Gå till innehåll

gearkasseproblem?


Rekommendera Poster

Hej

Hermed et spørgsmål til de mere erfarne udi gearkasser o.l.:

Jeg er desværre/heldigvis uforbederlig "lydidiot" og der er s'gu nok at tage fat på med en Valp!

Efter at have fået skiftet bageste kardan forsvandt de fleste lyde fra Valp'en, men der er altså lidt tilbage.... Den har stadig en lyd ved overgangen mellem træk og påløb og en tydelig "dok-dok-dok"-lyd ved ca. 55 km/t i fjerde gear. Lige hjemkommet prøvede jeg at sætte fordelergearkassen i neutral og så prøve alle fire gear og det viser sig, at der er en tydelig "skramlen" fra en af gearkasserne, specielt i 3 og 4 gear. Kunne det tyde på slidte lejer på højgearsakslen? I første omgang er fordelergearkassen vel frikendt - eller kommer skramlet når der virkelig er fart på gearhjul/aksler m.m.?

Jeg kan næsten regne ud hvad vinterprojektet bliver - renoverer man eller skifter man ud?

 

Mvh

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du tag i nya synkringar och de klackarna som hör till så byt dem direkt, då vet du att de är ok sen

Hur du än gör så blir det nästan samma jobb och du måste plocka ner växelådan och öppna samt ta ur axeln som synkringarna sitter på.

Det kan vara enklare att få tag i en låda med friska synkringar i och byta antingen hela övre axeln eller antingen den bakre eller delen som just 3-4 synkringar sitter på och jag har för mej att de sitter på den främre delen, som är mot växelådan,

Du kan ha otur och få fel axel mot backdrevet så kolla vilket drev du har till backen innan du köper en "reservdelslåda,

Alla M40 lådor kan byggas om till att passa valpen, då det bara är just utgående axel bak som skiljer, ja och lite på skalet men delarna passar inut i lådan

På väldigt tidiga M40 lådor sitter det samma utgåend axel som på valparna, men att hitta en sådan i bra skick är inte lätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag först kom att tänka på är om mellanlagret på övre axeln var slut, men det kan inte vara det för då skulle det tystna på 4:e växeln.

 

Eftersom du satte FD-lådan i neutral, och oljudet fortfarande var kvar så torde det vara i växellådan felet är.

 

Och är felet som Hasse och Eile är inne på så ska du kolla växelföraren. Det är ett väldigt tunnt rör som blir skadat mycket lättare än man tror. Har det röret fått en smäll så växelföraren "ligger på" hela tiden så slits den snart ut med oljud som följd. Kolla även om du har rätt motorkuddar, för det är frestande att byta till Volvo 140 motorkuddar. Dom passar- men lyfter motorn två centimeter i framkant och flyttar på viloläget i växelspaken. Slitna motorkuddar borde inte ge dom symptomen. Hur långt har den gått?

 

Men, jag skulle göra som Eile skriver, byt olja först och titta då om det magneten i bottenpluggen är full av spån. Och byt gärna olja till en lite tjockare då- 20W50 eller liknade. Jag rekommenderar vanlig hederlig mineralolja utan några moderna tillsatser. Det du häller i motorn funkar bra och rekommenderas av krigsmakten också, men välj gärna en lite tjockare olja.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - og tak for løsningsforslag

 

Bilen har kørt 85.000 km, bageste kardan er nyrenoveret, har max. kørt 500 km. Indtil videre har jeg anvendt Statoils 80/90 gearolie, den skulle da være tykkere end 20/50 motorolie. Gearolien kunne godt trænge til en udskiftning, ligesom alle smørepunkter skal smøres igennem (bl.a. kardan'erne og alle andre smørepunkter) Af tidnød har jeg ikke fået gjort dette siden sidste arrangement i Volvo Offroad Klub Danmark; lige nu er jeg ved udskiftning af langsgående bremserør på min Peugeot 206 (en virkelig gyser hvor såvel udstødning som brændstoftank skal fjernes før man i det hele taget kan se bremserørene) Som følge deraf har jeg brugt Valp'en til kørsel til og fra arbejde uden den nødvendige klargøring.

 

Derfor vil jeg snarest muligt gennemgå de punkter, i har nævnt og vil vende tilbage med resultatet... (og vil da helst undgå at skulle have gearkasserne ud af bilen!)

 

Mvh

 

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Så fik jeg endelig tid til at gå Valp'en igennem, smøring af bageste kardanaksel med bedre fedt end det, jeg tidligere havde brugt (den var knastør) og udskiftning af olie på begge gearkasser gjorde en forskel - begge gearkasser havde taget vand ind, så olien lignede mest af alt stegemargarine!!

 

Så nu er jeg vist på det lydniveau, som Valp'en nu engang har...

 

Mvh

 

Tom

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag är rimligt säker på att jag har fått samma problem. Körde hem från besiktningen och plötsligt kom missljuden och det verkar rimligt att något stött till växelföraren... nu till min fråga... hur justerar man den i rätt läge... Tacksam för svar.

 

Vad är skillnaden på API-GL-1 och API-GL-5?? Köpte 20 l när jag skulle köra hem min från köp av 80/90 men på den dunken står det bara API-GL

 

Men vanlig mineral motor olja med viskositet 20/50 menar ni går bra i såväl FD och växellåda?!

 

Mvh Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har undersökt den oljan jag har och det är en API-GL5 olja och som jag förstått är det alltså inga bekymmer att hälla den även i växellådan och fördelningslådan? Där är kraven lägre som jag förstår (API-GL1) med mindre det finns koppar eller mässingsdelar i lådorna som kan ta skador av tillsatset i en GL-5 olja... någon som känner till om så förefaller?
Annars är det bara hjälp med hur jag justerar växelföraren... lite tidsnöd så hoppas någon har möjlighet med svar snart :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tömt den befintliga oljan eller 'leran' som är en bättre beskrivning på den sörja som kom ur fördelningslådan. Tyckte mina diffar var illa... nåväl, växellådsoljan var inte SÅ farlig men pluggen har en del flisor

oljeplugg_zps655bd5f0.jpg

kan ni bedöma hur illa det är?

 

Nu är det bara vilken olja jag skall ha i. Befinner mig 70 mil från hem och mitt garage så skall 'bara' få hem den!
Även om API-GL5 oljan inte är optimal kommer den ta mycket skada på de 70 milen eller kan jag med gott samvete köra hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja 70 mil dör inte lådan av om du kör med GL5 

Men det är inte bra i längden.

Är det växelföraren till "vanliga" lådan du skall justera, så sätt lådan i neutral läge.

Då har du en lås skruv på det gängade staget som går till själva växelspaken, lossar du på den så du kan vrida växelstaget medans spaken hålls i neutral läget av någon, så är det bara att fixera den när både lådan är i neutral, samt spaken också,

Chansen att det har ändrats längd mässigt är liten om du ej har haft bort lådor eller motorn, så då är det bara i sidled som du skall behöva göra justeringen,

innan du drar åt ordentligt igen, kolla så du får i alla växlar även backen utan att spaken går i något ändläge och tar i plåten

Stämmer det inte längd mässigt har du något mer problem, det skall inte kunna ändras hur du än drar i spaken, utan att du lossar hela fästet från spaken och gängar den åt ett ett av hållen, då bör du nog kolla motor och växelåds fästen om något sitter löst eller har flyttat på sej.

 

Det går att justera även om man är själv, men betydligt lättare om en håller spaken i neutral läget och en är "under och sköter justeringen av staget till växelådan.

 

Är det till fördelningslådan, så får du ta loss sprinten där staget går in till lådans fäste och sedan gänga själva fästet på staget åt det håll du vill för att få mer drag eller på skjutnings möjlighet.

Det brukar även bli glapp i länkarget vid själva fördelningslådan, några brickor brukar lösa det akuta. sen får man nog kolla upp sprintarna och plattjärns/plåt bitarna som styr det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen. Då trycker jag i den oljan och ser vad som händer.

Kan slitaget i lådan ha att göra med att jag kör på konstant 4x4? Man skall ju kunna köra 2wd genom att trycka till knappen på instrumentbrädan men jag har drivlina efter fördelningslådan från 903 (Min är en C202) och han jag köpte den av och som har slängt på 903 axlar har nog inte brytt sig om att koppla det elektriska då han har kört uteslutande terräng... Jag skall som sagt köra 70 mil landsväg och har frihjulsnav fram men jag kan ju se ner till den främre kardanen och den snurrar fast jag har 2wd "inkopplad". Då kan jag väl kallt antaga att elektriska inte är kopplat ordentligt?!

 

Om nu detta missljudet i 3:an och 4:an kvarstår kan jag hanka mig fram i 2:an??? Vill verkligen komma hem med min valp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag beskrev hur du justerar en 903.

framhjulsdriften på din bil styrs av vakuum 

Nu är jag inte 100% säker, men det sitter med största sannolikhet en ventil som styr om motorn har möjlighet att suga vakuum eller ej.

om den inte öppnar eller om det är fel på slangarna så kopplas inte framhjulsdriften ur  från lådan.

Då hoppas jag verkligen att du hade frihjulsnaven ställd så drivaxlarna inte var i drift läge när de broms testade den. Om de körde den på rullarna. Annars så skall du nog ta kontakt med den station du besiktigade vid om missljudet kvarstår, då är de nog som är skyldiga dej en reparation av det hela. om du inte hade problem med detta innan beskiktningen.

Ja det finns nog ingen som kan garantera att lådan håller eller rasar under den färden. rasar det så 3-4 an inte fungerar så är risken stor att du får bitar av dom delarna i 1-2 ans drev och du är utan drivning.

Men visst du kan nog hanka dej en bra bit innan resterande växlar slutar att fungera med lite tur.

Hur mycket skulle du beskriva oljudet som, lite smått skrapande /malande eller stenkross aktigt ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktigade hos Dekra och han var kunnig och VÄLDIGT trevlig! Han hade ett specialinstrument som mätte bromskraft under körning just utformat för de bilar de inte kan provbromsa i rullarna.

 

Verkligen inte stenkrossljud! Skrapande ljud när jag släpper på gasen i trean och fyran som som försvinner vid fullt gaspådrag igen...

 

'...og udskiftning af olie på begge gearkasser gjorde en forskel - begge gearkasser havde taget vand ind, så olien lignede mest af alt stegemargarine!!

Så nu er jeg vist på det lydniveau, som Valp'en nu engang har...

 

Så som jag tolkar ovan inlägg så blev hans missljud avhjälpt av oljeskifte.

Jag kommer ha med mig olja och verktyg för att byta oljan på vägen så om någon växel rasar så kan jag förhoppningsvis tömma och byta ut... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, mislyden forsvandt da jeg skiftede olie på begge gearkasser, olien var fortyndet meget med vand!

 

Måske kan lyden du har stamme fra konstant 4-hjulstræk og indkoblet frihjulsnav, hvis jeg kører på tør vej giver den forreste kardan grimme lyde når jeg slipper gassen, hvis frihjulsnavet er koblet ind. Hvis frihjulsnavet kobles ud kan jeg godt hører kardanen kører rundt men ingen grim lyd. Ved kørsel på grusveje og sne er der stort set ingen lyde fra kardanen. Jeg har lige givet kardanen et eftersyn, og der er lidt glapp i denne, det må være det, der giver lyden. Ingen af de 4x4 jeg har haft har lydt specielt godt med 4-hjulstræk koblet ind på tør vej - og det anbefales mig bekendt heller ikke.

 

Held og lykke på turen!!

 

Mvh

 

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

 

Var precis ute och provkörde efter ny olja och ljuden kvarstår.

Torde inte eventuella missljud från kardanen framstå oavsett växel?

Det kan ju vara att ljuden kommer från någon annanstans (att mina öron lurar mig) men just att det bara framstår i 3:an och 4:an indikerar väl problem med lådan?

 

Mitt problem är att jag är inte säker på att fördelninglådan kan koppla ur 4-hjuldriften p.g.a. tidigare ägare har varit och drivit där men kan jag köra med naven urkopplade och ändå ha 4x4 inkopplad på lådan?

 

Ja, jag återkommer med om jag tar mig hem säkert! 

 

Vid gaspådrag är det dock inget ljud. Inviger jag mig själv i falsk säkerhet bara för att jag inte hör missljuden? Jag menar skall jag köra på 4:an tills det brister?

 

Mvh Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. lyden fra kardanen burde være der i alle gear - men lyden på min bil er der faktisk kun ved højere fart = kardanen snurrer hurtigt - og det er netop i 3 og 4 gear... Og du kan sagtens køre med 4-hjulsdrift indkoblet og frihjulsnav udkoblede (det har jeg gjort næsten hele vinteren)

 

Mvh

 

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hey Tom

lige en opfølger.....

Husk når man har "leget" med kardanner er ikke ligegyldigt hvordan de bliver sat på

De skal sættes på i "fase" dvs at kryds gaflene skal vende ens ellers opstår der vibrationer og et helt andet slid.

Sloges med fænomenet i flere måneder indtil min kardan mand fortalte mig det...

 

Hilsen Molle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...