på en b30.    

Nja..tveksamt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog Rookien ska försöka provköra en b20 bil med automat innan bygget startar, har när 140 bilarna var vanliga plockat dit manuelt istället för bw låda.   Tror det finns två dieselbyggen liknade det jag har med 5 växlat på bland forum medlemarna som aldrig blivet färdigbyggda kanske går drivlinorna eller hela byggena att köpa billigt och lyfta över då blir det både bättre körekonomi och mer vrid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B30 tror jag inte riktigt på eftersom det blir svårt nog att få dit en automat som är 15-20 cm längre än den manuella lådan, b30 är ju betydligt längre än B20 dessutom hoppas jag på

något bättre bränsleekonomi med den högre utväxlingen, även om jag inte riktigt tror på det.

Jag tror inte man kommer få bättre bränsleekonomi med en B30.

 

Diesel är lite intressant, men den får inte vara så ny att man måste ha tillsatsvärmare för det vill jag inte ha.

Problemet är att en diesel inte brukar vara så högvarvig som en bensin och då blir det problem med att hitta en automatlåda som passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, det var som jag trodde att man kan ta bort sista struten med medbringaren, men det behövs en adapter för att passa på FD lådan och det bästa hade varit om man kunde byta utgående axel också för då kan den bli ännu lite kortare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adapter har du ju redan det är fd lådans växelådfäste,  axlen ser ju lagom lång ut googla upp rickys bilder på 

 http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?p=207810 så ser du att axlen kan vara ganska lång kan gå ända bak till gavlen på fd51 utan problem.

adapterdrev kan man fuska bort genom att svarva en joke till rätt diameter bultad på axlen och sen svetsa fast den i drevet. (jag beställde ett nytt drev vilket är igentligen är onödigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...