Gå till innehåll

TGB 1314, terrängående husbil.


Kalle Kula

Rekommendera Poster

Så, då har den äntligen införskaffats. En TGB 1314 (1415 i aluzink). Bygget är tänkt att bil en terränggående husbil. Drömmen är gammal och bilen likaså. Projektet kommer ske i omgångar. Idén uppstod under en expeditionsresa på Island för många år sedan. Vi stannade en kort stund på en alldeles fantastisk plats. Tanken som slog mig var att vilken fantastisk möjlighet det hade varit, om man någorlunda bekvämt kunnat stanna på platsen och fiskat så totalt avskilt. Trots detta hade kunnat bo någorlunda bekvämt.

 

Terrängbilar är sällan byggda för att varken vara bekväma eller lämpa sig speciellt väl för färd på vanliga vägar. Vad det gäller gamla trotjänare från försvarat gör sig detta faktum verkligen påmint. Den varvar om möjligt mer än den gamla Geländerwagen jag hade för ett antal år sedan. TGB´n har en skrämmande bränsleekonomi. Den går inte att få upp i vettig landsvägsfart och ljudnivån ger tinnitus. Har därför några frågor.

 

Ljudisolering av karrosen, finns det några bra tips som är vettiga att tänka på?

 

Stolar, finns det några lämpliga som passar någorlunda direkt?

 

Utväxlingen, jag har förstått att utväxlingen är annorlunda på TGB 11:an ställt mot TGB 1314.

Innebär det några problem att byta låda mellan modellerna i syfte att få mer vettig landsvägskomfort, ljudnivå och motorvarv? Finns det något annat man kan göra för att få en mer vettig gång och varvtal?

 

Dieselkonvertering. Jag kommer troligen konvertera bilen till en 300 Diesel från Mercedes.

Finns det några bra saker att tänka på? Finns det några bra erfarenheter vid dieselkonvertering? Vad måste förändras i tank etc?

 

Bilen skall nu göras en ursprungskontroll. Sedan skall densamma typbesiktigas. Jag har visserligen både C-kort och E-behörighet. Ser samtidigt nackdelar att behålla bilen som en C-kortsbil. Dels riskerar man vägavgifter. Bilen måste som C-kortsregisterad besiktigas varje år istället för vartannat. Det begränsar också var den får framföras, då allt fler städer inför miljözoner. Som en C-kortsbil påverkas man också av kör- och vilotidsreglerna s om gäller för tunga fordon. Ett tungt fordon begränsar också vilka som kan köra den, då inte alla i bekantskapskretsen har C-kort.

 

Nackdelen med B-korts registrering är att man måste göra ingrepp i bilens fjädringsväg. Det ger också en lägre dragvikt, även om jag inte tänkt använda densamma som dragbil. Lastvikten blir också sämre.

 

En kompromiss är därför att registera bilen som en husbil (personbil klass II). http://sv.wikipedia....sonbil_klass_II

 

Defintionen i lagstiftningen är:

Personbil klass II

 

En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som

bostadsutrymme och utrustat med åtminstone

 

a. fast monterade sittplatser,

 

b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,

 

c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och

 

d. bord.

 

Registeringen med tanke på vad den skall användas till borde därför passa fordonet rätt väl. Totalvikten kan också behållas. Dragvikten likaså.

Är det någon här som har några erfarenheter att registrera en TGB som en personbil klass II?

 

Finns det möjlighet att ha fler lagliga bältade sittplatser i skåpet?

 

Drag, jag skulle vilja ha ett triplexdrag med möjlighet att lagligt dra tungt de få gånger jag nu behöver det.

Finns det några tips om drag och dragbalk för att kunna uppnå bra dragvikt?

 

Störtbåge, funderar på att montera en utvändig störtbåge för att inte skapa onödiga skador på karrosen, om man skulle råka lägga den på sidan. Sett på bilder verkar inte heller krocksäkerheten den bästa.

Är det någon som har några erfarenheter av utvändigt monterad störtbåge?

 

Konvertering från 24V till 12V. Bilen har original 24V elsystem. Vid motorbyte får bilen en 12V generator och 12V startmotor. Att konvertera bilen till 12V har också fördelarna att det finns fler tillbehör för camping finns att tillgå. Medför samtidigt konverteringen några problem med instrument, och kabelstammen i övrigt. Att man måste byta lampor vet och förstår jag.

Finns det några andra tips kring konvertering till 12V?

 

Förlängning av skåpet. Tanken är att förlänga skåpet i bakkant en aning. Lägga igen den bakre dörren. Använda delar som fönster och pentry från en skrotad husvagn.

Är det någon som har några erfarenheter från metallarbete med skåpen?

 

Servostyrning.

Är det någon som byggt in servostyrning. Om i så fall, vilka delar har ni använt?

 

LITE KORT OM PROJEKTET OCH OM MIG:

 

Gift trebarnspappa, gillar att fiska. Egenföretagare, jägare, utbildad ekonom, smed, snickare och tungbils-chaufför. Tillgång till fint snickeri. Bekanta med smedja/verkstad.

 

Bilen skall (för att inte förlora sin själ), målas i klassiskt militär-camouflage. Utrustas med vedspis (ja faktiskt). Fokus på bygget ligger på funktion före flärd. Det skall vara praktiskt, enkelt, hållbart och möjliggöra ett någorlunda bekvämt boende. Efter många år på sjön, vet jag att man kan bo litet men ändå bra om det är välplanerat. Lovar att lägga upp bilder under byggets gång, men projektet är långsiktigt, så det lär dröja.

 

Tacksam för alla förslag och tips. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad många frågor:

 

Några svar kan jag kanske ge. Lådan på 11/13 bilarna har 4 växlar, 20-bilen är 5 växlad. Dieselkonverteringen finns det några som genomfört med blandade resultat. Om du tycker att bensinmotorn varvar galet högt så blir det ingen hit att galet varva en diesel. Motorvägsfart lär knappast bli aktuellt. Men om du byter utväxling i slutväxlarna kan du få ner varvet något. Ljudisoleringen finns det goda förutsättningar för, läs andra trådar om det. Stolar finns det inga som passar rakt av, men med lite modifiering kan en annan stol passa. Jag har sett v40 stolar sitta fint i 11-bilen.

 

Ang konverteringen till 12v så är det på pappret en bra lösning, men det medför att i princip all kablage till de större förbrukarna måste dras om med större area. Efetersom strömstyrkan dubblas när du halverar spänningen med bibehållen effekt..

 

Andra kommer nog att fylla på med fler synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant projekt.

 

Instämmer med Humlegaard om att du bör tänka två gånger innan ett byte till 12V system. Finns flera som kombinerat 12 och 24 vid motorbyte på olika sätt.

 

"...metallarbeten med skåpen" - vad är det för förändring du tänkt göra?

 

Glöm inte att vi uppskattar bilder :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle Kula!

Jag har en TGB 11 som är reggad som PB klass II, det gick att få igenom efter ett par vändor till besiktningsstationen. De var inte helt bekväma med att bilen inte har ståhöjd i skåpet, men de kunde ej heller finna i reglerna att det måste vara så. 11an´ är ju inte speciellt stor, men jag håller fullständigt med dig om att det går att få till ett komfortabelt boende med rätt planering. Bak i skåpet har jag både elektriskt justerbar säng, ett krav som dottern ställde under byggtiden så att hon inte får ont i nacken när det ska tittas på film :-) på kvällskvisten, 2 bekväma dämpade lastbilsstolar, spritkök, kaffebryggare, kompressorkyl, vattenburen värme, elverk och lite annat kul som är mer eller minde onödigt att ha i skogen.

Jag tycker du ska behålla 24v systemet, allt du behöver finns i 24V utförande, och jag tycker att det verkar vara bättre kvalité på 24v prylar än de till 12v. De är dyrare grejjor, men man får i regel det man betalar för.

Om du ska regga ner den från C-kort har jag ingen uppfattning om, men kör och vilotidsregler behöver du inte bry dig om när du kör som privatperson. Ett sexpack Red bull kommer du långt på ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

 

Phuu det var många frågor på en gång.

Jag ska tipsa om några trådar här på forumet som du kan läsa igenom så får du svar på väldigt många av frågorna.

Ang byte till 12V håller jag helt med de andra om att det inte är en bra lösning. Om du inte tänkt dra om hela kabelsystemet.

Vilka campingprylar är det du inte kan få i 24? En liten omformare löser det isåfall.

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/1707-husbilsbyggen/ Daniel L´s husbilsbygge

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5256-uppgradering-av-en-tgb-13-helkaross/ min byggtråd

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/8502-tgb-13-som-expeditionsbil-tankar-och-funderingar/ här pratas det mycket om motorer och utväxling

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5259-ombyggnad-av-tgb13/ Daniel L´s motorbyte m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj kul att se dina ambitioner. Hoppas du kommer trivas med din bil och även här på forumet.

Som de andra skriver det var många frågor, och jag är övertygad om att du kommer finna eller få svar på det mesta du funderar över.

Kör själv en 1314 och det jag kan rekommendera är att inte bara regga ner den till B behörighet om du inte måste,

Det blir inte många kilon att bygga med eller lasta i skåpet om du skall ha 3500 kg som max vikt,

Har för mej att med "tomt Skåp" får jag lasta ca 1000 kg i det Tungreggad, Då jag har Kod 60 "utbytbara karosserier" på min så kör jag även med flak i bland, där vart det 2000 kg i last vikt när jag vägde in.

Nackdelen med besiktning varje år är väl bara de ca 700 kr i stället för 450 kr vartannat år. tycker det är lite skönt att någon oberoende kollar över min bil, då jag nöter både asfalt och terräng med den. det är lätt att man missar något väsentligt om man bara kör och byter olja.

Nu gör jag ju inte det, men tex förra året hittade de en bult på ett av stagen till en av bak axlarna som satt lite löst, den hade jag inte kunnat leta på själv, Ja eller sett att den var lös utan att prov dra, då jag inte har någon sådan maskin som ruskar på hela axeln som de har, utan besiktningen hade jag kör med glapp där ett år, nu visade de mej bara den och jag kunde dra åt den så fort jag var i verkstaden igen, de brukar faktiskt vara ok när det gäller kollen av dessa bilar.

 

Det här blir en tråd jag garanterat kommer att följa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, tack alla för en enormt positiv respons.

Några svar kan jag kanske ge. Lådan på 11/13 bilarna har 4 växlar, 20-bilen är 5 växlad. Dieselkonverteringen finns det några som genomfört med blandade resultat. Om du tycker att bensinmotorn varvar galet högt så blir det ingen hit att galet varva en diesel. Motorvägsfart lär knappast bli aktuellt. Men om du byter utväxling i slutväxlarna kan du få ner varvet något.

 

Idealet vore väl i så fall en fempetad låta från en TGB 20 i kombination med andra slutväxlar?

 

Jag menar, har man ändå ur motor, kan man lika gärna riva ur lådan när man ändå är i farten.

 

Har den femväxlade en utväxling som innebär lägre varv?

 

Var får man samtidigt tag i andra slutväxlar och vad kostar de?

 

"...metallarbeten med skåpen" - vad är det för förändring du tänkt göra?

 

Glöm inte att vi uppskattar bilder

 

Jag skulle vilja förlänga det en aning i bakkant. Givetvis så den är uppvinklad så den inte tar i vid klättrande. Sätta igen (gaveln) dörren bak som ersätts med en husvagnsruta. Ev. att lägga igen sidodörren med plåt, för att sedan sätta i en delbar husvagnsdörr med ventilation, men vi får se. Detta är ett projekt som kommer ta tid.

Bilder kommer, men vi kommer båda få hänga länge här om vi skall få se det färdigt :P

Hej Kalle Kula!

Jag har en TGB 11 som är reggad som PB klass II, det gick att få igenom efter ett par vändor till besiktningsstationen. De var inte helt bekväma med att bilen inte har ståhöjd i skåpet, men de kunde ej heller finna i reglerna att det måste vara så. 11an´ är ju inte speciellt stor, men jag håller fullständigt med dig om att det går att få till ett komfortabelt boende med rätt planering. Bak i skåpet har jag både elektriskt justerbar säng, ett krav som dottern ställde under byggtiden så att hon inte får ont i nacken när det ska tittas på film :-) på kvällskvisten, 2 bekväma dämpade lastbilsstolar, spritkök, kaffebryggare, kompressorkyl, vattenburen värme, elverk och lite annat kul som är mer eller minde onödigt att ha i skogen.

 

Skitbra! Då går det alltså!

Går det på en 11, går det garanterat på en 13 som är mer husbilslik.

Fördelarna är ju bibehållen totalvikt, dragvikt, lastvikt. Samtidigt lägre besiktningskostnad, besiktning vartannat år osv. Behöver inte förändra något i fjärdringen. Dessutom kan frugan köra den (även om hon troligen skulle vägra).

 

Hej och välkommen

 

Phuu det var många frågor på en gång.

Jag ska tipsa om några trådar här på forumet som du kan läsa igenom så får du svar på väldigt många av frågorna.

Ang byte till 12V håller jag helt med de andra om att det inte är en bra lösning. Om du inte tänkt dra om hela kabelsystemet.

Vilka campingprylar är det du inte kan få i 24? En liten omformare löser det isåfall.

 

http://www.terrangbi...-husbilsbyggen/ Daniel L´s husbilsbygge

 

http://www.terrangbi...b-13-helkaross/ min byggtråd

 

http://www.terrangbi...ch-funderingar/ här pratas det mycket om motorer och utväxling

 

http://www.terrangbi...ggnad-av-tgb13/ Daniel L´s motorbyte m.m

 

Fasen, hatten av! Snyggt bygge!

 

Daniels bilder verkar till stora delar dock saknas i ombyggnadstråden.

 

Man inser att här ligger man i lä. I vart fall vad det gäller tekniksidan. Man kanske kan bytta inredningsarbete mot mekanikerarbete med någon på forumet. :P

Oj kul att se dina ambitioner. Hoppas du kommer trivas med din bil och även här på forumet.

Som de andra skriver det var många frågor, och jag är övertygad om att du kommer finna eller få svar på det mesta du funderar över.

Kör själv en 1314 och det jag kan rekommendera är att inte bara regga ner den till B behörighet om du inte måste,

Det blir inte många kilon att bygga med eller lasta i skåpet om du skall ha 3500 kg som max vikt,

Har för mej att med "tomt Skåp" får jag lasta ca 1000 kg i det Tungreggad, Då jag har Kod 60 "utbytbara karosserier" på min så kör jag även med flak i bland, där vart det 2000 kg i last vikt när jag vägde in.

Nackdelen med besiktning varje år är väl bara de ca 700 kr i stället för 450 kr vartannat år. tycker det är lite skönt att någon oberoende kollar över min bil, då jag nöter både asfalt och terräng med den. det är lätt att man missar något väsentligt om man bara kör och byter olja.

Nu gör jag ju inte det, men tex förra året hittade de en bult på ett av stagen till en av bak axlarna som satt lite löst, den hade jag inte kunnat leta på själv, Ja eller sett att den var lös utan att prov dra, då jag inte har någon sådan maskin som ruskar på hela axeln som de har, utan besiktningen hade jag kör med glapp där ett år, nu visade de mej bara den och jag kunde dra åt den så fort jag var i verkstaden igen, de brukar faktiskt vara ok när det gäller kollen av dessa bilar.

 

Det här blir en tråd jag garanterat kommer att följa

 

Jag stormtrivs redan.

Fördelen med registeringen Personbil klass II är just alla fördelar med B-korts registrering, men slipper nackdelarna. Att kolla över bilen och få någon oberoende som gör det har jag i alla fall. Har en meck som brukar kolla mina bilar innan besiktning. Han lär hjälpa mig med den här också.

 

Ha inte för stor förhoppning på snabb uppdatering i tråden. Detta är ett långsiktigt projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 bils lådan är inget alternativ för den har oxå 1:1 på femman.

Ändra utväxlingen på axlarna till tgb 11 utväxling är ett bra alternativ men det finns inga delar att köpa. HOFS i england tog fram en omgång pinjonger med splines för 13/20 bilar men det var en liten serie och alla är sålda.

 

Det innebär att en låda med typ 0:81 på slutväxeln Behövs om du vill få ner varvet.

 

20 lådan går att bygga om med drev från någon Maseratilåda men den lådan var tydligen svår och dyr att få tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Fredrik.

Men några funderingar, TGB 11:ans låda verkar (om jag förstått det jag läst rätt) en annan utväxling som innebär lägre motorvarv vid gång exempelvis på vanlig väg. Stämmer detta?

Överväxel fanns ju till ett antal lådor. Däribland till gamla Volvo M46, men får en överväxel verkligen plats?

Drev från maseratilåda låter dyrt, med tanke på vad bilarna som sådana kostar så det kan nog avskrivas direkt.

Synd med pinjongerna från HOFS är slut. Hade man fått tag i ett ex, hade man kanske kunnat skicka den till Kina för kopiering. Har en bekant som tillverkat metallprodukter där med god framgång. De har moderna CNC-maskiner och det hade troligen varit fler som velat ha om man hade låtit göra en ny laddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morron

 

Tror att du syftar på fördelningslådan. den skickar kraften till axlarna och har en lågväxel för skogskörning men högväxeln har bara 1:1.

 

Det finns inget "bolt on" alternativ utan vilken låda du än stoppar i så krävs det modifieringar.

Ska du ändå stoppa i Diesel bör du passa på att stoppa i överväxel samtidigt.

 

Om du hittar någon med 11 utväxling som vill byta med din 13 utväxling har du vad som krävs för att kopiera 11 utväxlingen och samtidigt få dit splinsen 13/20 bilar behöver för kraftöverföringen till bakaxeln.

Intresset här på forumet var knepigt nog ganska dåligt när HOFS sålde ut sina kvarvarande pinjonger och kronhjul.

Har för mig att de hade typ 20 set kvar och Daniel, Halfsafe och jag köpte 3 var, Clas köpte 1. Strax efter vårt gruppköp sålde de resten.

 

Jag använde bara en av de tre pinjongerna jag köpte. På fram och bakersta axeln använde jag original 11 pinjong.

Det innebär att jag har 2 st över och skulle kanske kunna tänka mig att sälja en av dom men det får jag funder över riktigt noggrant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen :)

 

 

Vet inte om en m46 skulle bli så bra alternativ, är nog betydligt bättre med en låda som har överväxel inbyggt både i längd och styrka.

 

Maseratilådan har fungerat fint för ombyggnad med 0.79 på 5:an , lådan tillhör familjen Zf S5-18/3 och det finns ett flertal varianter med överväxel till diverse olika bilmärken men det största problemet är att hitta en dels för rätt pengar och dels för att dom är rätt ovanliga nu.

 

Om du ska använda en 300d så finns det ett rätt brett utbud av olika merceds lådor med överväxel som passar på din motor, så bygger man en adapterplatta mellan växellåda och fördelningslåda som är beskrivet i länken ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men några funderingar, TGB 11:ans låda verkar (om jag förstått det jag läst rätt) en annan utväxling som innebär lägre motorvarv vid gång exempelvis på vanlig väg. Stämmer detta?

 

 

Skillnaden i utväxling mellan en 11 och 13 bil sitter i diferentialen. Växellåda och fördelningslådan är samma på 11 och 13bilen.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Synd med pinjongerna från HOFS är slut. Hade man fått tag i ett ex, hade man kanske kunnat skicka den till Kina för kopiering. Har en bekant som tillverkat metallprodukter där med god framgång. De har moderna CNC-maskiner och det hade troligen varit fler som velat ha om man hade låtit göra en ny laddning.

 

I have made some more gears if anyone would like some, I worked hard to make the best gears and solve a problem. Its very sad to read that someone wants to send my gears to China to make copies though :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertering från 24V till 12V. Bilen har original 24V elsystem. Vid motorbyte får bilen en 12V generator och 12V startmotor. Att konvertera bilen till 12V har också fördelarna att det finns fler tillbehör för camping finns att tillgå. Medför samtidigt konverteringen några problem med instrument, och kabelstammen i övrigt. Att man måste byta lampor vet och förstår jag.

Finns det några andra tips kring konvertering till 12V?

 

Seriously, why would you want 12V? WHat exactly you REALLY need in 12V? Charging your mobile phone? Radio? There are 24V radios and the simple mobile phone charger could be connected via a 24->12V converter.

 

The Mercedes Diesel Engine has nothing special which would prevent you from converting it to 24V, yes there even have been 24V versions originally so you can get the parts. It's just the glowplugs and maybe the shutoff valve in the pump!

 

24V has some major advantages: Less cable = MUCh cheaper. Especially when buying things like 220V converter, the 24V really begin to make sense. Also in terms of electric winches - double voltage is perfect!

 

So I would go the other way around and keep it 24V as much as possible.

 

Mine will be converted to Toyota engine, and I will keep it 24V for sure! :)

 

Have fun, seems like we'll have several expedition buid threads going on in the near future! :))

 

Ciao,

 

.martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg kører selv en 13er med Mercedes diesel i 12v.

Som elektriker ser jeg slet ingen fordele i 12v fremfor 24v - der arbejdes endda i at nye biler bliver 24 eller 48v.

 

Har beholdt motoren som 12v da jeg så nemmere kan finde gløderør og starter hvis det går i stykker på turen, det er jo bare at montere et ekstra batteri og en 24/12v konverter som kan lade batteriet og drive dine 12v apperater. Det er noget nemmere end at skifte alle ledninger, pærer, instrumenter, viskermotorer, sprinklermotor osv. - og så går jeg ud fra at der er mange flere 24v reservedele til TGB :)

 

Mht. hastighed så synes jeg det er nemmere at acceptere at man ikke kører 130 km/t og istedet for at ræse af sted på motorvejen tager sig tiden og kører med de små veje, så er en TGB perfekt og turen meget mere spændende :)  I min verden er det turen der er det sjove og ikke selve målet, så havde jeg taget flyveren, det er billigere og hurtigere.

 

Vi kørte 5000 km i østeuropa i sommers og det var fantastisk! ca ½ delen var offroad og vi så en masse spændende steder ved at køre langsomt af små veje, vi kørte 70-75 km/t og savnede egentlig ikke at køre hurtigere :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kørte 5000 km i østeuropa i sommers og det var fantastisk! ca ½ delen var offroad og vi så en masse spændende steder ved at køre langsomt af små veje, vi kørte 70-75 km/t og savnede egentlig ikke at køre hurtigere :)

 

Yes I second that... we drove almost 50000km across asia in 2012 with max. speed of 85km/h without missing anything. It wasn't a TGB but now I know, that 85km/h is perfectly ok for traveling. So now for the TGB I'm calculating diff and gear ratios and the tires for exactly this speed. Since you can change the axles (ring/pinion that is - see Jez' post) in the TGB13 to 5.99, you shouldn't have a problem with any diesel! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

er. Som en C-kortsbil påverkas man också av kör- och vilotidsreglerna s om gäller för tunga fordon. 

fast det gäller ju inte när du kör privat vill jag minnas och definitivt inte i en tgb, finns ju ingen som kan ta reda på om du kört bilen 4 km eller 40 mil..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...