Gå till innehåll

Hjälpa en kamrats kamrat att fixa däck till en Myrslok


Rekommendera Poster

Släng på 315/80 22,5 som jag gjort. Samma rullomkrets med mängder av däck att välja på.

OK, köpte du beg och i så fall hur mycket får man räkna med att betala för vad? Såg att nya hamnar på ca 3200kr + moms/st

Finns det riktiga terrängdäck som bra alternativ?

 

MVH // BH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fälgar på gång i Valdemarsvik. Begagnade. På dessa lägger vi däck med regummerade slitbanor, de kraftigaste de har. Klart prisvärt.

De jag har tittat på, det billigaste alternativet, är 375/65 22,5. Det är ett standard däck, marginellt mindre än original.

 

Mycket intressant! Vad kostar således beg fälg resp regummerade däck för sig?

 

MVH // BH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fälgar på gång i Valdemarsvik. Begagnade. På dessa lägger vi däck med regummerade slitbanor, de kraftigaste de har. Klart prisvärt.

De jag har tittat på, det billigaste alternativet, är 375/65 22,5. Det är ett standard däck, marginellt mindre än original.

Låter spännande!! Vad har du kommit till när det gäller fälgarna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så snart regnet avtar skall jag gå ut och mäta lite på fälgarna.

 

Björn - kan det vara aktuellt med 22,5" fälgar eller måste det vara 20" till myrsloken? Monterar man 22,5" så slipper man de hemska fälgarna med ringar utan kan åka slangfritt i stället.

 

Vad är originalstorlek på däck resp fälg på Myrsloken?

 

//BH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original sitter det 11.00x20" och då är det fälgar med ringar och slang. Om man väljer den moderna diametern 22,5" som även är slanglöst, så är det 12.00x22,5" eller 315/80x22,5 som har samma rullomkrets och bredd. Jag köpte däck i milimeter-dimension för de är vanligare om (när) man kör punktering. Lyckades hitta kompletta hjul i mycket bra skick på en lastbilsdemontering.

 

Fälgarna med rätt bultdelning och centrumhål kallas "Scaniafälgar". Idag är detta den vanligaste fälgen och den är i princip standard.

Original på myrsloken är det koniska bulthål. Detta för att fälgen styr på bultarna och muttrarna. Det finns 22,5" fälgar med koniska hål men de flesta har vanliga hål. De fälgar jag har är utan de koniska försänkningarna, men enligt rekomendation från yrkesverksamma i branschen går det bra om man bara är noga med att efterdra/kontrollera bultarna.

 

Vad som är positivt med 22,5" är ju tillgång och pris.

Vad som talar för 20" är att det är original om man är noga med det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...