Gå till innehåll

Däcktryck tgb11


Jesper.m

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en liten fundering på hur lågt däcktryck man kan köra med i terrängen på en tgb11. Det är originaldäck på den men inte pildäcken utan den andra varianten. Jag inte har pengar till att köpa riktiga offroaddäck men vill ändå ha så bra fäste det går. Väldigt tacksam för svar.

 

 

Mvh. Jesper

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag körde min 13 med cross country på 0,9 fram och 0,7 bak och det fungerade kalas. I skogen fungerar cross countrydäcken helt ok faktiskt sen är det klart att ett nytt modernt offroaddäck är lite bättre men skillnaden är inte så jättestor. På väg däremot är skillnaden kollosal om man väljer ett däck med inte alltför aggresivt mönster.

Eftersom du har en 11 kanske det är lämpligt att gå upp lite till 0,8 på bakdäcken.

 

Kan säkert gå lägre men då riskerar man att kränga däcket m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0,7 fram och 0,5 bak fungerar utan däck krängning om du har slang i på en 11a med trelleborg däck, lägre än det skulle inte jag gå.

 

En lite "novis" fundering i ämnet om slang i stora däck.

Varför kör man inte med slang i alla däck/hjul när man kör med lågt tryck? visst det ser ballt ut att fylla dom med startgas/tändare när dom krängt av fälgen. Men borde det inte vara behändigare med en slang i så inte luften går ur så lätt om man kör mot nått i fälgkanten?

 

Är problemet att det inte finns slangar i rätt storlekar eller håller inte slangen att köra med över hinder o liknande med lågt tryck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är nog att om man går ner riktigt lågt i tryck så kan däcket snurra på fälgen, och då sliter man av ventilen från slangen, eller i bästa fall följer den bara med in :ph34r:

Och det behövs lite mer än startgas och en tändare att få ordning på det hela,

Nu har ju Trelleborgarna så grov sida "stomme" den är ca 3 cm, Jag har då inte lyckats snurra däcket på en fälg än, tycker att det borde ha hänt någon gång då man kört med 0,4 bar i boggi däckena då det blir en del sido krafter på dem i bland,

Visst jag hittade lite lera mellan fälg och däck nu när jag krängde av dem, och utan slang hade jag nog fått spränga på dem någon gång och säkert väldigt olämpligt till,

Slangar går det att få tag i för ca 300 kr st, lite varstans, säkert hoss de flesta seriösa däck krängare, säkert billigare och dyrare också, men de jag kikat på någon gång har legat runt det priset

 

EDIT LITE SENT SVAR -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket för hjälpen allihop och tack för riktigt snabbt svar! Vet dock faktiskt inte om det är slang i däcken man jag får väl utgå ifrån det. Jag hämtar bilen imorgon så jag ville bara vetaungefär hur lågt man kunde gå! Har dock ingen bra terräng där jag bor så får väl bli att åka till borås eller kungälv på träffar!

 

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Göteborgs skärgård men det skall nog inte vara några problem att ta sig dit. Inte minst på den där annandagsträffen. den har jag hört en del om. jag får se sen när det blir aktuellt. Det är ju inte mycket pengar om året heller så det är ju inga problem att vara medlem även fast man inte har råd att ta sig dit jätte ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har svarat på Audis fråga om slangar däcken. Men det beror inte på däckstrycket i sej om man kör med slang eller inte. TGB 903 och 30X har fälgar utan clinch. Det är clinchen som håller däcket på plats mot ytterkanten av fälgen så trycket stannar kvar lättare. Utan clinch så måste man ha slang i för att inte det ska läcka luft när man kör i terrängen om en gren eller sten trycker till däcket vid fälgkanten.

 

Sen har ni förklarat resten. Har man då för lågt tryck i däcken så händer det att däcket roterar på fälgen och skadar ventilen. Ett sätt att förhindra detta är att montera fälglås, Bead-locks. Då skruvar man fast en klämring som håller däcket på plats.

 

Att försvaret inte valde att ha clinch på fälgarna beror nog på att då går det att byta däck och laga punkteringar utan maskiner på ett enklare sätt.

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag kör med innerslang och har råkat ut för punka flera gånger.

För att slangen har skavt/gnuggat mot däckets insida och till slut börjat läcka.

Kanske det beror på dom stora boggerdäcken 38,5",att det rör sig mera mellan slang å däck menar jag.

Sen är det väl inte helt kliniskt rent innanför däcken heller,så det finns säker smuts där som skapar friktion.

 

Jag kommer nog att satsa på däckslås så småningom.

För det är inte vemsomhelst som kan hjälpa till med punka på stora däck när det kniper.

 

Jag råka ut för den situationen för något år sedan,skulle bara ta en sväng en fredag eftermiddag och så sa det poff i skogen.

Körde försiktigt ner till gården, av med hjulet, lasta på kärran, började ringa runt. Panik för jag skulle på en träff på lördagen.Nu var klockan efter 16.00

En däckkedja som kunde laga ville ha 4000kr :o bara att glömma. Började fundera på sätta på orginalhjulen.

Men tillslut fick jag tag på en som var på väg förbi sin egen däckverkstad. Bara kom med däcket sa han, kostnad 300kr.

Jag nästan grät när jag åkte hem igen. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iaf hämtat min 11 bil och jag tror minsann att det inte är slang innanför däcken. Men som sagt. är inte alls säker. Det var i stort sätt ingen luft alls i den när jag körde hela vägen hem från borås men nu har jag fyllt i så jag har ungefär 1.5 bar. jag vet inte ens nästan vad som är lagom att ha för lite blandat väg och terräng. Något förslag? Bra så man inte fyller i för mycket också.. Tipsen jag fick om hur mycket jag skulle ha var bara för om jag hade slang. ingen som har haft trelleborg utan slang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iofs inte kört trelleborgarna utan slang men jag körde med 2,5 på väg. Bilen blir stötig men den rullar lätt så ska man åka långt ska du fylla på till minst 2 bar.

Kronan körde med 1,6 har jag för mig och det är en kompromiss mellan väg/skog. Dvs det är inte bra varken i skogen eller på vägen

 

Ta en närbild på ventilen å lägg upp så kan du säkert få besked om vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det är fler som kört med Trelleborgarna utan slang med TGB fälgar utan dessa clinch på och det går bra ner till en viss gräns,

Vissa förutsättningar måste ju uppfyllas, fälgarna skall vara fina invändigt, ingen rost vid anläggnings ytan däck fälg, samt att däckens anliggnings ytor är hela.

Kör du inte allt för extremt och kollar över så inga trä flisor kilar in sej mellan däck och fälg med jämna mellanrum, så kan du gå ner till 1,0 bar 11a med Trelleborg däck, utan att ha för stor risk för däck krängning eller att du får in något mellan fälg och däck som gör att luften kan smyga ut.

 

Det finns de som kört på lägre men då ökar ju risken lite vid varje bar du släpper ut.

Inget är idiot säkert, du kan nog kränga däckena med rekommenderade 1,6 eller mer om du har otur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De verkar ganska styva. när jag satte på tryckmätaren på ventilen så visade den inget tryck alls och då hade jag kört hela vägen från borås till Göteborgs skärgård med den utan att märka det knappt. Dom verkar inte vara så slappa ändå men så fort jag gick upp lite i tryck blev det betydligt lättare att svänga! Bild kommer imorgon!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...