Gå till innehåll

Nybygget, ny tråd


OBELIX

Rekommendera Poster

Då min tråd om nybygget startades i gamla forumet så försvann alla bilder när forumet gjordes om. Av det skälet startar jag en ny tråd från början av bygget.

 

Samtliga mina inlägg i början nu är kopierade från grannforumet, vilket kan ge upphov till konstiga kommentarer från min sida. Detta beror på att jag då svarat på en annan forummedlems inlägg i tråden- och dom har då fått följa med hit.

 

OBS: mitt önskemål är att nån moderator tar bort originaltråden helt och hållet då det är denna tråd som kommer att gälla till 100 % från och med nu.

 

Okej, here we go:

 

Då kommer det äntligen lite bilder från mej då, Börjar med en bild på donatorbilen. En totalt genomrostig valp men med kry motor och fin drivlina. Det som ska användas från den är i princip axlar, motor, kardaner, lådor och identitet. Resten förutom massa bra-och-ha-saker går vidare till valphimlen.

 

dsc_0048.jpg

 

Sen kommer det lite blandade bilder på ramen- som jag köpte av en kille på Gotland- just för detta ändamål. Det ni ser är arbetet med att korta den och lite bilder på den för valpen typiska rosten. Ramen var så rostig att jag beslutade mej för att helt enkelt kapa av den och bygga en helt ny bakre del.

 

nybygge2.jpg

 

nybygge.jpg

 

nybygge1.jpg

 

NB.jpg

 

NB2.jpg

 

NB4.jpg

 

Längre än så kom jag inte förräns vi fick beskedet att Smedjan skulle bli strömlös- och det stora arbetet med renovering av Smedjan II satte igång. Men det är snart klart så jag kan återuppta arbetet med nybygget.

 

___________________________________________________________________________________________________

 

Då får vi väl anse att flytten är avklarad nu. Men tyvärr så innebar det att det blev mindre plats än vi haft förut. Och allt har fått gått lite fort. Bland annat så har donatorvalpen fått stå mitt i röran i nya garaget och prio ett har varit att slakta den- innan vi kunnat börja hänga upp allt på sina platser och fixa själva verkstaden.

 

Men nu har vi börjat slakta ner den i alla fall:

 

Foto0019.jpg

 

Foto0018.jpg

 

Foto0017.jpg

 

Karossen bjöd inte mycket till motstånd då den var helt upprostad. Däremot verkar det som ramen är i ett väldigt bra skick. Har bara hittat ett ställe där jag slagit hammar`n genom, annars låter det stumt och fint. Nu har ju jag en ram som jag ska ha till nybygget så den här får vi väl arkivera nånstans.

 

Nu tutar vi vidare så det är bara spotta i öronen och lägga nävarna bakåt!

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Då har man kommit igång med själva byggnationen!

 

Alla delar är nu införskaffade och ligger på hyllorna i garaget. Ramen som ni ser på bilderna tidigare i tråden är förpassad till återvinningen, då den var för rostig för att kunna repareras. Jag kom fram till att det även skulle ta mer tid i anspråk att rensa den från alla fjäderfästen och dessutom bygga "midja" över axlarna för att skruvfjädrarna ska få plats.

 

Idag har jag och min son kapat till alla delar till nya ramen, det blev 5 bitar på varje sida- samt en bärande balk mellan FD-låda och bakaxel. Längsgående ramdelar är också ihopsvetsade.

 

Känns mycket trevligt att jobba med helt nya fyrkanströr (KKR) från stålverket än att grisa med 50 år gammalt rostigt skrot.

 

Vi kommer fortsätta i veckan och då ska kameran följa med- för egen dokumentation. Och även att lägga ut bilder här då intresset för såna aldrig tycks ta slut.

 

_________________________________________________________________________________________________

 

Det finns inte så mycket att visa så här i början, men det kan väl ge ett hum om hur det är tänkt att se ut med fjäder-setupen i alla fall.

 

Bakre övre fjädersätena som då är infällda i ramen för att få trycket där det ska vara.

003.jpg

 

Och här är då dom främre fästena- identiskt likadana som bak. Målet är 50/50 i vikt på axlarna så det blir likadan setup både fram och bak (färre antal reservdelar ju)

001.jpg

 

Och här är den fina tryckluftstanken jag köpte av Yota, Den var 26 cm för lång för att passa på tvären mellan rambenen på chassiet- så den fick "sektioneras" för att passa som bensintank i bygget!

002.jpg

 

To be continued.......

 

________________________________________________________________________________________________

 

En bild på ritningen till Hjulupphängningen, tre detaljer i 20 mm:s plåt samt några bitar 6 mm:s plåt kommer bli det som håller axeln på plats.

Namnls.png

Axeln svetsas direkt i halvmånen till vänster, och kommer naturligtvis förstärkas med tvärgående material för att sprida påfrestningarna på ett större område i axeln. Hålet i den korta armen är till för en riktigt stabil gummibussning jag hittade. den kommer göra att den högra bärarmen kommer kunna ledas uppåt och neråt för att få flexet. Den andra änden av armerna ska det svetsas fast en gängstång M20 där det kommer sitta fast på samma sätt som i ramen på en Range Rover.

 

_____________________________________________________________________________________________

 

Lite mer har hänt:

 

Observera att ramen nu ligger upp-och-ner för att jag ska kunna jobba på ett smidigt sätt med hjulupphängningen till axlarna. Här ser ni dom bakre bärarmarna och dom övre fjädersätena- som då pekar neråt!

Foto0053.jpg

 

Detaljbild på en av dom båda vänstra bärarmarna, den som har en led på sej för att bilen ska kunna flexa bra.

Foto0052.jpg

 

Nästa jobb är att tillverka fästena i ramen a lá Range-Rover- den lösningen gillar jag, och som ni ser så är bärarmarna konstruerade på så sätt.

Foto0051.jpg

 

Mer uppdates kommer framöver.

 

_____________________________________________________________________________________________

 

Har idag gjort vänstra bakre bärarmsinfästningen till ramen, plattan som bärarmen gå genom är skuren i 15 mm:s plåt, hålet är 24 mm och försänkt på båda sidor för att gummit ska ligga an på ett bra sätt..

 

En bild på det:

 

026.jpg

 

Här ser ni att fästet är vridet lite utåt, detta för att bärarmen kommer sitta ganska nära navet långt ut på axeln för att få bästa stadga i axeln. Bakaxelns diffbroms kommer ju att få sån stor förspänning så den i princip kan betraktas som svetsad- och då är det bra att ha brett mellan fästena.

 

027.jpg

 

To bi kontinjed....

 

_____________________________________________________________________________________________

 

Då blev det en kväll i garaget igen...

 

 

Svetsade dit en "axel" för att kunna göra en vettig "mokup" för att se vinklar och höjder på rätt sätt.

 

Foto0058.jpg

 

Här ser ni att det är en ganska brant vinkel på bärarmarna, men betänk då att fjädrarna har ingen belastning nu. frigången mellan axel och ram är 24 cm, och jag räknar med att det ska halveras när bilen står på hjulen och är färdigbyggd- ska bli mycket spännade och se om min matematik stämmer!

Foto0057.jpg

 

Tycker det ser stabilt ut!

Foto0056.jpg

 

__________________________________________________________________________________________

 

Detta var väl allt i stora drag. Men nu går det framåt med stora steg!!

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det blev lite ändringar på dom ursprungliga planerna. kan till och med lägga in en bild på hur det ska se ut- på ett ungefär alltså!

 

jeep.jpg

 

Ja så tråkig är jag- mitt mål är en tidig krigarwillys med några mindre förändringar, dels kommer överhänget bak att minimeras och hjulen blir 35" samt lite högre markfrigång. Den kommer inte att få alla tidstypiska tillbehör som den på bilden har heller och den kommer inte att vara grön- till mångas besvikelse. Axelavstånd och markfrigång blir i stort sett samma som på en valp.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man en lördagskväll när det regnar och är allmänt tråkigt? Jo- man åker till garaget och slår på värmaren så det blir varmt och skönt därinne!!

 

Sen tar man fram måttbandet, STORA vinkelhaken och spritpennan och börjar mäta in främre bärarmsfästena naturligtvis. Så dom är monterade nu på exakt rätt plats och svetsade i ramen. Dock är inte förstärkningsplattorna monterade än, men det blir nästa jobb. Jag passade även på att montera den främre tvärbalken i ramen, den som sitter framför motorn och som kylaren är monterad i. Nu är nästa projekt att montera tvärbalken längst bak- den som draget ska sitta i, samt det främre stötfångaren som kommer bestå av ett av rören som jag har använt som "axlar" under inpassningen av bärarmarna. Så framåt går det minsann.

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skoj att ni uppskattar det! Och jag får väl erkänna att jag tycker att byggandet är mer än halva nöjet med den här hobbyn. Jag har ju kört Valpen i Olerum sen -09 nu, och har fått bra koll på dess fördelar och nackdelar. Så på detta bygge kommer alla nackdelar byggas bort och dess fördelar kommer behållas- och till vis del utvecklas.

 

Valpens tekniska fördelar är som jag ser det: Motor/lådor, axlar, markfrigången, bra originalhjul, diffbroms i bakaxeln, låg totalvikt.

 

Och dess nackdelar: Framtung, överhängen både fram och bak, tungstyrd, känsliga bladfjädrar fram, svaga stötdämpar-infästningar fram, tråkiga hjullager fram.

Sen har den världens sämsta bromsar efter ett riktigt bad.

 

Jaja, titta in här så får ni se hur det fortskrider!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blev det några timmar i garaget i kväll igen icon_biggrin.gif

 

Jobbade med främre stötfångaren idag, och eftersom jag alltid ska ha egna ideér till allting så blev det en annorlunda lösning på bogseröglor där. jag svetsade in ena sidan av ett kättingchackel i stötisen, så den ledade delen kan hänga fritt så att säga. Men det finns en liten finess till- jag har rätt gott och såna chackel så jag kommer att bygga min tow-bar i dom fästena också. Glappfritt och fint och lätt att byta till bogseröglor när man kommit fram till området!

 

Några bilder på kvällens jobb:

 

Främre stötfångar-röret som bara är nån centimeter bredare än ramen, skulle den vara längre kommer hjulen ta i när det svänger! Där ser man även den ena av chacklarna som är insvetsad i röret.

Foto0063.jpg

 

Ramen ligger upp-o-ner än!

Foto0061.jpg

 

En liten närbild på en av dom två chacklarna. På den ledade delen kommer jag bygga en tow-bar!

Foto0062.jpg

 

Kommer mer inom kort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer gjort då icon_biggrin.gif

 

Främre delen på ramen är helt klar, några bilder på det:

 

014.jpg

 

015.jpg

 

Vad är då nästa steg? Det naturliga är väl att göra bakre delen klar då!

 

Det stående plattjärnet är faktiskt den första delen av karossen, det var lättare att svetsa dit det nu är senare.

016.jpg

 

Ett stöddigt drag måste det ju finnas! Valpens orginaldrag blev helt perfekt tycker jag!

017.jpg

 

Och här är baksidan på stötfångarbalken där man ser hur draget är svetsat i den. Det kommer till rätt många förstärkningar just här- men dom är inte på plats än.....

018.jpg

 

Fortsättning följer.....

 

SKREV OBELIX

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Hasse, Den svetsen har fått bekänna färg! Jag är mycket nöjd med den på alla punkter utom en- Biltemas 4 kilos rulle med svetstråd passar inte på fästet innanför lyckan :huh: Hur f-n tänkte dom här egentligen?

 

Idag blev det några timmar till i garaget, men det är inte så mycket att visa då det mast handlat om att svetsa allt klart kring bakre balken. Har även lagt dit den första plåten i golvet också! Den längst bak som tanken kommer att stå på sen.

 

Nu får jag anse att ramen är helt färdig och den kommer att ställas undan ett tag för nu ska axlarna gås igenom och rensas från fästen och onödigt tjafs som bara är i vägen på nybygget! Jag ska bygga en jigg av en gammal framaxel som ändå är skrot för att ha som mall när jag bygger mina nya diffkåpor. Dom blir i 6 mm:s material istället för noll komma nånting som dom är i idag.

 

Bilder utlovas som vanligt!

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, så att sakta men säkert knallar det på!

 

Lite golv kom på plats i kväll:

001-1.jpg

 

Visserligen bara en 600x340 mm:s bit- men ändå!

002-1.jpg

 

Denna lite lägre del av golvet har ett speciellt syfte:

003-1.jpg

 

Ja se där ska tanken sitta! En kompressortank som kortats ner till att passa i ramen, den blir då på dryga 30 liter!

004.jpg

 

Detta är det sista som kommer hända med själva byggnationen på ett tag. Nu ska hela drivlinan gås igenom och fixas till så det blir nymålat och fint.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamän! Glappfria var dom också så det kommer bli en pensel-renovering och nya bromsar på dom! Öppnade bakaxeln idag för att kolla läget bara. Allt såg bra ut.

 

Just det- bilder finns det ju folk som gillar:

002-2.jpg

 

003-2.jpg

 

Så ser den ut när jag putsat lite på dom!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, Det blev en stund i garaget i kväll igen! Plockade bort nav och trummor på bakaxeln, och både lager, bromsbackar och bromscylindrar såg bra ut! Kollade med tryckluften och alla kolvar rörde på sej så fint.

 

Sen har jag börjat lite med hjulen också. Nya däck är på ingång och ska hämtas på fredag! Så idag blev det lite fälgarbete:

013.jpg

 

Och sen såg dom ut så här:

014-1.jpg

 

Vad är på G nu då? Jo, Plasma-skärmaskinen på jobbet ska få jobba lite är det tänkt.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var jag nog lite väl optimistisk. Det fanns inte en sportsmössa att få in 4 st stora, tjocka, svarta gummin i sjuförtin samtidigt som det ska få plats 4 st människor och en hund där!

 

Tur man har spännband i bilen!

002-5.jpg

 

001-5.jpg

 

Riktigt fina däck som jag bara hört positivt om!

 

Det blev en trevlig roadtrip till Mariestad och tillbaka på 44 mil!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prexis, Har ju några valpdäck i lagret, så det blir ett sånt på reserven. jag kommer tillverka 5 st likadana fälgar till nybygget som flyttar ut fälgbanan ca 5 cm. Det vet ju du att däcken tar i ramen vid fullt utslag med originaldäcken, och dessa är ju bra mycket bredare. Så förhoppningsvis kommer det gå fritt då.

 

Jag kommer få fälgcentrumen nu i veckan, och jag är rätt nyfiken på resultatet.

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det lite av en favorit i repris snart. Garagebyte igen :unsure: Vet inte vilken smajlisgubbe som passar bäst? Men jag kommer snart att flytta ur Smedjan 2 och flytta in i ett garage i centrala Söderköping.

 

Fördelar: Billigare, 3 m höga garagetportar, kortare resväg, hyr av kompisen.

 

Nackdelar: Garaget är nån meter kortare- men det gör inte så mycket då jag kommer att vara ensam i garaget.

 

Flytten kommer gå mycket smidigare än den förra för rätt exakt ett år sen. Nu är allt väl packat i hyllorna och inget är utspritt överallt som tidigare. Stor lastbil, med kran är fixad så vi räknar med att allt ska vara klart på en dag.

 

Så nu blir det ett lite avbrott i byggandet igen!

 

Gjorde förresten en liten sammanställning om kostnaderna på nybygget härom dagen :wacko: Skulle aldrig gjort det, för det är som alla säger- Det är inte billigare att bygga själv, men fan så mycket roligare.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe räkna för noga på vad hobbyn kostar ska man inte göra ;) Det är givetvis värt varenda öre men man kan få en liten chock när man summerar kostnaderna :rolleyes:

Egentligen är det en billig hobby vi har men när man inte riktigt är nöjd med en originalbil utan vill piffa upp den med nya däck kanske en servo osv. Då börjar det kosta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...